Erfaringer rundt gjester gjennom fast track og lounge

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Emblemet, 19. juli 2023.

  1. Emblemet

    Emblemet Nytt Medlem

    Innlegg:
    5
    Likes mottatt:
    1
    Bonuspoeng:
    3
    Hei,

    Jeg og en god kompis skal ut å fly på samme tidspunkt fra samme flyplass, men til ulike destinasjoner. Han har i alle år sittet bakerst i flyet, uten å være klar over mulighetene som finnes rundt dette med medlemskap, statuser etc.

    Vi skal begge ut fra CPH en morgen i august. Jeg er EBG mens han nettopp meldte seg inn og er EBB. I følge reglene til SAS kan EBG ta med seg en gjest eller opptil fire familiemedlemmer gjennom fast track og inn på lounge så lenge man reiser på samme flight - noe vi i dette tilfellet ikke gjør.

    Har noen her vært borti at personell likevel tillater at man har med seg en gjest, på tross av at man ikke er på samme flight, eller er dette en regel som håndheves hardt og brutalt? Jeg har ett ønske om å vise han hvordan man *kan* reise som bonusnisse, med «litt» kredittkort- og poengjaging, og da er fast track og lounge ett fint sted å starte tenker jeg. :)
     
  2. Storbaba

    Storbaba Bitt av bonusbasiller..

    Innlegg:
    1,870
    Likes mottatt:
    2,122
    Bonuspoeng:
    113
    Spørsmålet er vel ikke så mye ift personalet, men IT-systemene ettersom en bare scanner BP både i fast track og ved inngang til lounge. Men jeg vet dessverre ikke svaret... Om en spør en ansatt ifm lounge tror jeg svaret blir nei. I fast track er det jo heller ingen større muligheter for å spørre ved scanneren.
     
  3. Berlioz

    Berlioz Gammel? Jeg??

    Innlegg:
    1,978
    Likes mottatt:
    13,471
    Bonuspoeng:
    183
    Det er mulig å kjøpe adgang, Det går vel an å spille overrasket når maskinen ikke slipper igjennom, og søke personlig assistanse. Enten åpner de, eller dere betaler, så får han se om loungen har noen verdi. Lykke til!
     
    The_Dude liker dette
  4. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,553
    Bonuspoeng:
    293
    Min erfaring, glem det.
    FastTrack i Oslo er håpløs når det gjelder gjester, i de aller fleste tilfeller blir man bare kontant avvist og det er ingen manuell håndtering eller vurdering fra vekterne.
    "Computer says no" , så da er løpet kjørt..

    Loungen er nok også strengere på dette med samme flight, mulig man bare kan scanne seg igjennom, men ellers tror jeg vel egentlig at man skal ha mer enn litt flaks for at det skal funke dessverre...
     
    The_Dude liker dette
  5. Elmo

    Elmo Medlem

    Innlegg:
    187
    Likes mottatt:
    688
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg tviler også litt på at det vil funke, har ikke inntrykk av at loungevokterne ofte tøyer reglene. Tror også det kan virke litt mot sin hensikt å bli avvist i loungen eller forsøke å argumentere inn en gjest i fast-tracken hvis målet er å gi et godt førsteinntrykk av elevert status hos SAS. Bedre å få oppleve det helt sømløst
     
    Last edited: 22. juli 2023
    Krjemb and trygveat like this.
  6. Scandipendler

    Scandipendler Veteran

    Innlegg:
    1,818
    Likes mottatt:
    2,236
    Bonuspoeng:
    113
    Som oftest synes jeg det er kronglete nok å gjeste inn folk i fast track og lounge selv når det skjer etter boka. Dersom man er booket på samme PNR (feks som familie på fire, eller sammen med en bekjent), så pleier i min erfaring fast track-tilgangen på OSL å gå nokså sømløst. Dersom man reiser på forskjellige PNR (men altså samme flight), så pleier det å lyse rødt - og til forskjell fra f.eks. den dedikerte SAS fast tracken på CPH, så er det ingen til å hjelpe manuelt.

    Å gjeste inn i loungen fungerer nesten motsatt. Her har jeg sjelden problemer med å få med en enkelt gjest gjennom slusene (altså så lenge hen er på samme flight), men å gjeste inn familien (selv på samme PNR) fungerer så å si ALDRI. Så på OSL pleier det da å være full baluba ved inngangen, også oppstår det ny baluba når vi skal videre inn i EBG-delen.

    Moralen: Jeg ville ikke engang giddet å forsøke å gjeste inn noen gjennom fast track eller i lounge som ikke er på samme flight.
     
    Kristian liker dette
  7. Stigoo

    Stigoo Medlem

    Innlegg:
    94
    Likes mottatt:
    164
    Bonuspoeng:
    33
    Ingen problem å gjeste inn familie i loungen i oslo. Ungdomen på ungdomsbiletter på samme flight.
    Fast track turde eg ikkje å prøve...
     
  8. FlyMCO

    FlyMCO Senior Medlem

    Innlegg:
    521
    Likes mottatt:
    663
    Bonuspoeng:
    93
    Det VAR bare å printe 2 eller 3 osv boardingkort til deg selv på automaten på OSL så dele de ut til alle dine Friends and Family så kan alle bruke det samtidig på fast-tracken.
    Eller sende QR-koden din til alle vennene dines telefoner.
    Jeg sier VAR,for sist gang jeg var på OSL i mai,så hadde de installert nye sperring automater der,så jeg vet derfor ikke om dette forsatt funker.
    Dette funker ikke i loungen da det ser ut til å være en slags "timer" der,som stopper deg i å bruke boardingkortet flere ganger på rad.
     
  9. Adrian E

    Adrian E Turbulensjeger

    Innlegg:
    1,310
    Likes mottatt:
    3,218
    Bonuspoeng:
    113
    Gjester i fast track er sjansespill!

    Automatikken var kronglete sist på Flesland. Scannet mitt kort og gikk gjennom, så ble det rødt når halvdel og barn skulle følge etter. Ble løst av en vakt som tilfeldigvis sto i nærheten, sender en takk til han.
     
  10. freddyen

    freddyen Senior Medlem

    Innlegg:
    1,411
    Likes mottatt:
    1,324
    Bonuspoeng:
    113
    Er det noen som har fersk erfaring med å gjeste inn familie i SAS-loungen på CPH?
    Funker det sømløst? Vi er på samme flight, men jeg er på egen PNR.
    Én i reisefølget er i Plus, men utenom familien.
    Det blir derfor 1 etg. for første gang :oops:

    Fungerer slusene opp i Gullstuen, selv om jeg først går inn nede, slik som på OSL?
    Tenkte kanskje å ta med meg en gjest opp i 'baren' for en GT.
    Jeg regner med det fortsatt kun er vin og øl i business-delen?
     
  11. themichael

    themichael EBD

    Innlegg:
    1,235
    Likes mottatt:
    3,401
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg vet ikke hvor mange reisende dere er og hvor mange som har status, så ingen svar på første del, men:

    Det går helt fint å gå ut av business loungen og opp til gul lounge. Jeg har flere ganger gjort det fordi dusjen er i business delen.
     
    freddyen liker dette
  12. freddyen

    freddyen Senior Medlem

    Innlegg:
    1,411
    Likes mottatt:
    1,324
    Bonuspoeng:
    113
    Familien er innenfor maks-antall, men én av dem er min bror :oops::eek:
    Lurer bare på om innslipp krever manuell behandling, eller om det er så enkelt som å skanne mitt boardingkort (EBG), velge familie på skjermen, for så skanne resten av boardingkortene i rask rekkefølge.
    Mulig at to separate PNR vil lage trøbbel og jeg håper noen har nylig erfaring.
     
  13. The_Dude

    The_Dude EBG / Asante Gold Elite Plus / LH Senator / Pompøs

    Innlegg:
    1,122
    Likes mottatt:
    1,790
    Bonuspoeng:
    113
    Eneste lignende, konkrete erfaring jeg har med OSL nylig, var meg (EBG), min sønn (som skulle fly Plus med meg) samt en gærning som skulle med LH Y. Forklarte for personalet at min sønn hadde adgang til Plus-lounge via billetten, mens gærningen var min gjest. Hvordan kan vi løse dette, spurte jeg? Ingen problem, bare å betale for gærningen (var det 350?), så kunne alle gå i gullstua.

    Full familie - her har dragene åpnet for oss manuelt (OSL), og alltid med de beste manèrer og største smil. Stort sett slengt komplimenter til barna, også.

    Fasttrack - samme erfaringer som de andre her, men også at vekter kommer og slipper oss inn (etter maskinpiping) mens de kjefter litt på oss og bitcher om hvor dårlig SAS er.
     
    freddyen liker dette
  14. Mysterio

    Mysterio Senior Medlem

    Innlegg:
    632
    Likes mottatt:
    1,323
    Bonuspoeng:
    93
    Serviceinnstilt personal her, da dette slik jeg tolker reglene til SAS på hjemmesidene ikke skal være mulig. Antar karen ikke hadde *A Gold og dermed skal det kun være mulig å kjøpe seg inn i plus-delen av loungen.

    Men kult at det ordnet seg!
     
  15. btm

    btm Nytt Medlem

    Innlegg:
    38
    Likes mottatt:
    142
    Bonuspoeng:
    33
    Fløy med EBG på boardingpass fra CPH to ganger i april. Begge ganger gav boardingpasset mitt feilmelding i porten på vei inn til gullstua. Resepsjonisten ba meg scanne QR-koden min fra SAS-appen i porten, og da fikk jeg valget om å gjeste inn. Meg selv og gjestene måtte deretter scanne boardingpass og porten åpnet seg. De jeg gjestet inn (familie første gang, venn andre gang) var på samme PNR som meg, så ikke helt samme casen som deg.
     
    freddyen liker dette
  16. Scandipendler

    Scandipendler Veteran

    Innlegg:
    1,818
    Likes mottatt:
    2,236
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg reiser ofte med familie (2 voksne, 2 barn) fra CPH, hvor det blir litt skytteltrafikk mellom lekerom i 1. etg. og buffet i 2. etg. Min erfaring er at det normalt fungerer greit når den med EBG/D scanner sitt boardingkort først og deretter velger det antall gjester hen skal ha med. Like ofte så er dragene greie og slipper oss bare gjennom slusen til 2. etg. uten at vi må scanne når vi allerede har scannet oss inn i 1. etg. først (og de tar det vel for gitt at én av oss voksne er EBG/D, for det kan jeg ikke huske at de har sjekket i slike tilfeller). I de tilfeller det blir knot med scanning - og det kan det kanskje bli når det er forskjellige PNR - så står dragene uansett to meter unna og er behjelpelige.

    Når vi har skulle dele oss mellom 1. og 2. etg, typisk at jeg er igjen i lekerommet med minstemann mens én eller flere av de andre går opp og spiser, så har jeg stort sett løst dette såpass pragmatisk at sjefen får med mitt boardingkort (vi printer alltid ut når vi reiser med barn i stedet for å dille med mobilene). Sikkert ikke helt innafor, men har aldri opplevd dragene klage.

    Generelt synes jeg det fungerer helt fint å scanne inn gjester/familie i SAS-loungen på CPH, mens det nesten alltid blir problemer i slusene til SAS-loungene på OSL (typisk at vi først må slippes manuelt inn i loungen, også må dragene ile til når vi ikke kommer oss videre inn i G-delen).
     
    freddyen and btm like this.
  17. The_Dude

    The_Dude EBG / Asante Gold Elite Plus / LH Senator / Pompøs

    Innlegg:
    1,122
    Likes mottatt:
    1,790
    Bonuspoeng:
    113
    Erfaringsmessig, så lønner deg seg å forklare situasjoner som "et problem som må løses". Da prøver jo de fleste i servicebransjen å løse problemet! Om man "hevder sin rett" eller spør Ja/Nei-spørsmål, så er det ikke sikkert at det går i din favør.
     
    Mysterio and freddyen like this.
  18. Mysterio

    Mysterio Senior Medlem

    Innlegg:
    632
    Likes mottatt:
    1,323
    Bonuspoeng:
    93
    Selvsagt. Som den regelrytteren jeg er henviste jeg bare til hva som - ifølge SAS - er reglene. :)
     
    The_Dude liker dette

Del denne siden