En fottur til Machu Picchu, biff i Buenos Aires, strandliv på Copacabana og et hint av gourmetmat

Tråd i 'Reisebrev' startet av artanis, 04. nov 2019.

  1. artanis

    artanis Senior Medlem

    Innlegg:
    690
    Likes mottatt:
    2,101
    Bonuspoeng:
    93
    Avreise er først neste torsdag, men begynner bare litt på et nytt reisebrev grunnet mye jobbing frem til avreise.


    Med fjorårets tur til New Zealand og Australia friskt i minnet, bestemte sjefen hvor hun vil reise på årets vinterferie.

    En destinasjon som raskt dukket opp hvor ingen av oss hadde vært, var Sør-Amerika. Problemet i planleggingsfasen var å snevre inn hvor vi faktisk skulle reise. Med begrenset tid, 3 uker inkludert reisen til og fra, kunne vi ikke gape over for mye. Bl.a. Galapagos måtte strykes fra listen, da dette hadde tatt for lang tid, og kostet for mye penger.

    Etter mye frem og tilbake, fant vi ut hvor vi ville. Det hele starter i Lima, hvor vi skal være i tre dager. Her er høydepunktet en middag på verdens 6 beste restaurant: Central. Jeg var snaue 30 minutter for sen å få bord da de la ut reservasjonen for snaue 4 måneder siden, men fikk en hyggelig beskjed for noen dager siden, at vi hadde fått plass fra ventelisten.

    Deretter går turen videre til Cuzco, hvor vi skal bli vandt med høyden. Her har vi 2 overnattinger før vi skal til turens høydepunkt, nemlig 4 dagers inkatrail tur opp til Machu Picchu. Turen er bestilt gjennom Salkantay trekking og ser meget bra ut.

    Etter 4 dager på fottur, går turen videre til Buenos Aires, her skal vi være i 3 dager og forhåpentligvis restituere etter en hard fottur. Høydepunktet her blir god biff og rødvin. Har booket bord på Steaks by Luis, etter anbefaling fra en kollega, så satser på at de lever opp til forventningene.

    Som avslutning, valgte vi Rio De Janeiro. Her skal vi tilbringe den siste uken og har ikke planlagt så mye annet enn at det blir mye strand for å nyte varmen før vi returnerer til Norge.
    Har såklart booket bord på enda en Michelin restaurant, Oro, som er Rios beste restaurant med 2 stjerner.
     
    Gullars, kjeeli, Avixlo and 21 others like this.
  2. artanis

    artanis Senior Medlem

    Innlegg:
    690
    Likes mottatt:
    2,101
    Bonuspoeng:
    93
    Planleggingsfasen når det kommer til flyvningene, har pågått siden første utkast ble booket i februar. Da hadde vi AV og TK. Har hele tiden håpet at vi skulle få LH F, men det håpet så ut til å forsvinne helt til idag. Har fått en rute jeg er fornøyd med. Skulle det vært noe annerledes, skulle jeg gjerne hatt direktefly fra MEX-LIM, men dette var ikke å oppdrive.

    Reisene mellom LIM-GIG er betalt utenom. Her gikk jeg for Avianca, Latam og Aerolinas. Kunne fått langt billigere billetter, men hensynet til reisetid og direktefly veide tungt for oss her.

    Gleder oss til å teste FCL i MUC og LH F med A340, samt TK C i nye dreamliner og nye IST lounge på returen.

    OSL-ARN. (SK+) A32N
    ARN-MUC (LH C) A321
    MUC-MEX (LH F) A340
    MEX-PTY (CM C) B737
    PTY-LIM (CM c) B737.

    LIM-CUZ (AV X) A319
    CUZ-LIM (LA X) A320
    LIM-EZE (LA X) A319

    EZE-GIG (AR X) B737

    GIG-PTY (CM C) B737
    PTY-IST (TK C) B787-9
    IST-OSL(TKC) A320

    flightmap.gif
     
    Last edited: 04. nov 2019
    Gullars, kjeeli, Avixlo and 22 others like this.
  3. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,595
    Likes mottatt:
    32,413
    Bonuspoeng:
    293
    Spennende! :)
     
    artanis and ArthurDent like this.
  4. oldeagle

    oldeagle Nytt Medlem

    Innlegg:
    10
    Likes mottatt:
    24
    Bonuspoeng:
    3
    Har vel vært på de fleste stedene dere skal besøke.
    Vi brukte " Llama Path" på turen til Machu Picchu,og de var veldig bra.
    En ting.ta med ekstra do-ruller,da toalett fasilitetene er utfordrene for de fleste nordmenn.
    I Buenos Aires likte jeg biff restauranten (parrilla ) Don Julio svært godt.
     
    artanis and ArthurDent like this.
  5. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,506
    Likes mottatt:
    34,374
    Bonuspoeng:
    293
    Riktig god tur. Peru er hektisk og veldig bra.

    Top tips : Det er varmt i sola : ta med sunblokk : den brenner. Og ellers kaldt når det ikke er sol. Og det kan være fuktig. Så klær til alle værtyper

    Alle hoteller hittil og restauranter har hatt papir og såpe og helt akseptable faciliteter. Offentlige toaletter har selvfølgelig ikke sånt. Så toalettrull og håndsprit er tingen.
     
    artanis and ArthurDent like this.
  6. thool

    thool Aktivt Medlem

    Innlegg:
    385
    Likes mottatt:
    958
    Bonuspoeng:
    93
    God tur! Gikk selv til MP med Salkantay i vår. Det var en fantastisk tur! Ta det rolig, drikk mye vann og nyt utsikten så høydemeterne ikke tar dere!
     
    artanis and ArthurDent like this.
  7. Sonictravel

    Sonictravel Veteran

    Innlegg:
    2,606
    Likes mottatt:
    24,592
    Bonuspoeng:
    183
    Spennende, god tur!
     
    artanis and ArthurDent like this.
  8. ArthurDent

    ArthurDent Veteran

    Innlegg:
    1,701
    Likes mottatt:
    5,876
    Bonuspoeng:
    183
    Denne ser omtrent ut som noe jeg har drømt om. Men det spørs om jeg kan bruke 3 uker. Kanskje noe å ha på listen til jeg blir pensjonist ;)
     
    artanis and Eddie47 like this.
  9. morradi

    morradi Senior Medlem

    Innlegg:
    510
    Likes mottatt:
    660
    Bonuspoeng:
    93
    Det er vel ikke den beskrivelsen jeg ville gitt, må jeg innrømme...
     
  10. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,506
    Likes mottatt:
    34,374
    Bonuspoeng:
    293
    HAHA : Rettelse, jeg har det hektisk i Peru. Gruppereiser gir forpliktelser og mindre privat tid. Ellers har du vel et godt poeng med at Peru er ganske så relaxed @morradi :)
     
  11. oddA

    oddA Senior Medlem

    Innlegg:
    857
    Likes mottatt:
    2,967
    Bonuspoeng:
    93
    Kos dere!
    Peru er helt awzome - Har dere noen dager i Cusco?
     
  12. artanis

    artanis Senior Medlem

    Innlegg:
    690
    Likes mottatt:
    2,101
    Bonuspoeng:
    93
    Takk for tips! Følger også reisebrevene dine!

    Ja, dette ser vi virkelig frem til. Skulle bare ønsket vi hadde mer tid..Vi skal tilbake til Galapagos ved en senere anledning..

    Ja, vi har 2 overnattinger her. Etter anbefalinger fra en kollega, har vi forberedt oss på å være høydesyke her før turen vår starter. Har dermed ingen planer her, skal bare se ann formen vår.
     
    oddA liker dette
  13. oddA

    oddA Senior Medlem

    Innlegg:
    857
    Likes mottatt:
    2,967
    Bonuspoeng:
    93
    artanis liker dette
  14. artanis

    artanis Senior Medlem

    Innlegg:
    690
    Likes mottatt:
    2,101
    Bonuspoeng:
    93
    oddA liker dette
  15. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,409
    Bonuspoeng:
    293
    Dette skal bli både spennende og matnyttig lesestoff, riktig god tur:)
     
    artanis and oddA like this.
  16. artanis

    artanis Senior Medlem

    Innlegg:
    690
    Likes mottatt:
    2,101
    Bonuspoeng:
    93
    Vi er endelig live fra München. Overlevd to flyturer via Stockholm og er endelig på plass i FCL i München. Førsteinntrykket er at denne er langt mindre, men mye mer intim enn FCT. Fått oss litt mat og et glass champagne og er strålende fornøyd så langt. Badekar og champagne er neste på programmet :D
    20191114_181530.jpg
     
    Gullars, kjeeli, Avixlo and 13 others like this.
  17. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    6,309
    Likes mottatt:
    35,201
    Bonuspoeng:
    293
    Kjem det eit bilete som kan vippe @Upsaker ned frå badekartronen? :D Vel, god tur!
     
    Upsaker, drsyk, artanis and 1 other person like this.
  18. artanis

    artanis Senior Medlem

    Innlegg:
    690
    Likes mottatt:
    2,101
    Bonuspoeng:
    93
    Turte ikke lage like legendariske bilder som Upsaker og Jonkebassen.. :oops:

    Fikk bare med oss et glass hver?! You cannot have a bottle to the bathroom sir...?!?!? 20191114_191301.jpg
     
    Gullars, kjeeli, Avixlo and 11 others like this.
  19. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,595
    Likes mottatt:
    32,413
    Bonuspoeng:
    293
    Bare tøv. Fruen og jeg hadde en isbøtte med hel flaske og to glass.
     
    drsyk and Kristian like this.
  20. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,409
    Bonuspoeng:
    293
    Trengte dere glassene:rolleyes:

    Aldeles diskret, men elegant utført ;) Riktig god tur
     
    Kristian liker dette

Del denne siden