Jeg har søkt på forumet, men ser ikke at dette har vært diskutert før. Når man flyr innenlands, så er det ingen som sjekker navn på billettene. Kan jeg bestille billetter til kona med mit EBG nummer, så får hun de fordelene det gir, samt jeg får en tellende reise/poeng på min konto? Hvis man sender inn bagasjen selv, så er det vell ingen som sjekker hvem sitt navn som står? Noen som har erfaring med det?
Ja, du kan det. Dokumentforfalskning er heldigvis ikke bare strengt ulovlig, det er også i mot retningslinjene til SAS.
Du får ta føre deg madammen og seie at ho lyt la deg få fly inn EBD slik at du kan gje ho EBG i gåve. Å sende madammen av stad med eit mannenamn er ikkje å tilrå. Slik eg kjenner damer er det nok du som får skulda om det skulle gå skeiss.
Hvis du først skal gjøre noe sånt, så er det kanskje lurt at personen som reiser på billettene ser litt ut som deg? Greit at pronomen er valgfritt, men ansatte i SAS har også oversikt over hvem du er nå du scanner deg inn på lounge og fly. Litt pinlig når purser hilser på gullkundene og det sitter en som ikke umiddelbart er DonC i setet?
Et annet poeng i saken er dersom det skulle skje en ulykke eller noe annet alvorlig, så er det navnet på billetten redningsmannskap leter etter…
Flisespikkeri, men dokumentforfalskning er det vel ikke, siden dokumentet er ekte nok? Men bruken av dokumentet bryter naturligvis med avtalen man har inngått med SAS. Dersom den reisende f. eks. ved innsjekk ville prøvd å legitimere seg med annen persons identitetsbevis ville det derimot kunne rammes av Strl. §366. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2005-05-20-28/KAPITTEL_2-14#§366
Det har du sikkert rett i, jeg er ikke jurist. Trodde å utgi seg for å være en annen var en slags forfalskning.
Snakket tilfeldigvis med en WF FA om emnet på fredag. Hun kunne fortelle om et tilfelle der billettinnehaverens kamerat hadde reist istedenfor, og hadde allerede boardet da det av en eller annen grunn ble oppdaget. Han ble raust nok ikke kastet av, men fikk en streng "dette-gjør-du-ikke-flere-ganger"-lekse.
TV2 har jo vist oss hvordan dette skal gjøres for mange år siden. TV2 ble kun stoppet og måtte kjøpe ny billett hjem fra Nice,da Nice har xtra sikkerhetskontroll og du må vise pass. Men utenom det viser TV2 at å reise med faske navn som Kjell T Ring,Vidar Våpenglad, Liv Sfarlig,og James Bond ikke er noe problem. Og samferdselsmnisteren ser ikke noe problem i dette. "man går jo igjennom sikkerhetskontollen" var svaret hans da. https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/utgjor-ingen-trussel/8698014/
Det var jo en periode hvor alle måtte stille med ID med navn og bilde på innenriks. Men det var svært få formelle krav til identifikasjonen. Så en gang jeg hadde glemt lommeboken igjen hjemme, grunnla jeg "Deutsch-Norwegische Freundschaftsverein" i en pause på jobben og skrev ut medlemskort nr 1 til meg selv på fargeskriveren og laminerte det før jeg dro til flyplassen. Husker ikke om de ristet på hodet...