Din beste flytur?

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av Scandi, 28. juli 2015.

  1. Scandi

    Scandi Medlem

    Innlegg:
    131
    Likes mottatt:
    63
    Bonuspoeng:
    28
    Siden vi har en tråd om den jævligste, så trenger vi vel også en om den beste. Prøvde å søke for å se om det allerede eksisterte en, men fant ikke en så da begynner jeg.

    Det må faktisk bli den jeg er ombord i nå. Hadde for en gangs skyld endt opp med en bekreftet business class på jobbtur og bare her så turen ut til å bli en av de bedre. Så skjer det som dytter denne over alle mine andre reiser. Nytt sete under boarding. 1K, og plass i first class på Lufthansas A380. Makan til dulling fra crew, men man blir fort godt vant. :)

    Så hva er din?
     
  2. SASDC8

    SASDC8 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,369
    Likes mottatt:
    1,526
    Bonuspoeng:
    113
    Har hatt noen fantastisk flyvninger i LH F, men den beste er faktisk med TG i F CDG-BKK. Fantastisk crew og ikke minst purser som dullet helt sykt med oss, og når vi skulle lande i Bangkok kom han med en flaske DP som han ville gi oss. Dessverre skulle vi videre til Sydney og Australia har en eller annen tullete no fluids regel, så det ville fungert heller dårlig. Endte med at jeg madammen hadde DP frokost med jordbær helt ned til 5000 fot, før glassene ble ryddet bort :D
     
    snus_mumrikken, Fnate and Islending like this.
  3. VirreVapp

    VirreVapp Aktivt Medlem

    Innlegg:
    370
    Likes mottatt:
    859
    Bonuspoeng:
    93
    Tja, hva er definisjonen av "best", plass, service, reisefølge..??. Uansett, vi fløy fra Paris til Oslo med SAS, Dragen, barna og meg. Og vi satt langt bak... Phurser ombord kom før avgang og tiltalte meg med etternavn og ønsket meg velkommen ombord, hun kunne desverre ikke ordne plass på business, men ordnet 2 stk 3-setere til oss på Eco extra?? (det het det vel den gangen). Deretter ble vi kongelig oppvartet hele veien, spesielt gutta, som varl en 11-12 år den gangen. Det var vel en av de to gangrene jeg syntes Pandion levde opp til forventningene.. Vi fikk også server varm mat om jeg husker rett, den som skulle til de litt lengre frem..
     
    snus_mumrikken and Islending like this.
  4. kiev

    kiev Ex Spært

    Innlegg:
    1,212
    Likes mottatt:
    4,285
    Bonuspoeng:
    113
    Har to turer som ramler inn i hodet.
    Den første var en tur Lisboa-Sao Paulo for over 20 år siden. Kunden hadde bestilt first for å gjøre litt stas uten at jeg visste det helt på forhånd. Vi var to stykker der fremme og to CC, så oppvartning med kaviar og champagne var ekstrem for en som knapt hadde flydd business tidligere. Ubeskrivelig følelse av luksus.
    En annen minneverdig tur var til USA noen uker etter 7-11. Mange firma hadde no-fly-policy da, så vi få som fløy fikk egen femseter. Dette var før de nye sikkerhetsreglene hadde stabilisert seg, så CC hadde blitt fratatt korketrekker. Løsningen ble da å trykke ned korken i flasken. Uansett: ble veldig bra service på oss 15-20 i bakre kabin, med oppredd seng over 5-seter. Den gang hadde ikke de foran i business horisontal lie-flat akkurat, så igjen bra følelse.
     
    snus_mumrikken liker dette
  5. anders82

    anders82 Veteran

    Innlegg:
    2,870
    Likes mottatt:
    9,153
    Bonuspoeng:
    183
    snus_mumrikken, Fnate and bern747 like this.
  6. chrisbu

    chrisbu Senior Medlem

    Innlegg:
    877
    Likes mottatt:
    755
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg vet ikke om man kan sidestille turer i F med andre vanlig turer. Jeg vil derfor heller nevne min beste flytur i forhold til forventningene.

    OSL-DUB i Sas plus forrige høst. Hadde hatt en god del skuffende Plus turer i ukene/månedene før, så jeg hadde ikke noe særlig forventninger til denne flighten.

    En rad med pluss med totalt 4 pax. Fikk helt topp service gjennom hele flighten, startet med at de tok dressjakken min og hang den på henger i skapet foran rad 1. Videre så var kabinpersonalet veldig oppmerksom og kom stadig bort å spurte om vi ønsket noe mer å drikke eller spise. Jeg hadde en helt topp Flight og skulle ønske alle mine sas flighter var likedan :)
     
  7. Henrik

    Henrik Hellas-sympatisør

    Innlegg:
    2,131
    Likes mottatt:
    7,758
    Bonuspoeng:
    183
    IAD-CPH med SK var rimelig fantastisk. Satt bak i bussen, men sovnet før vi lettet, våknet såvidt til maten som var spiselig og sovnet igjen. Våknet av at vi landet. Letteste turen min noensinne. Var våken sikkert 15 minutter totalt på hele turen.
     
    snus_mumrikken liker dette
  8. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    Åhhhh, det er så sykt mange og vanskelig å rangere.

    - Min første long haul business med SAS fra Chicago til Stockholm. Upgrade for miles ved check-in. Før dette hatet jeg å reise, men flighten var gamechanger

    - My first First. Thai fra Auckland til Bangkok i 2006. Oppgraderte for cash i Auckland. Crewet satt igjen DP flasken og på den tiden var det luer til pysjamasen. Satt i pysj med topplue og hadde grisefest med noen sauebønder som befolket resten av F kabinen.

    - SAS Plus fra Las Palmas i fjor. Bare meg i PLUS kabinen, 3 rader og fenomenalt crew.

    - Etter masse mas og desperasjonsbooking hjem fra Tokyo med BA. Booket kort tid før departure, og kun First ledig (om jeg husker rett. Fløy det i hvert fall). Trøtt og sur. Stjernecrew.
    * Have you decided what you want from the menu, sir?
    * Well... honestly nothing, miss. I don't really like fancy food. I'd die for a bacon sandwich, a bottle of red wine and a duve though
    * Hmmm... Know what? I like your style. I'll see what I can do.


    Minutter senere satt jeg under dyna. En flaske vin i ene hånda og en brødskive med varm bacon i den andre. EPIC
    - Norwegian ned til Tenerife Sur i Januar 2009. Jeg var blakk som ei kjerkerotte og hadde fått penger av mamma til å komme ned og besøke henne.

    - KLM til New York i 1995. Economy, åff course. Stod bak i galley med gutta. Drakk GT og røyka som noen skorsteiner. Kom frem til NYC og ruslet igjennom Waldorf Astoria. Der satt en bekjent - full som en dupp - og spilte piano.

    - Til #Instabul med Turkish A321 i Business, sammen med noen som aldri har fløyet business før.

    - United economy for første gang på innflyvning mot Jackson Hole. Jeg syntes det var så vakkert at tårene faktisk trillet.

    Det er så mange fler... Første gang i 62K på BA... Full som en alke, på Alaska Air, ut fra Nome etter å ha festet med noen gullgravere...

    Balle, nå høres jeg ut som jeg er 90 år gammel og har seilet på de 7 hav

    Men ofte så er en selv like viktig som crew og steketiden på fasan-milten de serverer. Det er en kombo av alt. Når nabosetet er ledig, naturen er fin, maten ikke er laks og du stråler. Da stråler ofte flighten tilbake.
     
    Last edited: 30. juli 2015
  9. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    ÅÅÅÅÅÅHHHH!!!

    Holdt på å glemme en Braathens "endelig fredag" flight fra Haugesund (tror jeg). Vi fikk burger og rødvin. Det var 3 pax om bord, klarvær og kapteinen tok en æresrunde rundt Gaustadtoppen (er det det den heia heter?) for å vise oss Rjukan.

    En sirkel som skjer nokså sjelden i 2015
     
  10. Martin F

    Martin F Senior Medlem

    Innlegg:
    627
    Likes mottatt:
    562
    Bonuspoeng:
    93
    BU-et-eller-annet (tror jeg, dette var vel i sammenslåingsprosessen, men det stod Braathens på flyet) OSL-BOO, 2. januar 2003.

    Jeg skulle nordover for å mønstre på Kystvaktbalja Nordkapp, og var derfor relativt spent/nervøs for hva som ventet i andre enden av flightene mine den dagen.
    Ombord hos Braathens fikk jeg tre seter for meg selv, varm mat (noe pasta, mener jeg å huske), og cola. Været var fint, og jeg satt bare og nøt turen oppover i fint vær.
    Husker bare jeg nøt den drøye timen oppover, før jeg først skulle fly Dash-8 (for første og andre gang), og så ombord i et militærfartøy. I Nord-Norge. På vintern.

    BA295, LHR-ORD, 19. august 2011.

    Hadde booket World Traveller Plus på feilprisingssalg. I gaten på OSL fikk jeg vite av en bekjent at flighten videre var veldig overbooket i World Traveller (tror det var ca. halvparten så mange som det var plass til i World Traveller Plus, og det var det igjen bare to ledige seter), og jeg var sølvkortinnehaver den gangen, så sjansen for en dominoeffekt var til stede. På Heathrow gav jeg boardingkortet til damen i skranken før security, som var på nippet til å gi det tilbake til meg, før hun oppdaget at hun måtte printe nytt til meg. Oppgradert til Club World :). Etter et par skuffelser som gate A10, og en gammel maskin der filmene bare gikk i loop, fikk jeg tidenes beste flyvertinne. Ble tiltalt ved navn omtrent hver eneste gang (noe jeg tidligere kun hadde opplevd ed boarding), og ellers var servicen kjempeknall. Også fikk jeg sete 15K, som er det bakerste vindussetet, der man slipper å måtte klatre over noen for å komme ut i midtgangen, så jeg fikk omtrent det beste setet (etter min smak) også :)
     
    Last edited: 30. juli 2015
    Islending, Scandi and Fnate like this.
  11. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Hææ? Hvordan kom du deg til OSL ?? ;)
     
    Fnate liker dette
  12. EB

    EB Forum Kaptein

    Innlegg:
    752
    Likes mottatt:
    434
    Bonuspoeng:
    63
    Første klasse på Pan Am fra Los Angeles til Tokyo, første klasse (før de introduserte BusinessFirst) på Continental fra Denver til London, første klasse på Alitalia fra Hong Kong til Tokyo mange reiser på Business Class på SAS sine langruter har alle vært topp... Men favorittene blir ofte der crewet er faktoren som spiller inn. Så en favoritt er en godt forsinket og veldig varm tur med Continental MD80 fra Phoenix til Denver. En annen er en smekkfull 737-600 med SAS på SAS Go fra Oslo til Paris på turistklasse... Eller en tur med SAS fra Helsinki via Stockholm til Fornebu hvor jeg ble dresset opp i purserens uniform og jobbet meg hjem...konge:)
     
    tommy777 and Travellingalf like this.
  13. Martin F

    Martin F Senior Medlem

    Innlegg:
    627
    Likes mottatt:
    562
    Bonuspoeng:
    93
    Meg du spør? Før OSL-BOO tok jeg bussen, og før den andre mener jeg st jeg kjørte og parkerte på jobben, før jeg fløy OSL-LHR-ORD (og innlegget mitt er editert etter jeg så jeg hadde "snudd" Chicagoflighten)
     
  14. Outback_Oggy

    Outback_Oggy You'll Never Walk (or Fly) Alone

    Innlegg:
    468
    Likes mottatt:
    1,749
    Bonuspoeng:
    93
    Som for de fleste er nok mesteparten av flyturene gått i glemmeboken - noe som vel betyr at de ikke skilte seg ut verken positivt eller negativt. Husker selvsagt en del av typen "første tur" (første flytur, første i business class og i first class, første interkontinentale - eller første gang jeg faktisk sov hele turen...), og som nevnt i en annen tråd de som ikke gikk helt etter planen. Det er dog noen turer som har festet seg i minnet pga. det opplevdes som særdeles positive:

    - QF fra AYQ til CNS i 2005. Eneste i business med en service og oppvartning fra purser av en annen verden. Hyggelig å prate med var hun også. Og da jeg nevnte at vinen var veldig god og at det bare var så synd at det sto en leiebil og ventet på meg - så ga hun meg like godt den nyåpnede flasken pluss en til som avskjedsgave da jeg gikk av flyet. Eneste gangen jeg har sendt epost til flyselskapet for å skryte av servicen (dog nevnte jeg ikke de to vinflaskene...)

    - SAS fra CPH til FCO i 2008. Stappfullt fly og en person for lite i kabinen. Men purser gjorde en kjempejobb og jeg har knapt nok noen gang fått bedre service på en SAS flight. Tok ham i hånden og takket for ekstraordinær god service når vi var fremme.

    - SAS fra EWR til OSL på langfredag 1999. Antar at de fleste nordmenn hadde reist hjem på påskeferie senest dagen før, for flyet var bortimot tomt og det var knapt en håndfull personer i business. En flott tur med hyggelig betjening som nok syntes det var minst like artig som meg å kunne sette seg ned på det ledige setet ved siden av, ta et glass vin og å slå av en prat.
     
  15. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Flighter man husker

    -- CPH - ORD i 2007, eneste pax i minikabinen i biz. Fantastisk service og crew. SAS

    -- DUS - ORD i 2013, eneste pax i LH First, ble så chummy med ene flyvertinna at Champersen og helflasken med Blue Label var satt frem til selvbetjening, ble noen timer sjitprat som endte i ett pinlig øyeblikk minutter før landing da hun ga meg Email og telefon #

    -- CDG - OSL på 90 tallet. Var eneste pax på en MD80. Helt sinnsyk flight. SAS
     
    Good2go, Kjakan, Henrik and 6 others like this.
  16. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    #røvergutt

    he he
     
  17. AndersB

    AndersB Reisende

    Innlegg:
    1,882
    Likes mottatt:
    1,038
    Bonuspoeng:
    113
    Mange å velge mellom, men de turene hvor jeg virkelig har storkost meg eksepsjonelt og som jeg savner har faktisk ikke vært på First til gokk, men på tur hjem til Fornebu på korte turer:

    #1:

    På turistklasse med SAS tilbake i 1900-og-Fornebu med Dc-9/MD-80ene. Den gang cabin-devideren var rundtomkring rad 25. Hjem fra London eller Paris en sen torsdags eller fredagskveld på høsten, mørkt og rufsete ute. Fullstendig fullpakket på Euroclass (som det het den gang), men omtrent halvfullt på turist så alle fikk ledig sete ved siden av. Maten var ofte en meget god kaldrett, gikk ned med rødvin og kaffe-avec. Noen ganger var det så få bak der at crew ikke brukte tralle og slang litt rødvin og cognac rundt i ny og ne, husket hva folk drakk og det var helt First-service. Favorittsetet var siste 2-seter før galley, der var det minst støy og mest privat, særlig når skillet gikk på raden før - da ble det nærmest en liten minikabin med en to-seter. Hadde mer enn en tur av den kategorien.

    #2:

    Den gangen BA-crewet tok helt av på en LHR-OSL-flight med en B757 (også en kveldsflight hjem til FBU). Det begynte med en rødvin til peanøttene, så fortsatte de bare å pushe rødvin til de skulle rydde - "I'm sure you would like another one". Men det som tok kaka var at det var quiz ombord. Tre medlemmer av crewet hadde hatt noen snodige yrker tidligere, så alle kunne gjette hvem, og premien var en helflaske champagne. Yrkene var 1) Drosjesjåfør i Bombay 2) Slangetemmer 3) ...et-eller-annet-jeg-ikke-husker... I tillegg så ble det litt show fra noen av crewet i midtgangen rundt sikkerhetsdemonstrasjonen når hun som leste den opp snublet i noen setninger.

    Var i et veldig godt humør når vi landet og det føltes som Fornebu ikke var helt i vater, og husker veldig mange detaljer fra turen den dag i dag. Og en av kollegene måtte hente bilen på Fornebu dage etter...
     
    Outback_Oggy and Fnate like this.
  18. Yeager

    Yeager Medlem

    Innlegg:
    55
    Likes mottatt:
    54
    Bonuspoeng:
    18
    Skulle gjerne opplevd æresrunde rundt Gaustadtoppen :) Men tviler på at denne flighten var fra Haugesund, mener bestemt at Braathens aldri hadde noen ruter dit...
     
  19. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    Da var den neppe fra Haugesund. Av en eller annen grunn hadde jeg for meg at det var der. Men da var det vel SVG eller BGO som jo var mer flittig brukt av meg også.
     
  20. VirreVapp

    VirreVapp Aktivt Medlem

    Innlegg:
    370
    Likes mottatt:
    859
    Bonuspoeng:
    93
    Hjem fra Svalbard sommeren 1997. Piloten hadde sin siste flytur hjem da. Han fortalte at dette var siste tur, pensjonist tilværelsen var neste stopp. Han hadde også vært på Svaldbard med sin kone noen dager. På returen tok han en guided tur rundt over Svalbard, han advarte også om at vi måtte stige hurtig etter å ha sett Barentsburg fra lav høyde. Vi var også nede over der Tirpiz ble senket, alt mens han fortale og koste seg I cocpit. Han opplyste også at dette nok kostet mere I fuel enn "noen" ville like, men det var jo hans siste tur.. Morsom tur I godt vær!
     
    Last edited: 30. juli 2015
    jgroneng, Kjakan, Islending and 2 others like this.

Del denne siden