Dags(fly)tur til HEL - pass?

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av Beate, 10. okt 2018.

1. Beate

Beate Nytt Medlem

Likes mottatt:
    111
    Bonuspoeng:
    33
    I morgen/i da skal jeg ut og fly OSL-ARN-HEL-ARN-OSL, og jeg oppdaget nettopp at jeg har klart å reise fra passet mitt hjemme i nord, til min store fortvilelse. Har ikke førerkort, og ikke sjangs å få passet nedover før jeg skal ut å fly.

Hvis jeg har skjønt det rett så er det å ta en SR/MR til HEL noe som blir gjort relativt jevnlig av forumistene her, og at HEL er en grei flyplass å ta slike turer til. Har mellomlandet ofte på ARN og CPH og har aldri opplevd passkontroll ved mellomlanding, men jeg aner ikke hvordan det er i HEL. Vil jo tro det et likt som ved ARN og CPH, men man vet jo aldri. Er det helt krise å reise uten pass? Har søkt meg litt i hjel og prøvd å finne informasjon, men klarer ikke helt å finne ut om jeg burde skaffe meg nødpass eller om det går fint å reise uten. Noen som har erfaringer eller tips som kan berolige en nervøs stakkar?

2. Are

Are EBD - Eurobonusekspert? Moderator

Likes mottatt:
    19,630
    Bonuspoeng:
    293
    Aldri vist pass til HEL.

Beate liker dette
  3. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    33,887
    Bonuspoeng:
    293
    Kjør på, bruk mobilbillett så går det sikkert bra.
    Det værste som kan skje er at du får gratis kost og losji i påvente av id.

Beate liker dette
  4. Kristian

Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

Likes mottatt:
    38,489
    Bonuspoeng:
    293
    Finland inngår vel i lag med Sverige, Danmark, Island og Noreg i den nordiske passunionen, så i den forstand skal annan ID vere nok -- om nokon skulle finne på å spørje. Det burde nok gå bra okke som, god tur :)

Beate liker dette
  5. bombusfervidus

bombusfervidus Veteran

Likes mottatt:
    6,088
    Bonuspoeng:
    183
    Utfordringen ligger i at pass er den eneste godkjent ID i utland siden vi ikke har nasjonalt ID-kort som mange andre EU-land har. Men jeg har tidligere blitt spurt om å identifisere meg ved ankomst i Helsinki med båt fra St.holm. Da holdt det å si at "Jeg er norsk", så fikk jeg gå videre. Og de gangene jeg reiste til HEL, har jeg aldri blitt spurt om å vise fram ID.

Beate and Kristian like this.
  6. Beate

Beate Nytt Medlem

Likes mottatt:
    111
    Bonuspoeng:
    33
    Takk for at dere svarte!

Jeg tenker jo at det på et eller annet vis må ordne seg hvis noe skulle skje. Har fått tilsendt bilde av passet mitt som jeg eventuelt kan vise, selv om det sikkert ikke vil være gyldig. Håper i alle fall jeg har flaksen på min side og krysser fingrene for at jeg kommer meg fint hjem igjen i løpet av dagen.

7. Tore

Tore Milehunter Offisiell Representant Admin

Likes mottatt:
    114,842
    Bonuspoeng:
    350
    Ingen fare!
    God tur:)

Beate liker dette
  8. Are

Likes mottatt:
    19,630
    Bonuspoeng:
    293
    Værste som skjer er vel at du blir sendt tilbake med neste fly.. Og det skal du vel uansett... ?

Så er lite å tape :D

9. kosvines

kosvines Senior Medlem

Likes mottatt:
    529
    Bonuspoeng:
    93
    Tar opp denne. Jeg er på flyplassen og skal til Munchen. Passet har jeg glemt hjemme. Regner ikke med at noen sjekker det på Widerøe fra Bergen, men jeg har et innenriks fly med Eurowings fra Munchen til Dusseldorf (og hjem med SAS fra Dusseldorf dagen etter).

Jeg vet jo alt er Schengen, men noen selskaper krever iblant dokumentasjon. Bør jeg være nervøs her?

Last edited: 12. okt 2018
  10. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    33,887
    Bonuspoeng:
    293
    Har ikke opplevd id kontroll i Tyskland på det jeg kan huske. Går nok bra. Vis førerkortet evt. Jeg gjorde det på CDG en gang, no questions asked.

kosvines liker dette
  11. kosvines

kosvines Senior Medlem

Likes mottatt:
    529
    Bonuspoeng:
    93
    Takk. Satser på det. Kom hjem fra Stockholm veldig sent i går, og måtte bare kaste oppi nye klær. Da blir ting fort glemt.

12. Are

Likes mottatt:
    19,630
    Bonuspoeng:
    293
    Største utfordring med å reise uten pass er innsjekk på hotell...

13. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    33,887
    Bonuspoeng:
    293
    En uting det der...

14. Are

Likes mottatt:
    19,630
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg husker jeg var på guttetur og oppdaget på Gardermoen at passet var i den andre sekken..
    Shit...

Fant hendigvis et gammelt pass i sekken.. Type utgått for noen år siden og med bilde av unge herr Are type 16år...
    Var dritnærvøs når jeg sjekket inn men jammen gikk det ikke... :D

Earl and RoadKing like this.
  15. DanH

DanH Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,992
    Bonuspoeng:
    113

16. kosvines

kosvines Senior Medlem

Likes mottatt:
    529
    Bonuspoeng:
    93
    Westin Grand Munich tok førerkortet uten protester. Har en natt på et hotell i Bochum, men satser på det går greit der også. I verste fall går det sikkert med et bilde på mobilen.

RoadKing and Are like this.
  17. Scandipendler

Scandipendler Veteran

Likes mottatt:
    2,240
    Bonuspoeng:
    113
    Ingen fare for å måtte vise pass i HEL. Det har jeg aldri opplevd. Til nød blir man bedt om å vise ID ved boarding dersom gateagenten er overivrig, men dette har jeg kun opplevd én gang. Det var til gjengjeld den gangen jeg hadde glemt av ALT av ID hjemme (d.v.s. førerkort og bankkort). Eneste jeg hadde med meg var mine sedvanlige ID-løse kredittkort - og ansatt/nøkkelkort fra Universitetet i Oslo med et bilde og navn. Det holdt i lange baner for gateagenten...

Del denne siden