"Scott Keyes har knekt koden for hvordan du kan reise gratis over hele verden" http://www.dagbladet.no/2015/04/12/tema/reise/fly/storbyferie/flybilletter/38625542/
Det er selvfølgelig betydelig overdrevet, den gode Scott ser nok for seg en fremtid som reiseguru og blogger, eller noe slikt. At det er penger å spare på å være bevisst på kortbruken, det vet jo godt vi som bruker dette forumet. Men oppslag av typen "Familien reiste verden rundt gratis på bonuspoeng fra matkjøp" blir for dumt - de dukker opp, innimellom, og journalisten har naturligvis ikke skjønt noen ting. Årsgebyr og avgifter sørger for at bonusbilletter ofte ikke er spesielt billige. Det er da vel også en ganske vanlig erkjennelse at man får mest for poengene ved å bruke de på oppgradering. Beklager Scott, jeg tror du har en selektiv hukommelse for kostnader...
En annen ting med denne artikkelen er jo at den dessverre er temmelig lite relevant for oss som bor her i Norge. Her har vi veldig liten konkurranse mellom kredittkort selskapene (i alle fall i forhold til f.eks. USA) og vi har bare noen få kredittkort der man kan får en ekstra sign-up bonus. Og ingen av de få vi var tilbyr noe i nærheten av 50 000 poeng. Her burde journalisten ha snakket med noen i Norge som har kunnskap om våre forhold (f.eks. noen her inne) og skrevet noe om forskjellene og hvordan man best kan opptjene poeng i Norge (f.eks. ved å kombinere SAS Amex og Trumf).
Noen har glemt at poengene ikke kommer helt gratis inn på kontoen heller. Man må nødvendigvis kjøpe noe for å oppnå poeng. Sånn er det bare.
«– I vinter reiste eg til Albir i Spania. Då betalte eg vel 900 kroner, tur-retur, med setereservasjon. Resten av flyturen betalte eg med bonuspoeng, seier Jan Sjøstrøm.» ☺️