En noe uvanlig sydentur...

Tråd i 'Reisebrev' startet av Fnate, 04. febr 2015.

  1. Martin F

    Martin F Senior Medlem

    Innlegg:
    627
    Likes mottatt:
    562
    Bonuspoeng:
    93
    Nå fikk jeg lyst til å reise til Syden også....
     
    Fnate liker dette
  2. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    Syden er FAKTISK undervurdert.
     
    Cecilie liker dette
  3. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Synes det var noe snakk om en inaugural til Granca du skulle dekke ?? ;)
     
    Fnate and Cecilie like this.
  4. Cecilie

    Cecilie Se! Jeg sitter i en flymotor.

    Innlegg:
    2,180
    Likes mottatt:
    2,364
    Bonuspoeng:
    113
    Jaddajadda. Blodpropp inaugural til Granca i sete 27B. Gjerne mellom to partysvensker, om du kan ordne det!
     
    SASDC8 and Fnate like this.
  5. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Kanskje gubben til @Ida er behjelpelig? ;)
     
  6. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    Nåååå, vett dere... Nå er til og med humøret på vei tilbake. Jeg skal ikke legge skjul på at jeg har vært i et episk dårlig humør. Jeg er egentlig ikke en spesielt gretten person, men når ting hoper seg opp og jeg ikke helt ser når jeg skal klare å rydde pulten (vel, glem det. dårlig eksempel. Pulten min ligner på Randy sin)... jeg mener rydde forefallende oppgaver. Og oppgavene bare tårner seg på. Da blir unge Fnatstadbraathen en grinebiter som trer høreteleklaffen over hodet og sturer til han er ferdig.

    (og han omtaler seg selv i tredjeperson...)

    Nå er oppgavelisten tømt. Jeg har hatt et hyggelig kundebesøk fra Portugal. Og ikke minst, oppdaget en svært forunderlig pose i bagasjerommet på bilen min. Det er ikke så verst å finne en sånn forunderlig pose i en 1 mnd gammel bil. Men den posen har moret meg en del.

    Ja... også er det hælj, kunder levert på OSL og jeg har jekket en Warsteiner.

    Det er tid for å gjøre ferdig rapporten.

    siste kvelden på Ritz ble tilbrakt i sportsbaren sammen med fungerende. Der hadde de, ikke overraskende, øl og fotball.

    [​IMG]

    Del 1 - bilretur:
    Jeg hadde jo en fin-fin nybulket bil jeg skulle levere til AVIS. Det gikk mye bedre enn ventet. Jeg leverte balja og sa fra til kall' at jeg hadde fått en bulk som jeg tror var ny. Det kunne datatreskeverket bekrefte. Selv anslå jeg at dette kostet minst 20k å fikse. Både bakskjerm og bakdør var most. Så jeg regnet med full egenandel på EUR900. Men... "hte computer said no". Jeg fikk en kvittering på EUR349.

    Jeg begrep ingenting og spurte igjen om han var helt sikker på dette her. Jadda, det var han. Det var nøyaktig EUR349 det kostet å utbedre slike skader. Nå er ikke jeg biloppretter, men jeg er relativt sikker på at han var rimelig kul mot meg.

    Nå betød det egentlig (!) ikke så mye, for jeg har jo forsikring igjennom AmEx. Men nå har jeg kastet kvitteringer rundt meg, som konfetti, i et par dager. Og denne kvitteringen er dermed borte. Ergo så var han kul.

    Jeg syntes allerede han var kul så jeg feiret med en øl på flyplassen - Tenerife Sur Sofia Reina. Jeg gikk for sånn high end øl - Dorada. Den passer brillefint til den lille kulemagen jeg hadde opparbeidet med på ferien. "Food-baby" sier venninna mi. Det var bra mye mat på Ritz.

    [​IMG]
    Om du lurer på hva Doradaen bak der er, så er det forretten. Små var de også. Bare 0,75.

    "Beer-baby"

    Del 2 flytur til Gatwick:

    Det var faktisk ikke så lenge å vente. Dessuten var det gratis wifi på flyplassen som faktisk funket. Det var den første skikkelig effektive arbeidsinnsatsen jeg hadde hatt på flere dager. Det var deilig og jeg gledet meg til bussgate og ut til flyet.

    [​IMG]

    Som stod ute på tarmac...
     
    Herlov and KristianSk like this.
  7. LN-MOW

    LN-MOW Chattahoochee - eller 'Han Som Klapper Fly'

    Innlegg:
    1,457
    Likes mottatt:
    1,547
    Bonuspoeng:
    113
    Wooo hooo !! Tjor elefnaten !!! Yorkshire Airlines!

     
    view and Fnate like this.
  8. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    ... like ved siden av Monarch flyet ovenfor. Det så slik ut

    [​IMG]

    Denne gangen var det ikke noe flybytte, så jeg var klar for:

    Flight: BA2731
    Rute: Tenerife Sur - London Gatwick
    Selskap: British Airways
    Sete: 1F (jadda)
    Klasse: Club Europe
    Flytype: Airbus A320

    Det gikk greit med boarding. Selv med all bagasjen min (som på dette tidspunktet var betydelig større enn hjem fra Amsterdam - hadde masse gaver og ting). Det var 9 rader med Club Europe og det var stupfullt. Det eneste ledige setet var ved siden av meg. Det er sjelden det sitter noen i 1D når jeg er i 1F altså...

    Setene var annerledes. Jeg har fløyet med disse før og lurer på om det er ex BMI-baljer som er skrudd om. En god ting er at man kan løfte opp det bordet mellom setene om man ville strekke seg ut på raden sin. Det er mulig på de nye setene også, men bittelitt mer mekk.

    [​IMG]

    Nedturen er bittelitt dårligere komfort, ingen sidestøtte på hodet... men kanskje spesielt utsikten fra 1F. Den er tvilsom:

    [​IMG]

    Men snart var det take-off og det kom drikke. Jeg var på dette tidspunktet IKKE klar for jobb (som var det jeg skulle på). Jeg hadde så lyst på å reise til en sydhavsøy og sitte med inboxen min. Det er en underlig kombo, men det er nettopp det jeg ville.

    Det var imidlertid ikke et like tilgjengelig alternativ som GT og "Farris". Så jeg gikk for GT og Farris. Det funka fint.

    [​IMG]
    Til forskjell fra turen ned fikk vi også utdelt meny. Det var litt kult på en short-haul, men strengt tatt ikke mer enn hva Lufthansa hoster opp. Her er'n:

    [​IMG]

    Jeg klarte IKKE huske hva teriyaki var, men jeg var helt sikker på at det ikke var vondt, så jeg gikk for det. Det var et klokt valg, for det var skikkelig digg. Det så ut som hyssing, men smakte helt brillefint.

    [​IMG]
    Crewet nådde ikke crewet på vei ned opp til tåneglene engang. Men det er da også lov å være sliten etter to så lange flighter, og de fleste pax er mer gira på vei ned enn opp. Men jeg fikk tasset frem og bedt om en flaske vin til osten.

    Men det skal altså nevnes - siden jeg skryter så innmari av BA iblant - at her var hele crewet samlet foran, med gardina for, i nesten 3 timer. Ingen var noensinne bak og så. Det er kleint altså. Særlige med en så full Club kabin. Selv om BA ikke er verdens kuleste mot crew (men hvem er vel kule mot ansatte i 2015 anyway), så trodde jeg kanskje at en stuppfull Premium kabin ville stimulert litt. Fulle premiumkabiner pleier jo bety at bolaget tjener, og jo mer bolaget tjener på slikt - dess bedre blir det å jobbe. Anyway - jeg fikk vin og sutret ikke.
    [​IMG]
    Kaka - grrrrrrrr- elefanten veivet med armene og knurret til enhver som nærmet seg.

    Kaka var FENOMENAL!!!!

    Etter alt dette satt jeg egentlig og leste vikingboka mi til vi landet på Gatwick. Det hadde ikke vært en fenomenal flight, men det hadde vært en av de beste hjem fra syden.

    Hotellet denne gang var Sofitel Gatwick.

    [​IMG]
    Seng...

    [​IMG]
    Og helt tom minibar:
    [​IMG]
    Sofitel var, helt ærlig, ikke særlig mye bedre enn Hilton. Kanskje litt, men ikke nok til å velge å ta toget. Men nå har jeg prøvd begge. Dog synes jeg det stinker å ha flyplasshotell uten minibar. Du kjaser inn etter, gud vet, hvor mye styr... så må du balle meg ut IGJEN for å finne vann og en sjokkis. Det er døvt. Det er jo ikke sikkert du er klar for lobbyrestauranten etter 19 timer i economy fra Jakarta.

    Anyway...

    [rant]:

    Så stup fulle som de BA baljene var så virker det ubegripelig at nordiske flyselskap har bestemt seg for at ingen vil betale for business på lange Leisure reiser.

    Den eneste tenkelige grunnen må være at en eller annen sopp i ledelsen har bestemt seg for at han selv ikke ville gjort det.

    Club var stup full. Gardina kunne ikke skyves lenger (ned kunne den riktignok skyves en til, fra 8 til 9). Og ikke prøv å fortelle meg at det er masse folk med miles. I tripple dare you til å finne den flighten på miles. Det er ikke en eneste billett ledig fra LHR-TFS på miles i Club de neste 12 mndr. De legger ikke ut noen, fordi de selger hele bølingen (tror jeg).

    9 rader betalt business er mye mer enn 9 rader på tilbud.

    Jeg flyr lett SAS om de hadde gitt meg ledig midtsete og et fornuftig måltid. Varmt måltid og litt munngodt i glasset. Jeg tror mange andre ville gjort det samme på disse turene. Se vhor raskt SAGA-Class blir solgt ut.

    Om jeg hadde jobbe i SAS hadde skuta sikkert blitt snudd per prompte ;)
    [/rant]

    Anyway - imorra kommer nok avslutningen.
     
    Travellingalf, Reidar, SASDC8 and 4 others like this.
  9. KristianSk

    KristianSk Veteran

    Innlegg:
    1,712
    Likes mottatt:
    1,998
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg lurer på om det på denne flighten ble tilbydt rødbeter til eller som snacks etter måltidet?

    Ang. ranten er jeg selvfølgelig helt enig med deg, men det kan vel også tenkes at markedet for premiumkabiner ut fra London er en smule større enn fra Jessheim...;)
     
    Fnate liker dette
  10. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    He he he... Du, jeg syntes egentlig at EuroTraveller har fortjent det nye navnet Rødbetklasse. Jeg vurderer å lage en ordbok-sticky om wrap-klasse, rødbet-klasse, pysjamas-klasse, dm-klasse, kantine, superkantine, superduperkantine, egg&soldiers, Microsoft surface, potet-klasse og mye annet. Hva mangler vi?

    Uansett er rødbet-klassen dedikert til deg. Jeg fløy den klassen dagen etter
     
    SASDC8 and KristianSk like this.
  11. AndersB

    AndersB Reisende

    Innlegg:
    1,882
    Likes mottatt:
    1,038
    Bonuspoeng:
    113
    Dotrekkekre (de som trekker fremover gjennom gardina for å stå i kø i C-klasse mens du skal spise)
     
    tommy777 and Fnate like this.
  12. Yeager

    Yeager Medlem

    Innlegg:
    55
    Likes mottatt:
    54
    Bonuspoeng:
    18
    Morsom lesing, som alltid :)
     
  13. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,319
    Likes mottatt:
    12,286
    Bonuspoeng:
    183
    Klinket akkurat inn en bestilling på samme ruten, må ha hotell på vei hjem. Pleier å gå for Hilton Gatwick som for min del er the lesser of two evils.

    Fantastisk lesing, som vanlig :)
     

Del denne siden