Dumping av drivstoff

Tråd i 'Øvrige flyselskap' startet av RoadKing, 03. nov 2016.

  1. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,690
    Likes mottatt:
    32,597
    Bonuspoeng:
    293
    Leser at et fly på vei fra Dallas til Qatar måtte ned på Gardermoen på grunn av syk person ombord.

    I artikkelen sier man at flyet dumpet drivstoff før landing, for meg som amatør på området forekommer det meg underlig at de dumper drivstoff når flyet i seg selv er i utmerket stand, at man bare skal ned å sette av en uheldig passasjer.

    Ettersom OSL jevnlig frekventeres av jumbojet, så formoder jeg også at rullebane og den slags fasiliteter møter kravene.

    Kan noen med innsikt forklare?
     
  2. Travellingalf

    Travellingalf Ut på tur - aldri sur InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    5,685
    Likes mottatt:
    10,234
    Bonuspoeng:
    293
    Dette har jeg også hørt om flere ganger før. Mener å ha hørt/lest at det har noe med landingsvekt å gjøre? Altså at man fint kan ta av med maks last, men at man bør unngå å lande med altfor mye vekt (fuel) ombord?
    Men dette er det nok mange her inne som kan langt mer om.
     
  3. Scandipendler

    Scandipendler Veteran

    Innlegg:
    1,815
    Likes mottatt:
    2,233
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg har noen ganger undret om en eller annen uheldig fiskebåt eller den slags ute til havs noensinne plutselig har fått et regn av flybensin over seg. Eller gjøres det forsøksvis en visuell sjekk før man åpner tankene?
     
    mhsalv, miura, mariusbb and 2 others like this.
  4. LN-MOW

    LN-MOW Chattahoochee - eller 'Han Som Klapper Fly'

    Innlegg:
    1,457
    Likes mottatt:
    1,547
    Bonuspoeng:
    113
    For å si det litt enklere: Hver flytype er sertifisert til en maksimal landingsvekt. Er man tyngre enn dette når man lander, er det fare for strukturelle skader og maskinen må gjennom en detaljert sjekkliste. I praksis er dette ufarlig, men det er av de ting 'som må gjøres' og det tar noen timer. Derfor vil man dumpe fuel for å unngå dette.

    Fuelen fordamper kjapt, og man skal fly rimelig lavt før det er merkbart på bakken.
     
    Avixlo and Edvard like this.
  5. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,690
    Likes mottatt:
    32,597
    Bonuspoeng:
    293
    Det har jeg og lurt på :)
     
  6. LN-MOW

    LN-MOW Chattahoochee - eller 'Han Som Klapper Fly'

    Innlegg:
    1,457
    Likes mottatt:
    1,547
    Bonuspoeng:
    113
    Som regel er man lavere enn det når man dumper. Jeg mener å ha lest ett sted at 5000 fot er satt som minimum.
     
    Shyneno liker dette
  7. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Har vore med på fuel dump flere ganger; en fin historie beskrevet her:

    Vi hopper rett inn i flighten somewhere over Germany:

    Etter en tidlig 06:00 start fra Oslo var jeg passe trett og hadde sovnet før boarding completed i Frankfurt. En stund senere i lufta våkner jeg groggy; kabinen er rolig og alt virker normalt – helt frem til jeg ser opp på flight info skjermen:

    Time since departure: 2:40 hrs
    Distance from departure: 80 km

    Hmm… dette går tregt mot Venezuela tenkte jeg og vinket på en flight attendant.
    LH cutie: “you were sleeping so well, we did not want to wake you sir, but here’s what has happened:”

    Baken på Jumboen hadde slått nedi ved avgang. Vi hadde så tatt noen low pass slik at bakken kunne speide etter skader og lå nå i en lang holding loop over de tyske skoger for å dumpe fuel.

    Imponert over mitt sovehjerte fikk jeg servert lunsj og tenkte; dette blir en lang dag.

    Det ble en helt normal landing, selv om alle mulige kjøretøy sto standby ved avkjøring.
    Vi fikk en remote stand, hotell og ny maskin til Caracas neste morgen.

    Som på alle reiser er det menneskene som gjør opplevelsen spesiell, og disse to dagene ble intet unntak.

    Under all ventingen i flyet/FRA ble jeg kjent med en Jordansk Sheik (?) som skulle på ekspedisjon i Amazonas med familien sin. Han hadde vore der 20 år tidligere og ville nå ta med barna sine tilbake til junglen.

    De hadde satt av én måned, lastet egen cargo pall med Zargeskasser og var klare for å besøke… wait for it... Cannibal Tribes! [​IMG]

    Sheiken var en lystig mann som minnet meg om en blanding mellom David Attenborough og Julenissen. Jeg ble invitert med til Puerto Ayacucho hvor de hadde leid båt, men takket pent nei – due to a prior commitment (right).

    Håper den hvitkledde mannen fant det han lette etter i regnskogen, jeg hadde connection videre fra CCS samme ettermiddag.

    Edvard
     
    miura, Stuttfeiten, RoadKing and 2 others like this.
  8. Flight Cancelled

    Flight Cancelled Bonusjeger

    Innlegg:
    1,529
    Likes mottatt:
    3,544
    Bonuspoeng:
    113
    Nesten... det skal foregå ikke lavere enn 6000 fot. Og om mulig over vann, vekk fra byområder/tettbygde områder.
     
  9. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    geddi, Nanping, tomatle and 1 other person like this.
  10. RedLine

    RedLine Aktivt Medlem

    Innlegg:
    436
    Likes mottatt:
    935
    Bonuspoeng:
    93
    Det er vel "reglene" som er gitt til ATC for veiledning av fuel dump. Som pilot blir du opplært at det er opp til PIC og avgjøre dumping av fuel, og at det er anbefalt og følge veiledning fra ATC om hvor dette skal gjøres hvis situasjonen tillater det.

    Sikkerheten til flyet og dem ombord er alltid viktigst og det kan dumpes fuel lavere dersom det er påkrevd. Det står i klartekst i ATPL teorien at det ikke finnes noen minimum altitude. Det er bedre å dumpe fuel på en skog enn å krasje inn i en fjelltopp.
     
  11. Flight Cancelled

    Flight Cancelled Bonusjeger

    Innlegg:
    1,529
    Likes mottatt:
    3,544
    Bonuspoeng:
    113
    Det lille av "reglene" jeg nevnte er fra norsk lov...
     
    RedLine liker dette
  12. ArrogantBastard

    ArrogantBastard Medlem

    Innlegg:
    160
    Likes mottatt:
    433
    Bonuspoeng:
    63
    Den 29 April 2009 (min bursdag) dumpet en Asiana 777 totalt 34200 pounds - 5000 Gallons fuel rett over vår nydelige øy (Bainbridge Island) - de fikk motor feil rett etter takeoff og var under 5000ft. Ikke bare kunne vi lukte dette I dager etterpå men fra fergen kunne vi se fuel på vannet - det ble til og med opplyst på fergeturen hjem om hva som hadde inntruffet
     
  13. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
  14. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    drsyk, Kristian and Rscott like this.

Del denne siden