Dragonair Business med et hint av Asia-fever - "30 min i A330"

Tråd i 'Reisebrev' startet av Fnate, 18. mars 2015.

  1. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    Tenkte å dele en relativt odd liten flytur med et selskap jeg ikke har sett så mange rapporter fra, nemlig Dragonair.

    Dragonair er heleiet av Cathay og flyr mye regionale ruter med base i Hong Kong. Denne gangen skulle jeg ut fra Guangzhou til Tokyo og jeg hadde skikkelig lyst til å fly Cathay First. Det betød å sette seg på ba.com og søke etter bonusbilletter. Det fant jeg ganske raskt, og med en Dragonair connection fra Guangzhou til Hong Kong. Det er en sykt kort flytur, og den går i tillegg med A330.

    Men først så må jeg bare beskrive en helt spesiell følelse. Den er Kina-til-HongKong følelsen. Den kan bare sammenlignes med akkurat å ha hatt sex eller akkurat når du setter deg på ramma med Donaldblad etter å ha vært på hyttetur med utedo i en uke.

    Første gangen for meg (badabing) var i 2008. Jeg husker ikke helt hvor lenge jeg hadde bodd på Howard Johnson i Ningbo men det må ha vært i 2 ukers tid. Jeg var Kina novise. Etter en uke savnet jeg vesten så hardt at jeg snek meg ned i lobbyen der de hadde 3 Snickers på en pidestall og et par flasker San Pellegrino i kjølen. Prisen var blodig, men jeg ba dem bare pakke rubb og rake ned i en pose. Så løp jeg ut på trappen foran hotellet. Satte meg. Lukket øynene. Og så gaflet jeg i meg alt jeg hadde kjøpt.

    Etter de to ukene, med siege biffer og mystiske møterom bar turen ned til Shenzhen. Derfra i buss til Lo-Wu, og T-banen videre til Tsim Sha Shui etter grensepassering. Innlosjering på Royal Garden, og så ble jeg loset ned til La Villa på hjørnet ved Shangri-La. Vi bestilte biffer og jeg husker tårene fysisk trillet når jeg tok den første biten av skikkelig mat. Åh, milde himmel det var så deilig.

    Siden har denne følelsen kommet hver gang, selv om ingen gang er så intense som den første.

    Samme i dag. Ikke noe galt om Guangzhou som sådan. Jeg var på fint elvecruise med kule folk og faren hennes arrangerte festmiddag i forkant. Det vanket både fritterte hønselabber, wok'et andetarm og et stort fat med stekt kjøtt. Midt på fatet stod et hønsehode til pynt. Det er smog så det river i øynene og utestemme over alt.

    Jeg merket det ikke før etter jeg hadde landet og gått igjennom transfer i HK. Etter at jeg hadde labbet hele veien opp til The Wing og satt meg ned. Tatt den første slurken av kaffe som ikke smaker elvevann... Så begynte jeg bare å le. Så glad var jeg.

    Men... Tilbake til det.

    Flight: KA783
    Rute: Guangzhou - Hong Kong
    Selskap: Dragonair
    Flytype: Airbus A330
    Klasse: Business
    Sete: 11H

    Jeg tok taxi fra gamlebyen av Guangzhou opp til flyplassen. Det kostet 160 CNY og var de vanlige gamle baljene. Det hører med at taxisjåføren kjørte ut fra hotellområdet før han stoppet i veikanten og begynte et himla leven. Jeg forstod ingenting, bare grep baggene mine og hoppet ut av bilen. Etter mye om og men bar det inn igjen og avgårde. Jeg aner fortsatt ikke hva han ville, men samma det. Jeg kom frem.

    Dragonair har innsjekk på G-feltet og det var null kø i business. Det samme gjaldt i security. For economy var det nokså lang kø, men det så ut som om det var grei bevegelse. I passkontrollen var det ingen Fast Track, men køen var minimal også der. Uansett er det interessant med land der det er mye mer omstendelig å komme ut enn inn. Da skjønner du jo at noe er galt. Sant?

    International terminalen har to lounger. En for China Eastern og en for alt annet. Pussig nok brukte Dragonair China Eastern sin terminal, selv om dette er en annen allianse. Loungen var faktisk helt grei. Ren og moderne med varm buffet og raskt nett.

    Raskt nett = at du kan bruke noen ting, men ingenting av det du er vant med. Dropbox, Facebook, Snapchat (wtf?), google, Dagbladet, Instagram... ALT er blokkert. Det du kan bruke er imidlertid raskt. Slik som epost, med mindre du har Gmail da. Det funker ikke.

    Løsning = VPN greier. Eller om du gidder - Telenor roaming. Jeg kjøpte 30MB pakker fra Telenor og da funket alt. Forstå det den som vil. Jeg fikk ihvertfall mottatt de obligatoriske Snap'ene og og epostet.

    Etter hvert var det tid for boarding:

    [​IMG]

    Setene er de samme som den nye regional businessklassen til Cathay. Har prøvd de før, og de er svært behagelige på korte turer. Det er ikke lie-flat, men det er ganske ok allikevel.

    [​IMG]
    Knoketesten ble bestått med glans

    [​IMG]
    Det er et ganske avansert IFE system, uten at det ble tid til å teste dette. Skjermstørrelsen kan vel være ca 13".

    Men sjekk på flylengden da. 135 kilometer. Widebody flytur på 13,5 mil. Det er som Gardermoen til Torp... i A330. Blir ikke kulere enn det:

    [​IMG]

    Boarding complete og doors closing kom på tid, men det lot seg vente med push-back. En hel time faktisk.

    En Amerikaner med short connection begynte å bli nærvøs, men purser kunne bare fortelle at "vi er alltid forsinket fra Kina. Det bare er slik, og det er helt tilfeldig hvorfor. I dag er det sen loading og ATC-delay. Men i morgen er det noe annet".

    Det var tydeligvis helt rutine, for crewet brukte tiden på pre-departure drinks (ikke champagne). Deretter kom purseren og hilste på meg og ønsket meg velkommen til Dragonair og sånt. Hun gjorde det bare med meg, så det må ha med at jeg er Råkkestjerne å gjøre. Fint nok.

    Deretter kom menyer og antiseptiske tørkekluter

    [​IMG]
    Med mat

    [​IMG]
    Og drikke. Ganske bra utvalg drikke mellom "Oslo og Torp"

    [​IMG]
    Like etterpå mom all maten i menyen, så man kan vel si at disse menykortene er relativ overflødige. Maten kom altså før push back.

    [​IMG]
    Og så sånn ut inni. Jeg spiste frukten. Fristet ikke med røkelaks ex. Guangzhou altså. Strengt tatt frister det aldri, men spesielt ikke ut fra "mainland".

    [​IMG]
    Push back kom ca 40 minutter etter tidtabell. Så tok det et kvarter å taxe. Kl 1045 tok vi av.

    Jeg sovnet, men det ble servert drikke ved setene til de som ville ha.

    Mæ:

    [​IMG]

    Så... Kl 11:13 traff vi bakken i Hong Kong. Jauda.

    Rask taxing inn til gaten og av med oss.

    Slik ser balja ut. Synes det er litt småkult livery.

    [​IMG]

    Så børner man igjennom transfer security, som er svært effektivt her. Så følger man skiltene mot gate 1-4. Så går man opp trappen. Så tar man til høyre. Så inn til The Wing. Så gir man fra seg invitasjonen. Går helt inn. Tar vil venstre og blir vist til et bord.

    Så bestiller man en kopp kaffe og går til buffeten. Henter masse mat.

    [​IMG]

    Og så kjenner du den første kjøttbiten bare smelte på tunga. Hiver innpå ost. Drikker kaffe. Føler deg nokså trygg på at magen ikke kommer til å gå i oppløsning eller lemmer falle av, selv om du spiser alt sammen.

    Også smaker det så innmari godt. Å herregud. Det er bedre enn sex.

    Og så begynner man bare å le og tenke at "fyyyyyy flaaaate, så sinnsykt digg vi har det".

    Elefanten henter seg sjokolade. Tenk sjokoladebuffet fra The Peninsula. Bare å forsyne seg.

    [​IMG]

    Jadda. Men sånn var det altså å fly med Dragonair. Det var fint det altså.
     
    Henrik, Herlov, OttoL and 19 others like this.
  2. KristianSk

    KristianSk Veteran

    Innlegg:
    1,712
    Likes mottatt:
    1,998
    Bonuspoeng:
    113
    感谢伟大的报告
     
    Islending, Fnate and Bjørn Helge like this.
  3. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    Banan seilbåt ost kan tante ?
     
    tommy777 and KristianSk like this.
  4. Cecilie

    Cecilie Se! Jeg sitter i en flymotor.

    Innlegg:
    2,180
    Likes mottatt:
    2,364
    Bonuspoeng:
    113
    Kanonflott, Fnate!
     
    SASDC8 and Fnate like this.
  5. Travellingalf

    Travellingalf Ut på tur - aldri sur InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    5,685
    Likes mottatt:
    10,234
    Bonuspoeng:
    293
    Artig lesning og en smule eksotisk!
     
    Fnate liker dette
  6. Jørgen

    Jørgen Livsnyter

    Innlegg:
    2,805
    Likes mottatt:
    2,115
    Bonuspoeng:
    113
    Brillefin rapport som vanlig.. Aldri vært i verken Kina eller HK, så frister litt og bare "oppleve" det :D:confused:
     
    Fnate liker dette
  7. afirm

    afirm Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    1,853
    Likes mottatt:
    5,476
    Bonuspoeng:
    183
    Det er mogleg at eg må tilbringe 1. juni til 21. juni på mainland Kina. Skal til Hong Kong ei veke etterpå. To separate turar men skal prøve å oppleve følelsen din.

    Uansett flott rapport!
     
    Fnate liker dette
  8. Bizflyer

    Bizflyer Veteran

    Innlegg:
    3,818
    Likes mottatt:
    3,024
    Bonuspoeng:
    113
    Hehe! Bridlefin rapport!

    Men si meg "faren hennes"....

    Betyr det at du har fått deg kinadame på kroken??
     
    Islending and Fnate like this.
  9. bern747

    bern747 Aktivt Medlem

    Innlegg:
    273
    Likes mottatt:
    375
    Bonuspoeng:
    63
    Prima vare(r) som vanlig:D
     
    Fnate liker dette
  10. PlusGo

    PlusGo Medlem

    Innlegg:
    109
    Likes mottatt:
    36
    Bonuspoeng:
    28
    Flott reiserapport!
    Bra du fikk Snapchat-en til å virke, du er jo kongen av selfies og snapchat. :p
     
    Fnate liker dette
  11. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    He he... Ooops. Nei, altså... Her gikk det litt fort i svingene. Nei det har jeg ikke.
     
  12. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    Takk skal du ha kompe-Guri

    Takk skal du ha.

    Gi det et forsøk. Det er ikke like lett når du har et opphold imellom. Når du kommer fra Oslo til HK er det ikke helt det samme. Da er HK bare nok en forbaska storby med plenty av betong.

    Takk skarru ha

    Takk. Det morsomste er nok å motta fyllesnap'er og ymse andre snap'er.
     
  13. CCS87

    CCS87 Medlem

    Innlegg:
    79
    Likes mottatt:
    96
    Bonuspoeng:
    18
    Det er så mange velkjente referanser her at jeg nesten blir rørt, svett, gra og imponert samtidig!

    Dragonair - Ingenting negativt å melde.
    Forsinket etter boarding - 40 min hadde vært ny rekord for min del - i positiv retning! 5 timer grunnet uventet militær-øvelse er værsting.
    Omstendelig imigration - Så strenge de er med visum og det å komme inn i landet, så forventer man jo nesten å bli båret på gullstol gjennom "Vallhall-tilstander" når man ankommer utlandsterminalen på flyplassen.
    Følelsen av å forelate mainland Kina for å dra til Hong Kong - Syns du underselger følelsen en smule... Euforisk, "back to life", "gjør livet verdt å leve" er treffende... Hei Snapchat, Instagram og Facebook, ha det alle kjedelige nettsider jeg vanligvis ALDRI leser..
    Hong Kong - Mitt paradis på jord!
     
    Fnate liker dette
  14. LN-MOW

    LN-MOW Chattahoochee - eller 'Han Som Klapper Fly'

    Innlegg:
    1,457
    Likes mottatt:
    1,547
    Bonuspoeng:
    113
    Grom rapport. Guangzho er merket av på kartet som 'Sted som kun skal besøkes hvis man er rammet av seriøs depresjon og man trenger kunstig hjelp til å komme opp av myra'.

    Håper ikke Velferdsoffiseren fikk altfor mange psykotiske problemer av hotell hvor det vel var fler kakkerlakker enn snickers'er i minibaren ..

    Hvem er 'Snapchat'?
     
  15. SASDC8

    SASDC8 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,369
    Likes mottatt:
    1,526
    Bonuspoeng:
    113
    Morsom lesning som alltid, og Dragon Air leverer et godt produkt ser jeg. Kjenner mainland vs HK følelsen, men heldigvis er Shanghai blitt mye bedre enn det var, og nå serveres det spiselig mat der (i alle fall på Peninsula:)). 10 km utenfor sentrum derimot...
     
    Last edited: 18. mars 2015
  16. ina_s

    ina_s Medlem

    Innlegg:
    55
    Likes mottatt:
    44
    Bonuspoeng:
    18
    Framifrå lesning! :) Kan ikke si noe annet at dette var myyyye mer spenstig lesning enn det vi har hatt om i dag, nemlig tollbehandling....!

    God kveld fra Lørenskog og Thon Triaden!
     
  17. chrisbu

    chrisbu Senior Medlem

    Innlegg:
    877
    Likes mottatt:
    755
    Bonuspoeng:
    93
    Har hatt denne følelsen, men det var Vietnam-Hong Kong, 10 dager i Vietnam og jeg var så ferdig med det landet, ingen kontroll bare kaos og alle skal lure deg til enhver tid.

    Fløy fra Hanoi til HK og var sjeleglad for å være tilbake til "vesten" hvor togene går når de skal og folk stopper ikke opp for å ta bilde med deg
     
  18. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    He he he. Helt enig med deg!!

    Takk skarru ha. Velferdsoffiseren er kommet seg igjen, men han var ikke særlig blid der en stund. Vondt luktet han også etter å ha prompet seg til bedre luft nedi bagen.

    Takk skal du ha. Shanghai og Beijing er vel rimelig vestifisert. Ningbo som jeg skrev om innledningsvis er jo nettopp disse få milene utenfor Shanghai.

    Wooohoooo... Jeg er mer spennende en "telefonkatalogen". Jeg feirer med en Asahi.

    Neida, takk skal du ha.

    He he. Tviler ikke. En annen sammenlignbar affære er Jakarta-Singapore, eller for ikke å snakke om "anywhere in India - Anywhere else"
     
    SASDC8 liker dette
  19. Arcticflyer

    Arcticflyer Reis med komfort :)

    Innlegg:
    94
    Likes mottatt:
    43
    Bonuspoeng:
    18
    Har bare en ting å si når vi snakker om kinesiske folkeslag, dra til Taiwan folkens :) God mat og høflige folk, Taipei med sine 3,2 millioner innbyggere føles ikke så tett befolket, god plass i gatene, masse ok shopping (også for menn). Flott Gondolbane opp i fjellheimen til te-plantasjene og stort flott Zoo, klassikeren Taipei 101, Tamsui historiske distrikt osv. ALT kan nåes med MRT. Og best av alt, få vestlige turister ;) Desverre ble det slutt med dama jeg hadde i Taipei, savner landet...
     
    Islending and Fnate like this.
  20. Herlov

    Herlov Poengsanker InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,066
    Likes mottatt:
    5,991
    Bonuspoeng:
    183
    Herlig rapport!
     
    Fnate liker dette

Del denne siden