Et reisebrev fra Qatar Airbus A380 i Business Class

Tråd i 'Reisebrev' startet av Bizflyer, 09. jan 2016.

  1. Bizflyer

    Bizflyer Veteran

    Innlegg:
    3,818
    Likes mottatt:
    3,024
    Bonuspoeng:
    113
    Her kommer plutselig PaalAndre sitt reisebrev om overnevnte.
     
  2. PaalAndre1977

    PaalAndre1977 Medlem

    Innlegg:
    155
    Likes mottatt:
    780
    Bonuspoeng:
    93
    Denne turen var i januar 2015, men jeg fikk aldri surra meg til å legge den inn her.... Det ligger vel bra med skildringer fra Qatar business, så ingen har vel lidd noen nød av den grunn... Bortsett fra meg selv da som ikke klarte å la vær å kjøpe business når vi var i BKK i august og skal igjen nå i mars. Gleder meg!!

    Tenkte jeg ville dele litt bilder og tekst fra min første tur med A380!
    Som vanlig turist har jeg ikke hatt glede av å mange ganger reise på busniness, men denne gangen oppgraderte jeg turen hjem fra BKK med Qatar Airways.
    Turen skulle etter planen gå med en 777, men etter en endring viste det seg at den skulle gå med A380 - en gledelig endring!
    Turen videre fra DOH til OSL gikk med 787, så det var ikke dårlig det heller.
    En liten bemerkning om 787 - på vei ned til BKK så fløy vi 787 for første gang, og gledet meg siden den skulle være så mye mer stille innvendig - noe som jeg må si at jeg ikke merket noe til? A380 var mye mere stille ( i mine ører ihvertfall)

    Turen var 23 januar fra BKK - vi sjekket inn på business skranken til Qatar og leverte inn 79,7 kg bagasje :) - Ny rekord for undertegnede!
    Vi fikk fast-pass i mellom passkontrollen, men valgte selvsagt feil kø. Pleier å se an køen, er det mye gamle damer fra India foran så velger jeg stort sett en annen kø. Denne gangen kom vi etter en famile med 5? unger og svigermor og det viste seg at vi definitivt valgte feil kø... Fikk gleden av å se et par desperate backpackere som var seint ute og prøvde seg på å få medlidenhet av en amerikaner fremme i en av de andre køene - han fortalte de tørt : " should have been here earlier" - jeg kunne ikke vært mer enig. Fikk forøvrig gleden av på benytte samme setningen selv kun få minutter seinere, hvorpå kvinnemennesket svarte med å slenge drit om alle i køen som ikke lot henne gå foran.
    Kom nå i mellom etterhvert, usikker på om det hadde gått noe fortere enn vanlig, og begynte å traske mot Thai Airways loungen. - Relativt fullt av folk, relativt slitt, og relativt dårlig utvalg på fingermat og drikke. ( fant jo ut seinere at vi hadde tilgang til en annen lounge som var hakket bedre, neste gang vi var der. Fikk søla i meg 4 sprit&melk før flyreisa på denne)

    Pleier å være tidlig ute ved boarding ( fordi jeg vanligvis sitter bak med de syke og fattige og må være nogenlunde tidlig ute hvis man skal få plass til den vanlige håndbagasjen sammen med hele flyttelasset til mange andre - her synes jeg flyselskapene burde vært mere strenge, både hva gjelder størrelser og vekt - ingenting slår vel innenlandsturer i USA), men denne gangen ventet vi ganske lenge før vi trasket bort - ingen kø bare rett inn i brua til andre etage. Ble ønsket velkommen og vist hvilken side jeg skulle gå - hadde litt problemer med å finne setet -fant ikke setenummeret med en gang...

    Husker ikke akkurat hvilket setenummer vi hadde, men ca midt i business avdelingen!

    [​IMG]

    På bildet bestiller fruen en pre-flight champagne, for meg ble det en Cola Light med sitron, til tross for at jeg bestilte en Cola Zero med Lime ( det skulle vise seg at "min" flight attendant ikke var helt topp) Ikke noe sjampis på meg, da jeg fortsatt ikke var tørst etter siste kveld i BKK......

    [​IMG]

    Amenity kit fra Giorgio Armani - forskjellige for han og henne. Fikk ikke pysjamas, men regner med at vi hadde fått det hvis vi hadde spurt.

    [​IMG]

    Mat og drikke menyer - tok ikke masse bilder inni...

    [​IMG]

    Pre-Starter ( heter sikkert noe fancy?) Chicken Satay med peanøttsaus.

    [​IMG]

    Starter - Arabic Mezze. Har ikke spist arabisk tidligere ( har ikke vært i den del av verden) Overrasket meg med meget god smak!

    [​IMG]

    Så litt suppe - triste saker - måtte bruke bra med salt og pepper i den.

    [​IMG]

    Hovedrett - biff. Meeehhh.... jeg veit ikke hvordan de lager disse på flyet, men det blir vel varmet opp, så den var ganske tørr.

    [​IMG]

    Dessert - dette er desserten til Frk Business, da min glimret med sitt fravær tross flere påminnelser fra min side. Hadde lagt vekk kamera og var på vei med setet i liggestilling da vaniljeisen min kom.
    Han som skulle passe på meg under turen var enten veldig fersk eller dårlig i jobben sin. Matserveringen tok veldig lang tid, gikk tom for drikke flere ganger, fikk noe annet enn det jeg bestilte osv....

    [​IMG]

    Etter desserten fikk vi litt sjokkis -det slår jo sjeldent feil.

    [​IMG]

    Etter å ha slappet av litt, valgte vi å ta en kaffe i loungen. Her har de egen meny med noen småretter, kaffe, vin og coctails.

    [​IMG]

    Bra standard på boblevannet! Det blei ikke noe smaksprøve denne gangen siden jeg fortsatt ikke var tørst etter siste kveld i BKK. Og så har jeg sldri vært helt venn med sjampis. Men seinere dette året, i august spratt de mer en gjerne en flaske for meg, og jeg må si at dette var meget behagilig bekjentskap.... Noen som vet hva denne koster på polet?


    Når vi kom fram til DOH gikk vi i business loungen - kjempesvær sak med høy standard. Desverre så var jeg skikkelig stinn etter flymaten, så det ble bare en kylling sandwich der.

    Videre til OSL gikk turen med en 787 i samme klasse - samme innhold, men bedre service denne gang. Var vel ca halvfullt på business denne natten. Business på A380 var full etter det jeg kunne se.

    Helt nydelig å sove skikkelig på flyet og være uthvilt når man kommer frem!

    Tar med til slutt at jeg betalte ca 3500 for oppgraderingen fra economy til business pr pers.

    Og helt til slutt: Kom gjerne med tilbakemeldinger, spørsmål etc.. Skal som nevnt ut på samme reise i mars, så hvis det er noen andre ting dere vil se - så skrik ut. Kafeteriaen i Doha f. eks?
     
  3. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    2,984
    Likes mottatt:
    8,365
    Bonuspoeng:
    183
  4. mariusbb

    mariusbb Senior Medlem

    Innlegg:
    561
    Likes mottatt:
    1,057
    Bonuspoeng:
    93
    3500 NOK for oppgradering? Hva slags økonomibilletter hadde dere?
     
  5. PaalAndre1977

    PaalAndre1977 Medlem

    Innlegg:
    155
    Likes mottatt:
    780
    Bonuspoeng:
    93
    Det var en S bilett.
     
  6. BangkokBob

    BangkokBob ThailandTur.no

    Innlegg:
    372
    Likes mottatt:
    137
    Bonuspoeng:
    43
    Hva er en S billett?
     
  7. MadsVaHa

    MadsVaHa Veteran

    Innlegg:
    2,508
    Likes mottatt:
    5,541
    Bonuspoeng:
    183
    Bookingklassen på billetten.
     
  8. sexten

    sexten Senior Medlem

    Innlegg:
    581
    Likes mottatt:
    733
    Bonuspoeng:
    93
    ALDRI gå for biffen på QR :) Heilt forferdelig tørr og seig. Alle rettar som inneheld laks på QR derimot, har vore gode kvar gong.
     
  9. Robert H

    Robert H Senior Medlem

    Innlegg:
    675
    Likes mottatt:
    2,109
    Bonuspoeng:
    93
    Flott rapport - blir aldri for mye av slikt :)

    Forøvrig - trist, men sant - nå er slutt på servering av Krug i businessloungen til Qatar i Doha. Jeg er der akkurat nå, og for fjerde besøk på rad serveres ikke Krug. Uilke bartendere forteller den samme historien: Etter åpningen av førsteklasseloungen har de kuttet ut å servere Krug i andreklasse (biz). Men for all del er det som serveres nå, Billecart-Salmo, også godt gurglevann.

    Ombord serveres Jacquart Mosaique på biz, som vel er den champisen Qatar tidligere serverte på økonomiklasse. Så økonomi har blitt biz, og biz har blitt first. Er ikke så veldig begeistret for denne utviklingen. Trist når det produktet man elsker stadig blir dårligere.
     
  10. Arcticflyer

    Arcticflyer Reis med komfort :)

    Innlegg:
    94
    Likes mottatt:
    43
    Bonuspoeng:
    18
    Helt enig med Paal Andre i at A380 er mye stillere i business class enn 787, jeg satt i sete 2k i a380 og det var nesten ikke noe poeng å bruke min Bose QC25, når man ser veggtykkelsen der i 2.etasje skjønner man hvorfor, over dobbelt så lang avstand imellom inner og ytterglass i a380 enn i 787=mere isolering imellom innerpanel og skrog.
    Og ja, biffen var som en skosåle...
    Du fikk billig oppgradering (y)
     

Del denne siden