Er salg av EBG-kort lovlig?

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av travellers4fun, 01. sept 2017.

  1. travellers4fun

    travellers4fun SK EBG/NCC Plat/HH Gold/Sixt Plat/Hertz PC

    Innlegg:
    83
    Likes mottatt:
    58
    Bonuspoeng:
    18
    Jeg har nå finlest reglene på SAS Eurobonus, og kan ikke se at der står noe som forbyr salg av status. Det står at gullstatus kan gis bort, som en av fordelene man har som diamantmedlem, men der står ikke noe jeg kan finne om at motytelser/vederlag skulle vært ulovlig.

    Kjenner noen til om der finnes en etablert praksis fra SASs side for hvordan de forholder seg (evt ikke forholder seg) til dette? Grunnen til at jeg spør er selvsagt at jeg ikke vil ta sjangsen på å miste egne poeng eller status hos SAS. Jeg synes SAS er et bra selskap og EB er et godt program og jeg ønsker ikke å ødelegge forholdet mellom meg og dem.

    Her har jeg søkt informasjon:
    https://www.sas.no/reiseinfo/terms-conditions/eurobonus-terms-conditions/
    Punkt 2.6 refererer her til fordeler under poengopptjening som et gode som ikke under noen omstendighet kan overføres (transferred). Og dette er jo ikke hva det er snakk om, siden gullstatus jo er noe SAS nettopp gir et EBD-medlem mulighet til å overføre til et annet medlem.

    https://www.sas.no/eurobonus/medlemsnivaer/
     
  2. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    2,975
    Likes mottatt:
    8,331
    Bonuspoeng:
    183
    En kompis som la ut på finn, fikk email fra SAS eurobonus som gjorde oppmerksom på at det ikke var tillatt.
     
    Shyneno liker dette
  3. Travellingalf

    Travellingalf Ut på tur - aldri sur InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    5,680
    Likes mottatt:
    10,225
    Bonuspoeng:
    293
    Burde ikke da det stå klart i reglene? Merkelig opplegg.
     
  4. Icarus

    Icarus Aktivt Medlem

    Innlegg:
    394
    Likes mottatt:
    855
    Bonuspoeng:
    93
    De har jo all rett til å definere selv hva som er lov. Salg av Eurobonus-kort kan nok ganske lett falle inn under misuse.

    1.7 SAS reserves the right to downgrade and/or terminate the membership in cases which SAS deems to constitute misuse. This means that previously earned but unused points and issued EuroBonus tickets/vouchers become null and void. Misuse may consist of unsuitable or disrespectful behavior towards SAS or SAS’ business partners, their employees or passengers, violation of Section 2.8 or any other membership terms and conditions, illegal conduct, or actions that are generally regarded as immoral or unethical.
     
  5. haakonks

    haakonks Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,314
    Likes mottatt:
    10,120
    Bonuspoeng:
    183
    Spurte SAS om dette på Meet & Greet i våres, og de bekreftet der at det ikke er tillatt å selge kort. Intensjonen er at man skal kunne gi et kort til familie eller venner.

    Salg av kort er en problemstilling de er klar over eksisterer.
     
  6. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,335
    Likes mottatt:
    19,544
    Bonuspoeng:
    293
    Dette er ingen ny diskusjon her, men jeg mener nå reglene er ganske klarte på dette.

    The recipient of the donated EuroBonus card should be a recognized friend or a family member of the donor

    The donated EuroBonus card is personal and can under no circumstances be sold, transferred, combined, inherited, refunded in cash or used for other purposes than within EuroBonus unless otherwise stated.


    https://www.flysas.com/fr/eurobonus/about-eurobonus/the-program/TC-give-away-card---donor/

    Er åpenbart noen som vil krangle på dette og si at det er slik at mottaker ikke kan selge kortet videre, men vil være naturlig å tro det er tenkt slik sett man ikke skal kunne drive handel med slike kort.
     
  7. travellers4fun

    travellers4fun SK EBG/NCC Plat/HH Gold/Sixt Plat/Hertz PC

    Innlegg:
    83
    Likes mottatt:
    58
    Bonuspoeng:
    18
    Dette refererer til det avhendede kortet, ikke til diamantmedlemmet og/eller vedkommendes status.
    Og hva som menes med "recognized friend" er i beste fall uklart, og uansett ikke etterprøvbart.

    Jeg ser at det antagelig ikke er innenfor SASs intensjoner for ordningen, men jeg finner lite så langt som erklærer det for en praksis som strider mot konkrete regler.

    Jeg blir gjerne motsagt, jeg ønsker ikke å gjøre noe uriktig :)
     
  8. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Nanping liker dette
  9. RescueMe

    RescueMe Kortreist bonusjeger

    Innlegg:
    750
    Likes mottatt:
    1,416
    Bonuspoeng:
    93
    Enkleste måten for SAS å unngå salg hadde vært å knytte fordelen opp mot en familiekonto (når den lanseres i 2037).
     
    mhsalv, Eddie47, Omaniac and 4 others like this.
  10. view

    view Veteran

    Innlegg:
    1,838
    Likes mottatt:
    1,922
    Bonuspoeng:
    113
    Alle som ikke forstår at reglene angir at kortet ikke kan selges for penger, er vel egentlig ikke interessert i å forstå dette.

     
    mhsalv, Eddie47, olekvi and 3 others like this.
  11. nissen

    nissen Medlem

    Innlegg:
    174
    Likes mottatt:
    194
    Bonuspoeng:
    43
    Paragrafen du henviser til omtaler det allerede donerte kortet og hva mottakeren kan gjøre med det.

    Uansett, er nok en gråsone dette :)
     
  12. olekvi

    olekvi Aktivt Medlem

    Innlegg:
    418
    Likes mottatt:
    540
    Bonuspoeng:
    93
    Kortet er vel ikke donert om det er solgt?

    Personlig synes jeg det er helt opplagt at slike kort ikke burde selges, men gis bort!
     
  13. view

    view Veteran

    Innlegg:
    1,838
    Likes mottatt:
    1,922
    Bonuspoeng:
    113
    Det blir vel litt meningsløst? Mottakeren kan vel ikke overføre det videre...

    Vel, mitt poeng står seg ser det ut som :D
     
  14. Snabelfaen

    Snabelfaen EBG Lærling :)

    Innlegg:
    332
    Likes mottatt:
    257
    Bonuspoeng:
    63
    Egentlig burde de legge ned hele den gavegull opplegget sitt, og heller sprite opp fordelene for dem som faktisk flyr nok til å ha Gull og Diamant mener jeg :)
     

Del denne siden