Dagen er ikke helt kommet. Det er T-2, men en siste dans med Star Alliance nærmer seg med stormskritt. Reisen ble booket tilbake i juli og reisetidspunktet ble valgt da det er langhelg her nede i forbindelse med slutten på ramadan. Reiseruten er ADD-(ACC)-JNB-VFA-(GBE)-ADD-HAH-ADD-ABJ, med SA til VFA og ET på de resterende flightene, og alt i biz. Høydepunktene blir; - SA Biz for første gang. - 23 timer og 45 minutter i Victoria Falls - Teste ut stopover-programmet til ET i ADD begge veier. Tar sikte på en natt på hvert av de to hotellene deres - Lokal, etiopisk mat på ET sine dagflighter - Komorene Del 1 av reisen blir VFA med nesten fulle 24 timer. Planen er å ta et ettermiddagscruise på Zambezi, samt besøke Victoria Falls nasjonalpark torsdag morgen. Del 2 av reisen er tre dager på Komorene. Prøver å få tak i en leiebil, men det er lettere sagt enn gjort. Målet er å få utforsket øyens mange strender, gå til toppen av vulkanen etc. Jeg vet ikke spesielt mye om Komorene, så det blir spennende å se hva de har å by på.
Vet ikke hvor mye tid dere har i Livingstone. Men endel av cruisene på Zambezi er veldig booze fest orienterte. Å gå på nedsiden av fossen på broen er veldig fint og vått om d er god vannføring. Raftingen på nedsiden av fossen er bra. Chobe nasjonal park i Botswana er finere en de lokale i Zambia og nås som dagstur.
Så er man avgårde. Det er alltid like interessant når man skal fly litt utenom det vanlige med Abidjan som startsted. De har generelt null kontroll på hva som kreves av visum og går inn med innstillingen om at man trenger visum til alle land.Med mellomlanding i totalt fire land ble samtalen noe a la dette ‘Do you have visa for South Africa’ ‘I don’t need a visa’ ‘Do you have visa for Zimbabwe’ ‘I don’t need visa in advance’ ‘Do you have visa for Ethiopia’ ‘I don’t need visa for transit’ ‘Do you have visa for Comoros’ ‘I get that on arrival’ Så går det sin vante gang gjennom pass- og sikkerhetskontroll. Jeg har havnet i en ørliten passknipe med litt få sider igjen sammenlignet med behovet frem til jeg får ordnet meg nytt pass i august. Så jeg har nå måtte begynne å spørre/instruere hvor jeg ønsker at de stempler, slik at jeg bevarer de tomme sidene til de trengs. Boarding av flight SA57 gikk sømløst. Det var kun et par håndfuller med passasjerer fra ABJ. Jeg har flydd dette strekket med SA til ACC en gang tidligere, da i økonomi. I kveld er 9K mitt hjem. Dette er bulkhead og ekte vindussete. SA kjører samme seter som SK og har hele 48 biz-seter på sine A333-maskiner. Første hopp til ACC går på knappe 40 minutter og det ble servert en liten sandwich, drikke og litt snack. Dette er ikke mer enn noe å bite i. Sandwichen var sånn passe tørr, og champagne jeg spurte etter er nok en sør-afrikansk musserende. Kabinen bærer preg av litt slitasje, men setene er romslige og benplassen her på øverste hylle her jeg sitter. Så langt har jeg ikke sett noen meny, men det kommer gjerne nå passasjerene fra ACC har boardet.
Vi ble stående på bakken i ACC i godt halvannen time på grunn av strømbrudd på flyplassen. På bakken fikk vi besøk av rengjørerene og det ble delt ut overmadrass, dyne og amenity kit. Sistnevnte var over par, men ikke noe voldsomt utover det vanlige. Det var fortsatt ingen menyer å spore, og hele serveringen ble gjort fra tralle med spørsmål om hva man ville ha. Jeg gikk for scampi til forrett. De ble servert sammen med en udefinerbar geleklumpaktig greie. Scampiene i seg selv var gode. Hovedretten ble biff. Den kom med en veldig sterk saus/dressing på siden som gjør underverk på tette neser. Kjøttet var som kjøtt ofte er på 30,000ft, men tilbehøret var godt. Til dessert var det en luftig sjokoladekake som jeg gir terningkast fire. Sengen var romslig og mer til. Det er lang i fra det mykeste setet, selv med overmadrass. Dynen var merkelig, mens puten var bra. Jeg fikk nesten fire timer på øyet og sov egentlig ganske greit. SA føyer seg inn i reolen av ikke fullt så minneverdige opplevelser, og det kommer ikke til å være noe savn i fremtiden. Gøy å få prøvd dem og de har for så vidt noen interessante destinasjoner, men AF/KL/KQ dekker godt opp.