Får prøve å gi et bidrag til reisebrevene jeg også.
Jeg hadde egentlig ikke tanken i hodet å skrive et reisebrev når jeg gjennomførte denne turen, så det er ikke akkurat overflod av fly og flyplassbilder, men det går sikkert bra, regner med de fleste vet hvordan SAS Plus i Europa ser ut.
Det hele begynte med at vi nettopp hadde avsluttet et prosjekt på jobb og jeg var temmelig lei av å jobbe døgnet rundt. Det var på høy tid å finne på noe gøyalt en dag. Lysten på å gjennomføre turen helt alene var ikke særlig stor så jeg overtalte en kamerat til å stole på meg og møte opp utfor T2 på Heathrow en tirsdagskveld 22.00 presis uten noe mer informasjon. Reisefølget fant veien på egnhånd fra Trondheim til London.
Reiserute som følger: SVG-CPH-LHR-SVG
Jeg ankom Sola 40 minutter før flyet til København skulle ta av. Reiser på rett over et døgn fører skjelden til mye bagasje så jeg gikk rett forbi innsjekkingskrankene og opp til sikkerhetskontrollen. Det var ca 50 personer i den vanlige køen og 2 personer i fast track, var selv igjennom på maks 3 minutter. Sola skal ha skryt for en velfungerende fast track, har opplevd at de gjerne tildeler opp til 40% av den totale kapasiteten til FT dersom behovet krever det. Etter sikkerhetskontrollen vandret jeg over til utland og tok en runde i den evigvarende byggeplassen som er der før det var klart for boarding.
SAS SK1879
Stavanger lufthavn, Sola (SVG) – København Lufthavn, Kastrup (CPH)
Avgang: 18.15
Ankomst: 19.30
Flytype: Bombardier CRJ-900
Sete: 3F (SAS Plus)
8 rader til Plus denne kvelden, talte 18 hoder foran skiltet. Setet på siden av meg forbled ledig, tommel opp for softblock der altså. Anslår at belegget i Go var ca 70%. Boarding gikk rask og effektivt og var fullført 7 min før oppsatt avgangstid. Vi pushet 18.11 og hjulene lettet fra bakken nøyaktig på rute. Vi steg kjapt til marsjhøyde, setebelte skiltet ble slått av og kapteinen kom på høytaleren og informerte om en flytid på ca timen. Kabinbesetningen startet serveringen og jeg ba om muffin, smothie og en kopp te. Ingenting mer bemerkelsesverdig og raportere før vi landet i CPH 16 min før oppsatt tidtabell.
Fikk en tid til en kjapp tur innom i gullstuen for å raske med meg, avis, banan og eple til neste flight. Ruslet deretter ned i en køfri passkontroll.
SAS SK1501
København Lufthavn, Kastrup (CPH) - London Heathrow (LHR)
Avgang: 20.15
Ankomst: 21.15
Flytype: Airbus A320
Sete: 2F (SAS Plus)
Gaten åpnet 30 min før avgang og vi ble først (til min store irritasjon) sluppet inn i et gate område. Ombordstigningen begynte 10 min etterpå uten noen tegn til priority boarding. Jeg valgte å ta livet med ro og var sistemann ombord i stedet. Anslår 60% fyllingsgrad i Plus og 80% i Go, alle i Plus hadde ledig midtsete denne kvelen. Vi pushet fra gate på rute.
Ved marsjhøyde ble skiltet med fest setebeltet slukket og kveldens måltid ble raskt delt ut til alle i Plus før de tok runden med drikketralla. Måltidet smakte overraskende greit, til tross for at jeg har testet alle variantene mange ganger og egentlig er temmelig lei. En hel flaske med vann fikk jeg også:
Etter endt serveringsrude i Go tok kabinpersonalet en ekstra snacs og drikkerunde for Plus, bra! Et hyggelig crew som tok runden flere ganger igjennom kabinen og delte vellvillig ut både, drikke og ekstra snacs. Vi landet på LHR på tiden og tok den vanlige taxeturen "rundt halve London" før vi parkerte ved T2.
Fortsettelse følger:
Last edited: 08. aug 2015