Leste forsideartikkelen om at SQ skal starte med First fra CPH. Artikkelen har denne setningen: Da blir jeg nysjerrig. Hva er "ekte" førsteklasse, og ikke minst hva er "uekte"? Emirates iallefall har vel First ut fra CPH? Er deres First "uekte"? Isåfall hvorfor? Noen som har synspunkter / innsikt? Vet ikke om artikkelforfatteren frekventerer dette forumet? (no)
Emirates flyr ikke first fra cph. Kun to klasses biz/eco. Tror han mener med "ekte first" at first turen starter fra cph og ikke med posisjonering til FRA eller LHR
Angående Emirates First fra CPH så flyr de med denne to klasse-konfigurasjon om jeg ikke tar helt feil: https://www.seatguru.com/airlines/Emirates_Airlines/Emirates_Airlines_Airbus_A380_Two_Class.php 58 Business og 557(!) economy...
Godt spørsmål. Det er jeg som har oversatt artikkelen fra dansk, men jeg vil ikke uttale meg for mye om innholdet.
Det var vel en artikkel nylig om at first ikke bestandig var first i Asia en plass. USA bruker vel også first på innenlands.
Var ikke klar over at Emirates ikke hadde First fra CPH. De har da det fra OSL? US og Kina domestic First er helt klart ikke ordentlig First . At "uekte" First skal være reiser hvor First starter på neste leg, f.eks FRA på en rute CPH-FRA-SIN syns jeg er tullete. Enten har man First fra CPH eller man har det ikke. Starter First i FRA, så er det FRA som har First. Fra CPH har man da ikke First, hverken ekte eller uekte. Flisespikkeri? Mulig det, men jeg mener artikkelen skaper falske forventninger.
Men det er da det som er poenget her? Fra november kan du fly first fra CPH, akkurat som artikkelen sier?
EK hadde F fra CPH til DXB, men det var dårlig belegg på både C og F så de bygget om noen A380 til C + M. Vet ikke hvor/om flyene brukes på andre ruter
Ett eksempel på "uekte" first kan kanskje være Condor sitt produkt. Hadde First med gammel 767 fra Cancun til Frankfurt i 2007. Det var slappe greier, i bestefall på høyde med en dårlig business.
Ja, det har du rett i, og det sier også tittelen på artikkelen, så derfor forstår jeg ikke hvorfor forfatteren tar dette med: "Singapore Airlines er dermed det eneste selskapet i dag tilbyr ekte førsteklasses ut av København." De er det eneste selskapet som tilbyr førsteklasse fra København. Hva har "ekte" her å gjøre? Det at man kan ha "uekte" ved å reise via FRA, MUC, AMS, whatever er ikke noe poeng, for det kan man gjøre alle steder fra. Jeg bare reagerer på bruken av "ekte" i denne sammenhengen, for etter mitt skjønn er det ikke noe slikt. Men det er greit, jeg aksepterer at jeg er petimeter, skal holde kjeft nå
Ingen grunn til å holde kjeft. Vi blir bare bedre av at det blir satt spørsmål rundt detaljer som dette. Som sagt kan jeg ikke svare for @Henrik Olsen, kanskje han kan gjøre det selv.
Ikke gjør det. Viktig at vi har klarhet i dette. Jeg tror dog dette henger sammen med at folk ikke vet forskjell mellom business og first og derfor kaller det det for "ekte first" når det faktisk er first.. Forøvrig veldig interessant at Emirates tok bort F fra CPH pga dårlig etterspørsel mens de har beholdt F på både ARN og OSL, og at Singapore nå ser er marked for F her. Hadde det vært SQ F award på Eurobonus så hadde det nok slått ann som f....
Jeg kjenner meg igjen i den setningen der. Hadde aldri hørt om F før jeg begynte å lese her inne, og måtte google endel før jeg (tror) jeg skjønte greia (min kjennskap om temaet er utelukkende teoretisk foreløpig).
Emirates kjører disse 2-klasses 615-seters A380 maskinene på flere såkalt "low yield" ruter, som f.eks Birmingham, Bangkok (div oppsett her), CPH og sikkert flere etter hvert ettersom de skulle ha opp i 15 stk. Er enig i at det er merkelig at SQ kommer med F til CPH, men jeg tror det er behovet for både mer C og Prem Eco som driver frem dette byttet samtidig som det er for få A359 i flåten foreløpig. Regner helt klart med A359 på CPH på sikt.