DN foreslår MR til USA for å kjøpe iPhone

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av DanH, 17. sept 2018.

  1. DanH

    DanH Senior Medlem

    Innlegg:
    1,197
    Likes mottatt:
    1,979
    Bonuspoeng:
    113
    Eddie47 liker dette
  2. Tore

    Tore Milehunter Offisiell Representant Admin

    Innlegg:
    5,111
    Likes mottatt:
    114,460
    Bonuspoeng:
    350
    Skal til Washington første helga i desember, så får vel ta med en da. (Kan jo skylde på at det er derfor jeg reiser;)
     
  3. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,648
    Likes mottatt:
    34,853
    Bonuspoeng:
    293
    Nå er jeg i Nevada eller Arizona 21 September. Så tanken har slått meg før DN kom på banen.

    Nå skal det være sagt at de nok har tatt en litt optimistisk vekslingskurs i bruk. Og " glemt" at mange stater har retail tax. Feks California på -8-9% noe som gjør regnskapet litt mindre fordelaktig en det kan se ut i artikkelen.

    Men det er et bra konsept, som passer bra for min del, med årets MR. ( i og med at jeg har utbasunert at jeg ikke skal ha Rimowa)
     
    SAJblue and Eddie47 like this.
  4. Blaa

    Blaa Veteran

    Innlegg:
    1,533
    Likes mottatt:
    2,625
    Bonuspoeng:
    113
    Booket LH F til Miami siste uken i November. Hadde utreise fra OSL til MUC tidlig fredag morgen. I går booket jeg om til utreise torsdag ettermiddag til FRA, tenker å bli der over natten. Så frokost i FCL før jeg flyr til MUC og videre til MIA i A380.

    Tenker å kjøpe meg en XS og kanskje Apple Watch Series 4, hvis norske operatører har fått orden på eSIM innen den tid.
     
  5. Neonex

    Neonex Senior Medlem

    Innlegg:
    1,308
    Likes mottatt:
    1,476
    Bonuspoeng:
    113
    Sykt nedsig om man blir stoppet i tollen da xD
     
    alexfins liker dette
  6. haakonks

    haakonks Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,327
    Likes mottatt:
    10,162
    Bonuspoeng:
    183
    Er derfor man tar i bruk telefonen umiddelbart i USA... :)
     
    alexfins and Blaa like this.
  7. FlamtheAvGeek

    FlamtheAvGeek Medlem

    Innlegg:
    118
    Likes mottatt:
    401
    Bonuspoeng:
    63
    Ja, tar man den evt. i tollen i håp om å ikke bli stoppet? Og hva med forsikring?
     
  8. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,648
    Likes mottatt:
    34,853
    Bonuspoeng:
    293
    Selv pleier jeg til å med å fortolle småflaskene med gin som tilfeldigvis blir med i sekken min når jeg ute og flyr. Så skjønner ikke helt dette med iPhonen:rolleyes:
     
  9. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,667
    Likes mottatt:
    32,520
    Bonuspoeng:
    293
    Hvordan kan du finne på noe slikt? Gir oss hardbarka smuglere dåtlig rykte :eek: ;)
     
    Avixlo and Kristian like this.
  10. B4stian

    B4stian Nytt Medlem

    Innlegg:
    31
    Likes mottatt:
    15
    Bonuspoeng:
    8
    Artikkelen er jo helt på jorde siden det ikke tas hensyn til sales tax som er praktisk talt i alle stater, så kan fint plusse på ca 10% der og man må velge å smugle den inn. Å bli tatt er jo alltids ikke så rare sjansen, men en bot og å miste telefonen vil være ganske kjipt for å prøve å spare noen få lapper. Hva hver og en velger å gjøre får være opp til dem, men ganske slett journalist-arbeid.
     
    alexfins and paron like this.
  11. bombusfervidus

    bombusfervidus Veteran

    Innlegg:
    2,464
    Likes mottatt:
    5,614
    Bonuspoeng:
    183
    Alle som driver med smugling øver mye på å ikke se nervøst ut. :D
     
  12. Aussie74

    Aussie74 United Airlines Million Miler

    Innlegg:
    569
    Likes mottatt:
    1,944
    Bonuspoeng:
    93
    Been there, done that ;)
    Da kjøpte jeg en 256GB iPhone 7plus for $1020,- i Washington DC i 2016.
    Det var den siste i hele byen akkurat den helgen jeg var der. (hadde så vidt kommet ut)
     
  13. flying_all

    flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

    Innlegg:
    3,191
    Likes mottatt:
    7,003
    Bonuspoeng:
    183
    Flybillett, uber til og fra butikken, evt hotell, parkeringbillett Gardermoen evt flytoget, dyr flyplass mat etc. Tror ikke det er billigere å fly til USA viss man ikke skal dit uansett :)
     
  14. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,900
    Likes mottatt:
    57,540
    Bonuspoeng:
    293
    Sparetips:
    Ikke kjøpe den nye iPhonen

    Da kan man bruke alle de pengene man sparer på å reise til både USA og feks Hong Kong og få bonuspoeng for turene.

    Bonus: man slipper å ha iPhone.
     
    jvsandem, Earl, Petter B-C and 21 others like this.
  15. DanH

    DanH Senior Medlem

    Innlegg:
    1,197
    Likes mottatt:
    1,979
    Bonuspoeng:
    113
    <3
     
    kaijoar and Avixlo like this.
  16. haakonks

    haakonks Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,327
    Likes mottatt:
    10,162
    Bonuspoeng:
    183
    For mange av oss er det en bonus i seg selv å slippe Android! :D
     
  17. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,900
    Likes mottatt:
    57,540
    Bonuspoeng:
    293
    Det er det helt sikkert, og den diskusjonen tror jeg heller aldri vil ta slutt.
    Jeg anbefaler iPhone til min gamle mor og andre som ikke er så flinke på data. Eller som ikke er så gode på å sette seg inn i avansert utstyr. :p

    Men, nå er det vel sånn at iPhone-folket er noe ivrigere på å kaste penger etter nye duppeditter?
     
  18. polscifly

    polscifly Medlem

    Innlegg:
    123
    Likes mottatt:
    137
    Bonuspoeng:
    43
    Synd enkelte varer er såpass mye dyrere i Norge enn i feks USA, så klart dette kan bli fristende for noen.

    Men: Synes folk ofte undervurderer reklamasjonsretten i Norge. Den er gull verdt for forbrukere, og jeg en bør merke seg at dette brukes som delbegrunnelse for høye priser - det viser ikke akkurat klokketro på varigheten for eget produkt.
     
    kaijoar, SAJblue and RoadKing like this.
  19. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,667
    Likes mottatt:
    32,520
    Bonuspoeng:
    293
    Tror nok den aktuelle journalisten ikke har bodd i USA selv, og/eller vært der overhodet og selv lært på kroppen disse "skjulte" avgiftene.

    Men, når det er sagt, i sin tid, og det tror jeg faktisk enda gjelder til en viss grad pga treghet i systemet, så er varer kjøpt på internet avgiftsfrie, det henger sammen med at moms i USA ikke er et føderalt anliggende (herav også grunnen til at man ikke priser med moms ink, under henvisning til rettferdig handel, dvs hvis du sammenligner med kjøpmannen i butikken ellers i USA så skal du sammenligne på likt grunnlag, dvs eks mva).

    Så, hvis vedkommende journalist f.eks hadde bestilt telefon for levering til en stat som fortsatt ikke har tvunget internet retailers til å samle skatt, så kan jo artikkelforfatteren ha en viss grad av sannhet i story'n.

    Imidlertid, avgiftsfri handel på nett i USA er på vei til en slutt,i sommer ble det kjørt igjennom av høyesterett at butikker som selger i USA er pålagt å hente inn informasjon om kjøperens adresse, kreve inn sales tax og formidle denne til myndighetene.
    Status i de forskjellige statene
    Rettsaken som tvang fram en avklaring
     
    DanH, alexfins and paron like this.
  20. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,758
    Likes mottatt:
    21,957
    Bonuspoeng:
    293
    Det kan du vært helt sikker på at de ikke gjør.
     

Del denne siden