Diskusjon rundt opprettelse av en mistake fare tråd/sticky (var: Mistake/rate fellestråd)

Tråd i 'Testforum' startet av Baldrick, 15. aug 2015.

  1. Bjørn Helge

    Bjørn Helge Senior Medlem

    Innlegg:
    823
    Likes mottatt:
    570
    Bonuspoeng:
    93
    Hvordan vet disse medlemmene (som potensielt kan "spamme") at den skjulte kategorien finnes? ;)

    Så lenge det er lite snakk (i de åpne delene) om at dette "hemmelige" underforumet finnes tror jeg ikke at grensen trenger å være så høy. 100-200 innlegg?
     
    Baldrick liker dette
  2. Robert H

    Robert H Senior Medlem

    Innlegg:
    675
    Likes mottatt:
    2,109
    Bonuspoeng:
    93
    Eller ca 180 poster.. he, he.. :)
     
    Baldrick liker dette
  3. AndersB

    AndersB Reisende

    Innlegg:
    1,882
    Likes mottatt:
    1,038
    Bonuspoeng:
    113
    Men så er det en del brukere her som jobber i selskaper og som er ganske aktive så vanskelig å filtrere dem. Men rent generelt tror jeg ikke det at en ansatt i et selskap ser at det er en error-fare er den største trusselen. Det tar uansett tid å fikse. Den største trusselen er det er åpent for alle så det selges 10.000+ billetter på feilen, og folk booker seg selv og resten av fotballlaget t/r Hawaii tre ganger i påsken. Da har selskapene et mye større incentiv til å kansellere. Når folk i tillegg da diskuterer alt de har kjøpt i alle mulige andre tråder så tar det jo helt av.

    Den UA-feilen (ex LHR med DKK) som gikk tidligere i år hadde nok gått gjennom om det bare hadde vært solgt 100 billetter eller dersom folk hadde vært mer taktisk smarte.

    En error-fare som gikk gjennom og som ikke tok helt av var Norge-HKG med LH. Den ble oppdaget i Norge, lå på et lukket forum, og folk var disiplinerte og diskuterte veldig lite rundt den saken mens den pågikk hvis jeg ikke husker helt feil.
     
    Bizflyer, Fnate, mhsalv and 2 others like this.
  4. Flight Cancelled

    Flight Cancelled Bonusjeger

    Innlegg:
    1,529
    Likes mottatt:
    3,544
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg tenker at det også er veldig viktig at forumseksjonen har klare regler og rettningslinjer som forklarer at man f.eks. ikke skal ringe selskapet, dele det i åpne forum/reiseblogger - kanskje vitkigere enn at man helst må ha 500 poster for å kunne se forumet. Selv om det er et mål å ikke ha noen som gjør at feilprisingen blir kjent i større skala (det vil si flyertalk, secretflying og lignende), må man ikke glemme at det å ha en del medlemmer gjør det lettere å oppdage og dele feilprisinger. 200 personer har større sjanse for å komme over en feilprising enn 20.

    Jeg foreslår derfor at det opprettes et eget forum for feilprisinger som:
    1) vises etter 100 poster (eller noe rundt det)
    2) med en egen sticky tråd som igjen:
    - forklarer hvile regler man "for alles beste" bør følge og som samtidig
    - som man bør linke til hver gang man oppretter en tråd

    Nå er ikke jeg så kjent med Xenforo, men VBulletin som jeg har jobbet litt med har blant annet en tilgjengelig utvidelse som krever at en bruker godkjenner et sett med regler før en går inn i et forum, med mulighet for å sette på en tidsperiode før man får lov til å akseptere disse. Det betyr at om man åpnet et underforum for første gang ville man så få noen regler/rettningslinjer presentert med i dette tilfellet en nedteller på 20 sekunder som vistes før man kunne akseptere disse reglene/rettningslinjene. Jeg opplevde nedgang i overtredelser i den forumseksjonen etter at dette ble satt opp. Om noe lignende finnes for Xenforo ville det kanskje ha vært litt kjekt.

    Uansett hva så ville et forum for feilprisinger vært en forbedring fra testforumet. :)
     
  5. Flemming Poulsen

    Flemming Poulsen Senior Medlem

    Innlegg:
    1,103
    Likes mottatt:
    1,210
    Bonuspoeng:
    113
    Uanset hvor vi sætter grænsen for adgang til et testforum, så er det nok ikke pga os at en mistakefare vil få enorm høj volumen. Det er primært når de store amerikanske blogs skriver om dem, at ting for alvor tager fart på ingen tid. Med vores rimeligt begrænsede sprogområde vil det nok sætte en naturlig grænse for hvor meget et tip her vil brede sig... Men naturligvis skal der være adgangskrav...

    Vi kigger ind på de tekniske muligheder en af de nærmeste dage....
     
  6. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Det vil også kunne være en tanke at man bør ha fått et antall likes før man får tilgang.
    Da slipper vi at noen spammer masse drit for å få flere innlegg. Og vi risikerer flere gode innlegg istedenfor :)
     
    Baldrick and Flemming Poulsen like this.
  7. Flemming Poulsen

    Flemming Poulsen Senior Medlem

    Innlegg:
    1,103
    Likes mottatt:
    1,210
    Bonuspoeng:
    113
    Har kigget lidt på det nu:

    Som standard har vi flg. muligheder:

    1) Antal poster
    2) Antal likes
    3) Like to message ratio
    4) Registreret i X dage

    Disse kan kombineres

    Vi tager en snak på bagrummet om det og vender tilbage....

    Kan personligt godt se en kombination af 1, 2 og 4 og det behøver ikke at være store tal som skal opnåes når man kombinerer....

    Ved opstarten kan vi evt. gøre undtagelser og tilføje brugere manuelt ved forespørgsel.
     
  8. Heoe5

    Heoe5 Medlem

    Innlegg:
    64
    Likes mottatt:
    33
    Bonuspoeng:
    18
    En god tanke, men sett fra en dyslektikers ståsted en skremmende tanke. Vel vitende om att de fleste innlegg er klønete formulert og fulle av Skrivefeil så gir det ikke akkurat flust med likes.
     
    Islending, Scandi, Henrik and 4 others like this.
  9. Flemming Poulsen

    Flemming Poulsen Senior Medlem

    Innlegg:
    1,103
    Likes mottatt:
    1,210
    Bonuspoeng:
    113
    Som jeg lægger op til, så kan vi evt. gøre undtagelser. Specielt i sådanne tilfælde.

    Bonusfeber er brugernes forum. Vi skal ikke bygge en stor Berlinmur op og have for mange restriktioner på adgang til indholdet. Så bliver det hurtigt en lukket klub. Her er alle velkomne - sådan har det altid været og sådan skal det fortsætte...

    Bonusfeber er for at dele erfaringer, oplevelser, tips og tricks - det er vores DNA. Vi skal hjælpe hinanden.

    Men naturligvis kan det give mening at en tråd - som omtalt her - ikke er åben for alle. Her er der netop tale om at tippe andre brugere med ting som man ikke har lyst til at dele offentligt - og så giver det selvfølgelig mening at begrænse det til dem, som rent faktisk er aktive brugere og som også selv bidrager. Alternativet er at sådanne tips ikke bliver delt.

    Hvor en evt. grænse så skal gå kan vi så vurdere. Men er som sagt åben overfor at gøre undtagelser, hvis der er behov for det.
     
    Last edited: 16. aug 2015
  10. AndersB

    AndersB Reisende

    Innlegg:
    1,882
    Likes mottatt:
    1,038
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg tror ikke likes kommer an på språkføringen, men innholdet. Er det uikt, spesielt, det lille ekstra el.l. Det er hvertfall det jeg klikker "Like" på her inne, i tilleg til at jeg bruker "Like" som "takk for svaret"-funksjon
     
  11. corvette8

    corvette8 Medlem

    Innlegg:
    74
    Likes mottatt:
    91
    Bonuspoeng:
    18
    Jeg går ut fra at dere erfarne postere i denne tråden ikke har noe imot at en nykommer lufter sitt syn på saken? Jeg fant dette forumet for noen uker siden og har hatt mange gode stunder med å lese innlegg og reiseskildringer her.
    Folk er flinke til å skrive og det er moro å finne ett forum for bonusjegere som meg selv, MEN...... det dere snakker om nå er skummelt hvis man ønsker at forumet skal vokse videre.

    Jeg var tilfeldig innom akkurat etter at BA-tråden ble postet og fikk bestilt meg SFO i romjulen, veldig fornøyd med det. Forumet "vokste" i verdi for meg ved den anledningen. Skulle dere fullføre tanken med ett "elitenivå" for å få greie på i første omgang feilprisinger, i neste omgang annen verdifull informasjon så forsvinner meningen for meg med å være her. Ikke fordi jeg ikke klarer å poste innlegg i vilden sky for å oppnå "elitestatus", men fordi jeg misliker tanken bak.

    Feilprisinger o.l. er ikke en verdi som blir tilført forumet av seg selv. Som regel (også i BA tilfellet forstår jeg) oppdages prisene av noen tilfeldige som er ute og søker priser og vi andre skal være glad for det og sette pris på at de deler informasjonen. Tankene som luftes i denne tråden er langt fra dette idealet og skulle jeg ikke visst bedre var det mange her som ikke fikk kjøpt denne gangen?

    Uansett, forumet er ikke mitt og de som styrer det gjør selvfølgelig hva de vil, men for eget vedkommende finpusser jeg heller engelsk-kunnskapene og bruker flyertalk eller noen andre fora istedenfor hvis dette blir en realitet.
     
  12. Berlioz

    Berlioz Gammel? Jeg??

    Innlegg:
    1,901
    Likes mottatt:
    12,842
    Bonuspoeng:
    183
    Dette er bare et innlegg for å få en post til, og jeg håper på et hav av likes.
     
    anders82 and corvette8 like this.
  13. Flemming Poulsen

    Flemming Poulsen Senior Medlem

    Innlegg:
    1,103
    Likes mottatt:
    1,210
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg gentager:

    Vi skal ikke bygge en stor Berlinmur op og have for mange restriktioner på adgang til indholdet. Så bliver det hurtigt en lukket klub. Her er alle velkomne - sådan har det altid været og sådan skal det fortsætte...

    Men når det er sagt, så kan der være visse poster som kan give god mening ikke ligger offentligt tilgængeligt for søgemaskiner etc.

    Hvordan den balance kan praktiseres arbejder vi på og vender tilbage med en løsning på.

    Men her er alle velkomne - både nye og gamle og både dem som skriver meget og lidt.
     
    Henrik, Baldrick, MadsVaHa and 5 others like this.
  14. Guden

    Guden EB Diamond

    Innlegg:
    273
    Likes mottatt:
    522
    Bonuspoeng:
    93
    Dette høres flott ut
     
  15. NoLimit

    NoLimit Evig ung

    Innlegg:
    378
    Likes mottatt:
    314
    Bonuspoeng:
    63
    Støtter corvette8 sin kommentar. Det er et svakhetstegn hvis forumet skal stenge ute deler av brukerne fra enkelttråder fordi man mangler et visst antall poster etc. Hva slags forum vil dette skape?

    Jeg skjønner heller ikke begrunnelsen for hvorfor vi nye medlemmer skal stenges ute. Flyselskapene har vel sine metoder for å oppdage feilprising uavhengig om dere stenger tråden eller ikke for enkeltmedlemmer. Tviler på at det er et "rush" av bestillinger fra brukere her inne som er med på å velte lasset. Hvorfor kan ikke vi nye medlemmer med få poster nyte godt av en feilprising på lik linje med dere andre her inne? Er det egen vinning med tanke på å få tid til å bestille flest mulig turer som er tanken bak?

    Et annet godt poeng er jo at en eventuell utestengelse fra post om feilprising slår begge veier. Vi som da er utestengt vil tilsvarende mangle motivasjon til å tipse om en eventuell feilprising her inne - vi vil heller benytte andre fora og kanaler enn bonusfeber.no for å tipse om feilprising.
     
    Last edited: 16. aug 2015
    corvette8 liker dette
  16. Baldrick

    Baldrick Cunning Planner

    Innlegg:
    1,793
    Likes mottatt:
    4,523
    Bonuspoeng:
    113
    Det er ikke sikkert kravene behøver å være så høye. Hovedpoengene er at tråden ikke skal kunne plukkes opp av Google etc. og at alle som har innsyn virkelig er inneforstått med at det er i alles beste interesse at man ikke distribuerer dette til for mange. Havner dette på flyertalk osv. er det stort sett kjørt.
     
    Ruby liker dette
  17. Islending

    Islending Senior Medlem

    Innlegg:
    564
    Likes mottatt:
    498
    Bonuspoeng:
    63
    Et forslag kan jo være at man må være innlogget medlem for å ha tilgang (uavhengig av likes og antall poster), så er alle velkommen, unntatt søkemotorene.
     
  18. Shyneno

    Shyneno Okama

    Innlegg:
    2,030
    Likes mottatt:
    1,467
    Bonuspoeng:
    113
    godt forslag!
     
  19. Pingus

    Pingus Senior Medlem

    Innlegg:
    919
    Likes mottatt:
    1,310
    Bonuspoeng:
    93
    Det blir mye frem og tilbake rundt inklusjonskriterier osv., kan bli lang denne...
    Bør tråden splittes til 1: Diskusjon rundt kriteriene og 2: Selve tråden?
    Moderator?
     
  20. Baldrick

    Baldrick Cunning Planner

    Innlegg:
    1,793
    Likes mottatt:
    4,523
    Bonuspoeng:
    113
    Planen er å renske opp så fort man har landet på en løsning..
     

Del denne siden