En matnerd tar en liten tur. OSL-CPH-BER-CPH-OSL-BRU-OSL

Tråd i 'Reisebrev' startet av democomputer, 14. sept 2021.

  1. democomputer

    democomputer Senior Medlem

    Innlegg:
    1,200
    Likes mottatt:
    5,271
    Bonuspoeng:
    183
    Hei.
    Utreisetrangen og behovet for litt brevskriving har jo vært flasket opp så ikke en gang onkel reisende Mac kunne ha levert for ofte.

    Usikker på hvor egentlig denne planen kom fra, og om det i hele tatt er en plan? Men det lå da plutselig en liten bunke bookinger i oversikten og en uke fri må da være greit. Alle bestillingene ble gjort ved forrige runde F&F, så prisene var hyggelige. Turen gjennomføres rett etter oppstart av ny periode, så mest sannsynlig kommer også poengene godt med for å opprettholde status.

    Nok snikksnakk.

    Dette skal handle om mat.
    Det er jo ofte enklere hvis man på forhånd har laget planer. Det har jeg ikke.

    Turen starter en lørdag. Toget til OSL er uten bemerkelsesverdige hendelser.

    SAS lounge utenland har ikke åpnet.

    Innenlandsloungen har i dag ikke boblevin. Øl er godt, selv om det er Carlsberg fra kran. Kanskje lett påvirket av at det et lørdag. Suppen er tomat. Brødet er masseprodusert. Jeg har kanskje sagt det før, men, går det an å skryte nok av syltet løk?!?! Det henger kanskje sammen med ar det ikke er så mye annet å skryte av. Men jeg er veldig glad i den syltede løken i SAS-loungen.

    De har hummus i dag. Godt over forventning.
    6994C64B-3A1A-4644-9856-62B74016BF8A.jpeg
    OSL-CPH leverer som prekorona. Eneste som mangler er gøyal øl fra Mikkeller. Jeg går for nøtter og rødvin, sjokkis og kaffe.

    A41AE9F3-A104-4962-A9C0-68F5154B1FD3.jpeg

    K
     
    Last edited: 15. sept 2021
  2. democomputer

    democomputer Senior Medlem

    Innlegg:
    1,200
    Likes mottatt:
    5,271
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg har booket Imperial via VIP+
    Ingen oppgradering, men jeg har ikke behov for så mye mer enn en seng, så jeg maser ikke. 20% rabatt på hotellrestauranten, mer om det siden.

    Jeg får det for meg at fransk bistro er svaret på dagens spørsmål og giver løs.

    Det er lørdag. Danskene har dagen i forveien ærklært korona død. Jeg er ikke alene på vandring i kongens by. Tjeneren på restaurant Pastis finner plass i et hjørne utendørs.
    A3733B27-150A-4CD4-9784-2BEB6027DCC0.jpeg
    Vi er i syden, så det er fint å sitte ute.

    På fransk bistro bestiller jeg en flaske champagne. Det er jo sannsynlig med flere retter som kan passe til boblevin.
    711A4644-C270-4201-A121-B87B3B01CB0D.jpeg
    Varniere-Fanniere er ukjent bekjentskap for meg, men leverer på det jeg vil ha. Godt preg av lagring og frisk syre.

    Det blir østers.
    B230CA34-D733-4927-881D-7BB2D0ECF5E8.jpeg
    Fine og kjøttfulle, selv om jeg er misfornøyd med at de ikke løsner muskelen fra skjellet i bunn.

    En flaske champagne rekker til mer enn seks østers, så jeg prøver meg på en bisque. 3C193EBF-01BB-4C81-A10D-9E275217704D.jpeg
    Den er akkurat så kraftig som en klassisk fransk hummerbisque skal være, og gir godt selskap til min champagne.

    Så blir det på tide å utfordre magemålet og give løs på steak frittes.
    DE6A175F-A507-4F33-95A3-99FDF75E131C.jpeg
    Det bestilles et glass rødt fra Frankrike, og jeg minnes kloke ord fra Majestix: «En god saus kan aldri bli for tykk!» D6F88620-DD59-409B-BA11-BDE3656A61B8.jpeg

    Det er på tide å erklære seg selv mett, og Bistro Pastis vel og trygt anbefalt.

    Jeg velger dog å fortsette, siden restauranten tross alt har et så fint navn som den har. Jeg tåler et glass chartreuse og en pastis før jeg forlater åstedet.
    E92D7FD2-B570-446A-ABD3-6400D71DBF64.jpeg 3F81F21D-4861-4B14-91D0-0C403406D3D0.jpeg
    K
     
    Last edited: 15. sept 2021
  3. democomputer

    democomputer Senior Medlem

    Innlegg:
    1,200
    Likes mottatt:
    5,271
    Bonuspoeng:
    183
    Ja, og i min iver så var det vanskelig å ende kvelden.
    EFF4C9F4-C0D1-42DF-BFDF-C3F9E8DA4E65.jpeg
    Ganske sikker på at Musen og Elefanten serverte øl, Negroni og Old Fashioned godt over kravspekk.

    Så er det jo også vanskelig å ikke bli entusiastisk når det er lov å servere sigar innendørs. Selv om jeg nok et tilhenger av røykeloven der jeg bor.

    K
     
  4. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,583
    Likes mottatt:
    32,370
    Bonuspoeng:
    293
    Herlig! Mer, mer :)
     
    democomputer liker dette
  5. Berlioz

    Berlioz Gammel? Jeg??

    Innlegg:
    1,872
    Likes mottatt:
    12,556
    Bonuspoeng:
    183
    Vel bekomme!
     
    democomputer liker dette
  6. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,819
    Likes mottatt:
    21,374
    Bonuspoeng:
    293
    Dette var kraft saker, god reise videre og håper fortsettelsen er ende bedre :)
     
    democomputer liker dette
  7. democomputer

    democomputer Senior Medlem

    Innlegg:
    1,200
    Likes mottatt:
    5,271
    Bonuspoeng:
    183
    Har jo blitt flere dager på tur, og flere måltider, så her er litt mer:

    Dansk frokost er jo fantastisk. Og frokost uten øl heter morgenmad, leste jeg. Her må jeg da også innrømme at jeg stilte forberedt. Jeg hadde bestilt bord hos Schønnemann, det ville jeg ikke risikere å gå glipp av. Har derfor heller ikke frokost på hotellet i Køben, må være skikkelig sulten.

    Det er vanskelig å velge.
    5784F479-BD45-48E3-87F4-89E8D654461E.jpeg
    Jeg begynner med sild, går for Herrens Kryddersild.
    4823E21E-BA47-4D6D-99F8-4413E000DB3D.jpeg
    Herlig enkelt, men med supre råvarer blir det stas. Jeg får anbefalt en Harald Jensen Akevitt, og ser ingen grunn til å vike fra anbefalingene. Hos Schønnemann kan man velge om man vil ha en pinlig, rimelig eller fornuftig dram(2,4,6cl). Jeg er fornuftig og den rutinerte tjeneren får til å lage haug på glasset.
    Det er kun rutinerte mennesker som jobber her. Alle er godt voksne, snakker dansk, og har tilsynelatende jobbet lenge i bransjen. Fint at det er mulig å ha karriere, ikke bare deltidsstudenter i servering.

    Neste rett blir Dyrlegens Nattmad.
    369B98D2-B012-4AD2-8C38-61C8FAB9B183.jpeg
    Her blir vi enige om at noe sherryfat kunne gjøre seg, og siden jeg ikke reiser til Danmark for å drikke norsk akevitt ble det en av Schønnemanns egne. De har to varianter jeg får smake på før jeg bestemmer meg og går for den lyseste uten for mye anis. Tjeneren er enig i vurderingen, han mener den mørke ikke ville kle portvinsgeléen. Dyrlegen har gode råvarer han også, et velkomponert smørrebrød.

    Nå var jeg selvsagt mett, og gikk derfor for ost. Den hvite dame.
    EDC10D7D-2FDE-4D88-9EE8-25CA628F8A56.jpeg
    Her er melken erstattet med fløte i ystingen, og resultatet minner om Brillat-Savarin. En vellykket ost. Siden jeg nå har fått i meg oppunder halvannen dl brennevin klarer jeg meg uten portvin til.
    Grunnpromillen er lagt og magen stappet så det blir spasertur og boklesing frem til middag. Det er ikke bare-bare å bli sulten igjen etter en slik start på dagen.

    K
     
  8. democomputer

    democomputer Senior Medlem

    Innlegg:
    1,200
    Likes mottatt:
    5,271
    Bonuspoeng:
    183
    Det var en god plan med fransk bistro, så jeg prøver igjen. Valget endte på L'Education Nationale, her var det fullt dagen før, men søndagen var det romslig.

    Siden jeg først er i gang med gode ideer fra i går blir det en flaske husets champagne og østers. Restauranten har fått Andre Goutorbe til å lage egen etikett. God champagne, noe lettere enn gårsdagens.
    180375B2-1ADA-442E-B0EE-CF805E97424E.jpeg
    Fine østers, men også her må jeg løsne dem selv. Og det har jeg ikke verktøy til. Skjønner at de ser lekrere ut, men det blir my jobb for meg. Og det er ikke derfor jeg er på restaurant. Østerskniven blir vel ikke satt pris på i sikkerhetskontrollen, så det er vel ikke en god plan å ha med egen.

    Sluttet med hermingen og går for hummer med purre og risotto.
    C647C098-868A-4E5C-812E-B015CD43EF17.jpeg
    God hummer, herlig kraft, uventet godt med artisjokker til. Risottoen var litt grøtete og ødela dessverre helheten. Men ikke verre enn at jeg spiste opp.

    Uten biff og bearnaise i magen er det plass til ost. De har Comté på menyen, min favoritt.
    95D5F17D-AEE2-4601-9370-7C8248DEF796.jpeg
    De serverer osten med et glass vin jeune. Vin jeune er Juras svar på sherry, om enn ikke fullt så tørr og fortifisert. Men lagring under flor får frem mange av de samme smakene, og det passer utmerket til osten.

    Jeg later som jeg ikke er mett og bestiller petit four til armagnacen.
    245CC9D8-2A0A-483D-BBF1-6FA83808A9AC.jpeg
    En herlig liten creme brulee, macron med kaffe og en perfekt cannele. Imponerende at en så liten pudding har perfekt brent sukkerlokk uten at det går ut over konsistensen under. Cannele er kanskje det beste bakverket jeg vet om. Restauranten brukte canneleformer til saltkar, så jeg hadde et håp.

    Det er god service her, og jeg digger når franskmannen pisker junior. Han blir nok en dyktig tjener.

    K
     
    Travellingalf, Flyrlavt, Are and 31 others like this.
  9. paron

    paron Senior Medlem

    Innlegg:
    514
    Likes mottatt:
    2,656
    Bonuspoeng:
    93
    Schønnemann er jo bare fantastisk!
    Fornuftig størrelse på akevitten ser jeg;)
     
    democomputer liker dette
  10. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,047
    Likes mottatt:
    68,587
    Bonuspoeng:
    293
    Man blir jo sulten ..
     
  11. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,819
    Likes mottatt:
    21,374
    Bonuspoeng:
    293
    Må nesten skrive, du verden, da Herr @Eddie47 ikke benyttet dette. L'Education Nationale så virkelige fantastisk ut :)
     
    Jeanette, Eddie47 and democomputer like this.
  12. Mysterio

    Mysterio Senior Medlem

    Innlegg:
    608
    Likes mottatt:
    1,290
    Bonuspoeng:
    93
    Å lese dette i lunsjen mens man spiser to brødskiver med kokt skinke var ikke særlig lurt.
     
  13. LN-FHU

    LN-FHU Freaked out member InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    3,910
    Likes mottatt:
    10,274
    Bonuspoeng:
    183
    Klassiker... :D:D
     
    tstone, Grooo and democomputer like this.
  14. MadsVaHa

    MadsVaHa Veteran

    Innlegg:
    2,508
    Likes mottatt:
    5,541
    Bonuspoeng:
    183
    Skulle vi tatt oss en tur til, køben for litt frokost og en lille en, snart da gutter? Dette så meget fristende ut :)
     
  15. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,047
    Likes mottatt:
    68,587
    Bonuspoeng:
    293
    Når vi ikke kan reise til Hong Kong er vel København et alternativ.
     
    drsyk, MadsVaHa, obay and 2 others like this.
  16. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,583
    Likes mottatt:
    32,370
    Bonuspoeng:
    293
    Kanskje vi skal flytte "julebordet" til Køben istedenfor?
     
  17. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,196
    Likes mottatt:
    17,194
    Bonuspoeng:
    293
    Dette så veldig bra ut, kjenner litt på misunnelsen her ja :)
     
    drsyk, democomputer and obay like this.
  18. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,763
    Likes mottatt:
    57,033
    Bonuspoeng:
    293
    Kan vel ha flere arrangementer? Jeg er med!
     
    democomputer and obay like this.
  19. Earl

    Earl Veteran

    Innlegg:
    2,355
    Likes mottatt:
    7,515
    Bonuspoeng:
    183
    Dette ser fantastisk ut, takk for at du deler. Gleder meg til å se mer :)

    Hvordan var det å fly til og på CPH nå som danskene har åpnet opp alt, var det noe som helst kontroll eller kunne man bare rusle rett ut som i 2019?
     
    democomputer liker dette
  20. democomputer

    democomputer Senior Medlem

    Innlegg:
    1,200
    Likes mottatt:
    5,271
    Bonuspoeng:
    183
    SAS krever maske. Det gjør flyplassen også. Utover det var det ikke noe.

    K
     
    Earl and RoadKing like this.

Del denne siden