En dags avspasering

Tråd i 'Reisebrev' startet av RedLine, 08. aug 2015.

  1. RedLine

    RedLine Aktivt Medlem

    Innlegg:
    436
    Likes mottatt:
    935
    Bonuspoeng:
    93
    Får prøve å gi et bidrag til reisebrevene jeg også.

    Jeg hadde egentlig ikke tanken i hodet å skrive et reisebrev når jeg gjennomførte denne turen, så det er ikke akkurat overflod av fly og flyplassbilder, men det går sikkert bra, regner med de fleste vet hvordan SAS Plus i Europa ser ut.

    Det hele begynte med at vi nettopp hadde avsluttet et prosjekt på jobb og jeg var temmelig lei av å jobbe døgnet rundt. Det var på høy tid å finne på noe gøyalt en dag. Lysten på å gjennomføre turen helt alene var ikke særlig stor så jeg overtalte en kamerat til å stole på meg og møte opp utfor T2 på Heathrow en tirsdagskveld 22.00 presis uten noe mer informasjon. Reisefølget fant veien på egnhånd fra Trondheim til London.

    Reiserute som følger: SVG-CPH-LHR-SVG
    map.gif
    Jeg ankom Sola 40 minutter før flyet til København skulle ta av. Reiser på rett over et døgn fører skjelden til mye bagasje så jeg gikk rett forbi innsjekkingskrankene og opp til sikkerhetskontrollen. Det var ca 50 personer i den vanlige køen og 2 personer i fast track, var selv igjennom på maks 3 minutter. Sola skal ha skryt for en velfungerende fast track, har opplevd at de gjerne tildeler opp til 40% av den totale kapasiteten til FT dersom behovet krever det. Etter sikkerhetskontrollen vandret jeg over til utland og tok en runde i den evigvarende byggeplassen som er der før det var klart for boarding.

    SAS SK1879
    Stavanger lufthavn, Sola (SVG) – København Lufthavn, Kastrup (CPH)
    Avgang: 18.15
    Ankomst: 19.30
    Flytype: Bombardier CRJ-900
    Sete: 3F (SAS Plus)


    8 rader til Plus denne kvelden, talte 18 hoder foran skiltet. Setet på siden av meg forbled ledig, tommel opp for softblock der altså. Anslår at belegget i Go var ca 70%. Boarding gikk rask og effektivt og var fullført 7 min før oppsatt avgangstid. Vi pushet 18.11 og hjulene lettet fra bakken nøyaktig på rute. Vi steg kjapt til marsjhøyde, setebelte skiltet ble slått av og kapteinen kom på høytaleren og informerte om en flytid på ca timen. Kabinbesetningen startet serveringen og jeg ba om muffin, smothie og en kopp te. Ingenting mer bemerkelsesverdig og raportere før vi landet i CPH 16 min før oppsatt tidtabell.

    Fikk en tid til en kjapp tur innom i gullstuen for å raske med meg, avis, banan og eple til neste flight. Ruslet deretter ned i en køfri passkontroll.


    SAS SK1501
    København Lufthavn, Kastrup (CPH) - London Heathrow (LHR)
    Avgang: 20.15
    Ankomst: 21.15
    Flytype: Airbus A320
    Sete: 2F (SAS Plus)


    Gaten åpnet 30 min før avgang og vi ble først (til min store irritasjon) sluppet inn i et gate område. Ombordstigningen begynte 10 min etterpå uten noen tegn til priority boarding. Jeg valgte å ta livet med ro og var sistemann ombord i stedet. Anslår 60% fyllingsgrad i Plus og 80% i Go, alle i Plus hadde ledig midtsete denne kvelen. Vi pushet fra gate på rute.
    IMG_3878-1.jpg

    Ved marsjhøyde ble skiltet med fest setebeltet slukket og kveldens måltid ble raskt delt ut til alle i Plus før de tok runden med drikketralla. Måltidet smakte overraskende greit, til tross for at jeg har testet alle variantene mange ganger og egentlig er temmelig lei. En hel flaske med vann fikk jeg også:
    IMG_3879-1.jpg

    Etter endt serveringsrude i Go tok kabinpersonalet en ekstra snacs og drikkerunde for Plus, bra! Et hyggelig crew som tok runden flere ganger igjennom kabinen og delte vellvillig ut både, drikke og ekstra snacs. Vi landet på LHR på tiden og tok den vanlige taxeturen "rundt halve London" før vi parkerte ved T2.

    Fortsettelse følger:
     
    Last edited: 08. aug 2015
    pgaa, tommy777, Travellingalf and 2 others like this.
  2. RedLine

    RedLine Aktivt Medlem

    Innlegg:
    436
    Likes mottatt:
    935
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg møtte reisefølget mitt før vi gikk utforbi og fant busen som skulle ta oss til leiebilen. Så fort vi var kommet oss i bilen sovnet reisefølget og jeg var overlatt til meg selv for de neste to timene bak rattet, i mørket på feil side av veien. Når vi kommer frem for natten så vekker jeg sidemannen, som fortsatt har 0% peiling på hva han er med på :)

    Overnattingen/ hotellet heter Snoozebox og er et glimrende konsept for flyttbare hotell løsninger. Størrelsen på rommet er 3x2meter og her var det så trangt at en måtte ut for å tenke. Men det fungerte utmerket for oss som bare trengte en seng å sove i. Har lånt et bilde av boksen:
    snoozebox_2_550_x_250.jpg

    Neste morgen jager jeg kammeraten min ut kl 06.30 for å hente noen i leiebilen, fyren som kommer tilbake få minutter senere har omtrent fullstendig sjokk :D

    Bilde av leiebilen:
    IMG_1979.jpg
    Bilde av soveboksen fra utsiden:
    IMG_1977.jpg

    Uksikten fra soveboksen:
    IMG_2068.jpg

    Audi Driving Experience - Silverstone

    Tid for avspassering :)

    IMG_2062.jpg

    Oppmøte kl 07.00 for frokost, innregistrering, og sikkerthetsbriefing. Vi blir møtt i oppkjørselen av dagens bilpark, Audi TT RS, Audi RS6 Avant, Audi R8 V10Plus:
    IMG_1980.jpg

    Tiden før lunsj (08.00-11.30) ble delt i tre, slik at det blir en stasjon for hver enkelt biltype. Audi RS6 drev med teknisk svingteknikk, Audi R8 drev med styring under full brems i høy hastighet mens Audi TT drev med kjøring/ drifting i en slalomløype.
    IMG_1993.jpg
    IMG_1989.jpg IMG_2009.jpg

    Så var det treretters lunsj før det var tid for ny briefing om banekjøring. Etter lunsj (12.30-16.00) var det tid for banekjøring for Audi R8 og Audi TT, RS6 drev glattkjøring på tørr asfalt (noe som fungerer overaskende bra bare farten er høy nok)
    IMG_1997.jpg
    IMG_2013.jpg
    IMG_2064.jpg

    IMG_2063.jpg

    IMG_2066.jpg

    Oppsumert:
    Det er en av de aller beste dagene jeg har hatt og var absolutt verd hver eneste krone. Hver bil brukte 100L drivstoff og et sett med dekk i løpet av dagen :) :) Konseptet var utrolig kjekt der jeg og kammeraten min fikk "vår egen" bil. Instruktørene var alltid med på radioen kjørende i sin egen bil rett forran men det ga uansett akuratt nok frihetsfølelse til å gjøre hele opplevelsen helmaks. Alt i alt svært gøy og ikke minst lærerikt.

    Plus for at Audi Driving Experience hadde avtale med Avis for utlevering av leiebil med riktig merke for å gjøre hele opplevelsen gjennomført. Vi fikk Audi A1 med 115hk TDI som leiebil, veldig ok men kommer absolutt til kort mot en Audi R8 ;)

    Det var flere naboer i området:
    IMG_2067.jpg

    Slenger med et bilde fra en stor sak på motorveien:
    IMG_2069.jpg
     
    Last edited: 08. aug 2015
    Henrik, pgaa, Baldrick and 9 others like this.
  3. RedLine

    RedLine Aktivt Medlem

    Innlegg:
    436
    Likes mottatt:
    935
    Bonuspoeng:
    93
    Siste etappe hjem igjen. Tok forvell med reisefølget som ville være igjen en dag i London. Satte kursen rett mot gold track i sikkerhetskontrollen. Rett etter å passert bilettkontrollen blir jeg vinket ut av linjen og sendt over til den ordinære køen der det paradoksalt nok er mindre kø, snakk om prioriteringer, anyway igjennom på få minutter. Tok turen innom Lufthansa Senator lounge, men den var så overfylt at jeg omtrent bare snudde i døren og tok turen over til T2B og en folketom Singapore Airlines loung for middag. Nå går jeg langt fortere enn gjennomsnittet men brukte 6 min bort og 9 min tilbake på turen over til piren.

    Singapore Airlines Loungen:
    IMG_3883.jpg

    SAS SK4628
    London Heathrow (LHR) - Stavanger lufthavn, Sola
    Avgang: 19.50
    Ankomst: 22.35
    Flytype: Boeing 737-800
    Sete: 2F (SAS Plus)


    Skikkelig priority boarding ble overholt, og jeg var blant de første inn på flyet. Fylligsgrad ca 70-80% i begge klasser, ledig midtsete for meg.
    Sovnet før boarding var fullført, voknet akkuratt lenge nok i luften til å få kveldsmåltidet som nok en gang var laks. Det var helt ok, men ikke noe mer. Sovnet fort igjen og våknet av at hjulene tok bakken i Stavanger. Tror vi landet et par minutter før tiden.


    Dette er første gang jeg har tatt mot til meg for å skrive en rapport, håper det falt i smak og ikke ble alt for rotete. Innspill mottas med takk :)
     
    Last edited: 08. aug 2015
    pgaa, Edvino, rkvalvaa and 21 others like this.
  4. Robert H

    Robert H Senior Medlem

    Innlegg:
    675
    Likes mottatt:
    2,109
    Bonuspoeng:
    93
    Strålende rapport - merker at jeg får lyst til å kjøre bil igjen :)
     
    RedLine liker dette
  5. Satyv

    Satyv Senior Medlem

    Innlegg:
    524
    Likes mottatt:
    1,273
    Bonuspoeng:
    93
    Veldig bra! Hørtes utrolig moro ut med Audi Experience!
     
    RedLine liker dette
  6. peterfox

    peterfox EBD-QR Platinum- HH Gold - Carlson Rewards - Gold

    Innlegg:
    2,144
    Likes mottatt:
    2,214
    Bonuspoeng:
    113
    Nice!
     
    RedLine liker dette
  7. Kjakan

    Kjakan Let There Be Dragons!

    Innlegg:
    1,235
    Likes mottatt:
    950
    Bonuspoeng:
    113
    Super rapport! Dette har jeg lyst å prøve en gang... Var det dyrt?
     
    RedLine liker dette
  8. Sooninson

    Sooninson Medlem

    Innlegg:
    179
    Likes mottatt:
    421
    Bonuspoeng:
    63
    Strålende rapport. Var rattet på "engelsk" eller "tysk" side på bilene ?
     
    RedLine liker dette
  9. RedLine

    RedLine Aktivt Medlem

    Innlegg:
    436
    Likes mottatt:
    935
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg betalte £600 pr person, det inkluderte leiebil, overnatting og selvfølgelig hovedeventen. Nå har jeg vært med på flere forskjellige Audi Driving Experience's rundt om i verden så jeg er regnet som "returning customer", da blir du invitert til event's og får ofte tilbud til en bedre pris. Tror den dagen vi var med på koster £750 pr person ordinært. Synes ikke det er så galt når vi forbrukte et sett med dekk til 8.000kr i løpet av dagen.

    http://www.silverstone.co.uk/experiences/audi-driving-experience/audi-sport-experience

    Du finner Audi Driving Experience mange plasser rundt i verden i tillegg til Silverstone, kan nevne Nurburgring, Circuit de Spa-Francorchamps, RedBull ring, Abu Dhabi, Las Vegas, Barcelona er noen av plassene du kan få kjøre. Prisene begynner fra 2.000 for to timer og går helt opp til 35.000kr for en femdagers tur på veien med Audi R8 i alpene. :) Typisk dag på racerbane ligger fra 7.500 - 16.000kr. Bare fantasien lommeboken setter grenser ;)

    http://www.audi.de/de/brand/de/audi-driving-experience-summer-en.html

    Vær ops på at det til tider kan være litt vrient å få plass, men det er bare å kontakte de og si at du er interessert så kommer de tilbake til deg når de har ført opp noe nytt på eventplanen.

    Bilene blir solgt i det engelske markedet etter ca 3-4 mnd så de er alle høyrerattet. Var betenkt rundt dette selv på forhånd med det var virkelig ikke noe problem, bortsett fra at jeg stadig gikk feil når jeg skulle inn i bilen.
     
    Sooninson, Kjakan and AndersB like this.
  10. Kjakan

    Kjakan Let There Be Dragons!

    Innlegg:
    1,235
    Likes mottatt:
    950
    Bonuspoeng:
    113
    Haha, akkurat det samme jeg gjør hver gang vi leier bil i UK. Ikke få ganger jeg lurer på hvem som stakk av med rattet!
     
    RedLine liker dette
  11. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Helt konge!

    Et meget godt tips til meg som prøver å planlegge et sprell til høsten :)
     
    RedLine liker dette
  12. mka83

    mka83 MR in progress.

    Innlegg:
    76
    Likes mottatt:
    25
    Bonuspoeng:
    18
    cool experience :)
     
    RedLine liker dette
  13. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    Jøsses, så kult. Takk for rapporten.

    Den var original og det liker vi.

    Jeg for øvrig aldri turt leie bil i UK pga venstrekjøringen. Det er litt kjipt.
     
    RedLine liker dette
  14. Torkjell Andersen

    Torkjell Andersen Nytt Medlem

    Innlegg:
    48
    Likes mottatt:
    61
    Bonuspoeng:
    18
    Inspirerende triprapport! Hadde samme skrekken, @Fnate. Men tok sjansen i sommer, og det gikk veldig bra. Og ingen vits å gå rolig ut, med å starte litt forsiktig kjøring på UK-bygda. Leide bil i downtown Edinburgh i fredags-kaos, og kjørte opp til Highlands. Det skjer noe mentalt med deg straks du setter deg bak rattet på feil side av bilen. Liksom at venstrekjøringa blir nesten naturlig. Men greit å gjøre livet litt enklere, med å peise på med automatgir (jepp, å slippe giringa hjelper i starten) og TomTom. Roundabouts går som en lek. Du bommer maks en til to ganger på filvalg før det sitter. Just do it! :cool:
     
  15. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    Takk. Prøvde i Johannesburg for 10 år siden. Leide en Golf 1 med manuell "traktor stikke". Det var ikke smooth as silk. Men kanskje jeg burde gi det et nytt forsøk
     
  16. Travellingalf

    Travellingalf Ut på tur - aldri sur InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    5,684
    Likes mottatt:
    10,232
    Bonuspoeng:
    293
    he-he, kjenner til den der @Fnate ! Jeg og en kompis fikk også utlevert en sånn i Cape Town for noen år siden. Turen begynte greit, men etter å ha kjørt oss vill i sentrum noen ganger og ikke minst etter at vi oppdaget at bilen ikke engang hadde airbags så ble den byttet inn i noe annet. Vi skulle tross alt kjøre ganske langt på ukjente veier og med venstrekjøring, så ett minimum av sikkerhet ville vi gjerne ha.
    Husker også godt den første gangen jeg skulle kjøre på feil side av veien, mellom Aberdeen og vestkysten, og jeg hadde vel knapt kommet meg ut av første rundkjøringa før ett av hjulene kom borti en kantstein og hjulkapselen forsvant nedover ett jorde for aldri å bli sett igjen. Men etter det har jeg kjørt mye bil på feil side av veien, både i UK, Sør-Afrika og Tobago og det er stort sett en vanesak det også. Men er helt enig i at det er en fordel med automat.
     
    Fnate liker dette
  17. kiev

    kiev Ex Spært

    Innlegg:
    1,201
    Likes mottatt:
    4,228
    Bonuspoeng:
    113
    Her er den perfekte kuren på venstre-redsel, selvopplevd for ca 20 år siden:
    Starter med fem legs i coach til Sydney over 28 timer, ingen lengre stopover for å hvile.
    Da lander du rimelig groggy rundt 06.00 på Kingsford Smith.
    Etter å ha kommet igjennom immigration og fått bagasjen er du på Hertz i syvtiden.
    Da får du utlevert en tidlig versjon forlenget Land Cruiser med tre girspaker stor som et hangarskip. Har da bestilt firhjulstrekker til ødemarken må vite.
    Så får du et Hertz veikart som ikke dekker området du skal til, og husk dette er tiden før GPS.
    Da er det tid å begynne å kjøre, for nå er morrarushet på seksfelt motorvei på topp. Med slagskip med altfor mange girspaker på venstrehånd. Groggy så kan bare se med ett øye i gangen. Ingen ide om hvor man er, eller hvor man skal. Trafikkaos på alle kanter.
    Da er faktisk det å treffe rett side av veideleren ved venstresving langt ned på listen over stressfaktorer.
    Anbefales som eksponeringsterapi.

    (Joda, jeg kom frem, men aner den dag i dag ikke hvordan, eller hvor jeg kjørte)
     
  18. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Herlig rapport. Hva kosta Audi Driving Experience? Som en hardbarka Audifan så dette fantastisk bra ut.

    Leiebil på feil side av veien går flott som snus
     
    RedLine liker dette
  19. RedLine

    RedLine Aktivt Medlem

    Innlegg:
    436
    Likes mottatt:
    935
    Bonuspoeng:
    93
    Takk så mye! :) Er selv livredd hver eneste gang de første 10-15 min på feil side av veien, men det går fort over :)

    Takk! :) Vurderte selv og kjøpe et av disse mostrene, kom frem til at jeg kan gjøre dette 3-4 ganger i året og at det er fortsatt billigere enn verditapet om jeg skulle eie en slik selv. :D

    Les post 9 i tråden, så får du svar på alt som har med pris å gjøre ;)
     
  20. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Blind på begge ørene ;)

    Egentlig slett ikke verst. Har selv en supercharged A6 fra 2014 som i og for seg er bra rask med 0-100 på 4,9 sek, men sikler på større saker. Her i USA er det vanvittig billig med bil. Min A6 3.0"T" med alt utstyr kostet meg 57000 USD.

    Fikk ett kjempetilbud på innbytte mot en ny S6 tidligere i år, men forskjellen mellom S6 og min egen bil er forsvinnende liten. Samme motoren (minimalt tunet), samme lyden, ikke imponert, så jeg droppa det. Da jeg hadde bilen på service for en måneds tid siden, prøvekjørte jeg en RS7 og det var virkelig stor forskjell. Regner med at det er samme motoren som står i RS6 stasjonsvogn du kjørte (dessverre ikke tilgjengelig i USA). Snakkes. 106.000 USD skulle Audimannen ha, men siden vi er på vei til å flytte vestover, fant jeg (dvs fruen :p) at jeg venter til flyttingen er ferdiggjort.

    Me får sjå..
     
    Travellingalf liker dette

Del denne siden