Slikt kan jo ikke skje - iallefall ikke for en detaljjeger som vanligvis klarer å finne fem feil der det er fire mulige. Men - vi befant oss altså på flyplassen i Denpasar etter tidenes mest fantastiske famlilieferie, og forsøkte å finne ut hvor vi skulle sjekke inn. Vanligvis er jo det en svært enkelt affære, men vi ble litt forfjamset over at det denne gangen tydligvis måtte være slik at det fantes forskjellige skjermer for ulike flyselskaper.. eller... Det tok litt tid før det faktisk gikk opp for meg at vi hadde kommet for sent til avgang. Flyet var allerede i luften. Hvordan var det mulig? Ifølge bookingbekreftelsen skulle flyet gå først om tre timer (fint med god tid, slik at sjefen kan shoppe, mens barna og jeg utforsker loungefasilitetene). La meg spole tilbake i tid til februar. Etter å ha tenkt meg om en god stund, tok jeg endelig til vettet og bestilte for første gang businessbilletter med Qatar t/r Bali til jentejuntaen (samboer og to døtre) og meg selv. Tidligere har vi kun hatt economybilletter, men etter alle de fristende repotasjene her på Bonusfeber, fant jeg ut at det nå jaggu var på tide å bruke oppsparte grunker på noe fornuftig. Siden reisen først skulle finne sted i høstferien, fikk vi dessuten et drøyt halvår på kjøpet som vi kunne bruke til å glede oss. Stor stas - og ekstra spennende å lese rapporter om Qatar og om den nye flyplassen med tilhørende businesslounge i Doha ble klar til vi skulle avgårde. 24. september tuslet vi endelig inn i businesskabinen til Qatars Dreamliner - og jeg kommer aldri til å glemme ansiktsuttrykkene til barna når de tok inn over seg hva som ventet. Tror jeg må skrive mer om opplevelsen av Qatars businessklasse i en egen tråd - det var rett og slett utenomjordisk flott 10 dager senere gleder vi oss frydefullt til hjemreisen. Vil menyen være den samme? Hva med brusutvalget - blir det servert både Cola og Sprite? Er det nye filmer? (ja - jeg visste at det var det – jeg hadde selvfølgelig sjekket det på forhånd) Får vi Godiva-sjokkis i sånne eksklusive små gullbokser? Er det pysjamas og fine toalettsaker? Fire kropper dirrende av forventning. Bare et par små timer på loungen først, så er vi der. Og så brast drømmen. Makan til nedtur. Minstejenta klarer ikke å holde tilbake skuffelsen - mens jeg forsøker febrilsk å finne ut hva som har gått galt. Qatars representanter på flyplassen har forduftet, lokalkontoret er stengt, og når jeg ringer hovedkontoret i Doha kommer jeg til en telefonsvarer som ber meg trykke 9 for å få snakke med en kundekonsulent, så jeg trykker 9, og får deretter beskjed om å trykke 9 hvis jeg vil snakke med en kundekonsulent, så jeg trykker 9... Kafka ville smilt anerkjennende. Det var ingen annen råd enn å tute tilbake til hotellet, der vi allerede hadde tatt avskjed to ganger tidilgere (veldig fint hotell, så det ble noen omrokkeringer underveis av andre hotellreservasjoner), og så måtte jeg ta en sjefsavgjørelse. Det fantes ledige billetter dagen etter, men det var få seter igjen, så jeg tok ikke sjansen på å vente til jeg forhåpentligvis ville få kontakt med Qatar neste morgen. Nye billetter - på økonomiklasse, ble bestilt. 25 000 grunker fattigere. Men selv om det er veldig mye penger (dessverre er det det, skulle ønske jeg kunne sagt noe annet), var den virkelig store nedturen skuffelsen som var å lese i kroppene til familiefølget. Særlig fordi det hele jo var min feil! Jeg oppdaget dagen etter at jeg hadde fått en e-post 22. mai fra Qatar om at tidspunktet for hjemreisen var fremskyndet med 3,5 timer! Utrolig nok hadde jeg altså klart å overse den e-posten. Dagen etter får jeg kontakt med Qatars skandinaviakontor, og de sier at jeg har dummet meg ut – “no show” er mitt problem, og det er selvsagt min plikt å følge med på eventuelle endringer i reiseruten. Ja, ja – jeg skjønner selvsagt det, sier jeg – og forsøker halmstrået om at siden vi fikk en sms seks timer før utreise fra Oslo, men ikke noe tilsvarende før utreise fra Denpasar, så kanskje jeg kan få delvis eller helt refusjon for de nye billettene? Svaret er at de skal ringe meg opp igjen, og etter en liten halvtime får jeg telefon om at en slik henvendelse er oversendt Qatars kontor for customer relations. Dette er altså historien om tullingen som har så stor detaljkontroll at alt det viktige ikke får noen plass. Lekse: 1) Start sparingen til neste tur. 2) Husk at den fabelaktige opplevelsen på utreisen ikke lar seg ødelegge av nedturen på hjemreisen (på utreisen var jo ikke hjemreisen påbegynt – så ikke la deg lure av tidsforskyvningen som en selvkritisk del av hjernen forsøker å få deg med på). 3) Qatar har et fantastisk godt produkt, både på business- og økonomiklasse. Det bør oppleves i omvendt rekkefølge Til slutt: Hvis noen har gode råd til hvordan jeg eventuelt kan følge opp denne saken med Qatar, er jeg takknemlig for alle innspill Mvh Robert
Jeg har ikke godt råd til deg i forhold t Qatar. Men jeg bruker app som Tripcase (det finnes mange andre tilsvarende som tripit etc) Ved hjelp av denne sparer jeg meg for en del slike problemer siden den oppdaterer flytider automatisk og koblet mot kalenderen på iphoneen. Funker for de fleste selskaper (med forbehold for UA som bytter fligtnummer bare du stirrer stygt på et fly).
Takk for tipset - jeg må nok snart ta inn over meg at min foretrukne metode for å holde orden på avtaler, flybilletter, hotellbestillinger etc., nemlig almanakken 7. sans, kanskje bør byttes ut med mer moderne hjelpemidler
Nå er vel ikke Qatars sterkeste kort kundeservice, men i denne situasjonen tror jeg ikke du har så mye å stille opp med. De har jo gitt deg beskjed. Det kan selvfølgelig være at de er villige til å gi deg en symbolsk goodwill kompensasjon, men jeg vet ikke hvor mye energi jeg ville lagt i det. Dritkjipt er det uansett, både at man ikke får fly business og det ikke ubetydelige ekstrautlegget.
Oj oj.. Føler EKSTREMT med deg. Denne er kjip når man reiser alene. ULTRAKJIP når man har unger med som gleder seg enda mer enn du selv :-(
Tusen takk - leit å oppleve skuffelsen hos de andre - som tappert ikke klandret meg en eneste gang - tvertom fikk jeg klar beskjed om at dette ikke var en feil jeg kunne lastes for... Herregud - da er man jo likevel verdens heldigste
Flyselskapene kan følge dette opp litt bedre om de "orker". Feks at man trykker på en bekreftelse på at mailen er lest som sendes inn. Om denne ikke mottas sendes ny epost med "purring" og STORE BOKSTAVER, Høy prioritet og mange !!!!.. Her kunne det også blitt fulgt opp med SMS (ligger jo svært ofte inne og koster "ingenting"), før man til slutt feks forsøkte å ringe vedkommende. Meeeen, det ville jo kreve/koste litt, men være meget god kundeservice. MEN, med litt skikkelig scripting kunne i allefall de første tre tiltakene her blitt fullautomatiserte.. [digresjon]Mang en gang tenker jeg at jeg hadde vært en strålende sjef for kundene hos en "servicetilbyder", men i disse dager er det vel dessverre ikke åpning for kundeservice blant de fleste, kun kostnadskutt og/eller økt inntjening. Men ofte koster det så syyykt lite å gi god service..[/digresjon]
Huff & huff, for ei historie! Kjenner jeg blir fysisk dårlig bare av tanken. Men i alle fall bra at dere kom dere hjem og så ser vi frem til tilbakemeldingene fra deg på opplevelsen av Qatars business- og økonomiklasser.
Føler vanvittig med deg. Det der er dritkjipt. Har gjort tilsvarende en rekke ganger, men må innrømme at jeg alltid har fått hjelp av selskapene så sant jeg ikke er på billigste eco billett. Selv om det er no-flex. Ikke at de har booket om gratis (noen gjør det og hvis grunnen er grei - som din), men man forsøker å hjelpe og lager et gebyr eller noe. Teknisk har du ikke et krav, men ett hvert flyselskap du noensinne vil finne meg på ville ønsket å hjelpe kunder som kjøper C billetter til hele familien. Jeg har for lenge siden bestemt meg for at du uansett ikke finner meg på Qatar. Dette forandrer ihvertfall ikke på det. Så igjen, jeg føler med deg
Takk for støtten - jeg skal komme tilbake med en rapport både fra economyclass og business Og du har helt rett - det var rett og slett en fysisk ubehagelig opplevelse
Takk, takk, Fnate - din medfølelse betyr mye! Merker at jeg allerede føler meg litt bedre etter tilbakemeldingene her på forumet Det skal bli spennende å se hva customer relations etterhvert svarer - jeg ble jo litt oppløftet og håpefull etter det du skriver. Jeg har aldri tidligere kjøpt businessbilletter, så dette er min førstereisetur, på alle måter. Jeg gir ikke helt opp før jeg må, selv om jeg er dypt pessimistisk av natur - det sparer meg ofte for mange skuffelser, selv om jeg er desto mer bekymret
Det der er kjipt. En kompis hadde bestilt First Class fra Oslo til Honolulu med Dividend Miles via BKK og NRT. Han hadde en natt i BKK og klarte å forsove seg til flyet videre til NRT så hele resten av turen (og returen) ble kansellert.
Og nå fikk jeg tilbakemelding: Thank you for your refund request. We sincerely apologize for the delay in processing your refund due to high volume in refund request. With regards to your refund request on October 06, 2014 for ticket number x, y, z and xx, kindly note that we have processed the refund from our end. Please note that we have refunded a total of USD 3590 to the card you made your purchase with, which will reflect in your account within 14-28 working days. Hipp hurra - har allerede avtalt med jentejuntaen her hjemme at alle grunkene går rett i sparebøssa øremerket "oppgradering til business" Opplever at livet er i ferd med å ta en ny retning - neste tur er om to dager, en slags milagerun til Jakarta.. noen andre som er på vei dit? Jeg snur så og si i døra, men tar ikke sjansen på nok en bommert med for sent oppmøte, så det blir en kort natt på Sheraton Bandara. Opprinnelig satset jeg på Fnat Seasons, men pingla ut når jeg leste om 3-4 timers køer for 2 mil i taxi til flyplassen. Jeg skal jo tross alt bare tilbringe 17 timer fra ankomst til jeg reiser hjem igjen