Her burde SAS lagt inn ISB som slutt destinasjon ved innsjekk i Oslo på boardingkortet og på bagasjen. Da ville det stått registrert og de hadde aldri blitt stoppet.
Jeg skal selv innom Kina neste mnd. Skulle satse på 144timers visumet, tror jeg heller skal skaffe meg vanlig visum. Kan ikke risikere det samme. Koster 600pr pers.
[QUOTE="The_Dude, post: 556691, member]: de skal selvsagt også betale 600 EUR i kompensasjon per pax. [/QUOTE] Har de rett på det, når reisen ikke er til/fra et EU land? Disse reglene omfatter vel ikke Norge..?
Jeg har brukt transit visa i Kina et par ganger. En gang med Qatar ble stående på gate og mista nesten flyet, da de krevde visa. Jeg hadde heldigvis et tidligere transitt visa/klistremerke i passet og det hjalp å vise det og forklare at man kan få det ved ankomst.
Jo det gjør de. Reglene gjelder EU+EØS, samt Storbritannia siden de valgte å videreføre regelverket i sin egen lov etter Brexit.
Har du en kilde på det, evt tråd her på forumet ? Når jeg har sjekket så står det kun EU. Denne reisen var innom UK, gjelder UK reglene når UK kun var transit?
Har fått mye hjelp fra forumet her. Takker også @SVG_flyer som tok noen telefoner igår og idag. Men enden er at jeg kjøper nå nye billetter direkte LHR-ISB og dropper Kina. Så får vi se hva som erstattes eller ikke. Skal holde dere oppdaterte. Har nå time for meg selv også hos ambassaden for kinavisum. Skal ha det i backup i tilfellet de nekter meg 144 timers visumet da jeg skal dit om en mnd.
Det jeg sitter å grubler over nå er hvor jeg skal klage. Skal jeg klage direkte til SAS som var ansvarlig for å få meg fra A-B eller så må jeg klage til Egypt Air via noen online selskaper som hjelper med det. Hva tenker dere. Starte med Flyklagenemda?
Det var EgyptAir som forårsaker problemene og det bør være første kontaktpunkt. Etter at dem har svart kan du prøve SAS. Etter et eventuelt nei hos EgyptAir/SAS kan du prøve Transportklagenemnda, men det kan hodt være de refererer videre til sin motpart i UK om en slik eksisterer. Som nevnt av andre så har UK tatte med EU-reglementet og har sin UK261 som er lik EU261. Personlig hadde jeg ikke involvert Airhelp eller lignende før jeg hadde fått endelig avslag hos de vanlige kanalene. De skal ha krav på kompensasjon og refusjon av kostnader.
Siden reisen er betalt med poeng. Bør jeg da kreve poengene tilbake med skatter, 600 euro og merkostnad på nyebilletter?
Du har betalt for billettene, og det skal du ikke få refundert så lenge du velger å gjennomføre reisen på et vis, som det virker som har skjedd her (ref nye billetter til ISB). Du har da krav på kompensasjon og merkost for nye billetter Ofte er det slik om at du aksepterer refusjon så mister du retten til å få dekket merkost.