Emirates First Class og Qatar First

Tråd i 'Reisebrev' startet av Good2go, 21. febr 2017.

1. Good2go

Good2go Medlem

Likes mottatt:
    190
    Bonuspoeng:
    33
    Hei,

Endelig ble det min tur til å bruke 35 000 qmiles og 30 qcredits. Reisen gikk fra Oslo til Bangkok med Qatar Airways. Først så vil jeg beklage for dårlig kvalitet på bildene og antallet. Når man tar QR First eller EK First, så hadde hvertfall jeg mer enn nok med å nyte og ta i mot all den gode servicen. Det har virkelig vært en opplevelse.

Reisen gikk som nevnt fra Oslo til Bangkok, via Doha, vi hadde en 1 1/2time i Doha, med andre ord: altfor kort tid i Al Safwa loungen. Reisen fra Oslo til Doha kan oppsummeres med: gode seter, greit utvalg av mat og drikke, og innøvd service dessverre. Det må også nevnes at nedskjæringene er til å ta og drikke på, ingen pysj og vesentlig dårligere viner siden sist tur.

Ettersom jeg ville ha mest mulig tid i loungen, så ble vi møtt av en representant fra Qatar med et meet and greet skilt med våre navn på. Noe som er en av fordelene ved å være gullkunde. Hun spurte høflig om hvordan turen fra Oslo hadde vært og insisterte på å ta trillekofferten til kjæresten min.

Loungen er enorm, minimalistisk, og "kald". Det er langt å gå fra innsjekk av loungen til selve restauranten/baren. Drikke og mat er selvsagt som det skal være i en lounge i denne klassen: utsøkt. Servicen som sådan er også upåklagelig her. Kort oppsummert: Johnnie Walker Blue Label, Tiramisu og Krug.

Så var tiden endelig inne, vi fikk beskjed av kelneren at vår representant var klar for å vise oss veien til flyet. Det var et lite stykke å gå og når vi kom frem, så takket vår representant for at vi reiste med Qatar og ønsket oss en god tur til Bangkok.

Ombord ble vi vist til våre plasser 2A og 2E, det var tre andre i kabinene. Etter noen høflighetsfraser med de andre passasjerene, arabisk kaffe og dadler, champagne, og noen fellestjenester, nemlig å ta bilder, så lå det i luften at det skulle bli en god flytur. Sistenevnte til purserens store forferdelse "Are you ok with that, Sir" spurte hun, "Yes, I dont mind" sa jeg.
    Turen oppsummert: Veldig godt sete(kanskje det beste i denne klassen?), veldig god plass, flott toalett, upåklagelig service også her, maten innfrir til forventningene, på tross av at man måtte bestille kaviar på forhånd(noe ingen har fortalt meg), god pysj og gode tøffler. Negativt: Amenitykittet(ikke Armani), og det faktum at flyet var tom for Krug innen 30 minutter!

Etter 12 dager i Thailand, så sto Hong Kong for tur, ene og alene for å prøve Emirates First Class.
    Business på tur dit og First på tur tilbake til Bangkok. Kort oppsummert på Business: Begredelig matservering, helt grei service, godt sete, godt utvalg av filmer, men hadde forventet mere. Det var kun 20-25 ombord på Business.

Emirates loungen i Hong Kong var dårligere enn den i Bangkok etter min mening. Det var meget kaldt i loungen, maten var så som så og utvalget av drikke var ok.

Så til prikken over i'en, Emirates First Class. Eller ikke helt enda, vi ble som smått holdt igjen i Hong Kong pga at vi kom samme dag og dro samme dag. De ansatte i grensekontrollen spurte hvorfor vi hadde så mye bagasje og hvorfor vi reiste tilbake samme dag. Smuglerrute?
    Etter at jeg fortalte om min lidenskap for fly og viste de gullkortene, så forsto de og sa at jeg var crazy med et smil, og det kan jeg leve med:) Det er forøvrig ingen fast track på HKG, jeg spurte før sikkerhetskontrollen og fikk til svar "No fast track in Hong Kong, here everbody the same":)

Vi ble raskt gjenkjent når vi kom ombord på EK 385, de ansatte syntes det var gøy å se oss igjen.
    Følelsen å gå ombord på First kan ikke beskrives, den må bare oppleves. Det er faktisk så flott som det ser ut til! Det ble raskt servert Dom Perignon, og glasset ble fylt opp uten at spørsmål måtte stilles.
    Servicen ombord på den 2 1/2 - 3 timer lange turen var i en helt egen klasse. Her leverer Emirates så til de grader! Jeg hadde for eksempel forhåndsbestilt en sjokoladekake med valgfri teskt til min kjære, for å gjøre det godt igjen, en hel dag av ferien ble jo brukt på lounger og fly:D

Å ta en dusj ombord i et fly virket helt fjernt og uvirkelig for meg, men nå har jeg altså krysset det av på bucketlista. Turen gikk altfor fort, rakk som sagt ikke å ta særlig med bilder. Oppsummert: Fantastisk opplevelse. Ikke kaviar, ikke amenitykit, eller pysj på denne turen men hva gjør vel det når man kan ta seg en dusj ombord?

Har dere mulighet, så gjør det, og ta med partneren, for dama mi er allerede inne på secretflying ;)

Attached Files:

Last edited: 21. febr 2017
  2. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    33,887
    Bonuspoeng:
    293
    Man kan vel trygt si at livet er ikke det værste man har på en slik tur :).
    Spørsmål: Dusjen så litt trang ut, er den det?

3. Good2go

Good2go Medlem

Likes mottatt:
    190
    Bonuspoeng:
    33
    Nei, hadde trodd den skulle være mindre selv, så overraskende god plass faktisk.

Attached Files:

• dusj.jpg
      dusj.jpg
      File size:
      334 KB
      Visninger:
      55
    RoadKing liker dette
  4. miura

miura Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    595
    Bonuspoeng:
    93
    Herlig rapport. Hvordan opplevde du "honeymoon"-toseteren i EK C? Har lest at noen synes de er klaustrofobiske selv om man reiser med sin bedre halvdel.

5. CrotchRocket

CrotchRocket Fernweh...

Likes mottatt:
    8,847
    Bonuspoeng:
    183
    Velkommen til vi-som-har-dusjet-på-fly-gjengen.

Personlig syns jeg, ut i fra bilder, at det ser ut som litt for mye bling hos EK. Tror jeg fortsatt skal holde meg til apartments hos EY.

Tom for Krug etter 30min er jo en skandale.Her må customer support involveres.

FFlyer and miura like this.
  6. Good2go

Good2go Medlem

Likes mottatt:
    190
    Bonuspoeng:
    33
    Takk for det. Nei, vi likte de, enklere å snakke sammen enn Qatar Business. Opplevde de ikke som "klaustrofobisk", kan jo ha noe med reisetiden å gjøre men alt i alt: et godt alternativ for par.

RoadKing and miura like this.
  7. Good2go

Good2go Medlem

Likes mottatt:
    190
    Bonuspoeng:
    33
    Takk for det:) Tro meg, det ble sendt en epost til customer care. Utdrag fra svaret:

"We endeavour to provide at all times, a balance in choice of meal/drink options on our flights. However, while we trust you will understand that at times, it will be rather difficult to provide all customers with their preferred choice of meal/drink, the experience that you have described is certainly not characteristic of the high standards of service we are striving to provide. You can rest assured that the feedback will be used in training and establishing any appropriate action that may be required.
    With reference to your request for Caviar, please be informed that it can be served only for our First Class passengers, upon request made atleast 24 hours prior to departure."

8. Good2go

Good2go Medlem

Likes mottatt:
    190
    Bonuspoeng:
    33
    Om du reiser fra Oslo 16:50 på fredag, så får mest trolig ikke pysj. Det blir ikke definert som en kveld/nattflyvning, på tross av at flyet lander 01:30. Ta med LH F pysjen du;)

Sobril liker dette
  9. Sindre

Sindre Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    262
    Bonuspoeng:
    63
    Kostet det bare 35.000 Qmiles t/r OSL-BKK med Qatar First :eek:?

10. Travellingalf

Travellingalf Ut på tur - aldri sur Moderator

Likes mottatt:
    10,255
    Bonuspoeng:
    293
    Fantastisk! Takk for at du deler @Good2go!

Good2go liker dette
  11. Good2go

Good2go Medlem

Likes mottatt:
    190
    Bonuspoeng:
    33
    Om man allerede sitter i Business :)

Shyneno and Sobril like this.
  12. Herlov

Herlov Poengsanker

Likes mottatt:
    6,002
    Bonuspoeng:
    183
    Takk for fin rapport fra to kabiner vi ikke ofte hører fra her på forumet! :cool:

Good2go liker dette
  13. phileas

phileas «Thanks upgrade»

Likes mottatt:
    3,630
    Bonuspoeng:
    93

Garantert på nattflyving. Fikk pysj sist i jula. De er store i stør. Velg en size under det du normalt bruker :)

Good2go and Sobril like this.
  14. Earl

Earl Veteran

Likes mottatt:
    8,028
    Bonuspoeng:
    183
    Takk for at du deler. Ikke ofte vi ser noe fra Emirates F, men det ser da ut til å ha vært en fin opplevelse :)
    Qatar lever greit virker det som bortsett fra fadesen med å gå tom for Krug... er 3 år siden jeg tok Qatar i 16tiden fra OSL og selv den gang fikk vi ikke pysj på dette flyet så denne avgangen har vel aldri vært regnet som pysjfly fra Qatar sin side tror jeg.

15. MadsVaHa

MadsVaHa Veteran

Likes mottatt:
    5,758
    Bonuspoeng:
    183
    Takk for et flott reisebrev :)
    Artig å lese om to solide produkter som er sjelden vare å lese om her på forumet!

16. CrotchRocket

CrotchRocket Fernweh...

Likes mottatt:
    8,847
    Bonuspoeng:
    183
    Pysjamasmas må være et av de bedre ordene i norsk. Verdig Nytt på nytt. Ute av kontekst ville det sett rart og unorsk ut, men her inne er det definitivt gangbart.

alexfins, Petter B-C, Henrik and 3 others like this.
  17. Supersergei

Supersergei Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    721
    Bonuspoeng:
    93
    Fikk pysj selv for noen dager siden på 0305 avgangen til BKK...ingen pysj på avgangen fra Oslo.

phileas and Sobril like this.
  18. OttoL

OttoL Veteran

Likes mottatt:
    12,513
    Bonuspoeng:
    183
    Flott rapport. QR F ser helt sjef ut. Forsøkte å få neste tur med QR til SIN lagt via BKK slik at man har mulighet til å forsøke QR F, men der satt sjefen i heimen ned foten :oops:

Også verdt å nevne at EK sin BKK-HKG blir endret til 2-class i høst, så de som har EK F på bucket-listen bør rett og slett få ut den berømte fingeren.

Og så kan en jo se her hvor folk har rapportert utdeling av pysj :)
    https://www.flyertalk.com/forum/qatar-airways-privilege-club/1368088-amenity-kit-pyjamas-22.html

Good2go and Sobril like this.
  19. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    33,887
    Bonuspoeng:
    293
    En uting, disse hjemmesjefene :)

OttoL liker dette
  20. TomF66

TomF66 Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,323
    Bonuspoeng:
    113
    :( Pysj på fly......et sted går grensen ;)

Del denne siden