Etter å ha besøkt Reykjavik en 6-7 ganger det siste året ble det bestemt av arbeidsgiver at vi skulle begynne å se på samarbeid i Nordurland. Booket derfor OSL-KEF-AEY, og vekkerklokka gikk 330 i morges da kona hadde bestilt fakirfly til Sør-Europa. Med to barn og ett par kofferter måtte selvfølgelig eselet bli med å bære litt og sende de trygt avgårde, mens jeg plantet meg ned i gullstua kl. 5:45 I ett tidligere liv - før Insideflyer - spiste jeg aldri frokost. Men etter å ha lest mye her inne de siste 18 månedene har jeg lært at man absolutt aldri skal reise på tom mage, og helst ha inntatt både to og tre frokoster før avgang. Som sagt så gjort og jeg startet ambisiøst med brød, egg, ost, salami, kaffe og juice. Fikk ryddet litt opp i mailboksen og plutselig var det tid for boarding. Dette gikk smertefritt og siden jeg nylig har blitt EBG (for første gang) fikk jeg gå ombord først....helt til rad 21F. Må alltid booke i go gjennom arbeidsgiver og har lest litt om oppgradering til plus men når jeg sjekker får jeg alltid opp en pris på 5000EB poeng. Gjør sikkert noe feil så må lese gjennom tråden igjen. Uansett så syntes jeg ikke det var verdt oppgraderingen og liker vinduseter og endte langt bak i bussen, dog med ledig midtsete. WiFien funket strålende den første halvtimen og var ingen problem å se på en Netflix serie. Sovnet etter en stund og våknet opp rett før vi skulle lande. Hadde derfor meget urutinert gått glipp av en betalt frokost nummer 2, og måtte nøye meg med en Skruf White #4 og en flaske Imsdal vann. Det er forøvrig ulovlig å ha med snus til Island. Når det er sagt har jeg aldri blitt stoppet i tollen og tror uansett våre Islandske toll-brødre ikke ville vært like strenge som i Singapore. Uansett var smuglingen vellykket og jeg kom meg helskinnet frem. Innflygingen var av den fine sorten. Island er ett spektakulært landskap og noe av det beste med flyturer for meg er de siste 15 minuttene når man ser ut på landskapet som utfolder seg nedenfor og man kan drømme seg bort uten å tenke en tanke på stresset i hverdagen. Det som er litt rart med Island er at de har separate flyplasser for innenriks og utenriks ruter. Landet på KEF kl. 12 men måtte komme meg til RKV for avgang 16:10 til AEY. Tok en buss inn til sentrum for å ta ett par møter. Det siste møtet var med islandske kollegaer og da klokka ble 15:00 spurte jeg om det ikke var tid å dra til flyplassen (10 minutt kjøring unna). De flirte og mente jeg kunne være der kl. 16:00. Syntes det var litt overdrevet laidback og vi ble enig om at de skulle kjøre meg dit 15:40. Da jeg ankom skjønte jeg hva de mente. Jeg har fløyet fra de fleste flyplasser i Finnmark og spesielt Andenes og Stokmarknes var av det minste slaget. RKV var enda mindre. Det var 20 meter fra inngangen til Gate 1,2,3,4,5. Tenkte først at det var mange gate for en så liten flyplass, men så viste det seg at gate 1-5 egentlig bare var en dør. Sikkerhetskontroll finnes ikke og hadde sjekket inn online på forhånd, så fra inngangen til «flyplassen» til alle gatene tok det 10 sekund. Stor pågang... Gate 1,2,3,4,5 1,5m høyt gjerde mellom rullebanen og parkeringsplassen RKV-AEY
Takk for mange hyggelige tilbakemeldinger. Etter at jeg landet i AEY var første møtet med ett flyselskap. Møtet skulle vare i en time men ble ikke ferdig før 4 timer senere da eieren insisterte på å gi meg en guidet tur av AEY etterfulgt av middag. Utrolig hyggelig og fikk se og lære mye om byen. Først litt bilder fra hangaren der de hadde flyene sine. De har to fly og to helikopter som blir brukt for sightseeing og ett større som kun var for å hente pasienter i Grønland. Sightseeing flyene hadde plass til 5 pax og de hadde ett par forskjellige turer som gikk hver dag på faste tidspunkter i høysesong. I lavsesong er det på forespørsel. (www.circleair.is for de som skulle være interessert) Landing på AEY, minnet litt om LYR Etter det kjørte vi en 10 minuttes tur opp til Hlidarfjell hvor de har Islands største skianlegg. I norsk eller fransk målestokk er det lite men de hadde vel en 3-4 forskjellige bakker. Nedenfor anlegget var det en del hyttebebyggelse da «søringan» fra Reykjavik ofte kommer til Akureyri for å stå på ski. Siden i fjor har de begynt å kjøre heisen i sommermånedene og han sa det var fantastiske turmuligheter på toppen. Etter det fortsatte den guidete turen og jeg ble vist mange eksempler på «kataloghus» som hadde blitt importert fra Norge og som startet på slutten av 1800-tallet. Island har så og si ingen skog så dette var den enkleste måten å gjøre det på. Viking bryggeri Endte opp med middag på www.rub23.is som mange islendere har sagt har Islands beste sushi. En del andre fiskeretter på menyen og selv om jeg ikke er verdens største sushi-fan smakte det utrolig bra. Tok dessverre ingen bilder av rettene. I dag våknet jeg opp til strålende sol, og totalt sett var været noe av det første jeg merket da jeg landet. Som nevnt har jeg vært ett par ganger i Reykjavik og det har aldri gått en dag uten mye regn og sur vind. Som en islandsk partner sa om sommeren 18- det regnet to ganger, en gang i 30 dager og deretter i 20 dager. Pga geografien til Akureyri derimot har de en del bedre vær en søringan, mere snø men også mer sol og (litt) høyere temperaturer. Våkner opp til det her i dag: Etter lang dag med møter blir det enkel middag i dag. I morgen blir det tur til Siglufjordur for møte med Sildnuseet og ett dykkesenter i Hjalteyri.
Hadde 8 møter planlagt for dag 2 i Akureyri så var tidlig våken, også pga tidsforskjellen som er 2 timer når vi i Norge går over til sommertid. Bodde forresten på Kea Hotel som er en grei islandsk kjede. Det er to firestjerners hoteller i Akureyri og fikk høre fra partnere at Icelandair sitt er litt nyere og har bedre rom. Glemte å ta bilder dessverre men det var en helt grei 4* med gode senger og bra frokostbuffet. Jobben min består i å inngå samarbeid med severdigheter/attraksjoner. Det betyr at jeg lærer mye om hva man kan se og gjøre i markedet men får dessverre sjelden testet produktene, selv om jeg alltid får tilbud om det. For de som planlegger en tur nordover en gang har jeg lagt ved linker til noen av de mer interessante. Første to møtene var en 10 minutters kjøring fra Akureyri - Inspiration Iceland https://www.inspiration-iceland.com/ som er drevet av tre sveitsere som driver med yoga/massasje og hundesledekjøring. Ganske eklektisk produkt tilbud. De har også ett spa område med utsikt over fjellene der man kan ta sauna og boblebad etter å ha vært på hundesledene. I Island har de strenge regler ihht alt som omhandler importering av dyr og derfor er det kun tre selskaper som tilbyr hundesledekjøring. Neste møte var enda mer spesielt. Det var med to kyr-bønder som har startet egen kafé- over fjøset med panoramavinduer så du kan følge med på hva kuene gjør. I kafeen serverer de vafler laget av fersk kumelk, biff og skyr. Man kan også få en guidet tur. Utrolig nok har det tatt av og de har en 5-600 besøkende hver måned. https://kaffiku.is/ Deretter gikk turen videre opp til Siglufjordur hvor jeg kjørte jeg gjennom helt utrolig landskap. Har jobbet en del i Lofoten og Finnmark og var en del likheter underveis men syntes opplevelsen å kjøre her var hakket mer spesielt. Det var store snødekte fjell og innimellom kjørte man gjennom små landsbyer som Dalvik, Hjalteyri og Hauganes. I Siglufjordur hadde jeg møte med The Herring Era museum. Jeg er generelt veldig lite interessert i museer men har måttet gått gjennom en 40-50 stykker i jobben da alle vil vise frem produktet sitt. Vanligvis gleder jeg meg til rundturen er ferdig men jeg må si dette museet var en liten perle. Det handler om den tiden silden kom til Island og Siglufjordur, som før sild-boomen var en liten bygd på 70. Der var nordmenn som hadde kunnskapen om sild så det var ett par hundre norske fiskere som flyttet hit. Etterhvert ble Siglufjordur Islands 4e største by med 3000 innbyggere. På 70-tallet forsvant silden og dermed var arbeidsplassene borte, og befolkningen flyttet bort fra Siglufjordur. De etterlot alt av utstyr og gamle båter og museet har samlet inn søl gjenstandene, og man kan gå rundt i bygningene hvor de bodde og jobbet. Siglufjordur har fått ett splitternytt 4-stjerners hotell og er veldig populært for heliskiing og så har de visst en av Islands beste golfbaner (9 hull). Det er også en marokkansk mesterkokk som på en eller annen måte har forvillet seg opp hit og startet en restaurant som alltid er fullbooket ifølge partneren. https://hotelsiglunes.is/restaurant/ Deretter gikk turen tilbake retning AEY for ett siste møte i Arskogssandur og fly til RKV. Møtet var med www.bjorbodin.is som er Islands eneste øl spa. Det er en familie som startet sitt eget bryggeri - Kaldi - i 2006 etter at eieren ikke kunne være på havet og fiske lenger. Han likte øl og bestemte seg å starte ett lite bryggeri. Bryggeriet har nå blitt ett av Islands største og skal starte med internasjonal distribusjon ila året. I 2014, etter å ha vært på ølspa i Tsjekkia, bestemte de seg for at dette måtte de også starte på Island, og i 2017 var det klart. Man får 25 minutter i ett bad fylt med varmt vann, øl og diverse urter og oljer. Man har selvfølgelig en ølkran ved siden av badet hvor man kan drikke så mye Kaldi øl man vil ila de 25 minuttene. Etter badet kan man slappe av i ett rolig område inne, i diverse saunaer eller i en av de to jacuzziene ute med utsikt over bukta. Da partneren etter møtet lurte på om jeg ikke ville teste produktet tok det ikke lang tid å svare ja...Skulle kjøre etterpå og reglene er strenge i Island så ble bare en liten kjørepils, men klager ikke. Etter ølspaet rakk jeg ett møte til i Akureyri før jeg fløy til RKV I kveld skal jeg poste litt tips for Myvatn og Husavik
Dette ser verkeleg fint ut. Nord-Island byksar oppover på ønskelista for reisemål. Takk for at du deler
Takk for fine bilder og fin rapport. Spennende å se fra reisemål litt utenfor den vanlige turistruten på Island
Til slutt litt tips om andre ting man burde få med seg i Nord-Island. For ordens skyld så har jeg ikke testet noen av produktene selv men generelt er Islendingene meget gode på turisme og guidede turer. Island har blitt en veldig populær destinasjon for hvalsafari det siste tiåret. De fleste selskapene finnes i Reykjavik men det er Nord-Island som er hovedstaden for hvalsafari da de har de fleste hvalartene som kommer hit og har 100% garanti på "whale sighting." Husavik, en times kjøring nord-øst for Akureyri, er en av tre steder i verden hvor man kan se blåhval nærme land. I Husavik har både www.northsailing.is og www.husavikadventures.is flere produkter, der sistnevnte er med Ribbåt. Hvis dere tar turen opp hit så kan man ta en spatur til www.geosea.is som er det nyeste geotermiske anlegget i Island og ser helt fantastisk ut fra bildene. En annen ting man "må" få med seg er Myvatn innsjøen og https://myvatnnaturebaths.is/, som er deleid av Blue Lagoon og er den største turistattraksjonen i området. Det er omtrent en times kjøring øst fra Akureyri. De fleste som besøker Myvan Nature Baths gjør det som en del av en Diamond Circle tur. I Reykjavik har de jo som kjent Golden Circle så jeg tenker at det var noen på det lokale markedsføringskontoret som bestemte seg at de måtte ta det ett hakk opp for å tiltrekke turister. Diamond Circle er en rundtur på 260km der man er innom Godafoss, Myvatn innsjøen, Dettifoss og Husavik. Det meste er dyrt på Island men leiebil er ganske billig. Viktig å sjekke bilforsikringen da de har en del ekstra forsikringer som er unik for Island - aske, vind ++. Men hvis man ikke vil kjøre selv så har følgende selskaper guidede turer. www.geotravel.is - Største operatøren med flest produkter. Kjører i minibusser så litt minde personlig. www.startravel.is - Diamond Circle i 4x4, maks 4 pax www.icelandicadventures.is - Jakt og fisketurer for de som er interessert i det Elding.is - Hvalsafari fra Akureyri For å avslutte så synes jeg Nord-Island var helt fantastisk. For det første pga naturen men det andre er at Reykjavik lider av overturisme i mine øyne. Ja det er mye spennende turer man kan gjøre derfra men det er alltid ett par hundre andre som er der på samme tid. Nord-Island er mere urørt, men (dessverre) kommer dette til å ta seg opp. Allerede i år kommer de til å få 210,000 cruise turister fra mai - september. Anbefaler derfor å reise i skuldersesong mars-april og september-oktober. Når jeg var der var det en og annen turist men ellers veldig stille.