Er revolut en scam?

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av edstro, 22. aug 2019.

  1. edstro

    edstro Medlem

    Innlegg:
    220
    Likes mottatt:
    89
    Bonuspoeng:
    28
    Hei.

    Opprettet Revolut konto mest for å teste det ut.
    I slutten av opprettelsen fikk jeg beskjed om at jeg måtte sette inn penger på kontoen før jeg lov til å opprette. Ok jeg la inn et kort og fyllte på med 1000 kr.

    Kontoen var opprettet, men nå fikk jeg ikke ta pengene ut igjen til bankkonto. Jeg måtte nemlig verifiseres. Først ba appen om kopi av id, jeg sendte inn førerkort. Så i steg to ba de om et offentlig utstedt dokument, da var det eneste jeg kunne velge her pass. De ba altså om 2 ulike ider på meg noe som virket meget spesielt. På siste steg måtte jeg ta en snap av meg selv. Begge ID og snap var klart synlig med all informasjon. Etter 2 døgn fikk jeg tilbake at jeg måtte prøve igjen. Det har jeg gjort 3 ganger nå videre igjen uten hell.

    Hva er det som skjer???
     
    Shyneno liker dette
  2. bombusfervidus

    bombusfervidus Veteran

    Innlegg:
    2,465
    Likes mottatt:
    5,615
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg personlig synes ikke revolut er scam. Har hatt revolut i litt over et år og ting fungerer bra. At ting gjøres annerledes i andre land betyr ikke at det er scam. Førerkort anses ikke som id i mange land, derfor må vi sjekke inn på hotell med pass i utland siden vi ikke har nasjonalt idkort i norge pr nå.
     
    Last edited: 22. aug 2019
    BendikHa liker dette
  3. Stianoh

    Stianoh Medlem

    Innlegg:
    145
    Likes mottatt:
    105
    Bonuspoeng:
    43
    revolut er en ordentlig bank. det er iallfall ikke scam.
     
  4. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    2,960
    Likes mottatt:
    5,767
    Bonuspoeng:
    183
    Her var det ingen problem å få godkjent ID, men jeg har sett at andre har rapportert om lignende problemer. Gammelt bilde i pass og førerkort?
     
  5. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,409
    Bonuspoeng:
    293
    Brukt Revolut siden ble bonus avhengig, forsatt den dag i dag, uten problemer. De må jo være 100% sikker på at det er deg. Bedre det enn ID-tyveri?
     
  6. samtom

    samtom Aktivt Medlem

    Innlegg:
    438
    Likes mottatt:
    901
    Bonuspoeng:
    93
    Er mange med andre hensikter enn flybonus som gjerne bruker Revolut til tvilsomme ting, som gjerne også fort flagges ved å lage en konto, sette inn penger, prøve å ta de ut igjen med en gang. Det er bare en sikkerhetsmekanisme. Er nok ikke scam, har brukt Revolut fint i flere måneder. ID-sjekken gikk som smurt også for min del.
     
  7. Erlingni

    Erlingni Aktivt Medlem

    Innlegg:
    466
    Likes mottatt:
    488
    Bonuspoeng:
    63
    Dette er globale myndighetskrav, også kjent som KYC (know your customer), og har ingen ting med Revolut å gjøre. Dette er de pålagt. Bare litt forskjellig praksis på hvordan de forskjellige bankene velger å innhente denne informasjonen på (bank-id, ta bilde i app, sende på mail osv.)
     
  8. Simennzz

    Simennzz Medlem

    Innlegg:
    62
    Likes mottatt:
    66
    Bonuspoeng:
    18
    Alle bank eller banklignende tjenester vil kreve dette, som Erlingni nevner. De mest "moderne" tjenestene, typ Revolut, Coinbase, etc pleier som regel be om kopi av pass og en selfie, og gjerne begge i tillegg. Helt normalt.

    Har selv aldri hatt problem med dette, utenom de gangene jeg har prøvd meg med førerkort istedenfor pass. Førerkort blir ikke godkjent da det ikke møter kravene, så bruk pass og pass på at alt er leselig så burde det ikke være noen problem.
     
  9. Shyneno

    Shyneno Okama

    Innlegg:
    2,036
    Likes mottatt:
    1,471
    Bonuspoeng:
    113
    etter min mening er revolut veldig nærme scam.
     
  10. Erlingni

    Erlingni Aktivt Medlem

    Innlegg:
    466
    Likes mottatt:
    488
    Bonuspoeng:
    63
    Hvorfor?
     
  11. Shyneno

    Shyneno Okama

    Innlegg:
    2,036
    Likes mottatt:
    1,471
    Bonuspoeng:
    113
    etter mine opplevelser med dem.

    spesielt en gang der jeg kjøpte noe på power.no og kansellerte ordren. disse pengene ble borte i systemet og det var umulig for noen av dem å finne ut hvor disse pengene ahdde blitt sendt.
     
  12. DanH

    DanH Senior Medlem

    Innlegg:
    1,197
    Likes mottatt:
    1,979
    Bonuspoeng:
    113
    Så du fikk aldri tilbake pengene dine? :eek:
     
  13. Shyneno

    Shyneno Okama

    Innlegg:
    2,036
    Likes mottatt:
    1,471
    Bonuspoeng:
    113
    jo til slutt, men det tok lang tid.

    og dette var et kjent problem med "systemet" deres.
     
  14. Erlingni

    Erlingni Aktivt Medlem

    Innlegg:
    466
    Likes mottatt:
    488
    Bonuspoeng:
    63
    Ja, både reservasjoner (bookinger o.l.) refusjoner var (er?) dessverre et problem hos både revolut og curve. Jeg mener fortsatt ikke at at det har noe med svindel å gjøre, alle har fått pengene sine til slutt. Mer tekniske utfordringer knyttet til disse transaksjonene på debit kort.
     
  15. paramberg

    paramberg Veteran

    Innlegg:
    2,847
    Likes mottatt:
    7,988
    Bonuspoeng:
    183
    Revolut er ikke scam..
    Har nesten 800k i transaksjoner der inne, og de er bare helt kanon :) Selvfølgelig må du identifisere deg. Handler om hvitvasking og KYC...


    FEFFB48E-76CD-4AE3-B799-F787025304C6.jpeg
     
    Erlingni liker dette
  16. edstro

    edstro Medlem

    Innlegg:
    220
    Likes mottatt:
    89
    Bonuspoeng:
    28
    Litt sent å oppdatere kanskje men det ordnet seg med verifisering.
    Tror det var lyset når jeg tok bilde som gjorde at man kanskje ikke så helt hjørnene.
     

Del denne siden