Endring av CT reise til Sri Lanka

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av ThomasTjelland, 23. april 2019.

  1. ThomasTjelland

    ThomasTjelland Medlem

    Innlegg:
    52
    Likes mottatt:
    32
    Bonuspoeng:
    18
    Tyr til forumet for å finne inspirasjon til å endre bestilt tur til Sri Lanka.

    Etter lang tid med planlegging og ikke minst mange timer til å finne passende biletter til drømmeturen i sommer. Kom terroren til Sri Lanka og la alle planer i ruiner. UD anbefaler ikke folk å reise ditt og med usikkerheten må jeg svinge meg rundt for å finne et alternativ. Turen skulle vært fra 23. juni med retur 10. juli. Mellomlanding i BKK, med en dag der både på tur og retur.

    Håper noen her kunne være behjelpelig med alternativer. Enten til en helt annen verdensdel, eller ved å nyttigjøre seg allerede bestilt tur til BKK, og finne et annet endemål. Vært i Thailand mange ganger, så ønsker ikke å bli der, selv om det kan være siste løsning. Ønsker C, men har også godt med EB poeng om F skulle være mulig.

    Har selv litt tanker om Peru, Mexico el, men sambo er allergisk mot regntid, så må prøve å finne et sted med stabilt sommervær.

    Håper noen føler for å bringe litt inspirasjon til tråden, og konkrete muligheter vil bli satt pris på :)
     
  2. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,196
    Likes mottatt:
    17,194
    Bonuspoeng:
    293
    Hva med Vietnam?
     
    ThomasTjelland liker dette
  3. Wiolenze

    Wiolenze Veteran

    Innlegg:
    4,340
    Likes mottatt:
    28,719
    Bonuspoeng:
    183
    DPS er jo enkelt og greit, kanskje litt utprøvd
     
    ThomasTjelland liker dette
  4. Boleole

    Boleole Aktivt Medlem

    Innlegg:
    378
    Likes mottatt:
    158
    Bonuspoeng:
    43
    Litt usikker på hva slags type ferie du vil ha, men er i Singapore på vei hjem fra en båttur i en øygruppe som heter Banyak i Indonesia. Først og fremst for å surfe riktignok, men vi har sett tropiske øyer som hører hjemme på et postkort og små indonesiske kystsamfunn som ikke akkurat er overfylt av andre turister.

    Et annet alternativ er Simeulue, en øy utenfor Sumatra. Også veldig fint og litt lettere tilgjengelig.

    Begge steder er så godt som uberørt av vestlige turister, selvfølgelig noen andre turister i området men det er ikke tett i tett med resorter som det er mange andre steder.

    Det er i den muslimske delen av Indonesia så en må te se deretter.

    Hvis du vil ha mer info er det bare å si ifra!
     
    ThomasTjelland liker dette
  5. ChrisTW

    ChrisTW Aktivt Medlem

    Innlegg:
    265
    Likes mottatt:
    463
    Bonuspoeng:
    63
    Slår et slag for Taiwan hvis du skulle bestemme deg for å bli i Asia. Burde være muligheter både med Thai og EVA fra BKK.
    Det er varmt i juni/juli, men kan ikke garantere oppholdsvær...
     
  6. hardlanding

    hardlanding Nytt Medlem

    Innlegg:
    27
    Likes mottatt:
    11
    Bonuspoeng:
    3
    Taiwan er flott! Folk der er utrolig hyggelige og en del snakker ganske godt engelsk. De føles hyggeligere og mer imøtekommende enn folk i Kina, etter min mening.
     
    ThomasTjelland and ChrisTW like this.
  7. alfrednobel

    alfrednobel Medlem

    Innlegg:
    221
    Likes mottatt:
    247
    Bonuspoeng:
    43
    Skal på bryllupsreise til Sri Lanka i august. Noen som har tanker om hvordan situasjonen kan være da? Roet seg?
     
    Shyneno liker dette
  8. Arvid1410

    Arvid1410 Veteran

    Innlegg:
    1,529
    Likes mottatt:
    6,686
    Bonuspoeng:
    183
    Om du først er i Bangkok så er Malaysia et nærliggende alternativ. F.eks. Langkawi eller Tioman. Ikke vært på noen av stedene selv, men var under vurdering i fjor sommer da vi endte opp på Maldivene i stedet. Ser veldig bra ut (en kollega har vært på Langkawi og skrøt veldig av det).
     
    ThomasTjelland liker dette
  9. EndreD

    EndreD Veteran

    Innlegg:
    1,972
    Likes mottatt:
    10,774
    Bonuspoeng:
    183
    Vi på forumet her som er eksperter på politikk og terror er nok de rette til å gi råd her, ja... :)
     
    Darkcho, Wiolenze and ThomasTjelland like this.
  10. alfrednobel

    alfrednobel Medlem

    Innlegg:
    221
    Likes mottatt:
    247
    Bonuspoeng:
    43
    Vi er i alle fall eksperter på synsing ;)
     
    Jeanette, Gullars and ThomasTjelland like this.
  11. sday

    sday EBS, Avis pres, Hertz pres,Sixt Plat

    Innlegg:
    203
    Likes mottatt:
    154
    Bonuspoeng:
    43
    vil anta at det er engangstilfelle, men hvem vet?
    Jeg har masse familie og slekt som skal reise i juni/juli, ingen av dem har kansellert hittil og sier de skal reise. Men de skal til nord på øyen og bo i egne hjem, kanskje tryggere?
     
    alfrednobel liker dette
  12. ThomasTjelland

    ThomasTjelland Medlem

    Innlegg:
    52
    Likes mottatt:
    32
    Bonuspoeng:
    18
    Takk for inspill så langt. Ettersom UD går ut å fraråder å reise til øya. Så slår sikkerhetsbryteren vår ut. De vet bedre en oss ganske enkelt, og da følger jeg de rådene. Så med mindre de endrer på denne anbefalinge, noe jeg ikke tror de gjør innenfor de nærmeste 2 mnd, så utsetter vi turen til neste år. Men behovet for et alternativ er jo presserende og det går fort fram til feriestart. Så da må jeg jo få noe på plass før det blir enda vanskeligere å finne noe spennende.

    Ønsker fortrinnsvis en relativt aktiv ferie. Bali forbinder jeg meg strand og slappe dager. Selv om vi skal ha dette også, kommer vi til å gå på veggen etter kort tid, om det ikke er noen utfordrende muligheter gjennom ferien.

    Taiwan... Litt usikker, har aldri klødd i den tanken der. Malaysia er jo spennende tror jeg. Noen som har mer "kjøtt på beinet" der? Hvordan er det å få billetter med utgangspunkt BKK? Er det lettere å avbestille, å finne en helt ny rute?

    Hva med Hawai? Noen som har klart å få en rute via BKK?
     
  13. VirreVapp

    VirreVapp Aktivt Medlem

    Innlegg:
    370
    Likes mottatt:
    859
    Bonuspoeng:
    93
    Innen juni er nok Siri Lanka tilbake til normalen. Så jeg ville ikke endret noe enda i allefall
     
    ThomasTjelland liker dette
  14. Flyvende_mare

    Flyvende_mare Drømmer om F

    Innlegg:
    397
    Likes mottatt:
    3,096
    Bonuspoeng:
    93
    Kan virkelig anbefale Malaysia. Har vært i Kuala Lumpur, Langkawi, Cameron Highlands, Perhentian Islands og Tioman Island og alle stedene var veldig verdt besøket. I Juni / Juli er det østsiden av Malaysia som har det beste været, men det er uansett varmt overal, bare noe mer regn på vestsiden. Enkelt og billig å komme seg rundt med bil/buss på fastlandet og så er det gode flyforbindelser rundt om fra Singapore.

    Mange muligheter for opplevelser fra jungel og fantastiske strender, til høylands teplantasjer og storbyliv. På perhentian Islands hadde vi en snorkletur jeg kommer til å huske resten av mitt liv. Helt utrolig bra sikt og flotte fisker, haier og korallrev. Malaysia har stor andel muslimer så det er lite fest og moro på strendene, ikke som i Thailand feks, men mulig å få kjøpt øl i det minste og mye mer rolig og behagelig stemning.
     
    Xflipper and ThomasTjelland like this.
  15. snus_mumrikken

    snus_mumrikken Eventyrar

    Innlegg:
    2,687
    Likes mottatt:
    11,304
    Bonuspoeng:
    183
    Slenger med med på Taiwan.
    Taipei er ein fantastisk flott by, og som det er sagt her mykje triveligare folk enn Kina og eindel snakkar Engelsk.
    Mat er kjempebra i Taiwan, tog og t-bane er bra i Taiwan.
    Ja og viss du vil ha litt aktiv ferie så har Taiwan masse flott fjell, her står sola opp og lyser opp det høgaste fjellet i Taiwan Jade Mountain (Yushan Main Peak)
    upload_2019-4-23_14-32-32.png
     
  16. ChrisTW

    ChrisTW Aktivt Medlem

    Innlegg:
    265
    Likes mottatt:
    463
    Bonuspoeng:
    63
    Taiwan er dessverre et land som går under radaren for mange når de tenker på ferie i Asia. Det er synd. Den forholdsvis lille øya har mye å by på. Fra storbyferie i nord (Taipei) til strandferie i sør (Kenting). Midt i mellom har du matmekkaer som Taichung og Tainan, majestetiske fjell som Alishan og Yushan, og dramatisk landskap langs østkysten med Hualien og Taroko Gorge som et godt utgangspunkt. Utenfor østkysten har du paradisaktige små øyer (Green Island & Orchid Island), og helt inntil det kinesiske fastlandet ligger øya Kinmen der man kan se over til millionbyen Xiamen. Øya er proppfull av festningsverk og militær historie fra borgerkrigen mellom nasjonalistene og kommunistene - og de påfølgende tiårene.

    Noe for enhver smak med andre ord.

    tpe.jpg
     
    Kokkejakob, Avixlo, Darkcho and 6 others like this.
  17. cekir17

    cekir17 Nytt Medlem

    Innlegg:
    1
    Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Er egentlig i samme båt.
    Fikk booka CT billett for 2 til Sri Lanka + Maldivene, men ønsker å endre dette nå.
    Så vurderer sterkt DPS (har aldri vært der, og ser ut til å ha mulighet for kiting)
    Det vi har booka er (på business class) (etter veldig mye leting, og med diverse omveier i Europa ble)
    SK841 OSL ZRH 25.06.2019
    LH1191 ZRH FRA 25.06
    TK1594 FRA IST
    TK732 IST CMB

    TK731 MLE IST 17.07
    TK1587 IST FRA 18.07
    LH996 FRA AMS
    SK828 AMS OSL

    Dette er jo høysesong (hvertfall for Norge, så virker veldig tomt for reier). Så nå er det på'n igjen.

    Ser at TK har ledig business IST SIN, men da blir det vel for mange hopp,når vi skal til DPS?
    Fant også en Thai fra ZRH til BKK som kan passe bedre. Eller er det veldig høye gebyrer for Thai (på business) Mente jeg leste det et sted.

    Men må vel ha noe SQ uansett. Får man tilgjengelighet på det bare på telefon
    Ser på Awardfligths at det finnes en SQ ZRH-SIN, men nå kun ledig på økonomi, og de har SQ SIN-DPS med Business. Har de mer info, hvis jeg ringer? Jeg vil jo ha business, hvertfall på de lange strekkene.

    (første post. ble en lang en.) (og blir jeg nå anklaget for kapring, eller er gjenbruk bra? )
     
  18. lMartin

    lMartin Jeg var ung og trengte poengene! InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    1,975
    Likes mottatt:
    6,293
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg skal være forsiktig med å komme med konkrete råd, men... Det er lenge til juli og etter min mening, CMB over DPS any day. Det som har skjedd på Sri Lanka er forferdelig, men jeg tror likefullt det er et trygt land å reise til og det siste Sri Lanka trenger nå er at en hel verden snur ryggen til landet som reisemål. Det er ikke mange år siden også Bali opplevde terrorangrep i nesten samme omfang som det Sri Lanka har opplevd nå.

    Terrorangrep kan skje hvor som helst i verden, men sjansen for å bli offer for et terrorangrep er forsvinnende liten. Personlig hadde jeg nok valgt å reise til Sri Lanka om jeg så hadde billetter neste uke...
     
    Jeanette, alfrednobel and Markal like this.
  19. flying_all

    flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

    Innlegg:
    3,191
    Likes mottatt:
    7,002
    Bonuspoeng:
    183
  20. flying_all

    flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

    Innlegg:
    3,191
    Likes mottatt:
    7,002
    Bonuspoeng:
    183
    Å bli drept i terror på Sri Lanka nå er nok godt som umulig. Jeg tenker mer på stemningen der. Den er nok på nivå med da Thailand mistet kongen. Ikke akkurat verdens smil i sri lanka de neste mnd og forstår godt hvorfor trådstarter og andre ikke vil dit, ennå..

    Så ikke Sri Lanka any day akkurat nå.
     
    ThomasTjelland liker dette

Del denne siden