Jeg oppnådde EBG for livet tidligere i år, og har ingen planer/behov om å jakte på diamant. En bedre plan er kanskje å oppnå status i en annen allianse? Jeg har selvfølgelig gjort litt research selv. Siden jeg er basert i Norge er BA og Finnair naturlige kandidater for å kreditere poeng. Men en av de må vel være best? Kanskje finnes det andre selskap som også er aktuelle? En ting som forvirrer både meg og AI er de relativt nylige endringen BA har gjort: British Airways Executive Club -> The British Airways Club. Kanskje dette sub-forumet skulle endre navn også AI gir meg konsekvent regnestykker og scenarioer basert på gammel måte å tjene poeng hos BA, selv når jeg poengterer at det ikke stemmer. Et alternativ som dukker opp er å fly OSL - BKK i C med Qatar. En slik t/r ville nesten gi nok statuspoeng for BA Silver / OW Sapphire. Jeg er i tankeboksen for å kjøpe en billett i C til Asia dette året, og da hadde det vært fint å gjøre det korrekt mtp. valg av statusprogram fra starten. Håper noen av dere som har drevet med Oneworld en stund kan komme med innspill til hva jeg burde gjøre.
Det å få BA Silver med en t/r OSL - BKK i C høres for godt ut til å være sant. Hvordan kom du frem til det regnestykket?
Flyr man med Qatar med opptjening til BA så er det vel 50% av flydde Miles i klasse C som gir Tier Points. Så en t/r OSL-DOH-BKK gir da 6365 Tier points hvis jeg har regnet riktig. Kravet til sølv på BA er 7500 TP.
Jeg flyr masse BA, og hadde Sapphire hos dem i flere år. Det er bortimot umulig å få status med dem etter de la om programmet, for meg som flyr OSL-LHR og tilbake hver uke. Mye i bizzi og endel i billig-billig. Man må på langturer for å sikre seg sølv(!) Min vei går via Finnair. Er i Asia nå og da, og Finnair gir helt greit OW Sapphire/Gold. OW er en fin allianse, og jeg liker spesielt muligheten til å flytte poeng 1-til-1 mellom BA/Finnair/Qatar og kanskje Iberia og flere? Har ikke behøvd det, så derfor ikke sjekket. Amex Platinum med 4x multiplier baller fort på seg i Avios poeng.
Før omleggingen hvor man trengte 600 TP for å bli BA sølv/OW Sapphire og man fikk 140 TP for OSL-DOH i C og tilsvarende DOH-Asia fikk man nesten BA sølv på t/r Asia. Så 93% sølv-kort (som tilsvarer EBG). Med nye systemet hvor man trenger 7500 TP for BA sølv får man på billig C nå 771 TP for OSL-DOH og 817 TP for DOH-BKK. Så ca 3000 TP t/r, som gir 42 % sølv-kort. C flex gir dobbel TP opptjening, så da er man nesten på et sølv-kort med en tur. Qatar var en veldig god måte å opptjene BA TP. Å opptjene TP på BA selv er nå helt håpløst med mindre man booker dyrest mulig billetter dagen før, men Qatar er fortsatt beste måten, om enn mer enn dobbelt så krevende.
Til sammenligning krever Finnair gull/OW sapphire 45000 TP. OSL-DOH-BKK med billig C gir 9542 TP eller 21 % Finnair gull, mens dyrere C gir 15904 TP eller 35 % Finnair gull. Mens BA gull/Emerald krever 20000 TP, altså 2,66 sølvkort, så krever Finnair platinum/Emerald 80000 TP, altså 1,77 Finnair gull.
Takk for innspill. Nå har jeg i det minste opprettet konto hos BA, Finnair og Qatar. Iberia hadde jeg fra før, og der lå det 6k avios fra gammel moro. Jeg synes det er merkelig at ikke betalt billett med Finnair (cash based) gir bedre opptjening av tier points enn langtur i business med enkelte andre OW-partnere (miles based). Tror fort det kan bli en veldig dyr og tidkrevende hobby å jakte OW Sapphire - kanskje alt av Skyteam må legges på hylla for en periode
Side note; Flyvninger med JAL og kreditert til Finnair gir nå ca like god opptjening som med AA, BA og Iberia. (fra 1.mai 2026) https://www.finnair.com/no-en/finna...os/collect-avios-and-tier-points-from-flights Husk også at f.eks. som Finnair Silver, så gir flyvninger med AA, BA og Iberia 10% top up på Avios og TP. (Gold 15%, Platinum 25%)
Jepp, det blir litt enklere å kvalifisere for ny periode når man først har litt status. Qatar har noe av det samme, med mindre poeng som trengs når man først har nådd et nivå. Jeg heller mest mot Finnair nå.