1. Innledning Mange Insideflyers reiser på Milage Run til Austin med SAS på mandag. Selv hadde jeg bestilt to enveisreiser i Go t/r Arlanda-Austin, men i forrige uke dukket det opp ledige seter hos Lufthansa i First Class mellom Frankfürt og Washington. Jeg fant derfor ut at jeg setter kursen mot USA noen dager tidligere, og flyr hjem igjen med SAS fra Austin på mandag. Jeg flyr til Frankfurt i dag, Washington i morgen, Dallas på lørdag, og Austin på mandag formiddag. Dette blir første turen min i First Class med Lufthansa, og jeg gleder meg stort til morgendagens flyvning! Den fullstendige reiseruten er etter dette som følger: Torsdag: BGO-OSL SK Plus (737) / OSL-FRA LH C (A320neo) - en overnatting ved FRA (Hyatt) Fredag: FRA-IAD LH F (747-8i) - en overnatting i Washington (Hilton Capitol) Lørdag: IAD-DFW UA F (E175) - to overnattinger i Dallas (Hampton Inn og Curio by Hilton) Mandag: DFW-AUS AA F (A320) / AUS-ARN SK Plus (A330) Tirsdag: ARN-OSL-BGO SK Go (CRJ900/B737) Reisebrevet inneholder: 1. Innledning 2. Bergen til Frankfurt via Oslo i SAS Plus og Lufthansa Business 3. Hyatt Place Frankfurt Airport 4. Lufthansa First Class Terminal 5. Frankfurt til Washington i First Class 6. Hilton Capital 7. Washington DC til fots 8. Washington til Dallas i United (Express) First Class 9. Hampton Inn & Suites Dallas Downtown 10. Dallas til fots 11. The Statler, Curio Collection by Hilton 12. Dallas til Austin i American Airlines First Class 13. House of Scandinavia, Austin til Bergen med SAS Business
God tur Men hvis reisen er booket med poeng er det vel strengt tatt ikke en Mileage Run? Dette gjelder vel for revenue billetter og da primært i C eller F
Dette blir jo litt som å dra fra tidenes fest, for å Dra på nach i kjellerleiligheten til kåre.. Hvor kjellereleiligheten til kåre er representert ved SAS morro som F! C
2. Bergen til Frankfürt via Oslo i SAS Plus og Lufthansa Business Omtrent en og en halv time før avgang på SK268 satt jeg meg på bybanen med kurs mot Flesland. Vel fremme på flyplassen suste jeg gjennom fast-tracken og bort i bollebua for en kanelsnurr og en kopp te. Noe forsinket startet boarding, og med nesten fult fly strømmet det på med folk fra alle kanter. Jeg presset meg imidlertid lett inn gjennom den manuelle delen av gaten, og fant sete D1 som en av de første ombord. Oppe i luften ble det tilbudt søte og salte snacks, kalde og varme drikkevarer. Alt som normalt. Jeg gikk for en kvikk-lunsj, en Ringi og en kopp te. Det hele smakte fortreffelig og satt litt fart på et noe lavt blodsukkernivå. Til tross for en mindre forsinkelse ut fra Bergen landet vi i henhold til rutetid, og vel fremme i loungen var det pølsefest. Pølser og øl gikk ned på høykant blant de fleste reisende, og en ung svensk mann kunne med stor entusiasme fortelle reisefølget sitt at «dom har korv hær i dåg». Selv valgte jeg imidlertid litt kylling med pasta og brød, før jeg forlot pølsefesten og gikk mot gate D10. Boarding var allerede godt igang da jeg ankom gaten, og køen var fryktelig lang ved de automatiske slusene. Nok en gang snek jeg meg imidlertid gjennom den manuelle delen av gaten, og fant etter hvert sete 1F. I Business var 13 av 16 seter besatt, men 1D forble ubesatt og jeg fikk seteraden for meg selv. Omtrent 30 minutter forsinket på grunn av is i motorene som måtte tines, og kø ved de-icingplattformen tok vi av mot nord på den vestre rullebanen. Kort tid etter avgang rullet det tyske maskineriet ombord i gang, og serveringen startet. Kveldens måltid bestod av en eller annen type fisk, skinke med det jeg tror var kål, to ulike typer ost, og en tysk variant av tilslørte bondepiker. Etter å ha smakt på fisken og skinka konkluderte jeg med at alt annet enn desserten var uspiselig. Desserten smakte veldig bra og ble akkompagnert med et par-tre-fire glass Gin&Tonic, og senere en kopp te. Vi landet i Frankfürt 10 minutter etter rutetid, og vel parkert ved gate ruslet jeg mot utgangen. Lufthansa leverer som vanlig et relativt bra Business-produkt, selv om maten etter min mening ikke er noe særlig å skryte av. Det er i alle fall deilig å vite at man slipper å dele armlenet med en annen person!
3. Hyatt Place Frankfurt Airport Det var relativt dyrt på Hilton sine hoteller på FRA, men Hyatt har åpnet et nytt hotell et lite stykke unna terminalen, og jeg fikk booket en natt for en relativt rimelig pris. Det går buss fra terminalen/hotellet hver halve time mellom klokken 05:00 og 23:00. Denne er gratis til hotellet, men koster €5 til terminalen. Slik jeg forstod det er alle rommene identiske, likevel slik at man kan få sammenkoblede rom, altså med dør imellom. Jeg fikk tildelt rom i femte etasje. Det tilbys roomservice hele døgnet, samtidig som man kan spise i restauranten eller kjøpe noe fra en liten kiosk som finnes ved resepsjonen. Jeg var litt sulten og valgte en bap, som smakte helt greit. Det er også et ålreit treningsrom som er åpent hele døgnet. Nå tar jeg snart kvelden - har tenkt å stå tidlig opp i morgen for å få mest mulig ut av dagen. Noen som vet om det går an å betale med kort i taxier i Frankfurt? Det frister å bli kjørt helt til døra, istedenfor å måtte gå fra busstoppet ...
4. Lufthansa First Class Terminal Fredag, med F for First! Etter noen timer med søvn trasket jeg ned i resepsjonen og tok shuttel-bussen til terminalen, og fant etter noen få minutters gange First Class Terminalen. Vel oppe i lobbyen ble jeg sjekket inn, og jeg forespurte samtidig om det var mulig å prøve Porsche Excitement. Etter at min «assistent» hadde spurt Avis var det dessverre ikke mulig. For øvrig ble sikkerhetskontrollen en spennende afære da det ble funnet rester av sprengstoff på håndbagasjen min. Femten minutter senere etter å ha blitt stilt noen spørsmål av to politifolk fikk jeg lov til å gå videre inn i terminalen, hvor jeg satt meg ned i restauranten for litt frokost. Etter å ha spist frokost ruslet jeg litt rundt og fant en god lenestol, hvor det nå nytes noen glass champagne. Bad er booket, men det er fem foran i køen. Med avgang 12:50 får vi se om det blir dukkert eller ikke, men en badeand skal jeg vel greie å karre til meg! Rundt halv elleve forsvant en hel haug med folk til LAX og JFK, og jeg ble nærmest alene i FCT’en. Jeg benyttet derfor annledningen til å knipse noen bilder! Klokken elleve var det klart for lunsj. Jeg gikk for den klassiske Wiener Schnitzel med champagne. Det smakte ganske bra! Mens jeg spiste ble jeg informert om at badet var klart, og etter å ha spist opp rakk jeg en deilig dukkert og en dusj! Nå venter jeg på at vi skal kjøre til flyet. Sist jeg sjekket var 6/8 seter besatt, så vi får se hva slags bil det blir som står for turen til flyet. Håper på Porsche!
Takker! De ansatte forsikret meg om at det sikkert var rester fra hudkrem eller lignende som ga negativt resultat ...
5. Frankfurt til Washington i First Class Tjuefem minutter før avgang ble jeg og to andre hentet i FCT’en og sluset gjennom passkontroll og ut i en Vivano. Vel ombord fant jeg mitt sete 2K, og ble introdusert for Louise (dagens champagne). Før avgang kom også purser frem i F-kabinen og hilste på. Han delte også ut gratis voucher til internett som var gyldig i 24 timer fra og med registrering. Setet var behagelig å sitte i, og det føles veldig lyst og luftig å sitte helt foran i 747´en - når persienne er oppe føles det som at man nesten kan se rett fram. Atmosfæren var også behagelig. De andre reisende syslet med arbeid og sov, og man hører ikke noe særlig til motorene. Kort tid etter avgang startet serveringen og jeg smakte på stort sett alt som ble servert. Det skulle jeg imidlertid angre på etter hvert, men mer om det nedenfor. Akkompagnert av champagne og rødvin smakte både forrett, hovedrett og dessert ganske bra! Dagens meny: Til hovedretten smakte jeg på de ulike rødvinene. Jeg synes den italienske var best, fra venstre nr. 1. De øvrige var fra Spania og Frankrike. Måltidet ble avsluttet med te og sjokolade. Da serveringen var ferdig og alt som kunne spises og drikkes var inntatt la jeg med ned i diagonalen og sov en del timer. Drøyt to og en halv time før landing våknet jeg imidlertid og følte meg ekstremt kvalm, og før jeg fikk satt kursen mot toalettet kastet jeg opp. Heldigvis hadde jeg tatt et teppe over meg før jeg la meg til å sove, men både det og deler av pysjen gikk rett i søppelbøtta. Jeg mistenker at kamskjellet var årsaken - det var iskaldt og virket rått, så jeg burde jo latt være å spise det ... Formen ble ikke nevneverdig bedre under resten av flyturen og foruten et par besøk på toalettet forholdt jeg meg relativt rolig i setet, og spiste ikke noe mer. Jeg gikk imidlertid en tur bakover i flyet, og det virket som det var godt med folk i både Business, Premium Economy og Economy. Ellers kan jeg oppsummere F-opplevelsen som svært fin (i alle fall de første timene). Servicen var bra, drikken smakte godt, og maten ganske ganske bra. Opplevelsen på bakken er selvfølgelig imponerende, og det føles eksklusivt å bli kjørt til flyet og sluset forbi medpassasjerene som står i kø i gangbroen!
Jeg har også opplevd at de har funnet spor av sprengstoff på min koffert. Årsaken var antagelig at kofferten hadde ligget i en henger som tidligere på dagen var benyttet til å transportere noen sekker med gjødsel...
Det er egentlig like greitt at det ikkje var "sniffarar" i bruk når eg var 13-15 år... Eg trur nok det sit folk ved ei øde strand på Cuba som har hatt mindre kontakt med saker som brenn veldig fort og intenst enn det eg og kompisane hadde i hine, hårde dagar. Så vidt eg veit er vi dei einaste som har "rotvelta" ei tysk 229mm Krupp-kanon (M1867) frå "konflikten med Tyskland" ved hjelp av frontladningsmetoden. Etter den episoden vart vi tom invitert til anbodsrunde for ny gatelyslinje i heimbygda av dugnadsgjengen som grov stolpehôl. Vi var like berømte som pappa og kompisane då dei løyste ut flyalarmen 25 år tidlegare. Takk for strålande rapport så langt, no straks før sommarferien rykkjer det i rockefoten og bestillingsfingeren. God tur vidare!
Det er noe first-class fra de første-reisendes forelskelsesjournal - fortumlet og forundret over finunderlige og forstoppende forandringer og findetaljer. Fantastisk og Farlig flygastronomisk frelselse for oss fraværende. Fortsatt fin flytur!