Dykketur Egypt, "Ekstrapass"

Tråd i 'Reisemål' startet av Alekseolsen, 13. juli 2019.

  1. Alekseolsen

    Alekseolsen Medlem

    Innlegg:
    145
    Likes mottatt:
    143
    Bonuspoeng:
    43
    Da har man bestilt dykketur til Egypt, og etter bestilling får man beskjed om at det kreves en dobbeltside ledig i passet..

    Jeg har 2 stk pass, ett ordinært som er fullt, men som jeg ikke ønsker å bytte ut grunnet VISA til Kina. (Jobb).

    Videre har jeg ett "ekstrapass" som ser helt ordinært ut, med kun 2 års gyldighet.

    Er det noen av dere som har benyttet et slikt pass i Egypt før? Jeg har generelt dårlige erfaringer med dette passet utenfor Europa.

    Om det skulle ha noe å si er turen så kaldt "Liveaboard", kan tenkes det er grunnen til at de krever 2 sider.

    Turen går forøvrig med Thomas Cook, så det er ingen opplevelse man ser frem til..
     
    Edvard liker dette
  2. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,506
    Likes mottatt:
    34,385
    Bonuspoeng:
    293
    Du får glede deg mer til liveonboard en Thomas Cook.

    Rødehavet og liveonboard har stort potensiale :)

    Jeg tror plass i passet er så enkelt at det skal inn et fullside klistremerke som visum og at de fornuftig nok krever 1 blank side til stempel/ retting av feil eller mulighet for reise ut av landet (til et annet land som krever plass i passet).​
     
    Alekseolsen liker dette
  3. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,823
    Likes mottatt:
    2,404
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg reiste endel på ekstrapass med 2 års gyldighet i Midtøsten og Asia. Fikk aldri problemer med det. Hvilke land har du dårlig erfaring fra?
     
    Alekseolsen liker dette
  4. Alekseolsen

    Alekseolsen Medlem

    Innlegg:
    145
    Likes mottatt:
    143
    Bonuspoeng:
    43
    Er Panama jeg har dårligst erfaring fra, tilbrakte 13 timer inne på ett rom sammen med en masse andre stakkarer som ikke kom inn. Agenten fikk heldigvis plukket meg ut derfra etterhvert. Det skal sies dog sies at jeg ikke reiste dit som turist, da jeg skulle ombord ett skip for arbeid.

    Ellers tittet de veldig på det i Oman (grensen mellom emiratene og Khasab), men det kan være at jeg kom dit i "reisejobb" med tilnærmet tomt pass som var utslagsgivende.
     
  5. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Tror dette har vore grunnet profilen din og ikke passet.

    Jeg prøver å bruke opp ekstrapasset i land som er glade i stempel og klistremerker. Har aldri fått noen kommentar om selve passet og det er heller ikke mulig for kontrolløren å vite, utover å forstå datoforskjellen i gyldighet.

    Du må selvfølgelig aldri vise noen ved immigrasjon at du har to eller flere pass og reise ut med samme pass som ved innreise.

    Et helt ferskt pass med tomme sider ser alltid litt mistenkelig ut.

    Merk at mange land tillater aktivt visum i kansellert pass.
     
    Sonictravel and Alekseolsen like this.
  6. Alekseolsen

    Alekseolsen Medlem

    Innlegg:
    145
    Likes mottatt:
    143
    Bonuspoeng:
    43
    Da blir det ekstrapasset nedover.

    Kina tillater dessverre ikke Visum i kansellert pass, i allefall i følge visumservice.
    Får forsøke å få stemplet det en gang eller to før man skal på tur, det er tross alt viktigere en jobbreisen:p
     
  7. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,823
    Likes mottatt:
    2,404
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg har vært påpasselig med å få stemplet ekstrapasset i Asia før jeg reiste til Midtøsten. Enig med @Edvard at det er tomt pass de reagerer mest på.
     
  8. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Legge nye planer, nå som Thomas Cook er borte?

    Kom på Egypt fordi jeg så oversikt for befolkningstettheten i landet.

    [​IMG]

    Norge ser slik ut:
    [​IMG]
     
  9. Alekseolsen

    Alekseolsen Medlem

    Innlegg:
    145
    Likes mottatt:
    143
    Bonuspoeng:
    43
    I følge selskapet som leverer turen går flyet som normalt.

    Jeg mistet dog en flygning hjem fra Mexixo når de gikk konkurs"/
     
    Edvard liker dette
  10. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183

Del denne siden