Denied boarding på feil grunnlag, trenger raske tips.

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Akhtarwakas, 10. okt 2024.

1. SVG_flyer

SVG_flyer Veteran

Likes mottatt:
    3,568
    Bonuspoeng:
    113
    Her burde SAS lagt inn ISB som slutt destinasjon ved innsjekk i Oslo på boardingkortet og på bagasjen. Da ville det stått registrert og de hadde aldri blitt stoppet.

2. Akhtarwakas

Akhtarwakas Medlem

Likes mottatt:
    139
    Bonuspoeng:
    43
    Jeg skal selv innom Kina neste mnd. Skulle satse på 144timers visumet, tror jeg heller skal skaffe meg vanlig visum. Kan ikke risikere det samme. Koster 600pr pers.

eventyrer and NoLimit like this.
  3. nick5000

nick5000 Medlem

Likes mottatt:
    67
    Bonuspoeng:
    28
    [QUOTE="The_Dude, post: 556691, member]: de skal selvsagt også betale 600 EUR i kompensasjon per pax. [/QUOTE]
    Har de rett på det, når reisen ikke er til/fra et EU land? Disse reglene omfatter vel ikke Norge..?

4. nick5000

nick5000 Medlem

Likes mottatt:
    67
    Bonuspoeng:
    28
    Jeg har brukt transit visa i Kina et par ganger. En gang med Qatar ble stående på gate og mista nesten flyet, da de krevde visa. Jeg hadde heldigvis et tidligere transitt visa/klistremerke i passet og det hjalp å vise det og forklare at man kan få det ved ankomst.

5. Wiolenze

Wiolenze Veteran

Likes mottatt:
    33,210
    Bonuspoeng:
    183
    Spent på enden på visa her

Cumulus, Flymunda and Staralliance like this.
  6. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    7,680
    Bonuspoeng:
    293
    Jo det gjør de. Reglene gjelder EU+EØS, samt Storbritannia siden de valgte å videreføre regelverket i sin egen lov etter Brexit.

nick5000 liker dette
  7. nick5000

nick5000 Medlem

Likes mottatt:
    67
    Bonuspoeng:
    28
    Har du en kilde på det, evt tråd her på forumet ? Når jeg har sjekket så står det kun EU.
    Denne reisen var innom UK, gjelder UK reglene når UK kun var transit?

Shyneno liker dette
  8. pma

pma Medlem

Likes mottatt:
    241
    Bonuspoeng:
    33
    nick5000 liker dette
  9. Akhtarwakas

Akhtarwakas Medlem

Likes mottatt:
    139
    Bonuspoeng:
    43
    Har fått mye hjelp fra forumet her. Takker også @SVG_flyer som tok noen telefoner igår og idag. Men enden er at jeg kjøper nå nye billetter direkte LHR-ISB og dropper Kina. Så får vi se hva som erstattes eller ikke. Skal holde dere oppdaterte.
    Har nå time for meg selv også hos ambassaden for kinavisum. Skal ha det i backup i tilfellet de nekter meg 144 timers visumet da jeg skal dit om en mnd.

10. pma

pma Medlem

Likes mottatt:
    241
    Bonuspoeng:
    33
    Liknende sak fikk medhold i Flyklagenemda: 2023-03535

Attached Files:

nick5000, Akhtarwakas and milehigh like this.
  11. Akhtarwakas

Akhtarwakas Medlem

Likes mottatt:
    139
    Bonuspoeng:
    43
    Det jeg sitter å grubler over nå er hvor jeg skal klage. Skal jeg klage direkte til SAS som var ansvarlig for å få meg fra A-B eller så må jeg klage til Egypt Air via noen online selskaper som hjelper med det. Hva tenker dere. Starte med Flyklagenemda?

eventyrer liker dette
  12. Rapolo

Rapolo Senior Medlem

Likes mottatt:
    4,566
    Bonuspoeng:
    113
    Det var EgyptAir som forårsaker problemene og det bør være første kontaktpunkt. Etter at dem har svart kan du prøve SAS. Etter et eventuelt nei hos EgyptAir/SAS kan du prøve Transportklagenemnda, men det kan hodt være de refererer videre til sin motpart i UK om en slik eksisterer. Som nevnt av andre så har UK tatte med EU-reglementet og har sin UK261 som er lik EU261.

Personlig hadde jeg ikke involvert Airhelp eller lignende før jeg hadde fått endelig avslag hos de vanlige kanalene.

De skal ha krav på kompensasjon og refusjon av kostnader.

13. Akhtarwakas

Akhtarwakas Medlem

Likes mottatt:
    139
    Bonuspoeng:
    43
    Siden reisen er betalt med poeng. Bør jeg da kreve poengene tilbake med skatter, 600 euro og merkostnad på nyebilletter?

14. Rapolo

Rapolo Senior Medlem

Likes mottatt:
    4,566
    Bonuspoeng:
    113
    Du har betalt for billettene, og det skal du ikke få refundert så lenge du velger å gjennomføre reisen på et vis, som det virker som har skjedd her (ref nye billetter til ISB). Du har da krav på kompensasjon og merkost for nye billetter
    Ofte er det slik om at du aksepterer refusjon så mister du retten til å få dekket merkost.

Last edited: 15. okt 2024

Del denne siden