Har jo blitt flere dager på tur, og flere måltider, så her er litt mer:
Dansk frokost er jo fantastisk. Og frokost uten øl heter morgenmad, leste jeg. Her må jeg da også innrømme at jeg stilte forberedt. Jeg hadde bestilt bord hos Schønnemann, det ville jeg ikke risikere å gå glipp av. Har derfor heller ikke frokost på hotellet i Køben, må være skikkelig sulten.
Det er vanskelig å velge.
View attachment 86047
Jeg begynner med sild, går for Herrens Kryddersild.
View attachment 86045
Herlig enkelt, men med supre råvarer blir det stas. Jeg får anbefalt en Harald Jensen Akevitt, og ser ingen grunn til å vike fra anbefalingene. Hos Schønnemann kan man velge om man vil ha en pinlig, rimelig eller fornuftig dram(2,4,6cl). Jeg er fornuftig og den rutinerte tjeneren får til å lage haug på glasset.
Det er kun rutinerte mennesker som jobber her. Alle er godt voksne, snakker dansk, og har tilsynelatende jobbet lenge i bransjen. Fint at det er mulig å ha karriere, ikke bare deltidsstudenter i servering.
Neste rett blir Dyrlegens Nattmad.
View attachment 86046
Her blir vi enige om at noe sherryfat kunne gjøre seg, og siden jeg ikke reiser til Danmark for å drikke norsk akevitt ble det en av Schønnemanns egne. De har to varianter jeg får smake på før jeg bestemmer meg og går for den lyseste uten for mye anis. Tjeneren er enig i vurderingen, han mener den mørke ikke ville kle portvinsgeléen. Dyrlegen har gode råvarer han også, et velkomponert smørrebrød.
Nå var jeg selvsagt mett, og gikk derfor for ost. Den hvite dame.
View attachment 86049
Her er melken erstattet med fløte i ystingen, og resultatet minner om Brillat-Savarin. En vellykket ost. Siden jeg nå har fått i meg oppunder halvannen dl brennevin klarer jeg meg uten portvin til.
Grunnpromillen er lagt og magen stappet så det blir spasertur og boklesing frem til middag. Det er ikke bare-bare å bli sulten igjen etter en slik start på dagen.
K
Vis alt...