https://www.vg.no/dinepenger/fritid...evaluerer-sitt-eget-bonusprogram?vgfront=true Da var denne på plass, ikke minst takket være folk på forumet. Om noen har +, så oppsummer gjerne hva vi raser over
Ligger på annen tråd: https://insideflyer.no/forums/threads/sas-overgangen-fra-star-alliance-til-skyteam.20420/page-47
Har hjulpet litt til i kommentarfeltet, men det ser (ikke overraskende) ut til at Hvermannsen ikke har mye sympati med oss bonusjegere. Her er det bare å stemme opp vår side, ellers vil SAS kunne si at flertallet synes devalueringen er helt OK.
Det verste for min del er at de gjør det vanskeligere å oppnå og beholde status ved at man får færre nivåpoeng kontra tidligere. At SAS mener det er lurt at færre er statuskunder (= lojale) er meg ganske uforståelig..
Hvis du ikke er på de siste to årene for Lifetime Gold så er det kanskje en tanke å droppe det jaget og heller se på andre løsninger som lounge inkludert i kredittkort osv... Det går fint an å booke andre selskaper og supplere bookingen med cashback. Men tilbake til tema, så bør EuroBonus gjøre SAS+ til BIZ på alle SAS+ bonus reiser innenfor Europa, det vil koste mindre for dem enn prisen de betaler i det lengre løp på å blø kunder over til andre selskaper de gjør nå. Det blir jo ikke så mange som for lounge tilgang på grunn av dette som ikke hadde kvalifisert på andre måter. Så her sparer SAS seg til fant slik det er nå.
Jeg måtte fjerne det du hadde kopiert fra artikkelen @Eddie47. Det er brudd på opphavsretten og slikt havner vi i trøbbel for
En omgåelse er nevnt her. https://www.m24.no/debatt-sosiale-m...r-hva-du-kan-dele-fra-medienes-innhold/446048 "Det andre som er nesten fritt fram, er noe som heter faksimile. Altså et utklipp. Et bilde av en artikkel. Ta gjerne bilde eller skjermdump av en del av artikkelen – altså sånn at du ikke deler hele innholdet – og legg det ut. Dette kommer under retten til å sitere innhold. Det viktige her er å ikke gjenpublisere hele innholdet. Og det gjelder både gratis- og abonnement-innhold."
Kommentarfeltet representerer altså hvermannsen? Men jeg er enig i at det er rimelig optimistisk å tro at vi får noen sympati for dette fra folk som ikke er bitt av samme basillen som oss
Jeg synes det var en bra og balansert artikkel. Det eneste som plager meg litt er at de alltid i slike artikler gjentar at man kan reise på business class bortimot gratis. Det er ikke gratis. Om man ser på Trumf som alternativt kan brukes krone for krone hos Norgesgruppen, koster det 12.000 kroner pluss, si, 2000 kroner i skatter og avgifter for en t/r i biz. 14.000 kroner for en flyreise er ikke "bortimot gratis".
Jepp. Det er leftover-space som selges rabattert på en måte som gjør det vanskelig for bedriftskunder å utnytte det. De andre som nevner at de som syter i avisen bare får poengene fra kredittkort og ikke flyr mye... Kanskje man skal rapportere dem til Skatteetaten Sikkert mye snusk der.
Jeg syntes vi har fått belyst realitetene godt i artikkelen, slik de er i dag. - Tilgangen på bonusbilletter er lavere - Vi kan ikke kombinere bookingklasser - Vi kan ikke sy sammen leg for leg - Vi kan ikke bruke CT på bookinger med flere enn 2pax (split av booking er ikke en fullgod workaround) SAS har helt åpenbart strupet tilgangen på billetter, selv om de sier de ikke har det. Mixed class vil komme tilbake etter hvert. Leg-for-leg bookinger er det ikke sagt at skal komme tilbake, så vi må bare håpe. De nevner at de ser på å løse opp i litt OD restriksjoner slik at flere reisekombinasjoner skal vises i søk, men det er fortsatt snakk om søk A-B. Ikke muligheten til å sy sammen reisen som man selv ønsker. Så er det viktig å skille litt på noen saker her. CT utfordringen er teknisk, pga nye systemer. Mixed class er ikke teknisk, agentene kan fint booke det om de ønsker. Leg-for-leg er ikke teknisk, agentene kan fint booke det om de ønsker Tilgangen på billetter er ikke teknisk. Her har SAS først fjernet tilgangen, før de har åpnet opp igjen med filtrering, slik at tilgjengeligheten er lavere. I saker som dette er det alltid folk som vil mene at vi sutrer osv.. Men det er viktig å huske på at SAS er ingenting uten Eurobonus programmet. De er 110% avhengig av lojale kunder, og om vi bare skal akseptere devalueringer av bonuspogrammet vil de fortsette å redusere tilbudet til det er ingenting igjen. Vi er nødt til å bruke vår stemme som forbrukere. Det vil si at vi må klage til SAS i de kanaler vi har tilgjengelig, og VG er nok kanalen med størst rekkevidde her til lands.
SAS sitt bonusprogram er verdsatt (de er et eget AS) til omkring 3 mrd SEK, og de har en bokført gjeld til kundene som har EBP til gode på 1,6 mrd SEK. Alle tall pr okt 2023, da de måtte oppgi dette til konkurs-domstolen i NY. Bonusprogrammet har dog bare en verdi - og positiv cash flow - så lenge "dumme kunder" (ikke bokstavelig) er villige til å kjøpe poeng fra dem via banken, kredittkortet, eller ved å fly SAS når de bedre kunne fløyet med andre. Selv har jeg hoppet helt av SAS skuta. Kommer til å fly dem når det passer best, men samler ikke lenger gull og poeng etter å ha gjort nettopp det helt siden Eurobonus ble lansert på 1990-tallet. Ingen stor dramatikk i dette, jeg bare synes programmet har blitt altfor dårlig, at poengene koster for mye, og viktigst: at de andre alliansene er så mye bedre enn ST. ....så nå sliter jeg bare med å få brukt opp en halv mill poeng. Vanskelig, når de struper tilførselen. Og så skal jeg ta 2 år med gratis SAS gull (fordi jeg er One world gull) bare for å ha kortet og lounge inngang hos SAS når det passer å fly med dem.
Har allerede LTG så her uttaler jeg meg mest på generelt grunnlag, skjønt det er greit å beholde diamant så lenge man kan.
Eg har ei «vent og sjå» haldning til dette. Dei alle fleste flyselskap gir andre kundar moglegheita til å booke turar med partnarselskapa i ymse klassar, so det er all grunn til å tru at dette er lønsamt. Eg kan aldri tenke meg at SAS tillegg «Hvermannsen» noko særleg vekt på slikt. Dei tener uansett ikkje nok poeng til å reise langt i dei eleverte klassar. Er det lønnsomt å tilby bonusnissar det SAS (og dei fleste andre) har tilbydd «i alle år» vil det komme attende. Det er jo ikkje utenkeleg at SAS faktisk snakkar sant om at det er IT tull. Gjer ikkje dei det so er gamle kjende i Lufthansa godt posisjonert for å kjempe om oss. Dei har flyruter til dei fleste store flyplassane i Norge, og treng vel berre ein brukbar online shoppingportal og eit kredittkort eller to før dei er det føretrukne selskapet for dei fleste bonusnissar, dersom SAS skal halde seg til ingen klassemix, ingen KLM/AF C osb. Eg trur rett og slett ikkje at SAS er so sjølvdestruktive, men ein veit jo ikkje.