Diett og fradrag av måltider ved utenlandsreise business

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av flynofly, 07. april 2019.

  1. flynofly

    flynofly Nytt Medlem

    Innlegg:
    34
    Likes mottatt:
    43
    Bonuspoeng:
    18
    Hva tenker folket om måltidsfradrag ved jobbreiser utenlands i business?

    Enkelte argumenterer for null fratrekk med henvisning til beskrivelser fra staten om at flymat ikke regnes som fullverdig måltid..

    Andre igjen hevder at det skal trekke fra siden en 3-retter på business er et fullverdig måltid...
     
  2. ArthurDent

    ArthurDent Veteran

    Innlegg:
    1,701
    Likes mottatt:
    5,876
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg har forsøkt en gang og fikk reiseregningen i retur (med påskrift om at flymat ikke regnes som fullverdig måltid) . Tror dette er en sak som handler om «volumer». De store arbeidstakerorganisasjonene har fremforhandlet «rettigheter» som gjelder «det store flertallet» Og der reiser skjer på økonomi (eller i beste fall i pluss). Diskusjonen i slike tilfeller kan handle om smått komiske detaljer... antall cm2 på en kontorpult, eller i dette tilfellet om det tilbys et «fullverdig varmt måltid» . Det synes jeg for min egen del at det gjør, delv i go eller pluss, men altså ikke i hodene på arbeidstakerorganisasjonene. Biz er en så liten gruppe at de (hittil) har vært holdt utenfor av praktiske årsaker. Men for øvrig, siden de nå har lagt opp til nitid rapportering av bonuspoeng og desslike, vil det overraske om de ikke gjør endringer her også. Og bare for å ha sagt det : å kreve kompensasjon for maten jeg får på fly har alltid gitt meg dårlig smak i munnen ;) (ding)
     
    Last edited: 07. april 2019
  3. LN-KFK

    LN-KFK Medlem

    Innlegg:
    66
    Likes mottatt:
    42
    Bonuspoeng:
    18
    I personal håndboken våres står det kun nevnt "first class" spesifikt som ett godkjent fullverdig måltid. Business står ikke nevnt.
     
    Roberto and Xflipper like this.
  4. view

    view Veteran

    Innlegg:
    1,847
    Likes mottatt:
    1,926
    Bonuspoeng:
    113
    I vår policy står det at flymat ikke er fradragsberettiget. Dette er ikke så relevant lenger fordi vi primært reiser på regning nå, etter de nye skattereglene som kom. Hvis vi reiser på diett så er det begrenset oppad til skattefrigrense (tror det er ca 570 kr/døgn) så nå sørger jeg for å spise skikkelige måltider og samler på kvitteringer og bruker mer tid enn noen sinne på reiseregninger. Heia regjeringen.
     
    Roberto, Wiolenze and jgroneng like this.
  5. Arvid1410

    Arvid1410 Veteran

    Innlegg:
    1,531
    Likes mottatt:
    6,716
    Bonuspoeng:
    183
    Har aldri falt meg inn å gjøre fradrag for flymat. I min verden er ikke dette i nærheten av et fullverdig måltid.
     
    Wiolenze liker dette
  6. Earl

    Earl Veteran

    Innlegg:
    2,362
    Likes mottatt:
    7,559
    Bonuspoeng:
    183
    I henhold til det staten selv opplyser så er flymat ikke å regne som måltid, de sier ikke noe om hvilken klasse man reiser i... kan vel argumenteres for at 1.klasse nok absolutt kan være fullverdig, men dette er det som står:

    "Måltidsfradrag skal kun trekkes fra når måltidet er fullverdig. Det vil si at man kan spise seg normalt mett. Flymat er for eksempel ikke regnet som et fullverdig måltid."
    https://www.altinn.no/starte-og-drive/arbeidsforhold/lonn/reise-og-diett/

    Så jeg tenker dette er greit å følge, så får man eventuelt føle litt selv på det hvis man har fått 3, 4, 5 retter og er god og mett. Er jo ikke verre enn at man i det tilfellet eventuelt trekker fra...
     
    Xflipper, Wiolenze and Oddvar like this.

Del denne siden