En reise til Midtøstens Norge: Basseng og bleieskift i Oman

Tråd i 'Reisebrev' startet av sheim, 25. mars 2023.

  1. sheim

    sheim Nytt Medlem

    Innlegg:
    22
    Likes mottatt:
    241
    Bonuspoeng:
    28
    Etter en forespørsel fra én person her inne om et reisebrev så tenkte jeg det kunne være gøy å prøve seg på et for første gang :p

    En CT som opprinnelig var til MIA ble endret til en annen varm destinasjon og rutingen ender opp med OSL-AMS-IST-MCT og motsatt tilbake. Hovedformålet med turen var å få sol og varme samt å samtidig finne ut hvordan det er å reise med spedbarn på lengre turer.

    Det er bare å beklage mangelen på bilder under første del av dette brevet men det gikk helt i glemmeboken.


    Del 1 av 4

    Startskuddet går en iskald natt/morgen i Oslo og vi svinger inn på P4 og innser at vi definitivt ikke er kledd for -11, men valgte å ikke prioritere boblejakker i bagasjen til varmere strøk.
    Innsjekk går greit etter litt dokumentsjekk og spørsmål før vi kan sette snuten mot en frokost i gullstua. En halvtimes forsinkelse meldes i appen og vi venter noe lenger før vi drar mot gate og boarding.

    OSL-AMS
    Flygningen var *sett inn din gjennomsnittlige SAS-opplevelse her* så ser ikke noe behov for å utbrodere den. Vi endte opp med ledig midtsete som var gull for en liten krabat som enda kan sove på relativt liten flate.

    Fremme på AMS begynner undertegnede, som vanligvis har god retningssans, en rundtur på leting etter riktig lounge. Star Alliance Lounge Finder sier det er Servisair Lounge som er vertskap for TK Biz og ASPIRE for andre i *A non-schengen. Schiphol synes det derimot det er enklest å skilte med kun nummer til alle lounges på flyplassen. Disse numrene synes ikke nettsiden til *A at det var verdt å nevne.

    Jeg kunne nok gjort enda bedre research her men ramler til slutt inn i ASPIRE lounge som viste seg å være riktig da Servisair Lounge ikke finnes. Denne loungen brukes også av alle PP-holdere, men biz-billetter får (ironisk nok) prioritet over disse og vi slipper inn uten kø. Inne i loungen er det dog rikelig med annen kø i form av null ledige sitteplasser og en sulten flokk som kaster seg over sandwichbiter og nøtter så snart personalet fyller på.

    En av de kjipere loungeopplevelsene her dessverre men vi får matet minstemann og sparer vår egen appetitt til den nært forestående flygningen til IST.
    Å reise med spedbarn medfører i dette tilfellet at vi blir hentet fremst i køen og kommer oss først ombord på en A330 som skal ta oss til IST.
    Vi svinger til venstre i døren og blir møtt med et kabinpersonalet som umiddelbart hopper rundt og smiler når de ser en baby som skal fly med dem.

    AMS-IST
    Jeg kan nesten ikke huske sist jeg satt meg ned i en C-kabin og ikke allerede var halvveis ned i en flaske med sprudlevann eller tok dette som pre-dep drink, men så ansvarsfull kan man tydeligvis bli når man har arvingen med for første gang.

    Valget faller på en forfriskende Mint-lemonade og junior får tilbud mellom mos på glass eller annen mos på glass. Han velger mos på glass.

    20230309_121132.jpg

    Vi ruller etter hvert av gårde og i en halvfull kabin så vi øyner håpet om å få slenge junior i en egen seng for litt matro for mor og far. Han sovner under take-off og vi får lagt han i eget sete i det matserveringen starter. Tyrkisk mezze til forrett smakte fortreffelig, etterfulgt av en pastarett som smakte helt ok. Tross halvfull kabin var det tomt for vegetaralternativet etter jeg fikk servert den så fruen fikk tilbud om mac and cheese fra barnemenyen. Denne var knapt spisbar.

    20230309_132752.jpg
    20230309_134149.jpg

    Vi lander knappe tre timer etter avgang og begynte taksing. Og fortsatte taksing. Jeg tror ikke vi kunne fått dårlige parkering gitt vår landingsbane og dette spiste jo av vår dyrebare loungetid på IST. En helt enorm (og flott) flyplass gjør at en opprinnelig transfertid på over to timer skvises og tiden på TK lounge blir kuttet ned til å mate junior og hive i seg noe snacks før vi vandrer videre til gate.

    IST-MCT
    Neste leg var jeg mer spent på da den skulle gjennomføres med A321N og dermed uten lie flat på den nesten 5 timer lange turen. Enda mer spent var jeg kanskje på vår reservasjon av bassinett som vi fikk bekreftet uten å få bytte seter til første rad hvor bassinetten naturlig nok plasseres.

    Plassert ombord på rad 2 fikk jeg tak i CC og spurte om det var noe mulighet for å få bytte til rad 1 slik at vi fikk brukt bassinetten. Etter noen minutter fikk vi tommel opp fra en hyggelig herremann som satt alene på første rad og flyturen var reddet i mine øyne. Avgang var i leggetiden til minstemann og han sovnet nok en gang under take-off og vi ventet bare på at CC skulle komme å montere bassinetten. Tilsynelatende glemte de det veldig fort og startet både matserveringen og spurte fruen om de skulle hjelpe henne med å slå opp bordet mens junior sov i fanget. Noe usmidig service akkurat her synes jeg men når junior etter hvert ble slengt oppi krybba så kunne vi også starte måltidet.

    20230309_181619.jpg

    Litt kjipere mat servert på denne flygningen så vi benyttet ganske fort muligheten å få litt hvile vi også mens det enda var husfred oppi bassinetten.

    Setene på A321 er de nye til TK og har god støtte og justeringsmuligheter til bena men det mangler noen grader på recline til at jeg klarte å sovne behagelig.
    Jeg bemerket meg også at 5 timer flygning med kun én matservering helt i starten var litt lenge uten mer å spise, spesielt siden det skulle bli flere timer etter landing før vi kunne få mer mat.
    Junior sov nesten 4 timer og var ikke lenge våken før vi begynte nedstigningen mot MCT og en hotellseng som virket mer og mer kjærkommen.

    Oman har nylig åpnet opp for VISA-unntak for over 100 land for å øke turismen inn til landet og Norge er blant dem. Immigrasjonsmyndighetene hadde derimot ikke det veldig travelt med å slippe inn besøkende og selv om vi ble prioritert inn til familiekøen med to sluser og rundt 15 stykker foran oss så stod vi i godt over én time før vi kunne hente ut bagasjen. Når sjåføren vi hadde bestilt i tillegg brukte 30 minutter på å komme til døra etter at vi var kommet ut så var vi begynt å tære på de siste reisekreftene nesten 20 timer etter vi stod opp i Oslo.

    -
     
    Last edited: 26. mars 2023
    AirMags, Meursalt, Kalsnes and 34 others like this.
  2. sheim

    sheim Nytt Medlem

    Innlegg:
    22
    Likes mottatt:
    241
    Bonuspoeng:
    28
    Del 2 av 4

    Nattens innsjekking på Crowne Plaza gikk uproblematisk og vi kunne etter en kort natt sette oss til frokostbordet med en ganske lekker utsikt mot sentrum av Muscat.

    20230310_062706.jpg

    Her kunne vi fundere litt på gårsdagens reise og tenke over om det var så lurt at transporten fra MCT til hotellet ble gjennomført i en bil uten setebelter og en infant i en bilstol festet kun med kjærlighet fra en forelder på hver side.

    Vi (jeg) ble enige om at det ikke er noe særlig verre enn å sitte på med en Ruter-buss i Oslo som kun har de to kjøremodusene full gass eller full brems og heller ingen belter. Igjen så slo vi (jeg) oss til ro med det.

    Hotellet ligger veldig fint til på en liten høyde med vestvendt utsikt og en liten privat strand. Om man er opptatt av at hotellet skal ligge i nærheten av bysentrum eller områder med mye restauranter eller lignende så er dette stedet å være da det vil kreves taxi for å komme seg de aller fleste steder. Min opplevelse av bassengområdet var at det var finere enn det bildene på bookingsidene klarte å formidle. Flere restauranter finnes i bygget, deriblant en persisk restaurant som hadde veldig god mat hvor vi endte opp med å spise de fleste kveldene.

    20230310_175431.jpg 20230310_205416.jpg

    Crowne Plaza tilbyr gratis shuttlebuss hver dag til et par severdigheter (og et kjøpesenter). Med seks netter tilgjengelig så hadde vi ikke noe hastverk med å komme oss ut og planla for det meste å ta livet med ro.

    Første utflukt fra hotellet ble til byens stormoské.
    Sultan Qaboos Grand Mosque ble selvsagt oppført av den store Sultan Qaboos selv da autoritære regenter sjelden er preget av å holde tilbake i bruken av egne navn.

    20230311_094238.jpg

    Moskéen var en imponerende bygning og man merket godt hvor mye innsats de la i å holde det fint da de satte i gang zambonilignende maskiner for å holde flisene utendørs skinnende blanke. Vær obs på at de krever full muslimsk bekledning for kvinner som skal besøke området, dvs ingen ankler, armer eller hår som vises.

    20230311_091939.jpg

    Muttra Souk er et gatemarked i en nærliggende del av Muscat og noe jeg fikk inntrykk av at de aller fleste turister blir pekt i retning av. De satt opp to ekstra minibusser den dagen vi dro så det var åpenbart populært blant gjestene på vårt hotell også. Denne souken er en enorm labyrint av trange gater som alle er overbygd med tak og butikker på hver eneste kvadratmeter av området. Overbygde smug og krydderbutikker og røkelse om hverandre gir en heftig blanding av aromaer for både store og små.

    20230313_165917.jpg

    Muttra souk har en endeløs utstilling av juggel for de som er ute etter slikt; ubrukelige leker, smykker, tøfler og t-skjorter var alt blant tingene som de relativt høflig prøvde å selge oss. Jeg likte at de ikke var veldig pågående eller masete om man ikke viste for stor interesse. Alle systuene som var der virket derimot til å ha en stor andel lokale som brukte til kleshandel og skredderier. Noe spennede var der innimellom og vi fant oss et par små, malte keramikkboller og sa oss fornøyd med dagens handel.

    20230315_100741.jpg

    Et mål vi hadde satt oss for turen var å få se noe annet enn den flate geografien som finnes i området rundt hovedstaden. Fjellene i Jabal al Akhdar ligger ca to timers kjøring innover i landet og er kanskje mest kjent for å være hvor Diana ble fotografert under et besøk på 90-tallet. Hva bedre enn å følge prinsessens fotspor så vi begynte jobben med å rekvirere en leiebil for turen. Dollar Rent A Car holder til i lobbyen til Crowne Plaza og de satte virkelig inn en innsats for at vi skulle få tak i en firhjulstrekker til turen (for firhjulstrekker må man ha i fjellene, mer om det senere).

    Etter å ha lett noen timer etter alternativer så gir de meg muligheten til å bruke en bil som skulle leies ut da vi egentlig ville ha den, men bare dersom jeg tok den dagen før og leverte den tilbake ferdig vasket. Rar forespørsel tenkte jeg men det hørtes mye billigere ut enn å ta taxi til flyplassen for å leie en bil. 12 timer senere møter vi opp og får utlevert en klassisk ørkencruiser.

    20230314_174918.jpg

    Vi stiller inn Google Maps til Anantara Jabal al Akhdar og suser avgårde. Kjøring i nye land er alltid spennende og Oman var intet unntak. Det enkleste var bare å forestille seg at man kjørte Tesla og late som man ikke har blinklys.

    Grunnen til at man krever firhjulstrekk opp til denne fjelllandsbyen er for meg enda et lite mysterium men i bunnen av bakken som skulle føre oss opp så er der en kontrollstasjon hvor politiet sjekker førerkort/bil.
    Alle vi hadde snakket med om turen vår var veldig påpasselige med å advare om at det var vanskelige veier opp fjellsidene og ville nok helst sett at vi leide en sjåfør som kunne tatt oss dit.
    Selv om noen kaller Oman for midtøstens Norge så tenkte jeg at jeg kommer jo faktisk fra Norge så litt fjellkjøring kan da ikke være så vanskelig. Og vanskelig var det heller ikke. Om man vil sammenligne det med Norge så kan man si at det var som å kjøre opp Trollstigen dersom Trollstigen hadde hatt tre kjørefelt, to meter høye betongrekkverk og mye slakere svinger. Det skal sies at det kan finnes mye rare veier lenger inn enn det vi kjørte hvor 4x4 hadde gjort seg gjeldende men det så ikke vi noe til.

    IMG_9715.jpeg

    Krabbefelt hele veien opp og konstante advarsler om å sette bilen i lavgir med 4x4 aktivert ble fort unnagjort og på 2000 høydemeter svingte vi inn på Anantara for å spise lunsj (booking på forhånd anbefales/kreves).

    20230314_123621.jpg

    Og hvilken utsikt som utfoldet seg når vi kom frem til kanten av hotellområdet hvor det var basseng og en restaurant! Fortsatt et stykke unna den norske fjellheimen men en glimrende avveksling fra sjøutsikten på hotellet.

    20230314_123926.jpg 20230314_134801.jpg

    Junior sjarmerer seg innpå nok en hotellansatt og får gratis fruktjuice mens vi velger oss en tunfisktartar, burratasalat, en risotto og noe spaghetti med grønn pesto. Maten var ikke noe å rope hurra for men helt spiselig og delikat presentert. Man kan tro at prisen man betaler ligger mer i hvilken utsikt man spiser til enn hva man får servert på tallerkenen. Italiensk mat når det persiske kjøkken har så mye digg er heller ikke hva vi hadde foretrukket men det var nå det som var muligheten for lunsj der oppe. Like ved bordet vårt var glassbalkongen som var bygd på Dianas Viewpoint og vi tok en kjapp photosession der før vi tuslet gjennom resorten til bilen igjen.

    20230314_135045 (1).jpg

    Turen ned igjen var faktisk verre enn oppover siden vi bare hadde et felt og det var tidvis tunge lastebiler som holdt gangfart i perioder. Lokalbefolkningen som kom bak meg igjen hadde vært ute en ørkennatt før og tenkte at når det er to felt oppover så er det jo liten sjanse for at det kommer to biler ved siden av hverandre rundt den neste svingen. Etter hvert kom der en åpning som en forsiktig nordmann turte å ta og vi kjørte nonstop tilbake til Muscat.

    Drivstoff er veldig billig i Oman men pass også på at leiebilselskapene ikke er veldig generøse med inkluderte kilometer. Vi hadde 200 inkludert og med det kommer man ikke særlig langt avgårde så vi betalte for ca 200 til på denne turen for noe som var en relativt kort utflukt. Mitt tips er kanskje å booke i god tid på forhånd men totalt sett så ble nok dette billigere for oss siden google ikke viser at det er leiebilforretning på hotellet og vi dermed slapp transport til byen/flyplass for å hente leiebil.

    20230311_204504.jpg 20230311_175055.jpg
     

    Attached Files:

    SES, AirMags, NKA_Pls and 37 others like this.
  3. sheim

    sheim Nytt Medlem

    Innlegg:
    22
    Likes mottatt:
    241
    Bonuspoeng:
    28
    Del 3 av 4

    Det var etter hvert på tide å skifte omgivelser og vi tok oss en 20-minutters taxitur til Shangri-la Barr Al Jissah. Det kan nevnes at Crowne Plaza har avtale med et taxiselskap som har enerett på å kjøre inn på hotellområdet. Omans egen Uber-app, Otaxi, ble anbefalt av leiebilfyren og et søk inne på appen viser at dersom vi gikk 50 meter til hotellporten så ville prisen være omtrent halvparten av det “hotellets” taxiselskap tilbydde.

    På Shangri-la er det tre ”hotell” på samme resort og vi hadde booket oss inn på Al Waha som er den familieorienterte delen av resorten. Det er et betydelig større resort enn Crowne Plaza og det merket vi godt på gangavstand fra rommet for å komme oss til bassenget. Området er etter min mening veldig lekkert og godt tilrettelagt for de som reiser med barn.

    20230316_174020.jpg

    Ved innsjekk ble vi ikke helt gjort oppmerksom på at det var helt nødvendig å booke bord på hotellets restauranter hver kveld og når det i tillegg var noe feilinformasjon på nettsiden så endte vi opp med å bestille roomservicemiddag den første kvelden. Ikke en ideell start men vi hadde 3 dager til på å komme over det.

    Prisnivået for mat på de hotellene vi bodde på ble en overraskelse for oss begge og Shangri-la var hakket dyrere enn Crowne Plaza igjen. Når enkle poolsnacks som pommes frites og nachos starter på 150 kroner og hovedretter til middag starter på 300 kroner og går til rundt 1000-lappen så baller det fort på seg over et opphold.

    Alkohol var vel på et forventet nivå med tanke på hvor vi var så 150 kroner for de rimeligste glassene med vin eller en øl stod man i de få gangene vi gjorde det.

    20230316_174053 (1).jpg

    Det ble noen deilige dager med avslapping og ro hvor vi vekslet mellom bassenget og stranden.

    20230317_162627.jpg

    Nest siste natt ble vi brått vekket midt på natten av room service som ringte på flere ganger for å servere noe vi åpenbart ikke hadde bestilt. Jeg sa gjennom døren at vi ikke hadde bestilt noe og de forsvant. Fem minutter senere ringer telefonen hvor resepsjonen sier at jeg har bestilt noe eller lignende og det ligger i resepsjonen. På dette tidspunktet begynner det å koke over for en trøtt pappa og jeg sier bestemt fra at jeg ikke har bestilt noe. Den neste timen blir ikke brukt til å sove igjen men å fundere på hvilken tirade jeg skal servere (Karen-style) til day manager påfølgende morgen.

    Jeg er heldigvis noe mer fattet når jeg får snakke med manager dagen etter og forklarer pent at dette er helt uholdbart når vi har spedbarn på rommet osv osv (han sov forøvrig gjennom hele seansen, men det vet jo ikke de).
    Hun noterer hendelsesforløpet flittig, spør hvor vi skal spise middag i kveld og sier at jeg blir kontaktet i løpet av dagen når hun har fått oppklart mer om saken.

    Dagen går, timene ved bassenget flyr forbi og det er på tide å dra til vår siste middag når junior har sovnet i vognen. Der borte blir vi møtt av sjefen for mat og drikke på hotellet som beklager seg veldig over det som har skjedd og håper vi kan gi de en sjanse til. Middagen skulle de dekke som et plaster på såret. Det var jo litt det jeg håpte på når vi gikk dit men man vet jo aldri hvordan de løser slike saker.
    Vi mesker oss litt ekstra denne kvelden og spiser en god middag for rundt 2500 kroner på hotellets regning før vi vender snuten fornøyde tilbake til rommet.

    Her er jeg meget interessert i å høre hvordan dere hadde løst tilsvarende situasjoner eller hva dere synes om kompensasjonen vi ble gitt i denne saken? Det kan nevnes at vi også fikk gratis take-away frokost den neste morgenen som ble levert i resepsjonen siden vi dro før frokosten hadde åpnet. Vet ikke hva denne hadde kostet men sikkert 3-400 pr pers basert på prisnivået. Vi var ganske fornøyd med hvordan det ble håndtert fra hotellets side.

    20230316_174048.jpg
     
    Last edited: 26. mars 2023
    SES, AirMags, NKA_Pls and 35 others like this.
  4. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,594
    Likes mottatt:
    32,412
    Bonuspoeng:
    293
    Veldig bra story, spennende destinasjon! :)
    Syns dere og hotellet håndterte feilleveringen nattestid bra jeg.
     
    sheim liker dette
  5. Lnbre

    Lnbre Senior Medlem

    Innlegg:
    503
    Likes mottatt:
    4,632
    Bonuspoeng:
    93
    Kjekt å lese reisebrev og se bilder fra Oman, særlig fra Muscat og Shangri-la Al Waha. Var der på familieferie, med med tvillingjenter på 3 år, for ca 15 år siden. Vi har gode minner fra Oman og likte Shangri-la svært godt :)
     
    Sunnfjordingen liker dette
  6. Omaniac

    Omaniac Aktivt Medlem

    Innlegg:
    343
    Likes mottatt:
    254
    Bonuspoeng:
    63
    «Muscat» tror mange er en by i Oman, men Muscat er kun en av flere enklaver langs kysten. Det er forvirrende når det ikke finnes et konvensjonelt sentrum å rusle rundt i. Det nærmeste er Ruwi, som er et slags business sentrum.
    Det er nesten obligatorisk med leiebil dersom man skal bevege seg rundt.
    En tur til Wahiba Sands er greit å få med seg. Videre til østkysten og Turtle beaches, like så.
    Med småttinger så er Hotel Intercont i Al Shatti gull. Stort uteområde med flere bassenger.
    Ulempen med Oman er at det er dyrt. Omanske Rial følger USD, og det gjør det ikke billigere.
     
    livinspeed, Sunnfjordingen and sheim like this.
  7. sheim

    sheim Nytt Medlem

    Innlegg:
    22
    Likes mottatt:
    241
    Bonuspoeng:
    28
    Er ikke sikkert det har forandret seg veldig mye da rommene bar noe preg av å ikke være helt nye. Men vi koste oss veldig og alle ansatte (minus to stk på nattcrewet :p) var helt fantastiske under hele oppholdet. Det gjaldt forøvrig alle på første hotellet også.

    Artig å vite :)
    Leiebil oppfattet vi også som en foretrukken måte på den ene utflukten vi hadde. Vi skulle gjerne hatt mulighet til å beholde den noen dager til men fryktet det ville bli mye bilkjøring for en utålmodig småttis. Valget på første hotell stod mellom Crowne Plaza og IC så da vet vi det til neste gang at vi kunne valgt det også.
     
  8. sheim

    sheim Nytt Medlem

    Innlegg:
    22
    Likes mottatt:
    241
    Bonuspoeng:
    28
    Del 4 av 4

    Returen starter en grytidlig morgen med avreise 0530 fra hotellet og en 40 minutters kjøretur til flyplassen.
    MCT har egen fløy med innsjekk og security for business og first-passasjerer.
    Vi hadde med tre kolli men damen i skranken printet bare to tags og påpekte etter hvert at det kun var jeg som hadde bagasje inkludert i billetten og da bare 20kg. Snodig grense å sette tenkte jeg siden den ene av to kolli hun nettopp sjekket inn veide 24kg uten at hun sa noe så jeg måtte be henne dobbelsjekke. Hun kunne etter litt klikking bekrefte at vi begge hadde 40kg inkludert i billetten og printet siste bagtag. Kjapt gjennom security finner vi frem til Primeclass lounge som håndterer TK sine passasjerer og vi er inne på få minutter. En lang og smal lounge viser seg etter hvert hvorav ⅔ av loungen er helt full mens den siste tredjedelen lengst unna buffeten er helt folketom. Til og med så tom at en sjenert nordmann våger å knipse noen bilder.

    20230319_072830.jpg 20230319_072842.jpg

    Utvalget av mat virket fint nok og de hadde også en bemannet bar/kaffebar med brukbart utvalg.

    20230319_072853.jpg 20230319_073458.jpg

    Et lekerom var tilgjengelig som jeg tenkte var en fin måte å få noen minutter til å gå med minstemann. Når vi satt oss ned på lekeområdet ser jeg derimot fort at denne avdelingen nok har vært gjennom både en og to pandemier uten å blitt rengjort. Noen mer skuffet enn andre snur vi tilbake til sitteplassene og tar oss litt mer frokost.

    20230319_074833.jpg

    MCT-IST
    Opprinnelig var denne flighten satt opp med A321 men like før utreisen fikk vi en change til en A330. Selv om denne kabinen er utdatert så tar jeg mye heller en gammel lie flat fremfor en narrowbody med recliner når vi har med barn. Vi boarder og setter oss på rad 2 (igjen hadde vi booket bassinett men ikke fått rad 1) og prøver å få tak i CC. Vindusplassene på A330 rad 1 har mulighet for bassinett men her sitter det to piloter på transportleg på den ene siden og en dame på den andre siden. Da er selvfølgelig normal praksis for CC å spørre den betalende damen om hun gidder å bytte plass med en masete familie som vil ha bassinett. Ganske uforståelig for meg å ikke flytte non-revenues i et slikt tilfelle men der finnes nok en type hierarki som ikke skal røres ved internt i selskapet. Junior sovner fort, vi får mat og prøver deretter å få litt hvile.

    20230319_083956.jpg 20230319_091448.jpg

    Jeg synes at setene er noe trange til å være så lange og selv en relativt smal person som meg tar borti begge sidene når setet er nesten helt flatt. Jeg husker ikke at TK sin 777 hadde dette problemet men trodde setene var identiske på A330. Lyset bak gardina til galley kommer som et sporadisk flomlys i en mørklagt kabin ved altfor mange anledninger de neste to timene for å sikre at jeg ikke får sove noe på denne flygningen (skylder på meg selv for ikke å ha tatt med sovemaske).

    En noe kortere taksetur ved denne ankomsten til IST og vi setter kurs mot loungen for å innta litt forfriskninger. TK sin lounge på IST er et bra sted å tilbringe litt tid og har et veldig bra utvalg av mat. Köfte-køen ble dessverre aldri kort nok til at jeg orket meg innom grillstasjonen, men alt det andre de serverte var det god kvalitet på. Noe mer fascinerende å legge merke til var hvor mange som åpenbart var så tørste at de fylte lommer og hender med så mange brusbokser de klarte fra de mange kjøleskapene før de forlot loungen.

    IST-AMS
    Boarding til AMS startet tidlig pga bussgate og vi ruller en kort tur ut til en vakker A350 som ventet på oss. Vente måtte vi også, for flyet var ikke klart til å ta ombord passasjerer når vi kom frem. Bussjåføren gjorde sitt ytterste for å lage sauna for oss men etter nok skriking fra bak i bussen så skrudde han av varmen og åpnet heller alle dørene uten at vi fikk gå av. Vanskelig å vite hva som var verst av 30 grader inne i bussen eller åpne dører til stiv kuling og 5 grader.

    Etter kanskje 10 minutter får vi bestige trappen og en streng dame ville ha meg til å følge samboer på høyresiden selv om vi hadde honeymoon seats i midten og jeg skulle sitte til venstre.
    Kabinen som åpenbarer seg var ikke den nye TK-kabinen jeg forventet men viste seg å være Aeroflots nye kabiner som TK hentet på sanksjonssalg. Veldig flotte minisuiter med høye vegger, god privacy med dører, romslig fotbrønn og greit med lagringsplass.

    20230319_145354.jpg 20230319_150042.jpg

    Sittekomforten på setet er også av de aller beste biz-setene jeg har prøvd. Fremfor å flate helt ut når man trykker det mot liggende posisjon så løfter det fremre del av setet slik at lårene får god støtte og man sitter i en komfortabel lenestolstilling. God service har vært gjennomgående på alle fire flights vi hadde med TK, om enn noe ueffektiv ved anledninger. Alltid kjapt på plass når man plinger men aldri innom for å sjekke om man manglet noe eller ønsket noe mer. Maten var varierende men for det meste på en skala fra spisbar til veldig god.

    20230319_161920.jpg 20230319_171652.jpg

    Fremme i AMS satte vi kursen mot Schengen-området og *A-loungen. En ganske fint innredet lounge mener jeg med et moderat utvalg av snacks og drikkevarer. En grei plass å tilbringe den timen vi hadde til rådighet.

    AMS-OSL
    Siste leg står for tur og ved gate blir vi informert om at flyet er helt fullt og de ber alle i Go om å sjekke inn kabinkofferter. Etter denne infoen går jeg frem og spør om det er noe pre-boarding for de med infants slik at jeg kan sikre en plass til reisevognen overhead. Hun forklarer at, ‘Ja, det er det. Priority boarding for infants sammen med gruppe A og B’… Hos SK betyr dette jo at halvet flyet skal på Priority boarding men vi stiller oss opp nærme slusen og venter. Kanskje det hjalp at junior er begynt å bli veldig trøtt og lager litt rabalder men når boarding annonseres så stopper faktisk de fremste personene opp i det de hører ‘those travelling with infants’ og slipper oss frem først. En gledelig og positiv overraskelse.

    Junior sover fra taksing i AMS til landing på OSL og det mest spennende som skjedde her var vel at min sidemann på rad 1 var høylytt misfornøyd med matserveringen og slengte pappesken i bakken foran seg mens han forklarte dette til sin medreisende over midtgangen. Han erstattet maten med en Whisky Cola.
    Jeg er heller ikke alltid imponert over alt som blir servert i SK men jeg lurer litt på hva han forventer å få i en premium økonomi-kabin innad i Europa.

    Priority-tagen gjorde nytten på bagasjebåndet ved å sende bagasjen ut helt til sist og vi kunne sette kursen mot P4 og en vel gjennomført ferie.

    Betraktninger vi gjorde oss i etterkant er at vi kunne gjerne brukt flere dager med leiebil for å få sett mer av området rundt Muscat men slikt er selvsagt vanskelig å bedømme når man har med spedbarn. Vi har gjennomgående møtt hyggelige ansatte og befolkning overalt. Jeg drar gjerne tilbake dit med barn da han har blitt overøst med oppmerksomhet og en og annen "bortføring" bak diverse bardisker og kjøkkenstasjoner :D
    Vi er strålende fornøyd med å ha hatt junior med på en vellykket jomfrureise og bedømmer at han er en verdig bonusnisse under opplæring.
     
    Bolle, Meursalt, Kalsnes and 28 others like this.
  9. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,501
    Likes mottatt:
    34,346
    Bonuspoeng:
    293
    Hyggelig å komme tilbake til en Skandinavisk kultursvære altså. Og fint å lese at ikke alle oppfører seg som WhiskyCola mannen. ( Vurderte hvit voksen cis mann her).

    Sneipen er nok blitt sosialisert inn i reiseverdren allerede. Spiser og sover og promper på fly. Også har han sikkert blitt mer sosial og er nå enda mer klar for å gå fra fang til fang og nyte nye bekjentskaper på ferie. Fint det ;)

    Takk for fin rapport.
     
    sheim liker dette
  10. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,594
    Likes mottatt:
    32,412
    Bonuspoeng:
    293
    Takk for turen :)
     
    sheim liker dette
  11. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,076
    Likes mottatt:
    68,743
    Bonuspoeng:
    293
    Spennende reise og reisemål.
    Takk for turen!
     
    sheim liker dette
  12. sheim

    sheim Nytt Medlem

    Innlegg:
    22
    Likes mottatt:
    241
    Bonuspoeng:
    28
    Korrekt vurdering.
     
  13. Berlioz

    Berlioz Gammel? Jeg??

    Innlegg:
    1,876
    Likes mottatt:
    12,600
    Bonuspoeng:
    183
    En verdig reisebrevsdebut, fin og visualiserende fortelling, selv uten et stort antall bilder.
    Takk for turen!
     
    sheim liker dette
  14. The_Dude

    The_Dude EBG

    Innlegg:
    1,043
    Likes mottatt:
    1,735
    Bonuspoeng:
    113
    Hyggelig lesning, inspirerte meg til å sette MCT på shortlist over mulige turer til jul (også med inf)
     
    sheim liker dette
  15. Jeanette

    Jeanette Veteran

    Innlegg:
    2,204
    Likes mottatt:
    5,032
    Bonuspoeng:
    183
    Tusen takk for innholdsrikt reisebrev og utrolig fine bilder! Oman er nå på lista! :D
     
    sheim liker dette
  16. livinspeed

    livinspeed Aktivt Medlem

    Innlegg:
    352
    Likes mottatt:
    748
    Bonuspoeng:
    93
    Flott debut på reisebrev! Du har en veldig lett, fin og morsom skrivemåte, takk for at du tok deg tid :)
     
    sheim liker dette
  17. Meursalt

    Meursalt Medlem

    Innlegg:
    86
    Likes mottatt:
    225
    Bonuspoeng:
    33
    Et reisebrev er av høy kvalitet når man plutselig får lyst til å reise til et land man aldri tidligere har vurdert som feriemål. Du skriver meget godt, både informativt og morsomt, med et skarpt skråblikk. Flere reisebrev, takk!
     
    sheim liker dette
  18. sheim

    sheim Nytt Medlem

    Innlegg:
    22
    Likes mottatt:
    241
    Bonuspoeng:
    28
    Takk for hyggelige tilbakemeldinger :)
     

Del denne siden