Noen som vet hvordan en går frem for å få duplikat pass ? Møter en bare opp som ved vanlig pass "bestilling" Har fått attest på økt reisevirksomhet. Skal søke om en del visum denne våren samtidig som jeg har en del utenlandsreiser.
Hvis man ikke har høy reisevirksomhet i jobben, men bare generelt høy reisevirksomhet (som krever mye visumsøking) privat, hvordan går en frem da?
Da har du i utgangspunktet ikke rett på duplikat pass. Der kreves en attest fra arbeidsgiver for å få dette. Mulig man kan søke, men ville vært forbedret på et nei.. Må i alle fall ha en meget god grunn..
Du kan vel få det i tilfeller der man har "land som ikke liker andre land", tenker på om du har tenkt deg en tur til Israel f.eks.
Greit å ikke ha stempel fra Iran og lignende hvis du skal til Israel ja.. En kamerat av meg hadde det og ble holdt igjen til en ekstra runde spørsmål da. Motsatt er ikke noe problem siden du ikke får stempel i passet i Israel. Du får en lapp ved innreise så vidt jeg husker, som du også bør ha med deg ved utreise!
Veldig enkelt. Kun skjema for egenerklæring i Oslo, om reise til flere land som ikke har sikkerhetspolitisk sammenarbeid. Som nevnt Israel er prime eksempel. Ta gjerne Sudan osv.
Gikk smertefritt i boks. Forstår jeg det riktig at et duplikat pass er 100% likt og fullverdig som det vanlige passet ditt foruten kortene gyldighetstid ?