Det er vel Qatar som leverer "First in Business", er det ikke? Takker! Vinduene blir kun pusset med vilje nå! Takk for det! Ser jeg var litt upresis, for å ta buss fra Canberra til Sydney kostet i seg selv ikke all verdens (30 AUD eller noe). Vi hadde planlagt å ha leiebil fra Sydney til Melbourne og så fly derfra til Canberra. Å leie bil for hele turen ble imidlertid billigere, så da gjorde vi det!
8. Road Trip dag 1: Sydney - Jervis Bay På første dag av road trippen kjørte vi fra Sydney til Jervis Bay, via Sea Cliff Bridge, Wollongong og Kiama. Turen tok noe lengre tid enn forventet, delvis på grunn av en del stopp for å ta bilder, mye trafikk og veiarbeid, men var en veldig flott kjøretur med mye flott natur! Omtrent 1 times kjøring fra Sydney tok vi av hovedveien og kjørte ned mot havet og Sea Cliff Bridge. Etter å ha kjørt gjennom litt skog kom vi ut til havet, og etter hvert Sea Cliff Bridge. Etter Sea Cliff Bridge fortsatte vi til Wollongong hvor vi stoppet og spiste lunsj på en lokal mexicansk restaurant, før vi kjørte videre til Kiama. I Kiama trodde jeg det lå et stort fint fyrtårn. Det var delvis korrekt, for det lå et fyrtårn der, om enn ikke så stort og fint som antatt. Derimot var hovedatraksjonen et blåsehull, eller som skiltene som viste retningen sa det «Kiama Blowhole». Fra blåsehullet til Jervis Bay tok det kun 1 liten time. I Jervis Bay hadde vi bestilt rom på Dolphin Shores, hvor vi skulle overnatte 1 natt. Rommet virket å være renovert ganske nylig, og motellet kan absolutt anbefales. Det ligger ellers en Woolworths butikk noen få minutter unna, og vi kjørte innom der og kjøpte litt mat, noen øl og en flaske vin som vi inntok ute på et lite fellesområde på motellet før vi gikk å la oss.
Ah ja, da skjønner jeg. Smart gjort å sjekke da, alltid greit å spare noen kroner når man kan tross alt
9. Road Trip dag 2: Jervis Bay - Tilba Tilba-ish På andre dag av road trippen kjørte vi fra Jervis Bay til en campingplass i området ved Tilba Tilba. Turen tok litt over 3 timer og det var stort sett breie veier hvor man kunne kjøre i 100 km/t. Naturen var fortsatt flott, men ikke like imponerende som turen fra Sydney til Jervis Bay! Jervis Bay er en bukt hvor det ligger det flere strender og en nasjonal park. Etter en løpetur langs stranda nedenfor motellet kjørte vi i 5 minutter til Hyams Beach. På veien stoppet vi på Woolworths og kjøpte frokost og lunsj. På Hyams Beach var det finkornet hvit sand og nydelig blått vann! Vi ble liggende på stranda i omtrent 5 timer, før vi kjørte mot Tilba Tilba. Temperaturen i vannet var for øvrig veldig behagelig! På vei mot Tilba Tilba begynte solen å gå ned, og ved et jorde stoppet vi for å se på en flokk kenguruer. De kommer angivelig ut på kvelden, og det gjelder å passe på når man kjører. Det har lagt veldig mange døde dyr langs veikanten på turen! Etter hvert som vi nærmet oss Tilba Tilba gikk det opp for oss at området kanskje ikke var det mest spennende på turen. Vi hadde uansett bestilt en hytte på Ingenia Holidays Ocean Lake for natten. Hytta hadde to soverom og luktet slik det luktet hos mine besteforeldre for noen år siden. Det lå ellers ingen butikker i nærområdet, så etter å ha satt fra oss tingene våre kjørte vi til nærmeste by - Bermagui - hvor vi kjøpte litt mat og drikke som vi spiste når vi kom tilbake til hytta.
10. Road Trip dag 3: Tilba Tilba-ish - Lakes Entrance På tredje dag av road trippen kjørte vi fra Ingenia Holidays Ocean Lake i Tilba Tilba området til Lakes Entrance. Turen tok godt nesten 5 timer, og underveis var det i starten mye skog og svingete veier, nærmest regnskogaktig. Etter hvert som vi nærmet oss Lakes Entrance åpnet imidlertid landskapet seg opp og vi kjørte over lange flate sletter, med spredt vegetasjon og utsikt i det fjerne mot havet! Da vi våknet opp var det overskyet og som en innvandret bergenser kunne jeg syne regntunge skyver i det fjerne. Vi bestemte oss derfor for å spise frokost og kjøre mot Lakes Entrance. Da vi nærmet oss Lakes Entrance ble været bedre og ved ankomst var det strålende sol, om enn noe kjøligere enn hva det var i Jervis Bay. Vi hadde bestilt en hytte med tre soverom på Koonwarra Family Holiday Park. Hytta var til salgs og inneholdt 46 delfinbilder. Det er uvisst om disse medfulgte ved et eventuelt kjøp ... På ettermiddagen gikk vi en tur i nærområdet. Det fantes en bro som ledet til en strand, en havn og noen butikker (særlig en som solgte freshe solhatter). På vei tilbake til hytta gikk vi innom et alkoholutsalg og kjøpte noen øl, samt Woolworths og kjøpte litt brød, skinke og snacks, og avsluttet dagen med noen runder kortspill!
Tusen takk for en flott reiseskildring med fine bilder av reise i Australia. Dette virker veldig fristende. Så er det bare å håpe at Qatar knaller til med en nytt flash salg på business til 15000 som de hadde tidligere i vinter. God tur videre
Takk for et flott reisebrev så langt! Holdt det forresten med norsk førerkort, eller har du skaffet deg internasjonalt til kjøring i Australia?
Takker! Det er kjempe fint her nede, så det er bare å slå til om man har mulighet! Takk for det! Ja, det gikk greit å kun ha norsk førerkort!
11. Road Trip dag 4: Lakes Entrance - Melbourne På fjerde dag av road trippen kjørte vi fra Lakes Entrance til Melbourne. På veien stoppet vi i Paynesville hvor vi tok ferge over til Raymond Island og gikk på koalajakt. Totalt brukte vi omtrent 6 timer, hvorav 4 timer var kjøretid. Etter å ha spist frokost forlot vi delfinhytta og kjørte i 45 minutter til Paynesville. Her tok vi en liten ferge i 2 minutter over til Raymond Island hvor vi gikk en 1,2 km lang koalatur. Ferga var gratis for gående, og kostet ellers 12 AUD pr vei med bil. Bilen kan fint settes igjen i Paynesville. På koalaturen så vi mange koalabjørner. De fleste sov, men en som satt lavt i et tre våknet til liv mens vi sto og tok bilder av den! Etter å ha gått koalaturen satt vi oss ned på en hyggelig cafe ved vannkanten og spiste litt lunsj før vi kjørte videre mot Melbourne. Landskapet var stort sett flatt og lite interessant, med breie motorveier nærmere Melbourne. På vei inn til byen stoppet vi ved Brighton Bathing Boxes. I Melbourne hadde vi bestilt et rom på Radisson on Flagstaff Gardens. Jeg hadde booket via Radisson Rewards, men hadde funnet billigere priser på både hotels.com og expedia, og hadde derfor benyttet meg av deres best price guarantee. I den annledning fikk jeg også beskjed om at vi hadde blitt oppgradert til et business class room i 9 etasje. Hotellet hadde ellers et fint treningsrom og boblebad i toppetasjen, og en fin takterasse med utsikt mot parken utenfor og deler av byen! På kvelden spiste vi pizza og drakk noen øl på en restaurant rett ved siden av hotellet og tok en tur i The Melbourne Star.
12. To netter i Melbourne Etter en natts søvn startet vi dagen med noen km på mølla i toppetasjen, før vi ruslet rundt hjørnet av hotellet og satt oss ned på Operator 25, en populær men noe spesiell frokost/lunsjrestaurant. Maten som serveres er japansk inspirert, og mens vi satt og spiste kom det mange mennesker som stilte seg i kø for å få bord. Med frokost i magen tok vi gratis trikk til Federation Square, hvor vi gikk opp gjennom sentrum til Melbourne museum. Underveis passerte vi de fleste severdighetene som vel er verdt å få med seg i sentrum. (Federation Square/Flinders Station/St. Paul´s Cathedral) (Parliament House) (Old Treasury Building) (St. Patric´s Cathedral) (Melbourne Museum) Fra Melbourne Museum tok vi trikk ned til The Docklands hvor vi spiste lunsj på en restaurant langs vannkanten. Deretter stakk vi innom en ølbutikk og tok med oss noen flasker opp på takterrassen på hotellet. Vi avsluttet dagen på en mexicansk restaurant i Niagara Lane, en hyggelig gate med flere restauranter, som etter hvert begynte å stenge for dagen da vi spiste.
13. Canberra Som nevnt hadde vi i utgangspunktet tenkt å fly fra Melbourne til Canberra, men ettersom vi hentet ut leiebil da vi ankom Australia måtte vi kjøre de drøye 7 timene fra Melbourne til Canberra. Underveis stoppet vi omtrent halvveis i byen Albury og spiste lunsj. Her fant vi antagelig turens høyeste temperatur, med hele 33 grader! Vi valgte å spise frokost på hotellet før avreise, og utvalget i buffeten var svært bra. I tillegg til blant annet egg, bacon, bønner, eggerøre, sopp, tomat, bakevarer, frukt og frokostblandinger kunne man bestille vafler og/eller omelett. Kjøreturen var ensformig og kjedelig. Det var stort sett fire felts motorvei helt til Canberra, og langs kjørebanen var det tørre langstrakte sletter med lite vegetasjon. I Canberra hadde vi bestilt en overnatting på Hotel Kurrajong, et hyggelig hotell som tilhørte Travel Lodge kjeden, men som var mye finere enn hotellet vi bodde på i Sydney! Canberra er bygget for å være landets hovedstad, og selv om det bor rundt 500.000 mennesker i byen er sentrumskjernen liten og det finnes ikke noen koselige nabolag med restauranter eller barer som man kan slå seg ned på. Etter å ha sjekket inn gikk vi imidlertid til Agostinis Restaurant, en italiensk restaurant ved et annet hotell og spiste litt middag og dessert! En natt senere var det klart for avreise. På morgenen løp jeg en tur på 8 km og fikk sett litt av Canberra sentrum. Det var generelt lite å se på, og avstandene mellom det meste syntes å være veldig stort. På vei til flyplassen kjørte vi oppom et utsiktspunkt i Red Hill Nature Reserve. Herfra har man utsikt over hele Canberra, samt noen av bydelene utenfor sentrum. Da leiebilen var innlevert hadde vi kjørt hele 2400 km på de dagene vi hadde vært i Australia, og jeg vil si at leiebil absolutt er en god investering dersom man ønsker å utforske landet. Er man mer enn 3 voksne behøver man nok imidlertid en noe større bil enn ASXen vi fikk utdelt!
14. Canberra - Sydney i Qatar Business / Qantas Business Lounge CBR/SYD Canberra har en relativt stor flyplass, men Singapore og Qatar er de eneste som har internasjonale avganger fra flyplassen. De ansatte i innsjekkingen kunne fortelle at Qatar har daglige flyvninger til flyplassen, mens de trodde at Singapore hadde tre ukentlig. Ellers kunne de også fortelle at det var omtrent 40 passasjerer som skulle være med fra Canberra på dagens flyvning. Etter sikkerhetskontrollen ruslet vi en tur til Qantas sin business lounge. Her ble vi ønsket velkommen av den hyggeligste loungeansatte jeg noen sinne har møtt, og hun fortalte at loungen hadde ulike sitteområder, pc og kontorfasiliteter, kaffe- og temaskin, barrista og spiseavdeling. Loungen var i seg selv stor, lys og fin! Omtrent 50 minutter før avgang ble reisende med Qatar til Sydney og videre til Doha ropt opp og bedt om å gå til gaten for boarding. Vi passerte grensekontroll og enda en sikkerhetskontroll før vi gikk ombord på 777-maskinen som skulle frakte oss til Doha. Ombord fant vi setene våre på rad 2 og ble etter hvert tilbudt drikke, samt varm eller kald håndduk. Jeg gikk for en mimosa! Og fortsatte med enda en etter take-off! På vei ned til Sydney fikk vi fantastisk utsikt over sentrum og kunne se Sydney CBD, Operahuset, Sydney Harbour Bridge, og i det fjerne Bondi og Manley. Ved landing i Sydney var det litt over 2,5 time til flyet til Doha skulle gå og vi gikk en tur i Qantas sin Business Lounge. På veien til Business Loungen går man forbi inngangen til First Loungen og jeg forsøkte å somle litt i tilfelle det skulle komme noen med Emerald-status som ville invitere meg inn ... Business Loungen har flere ulike sitteområder, to servingsstasjoner med godt utvalg av mat og drikke, egen barrista og iskrembar. Det er også dusjer i loungen, som vi benyttet oss av på veien til Canberra. Alt i alt en trivelig lounge, om enn ikke like fin som First loungen som ligger i etasjen over! Etter å ha spist og slappet av litt i loungen var det plutselig finall call på avgangen til Doha og vi måtte småløp tilbake til gaten.
15. Sydney - Doha i Qatar Business Ombord igjen på 777-maskinen var det to ledige tosetere i den fremre kabinen og jeg spurte om jeg kunne flytte meg fra 2B til 1K. Det gikk fint og jeg fikk begge setene for meg selv hele turen til Doha. Det ble som vanlig servert drikke, og man kunne velge mellom kald eller varm håndklut. Jeg gikk for et glass Rosé for å teste om Billecart-Salmon eller Lanson, som ble servert på ARN-DOH og DOH-ARN, var best. Jeg foretrakk førstnevnte! Etter avgang fortsatte jeg med med et glass Rosé! Før avgang ble også menyene utdelt. Drikkekartet var likt det som ble tilbudt på turen fra Doha til Sydney, mens matutvalget var best av alle flyvningene. Jeg valgte å spise litt lett mat etter take-off og middag litt senere på kvelden. Som lett måltid valgte jeg å starte med fersk frukt og deretter Afternoon Tea. Sist jeg fikk servert finger sandwiches ombord på et fly var med BA i Januar, og Qatar sine var langt bedre! Sconesene var også rykende ferske! Jeg avsluttet det lette måltidet med en GT og utsikt over det vestlige Australia. Omtrent 5 timer etter take-off spurte jeg om jeg kunne få servert middag. Jeg hadde reservert suppe til forrett, biff til hovedrett, og fondant til dessert. Ved siden drakk. jeg noen glass av den franske rødvinen. Suppen var fyldig og god på smak, hovedretten litt tam, men fortsatt bedre enn biffen jeg ble servert i Lufthansa First, og desserten er den beste jeg har fått servert ombord på et fly noensinne! Midten var myk og rennende, og smaken fantastisk! Ellers fikk jeg med meg salt- og pepperbøssene hjem! Etter middagen så jeg litt på film, og vest for Singapore hvor man kunne skimte tordenvær i det fjerne tok jeg en liten lur. Noen timer senere spurte jeg om jeg kunne få Sliders og enda en sjokoladefondant! Det hele med litt champagne! Vi landet i Doha 30 minutter før rutetid etter en veldig fin flyvning! Servicen ombord var strålende og maten og drikken smakte ypperlig - det er absolutt verdt investeringen å fly business på så lange turer som dette!
Supert flyfoto over Sydney. Håper det er greit at jeg har koppiert til min ipad Takket være dine flotte bilder blir en Asia rundreise i sommer forlenget med en ukestur til Sydney. Temperaturen blir nok litt kaldere men går nok greit. Har reist mye men det jeg hører av andre og også ser av dine bilder fra Australia er hvor utrolig rent og vakkert det er. Får litt Singaporefølelse av dine bilder. Har selv reist en del med qatar business og må si at de virkelig leverer et flott produkt. God reise.
Takk for det! Du må gjerne kopiere bildene! Jeg tror nok du får en fin tur til Australia selv om det blir litt kaldere, jeg gleder meg i alle fall til jeg skal tilbake en gang i fremtiden!
16. Doha - Stockholm i Qatar Business / Stockholm - Bergen i SAS Plus Ved ankomst i Doha gikk vi gjennom transfer og til Al Mourjan Loungen hvor vi tok en kjapp dusj, spiste en sandwich og litt kake i delíen, og ble sittende å tykke litt på pcen i business-senteret. Omtrent 40 minutter før avgang gikk vi til gaten og ombord på 787-maskinen som skulle frakte oss til Stockholm. Det var kun to ledige seter i business på denne nattflyvningen. Vi hadde valgt seter på vindusraden, og jeg satt på 3K. Før avgang ble som vanlig servert drikke og spurt om varm eller kald håndduk. I tillegg ble menyene og pysjamas utdelt. Jeg gikk for en mimosa før avgang! Og et glass Lanson Rosé etter avgang, med inkludert og nydelig chips! På denne flyvningen ble det kun tilbudt lettere måltider og frokost. Drikkekartet var det samme som på flyvningen fra Stockholm til Doha på turen til Australia. Jeg valgte å spise litt før jeg la meg, og gikk for suppe og dessert, med et glass chardonnay ved siden av. Suppa var ikke like god som på flyvningen fra Sydney, men smakte fortsatt bra. Desserten var derimot tør og uspiselig ... Etter noen timers søvn spurte jeg om jeg kunne få litt frokost, og gikk for litt frukt med bakevarer til. Helt kurrant for å maksimere antall timer med søvn, og samtidig få spist litt før man går av flyet. Vi nærmet oss hurtig Stockholm og i strålende sol landet vi på Arlanda etter litt under 6 timer i luften. Det var litt vemodig å gå av flyet etter en fantastisk tur til Australia, hvor også opplevelsen ombord hos Qatar var svært bra! I Stockholm skilte også reisefølget og jeg våre veier; mens jeg fikk komme med tidligere fly til Bergen via Oslo, fløy de andre litt senere til Oslo via København. På flyvningen til Oslo ble det servert frokost, og det var gledelig å se at den gode gamle boksen er tilbake! Får håpe dette gjelder for de øvrige måltidene som serveres også! I Oslo fikk jeg også testet ut dusjene i innlandsloungen for første gang. De var fine og passe store, og det var i tillegg mulig å koble mobilen til høytalere via bluetooth, selv om jeg ikke fikk dette til å fungere ... Siste flyvningen til Bergen var som stort sett alle andre flyvninger med SAS innlands i Norge, selv om jeg fikk litt tyn av purser for å be om to kvikk lunsj! Det hadde jeg visstnok ikke godt av, og mannen ved siden turte bare å be om en da han spurte etter sjokolade! Ellers hadde kofferten blitt ødelagt på turen fra Stockholm, så da måtte jeg også styre litt med det, men nye er allerede på vei!
Strålende rapport! Australia frister til gjentakelse, er over 20 år siden sist.. Får vel dra med unger og full pakke en gang når man har et stort antall CT og enda flere poeng å "sløse" ..
Takk for en flott tur Ganske utrolig at SAs purseren klager på at man ber om 2 sjokolader, man kommer liksom raskt ned på jorden igjen når en så fin tur avsluttes med en liten innenriks tur...
Takk for turen og et nydelig reisebrev. Gleder meg ikke mindre til Australia turen min i november nå..