Ethiopian ET673 NRT-HKG et lite stykke Afrika i Asia

Tråd i 'Reisebrev' startet av nonstop, 01. mai 2018.

  1. nonstop

    nonstop Medlem

    Innlegg:
    191
    Likes mottatt:
    224
    Bonuspoeng:
    43
    Prolog:
    Når jeg nå skal gå i gang med å skildre Ethiopian Airlines flight ET673 fra Tokyo til Hongkong er det ikke uten betenkeligheter (for å slå an tonen på litt samme måte som Fjodor Mikhajlovitsj Dostojevskij, dette er endog ingen skildring av en helt, heller ikke en av særlig kvalitet, både innholdsmessig og av betydning, så likheten stopper ganske enkelt her). Det har seg nemlig slik i et forum hvor standarden er satt med Lufthansa F, All Nippon F etc. vil nok ikke denne beretningen nå opp og gi den interesserte leser ny innsikt av avgjørende betydning. Spesielt med tanke på at dette er en reise som foregikk i økonomi..... likevel gir jeg rapporten et forsøk, og meddeler mine beklagelser på forhånd.
     
    Last edited: 01. mai 2018
    Petter B-C, FFlyer, kjeeli and 18 others like this.
  2. nonstop

    nonstop Medlem

    Innlegg:
    191
    Likes mottatt:
    224
    Bonuspoeng:
    43
    Foranledningens historie:
    En tur til Japan hadde lenge stått temmelig høyt på ønskelisten. Tog som suser avgårde i flere hundre km/h, sushi, høflighet, velordenhet og alt som hører med er en veldig god grunn i seg selv. Så åpnet det seg en mulighet for en tur på et par uker, hvor heller ikke flyprisene Bolaget var for høye, i alle fall på vei dit. Veien tilbake derimot var hakket verre, så veien hjem til igjen Skandinavia gikk fra Hong Kong. Utfordringen koker dermed ned til å finne et star alliance medlem som kan fly meg fra Tokyo til Hong Kong (så jeg kan teste ut loungene på flyplassen før avgang). Her finnes div alternativer, og jeg valgte å gå for Ethiopian. Begrunnelsen var hovedsakelig av økonomisk art; man kan til og med finne endel ok (?) priser i forretningsklasse på strekningen, men dette er altså en reise bak i bussen. Andre begrunnelser for valget var mulighet for å prøve Ethiopian, noe jeg ikke hadde gjort før, og teste ut dreamliner, noe som også var nytt.
     
    Last edited: 01. mai 2018
    Petter B-C, Ursa, FFlyer and 7 others like this.
  3. morradi

    morradi Senior Medlem

    Innlegg:
    510
    Likes mottatt:
    660
    Bonuspoeng:
    93
    Bring it on!:)
     
    nonstop liker dette
  4. nonstop

    nonstop Medlem

    Innlegg:
    191
    Likes mottatt:
    224
    Bonuspoeng:
    43
    "En reise begynner der en annen slutter":
    Shinkansen er nesten verdt turen til Japan alene (N700 serien):
    IMG_1409.JPG
    det er så "smooth" og velfungerende at jeg blir rørt bare jeg tenker på det. Så etter et par uker hvor dette hadde vært transportmiddelet var det snart på tide å komme seg airborne igjen.

    Heldigvis sjekket jeg spammappen i eposten dagen før avgang, og der lå det diverse varsler fra Ethiopian om at avgangen hadde fått ny tid, og da tidligere enn oppsatt. Jeg kom meg heldigvis raskt over sjokket og rystelsen over nesten å ha gått glipp av dette, for det var i det hele positiv med en tidligere ankomst til Hong Kong.

    Men først litt mer tog. Narita express ble brukt fra Tokyo stasjon til Narita. "Reisen" fra inngangen til stasjonen fram til plattformen hadde kanskje vært verdt et reisebrev i seg selv, eller i alle fall da jeg ankom Tokyo skjønte jeg at jeg hadde kommet til et annet sted fra hjemme, kanskje mest med tanke på alle i dress og med stresskoffert. Utrolig at det kan være så mange på et sted, og alle kledd "likt". Narita express (dårlig bilde, beklager):
    IMG_1570.JPG
     
    Last edited: 01. mai 2018
    Petter B-C, FFlyer, Are and 7 others like this.
  5. nonstop

    nonstop Medlem

    Innlegg:
    191
    Likes mottatt:
    224
    Bonuspoeng:
    43
    Siste timer med fast grunn under føttene:
    Det virker som star alliance dominerer/holder til på denne delen av Narita:
    IMG_1571.JPG
    Logoen er godt plassert over bokstavene. Jeg sjekket inn på en av automatene og ble følgelig henvist til den korteste køen, men automaten gav ikke ut bagasjelapp og "boardingpasset" ble erstattet med premium boarding pass av hun i skranken.

    Igjennom sikkerhetskontroll osv gikk turen videre til United sin lounge. Jeg synes denne var helt ok, det var plass slik at man kunne se flyene, noe jeg synes er avgjørende:
    IMG_1574.JPG
    Det er jo litt trist hvis man er på flyplass med så mange spennende fly å ikke kunne se noen av dem? Ellers hadde de sushi, som heller ikke var så verst:
    IMG_1573.JPG

    Videre gikk turen igjennom terminalen til ANA sin lounge, men på veien ble avgangsgaten passer. Men hva er det jeg ser, her står en 787-maskin fra ANA parkert, kunne det hende det var en code share? Det ble senere annonsert gate change, men observasjonen medførte en viss tid undringer over hva jeg evt ikke hadde fått med meg.

    Det ble ikke tilbragt så mye tid i ANA-loungen. Man kunne ikke se noen fly herfra, men det var ok mat. Det var også en egen sakebar, hvor det sto en som kunne lage/blande/servere, det så spennende ut, men jeg prøvde ikke.

    På vei tilbake hadde ikke bare avgangsutgangen blitt endret men det var også kommet opp en forsinkelse. Valget falt på sitte ved utgangen å skrive på en søknad med innleveringsfrist som stadig nærmet seg.

    Men etter en stund skjer det ting. Den trykkende stemningen ved gaten blir oppløst av entusiasme og positivitet:
    "look, Look, LOOK, Ethiopian Airlines...."
    IMG_1577.JPG
    Turnaround gikk overraskende og imponerende raskt, og straks var det klart for ombordstigning:
    IMG_1579.JPG
     
    Last edited: 01. mai 2018
    Petter B-C, FFlyer, geddi and 15 others like this.
  6. nonstop

    nonstop Medlem

    Innlegg:
    191
    Likes mottatt:
    224
    Bonuspoeng:
    43
    "Ethiopian - the new spirit of Africa":
    Ombordstigning gikk smertefritt for seg, høflig, men direkte ble man hilst velkommen, i setene var det lagt ut pute, pledd og vannflaske (hvordan de rakk dette aner jeg ikke). Straks var vi klare for pushback og taxing mot rullebane 34L som dagens avgang gikk i fra.

    Flyruten virker relativt standard (?) for denne flyvningen, upåvirket av vulkanutbruddet fra Io. Etter å ha "snudd" fra avgangsrullebanen og satt kurs mot sør-sør-vest utover Filippinerhavet (?), ble kursen satt sør-vest mot sørspissen av Taiwan og Luzonstredet, før retningen settes vest mot Hong Kong (vet litt for lite om dette, så bare på flyradaren).

    Maten undervis var dessverre ikke veldig mye å klappe for. Hovedretten besto av noe pasta og "gryterett", den hadde et litt institusjonelt preg. Desserten besto av noe jeg nærmest vil karakterisere som gele, smakte litt som Lipton African Rooibos. Ellers bød kabinpersonalet på drikke og te, men mye av kullsyreholdige flasker hadde nærmest blitt eksplosive i luften. Dette var tydelig en kjent sak for kabinpersonalet så med høy presisjon og smidighet åpnet flaskene nærmest inni servingsvogna.

    For en airbusfan var dreamlineren nesten irriterende bra. Mest vil jeg trekke fram at kabinen føltes romslig og luftig. Lyssettningen i taket var også interessant. Ettersom dette var en kveldsflyvning ble polariserende vinduer ikke testet ut. Når det er sagt har jeg ikke fått prøvd A350 ennå, noe jeg ser veldig fram til.

    Raden ble delt med en hyggelig japaner og midtsetet var ledig. Tiden gikk raskt, flyvningen totalt var på rundt 4,5h tror jeg. Landingen ble foretatt på rullebane 07L. Boardingpass ble nøye kontrollert på vei ut av flyet, mens dreamlineren etter et kort opphold skulle fly videre igjennom natten til Addis Ababa.

    Billetten min hadde blitt booket i V (50% ?) som gav 950 EBpoeng, noen som gir heller dårlig utbytte pr brukte kr. Her er det sikkert alternativer som gir vesentlig mer "yield"?
     
    Last edited: 01. mai 2018
    Petter B-C, DanH, geddi and 5 others like this.
  7. nonstop

    nonstop Medlem

    Innlegg:
    191
    Likes mottatt:
    224
    Bonuspoeng:
    43
    Epilog:
    Dagene i Hong Kong var relativt mye preget av søknadsskriving, men en tur ble det også:
    IMG_1591.JPG
    (utsikt fra nedenfor Victoria Peak).

    Og på HKG på vei hjem gikk jeg forbi denne
    IMG_1599.JPG
    for et fly!

    Bolagets winglet på vei hjem:
    IMG_1601.JPG
    mens vi med friske fraspark legger Mother Russia bak oss og hilser Skandinavia velkommen igjen.

    Ambisjoner for neste tur blir kanskje å komme mer ut i naturen, og Japan virker utrolig fint. Kanskje kombinert med en tur til Vietnam. Håper det kan bli bra nok.

    Uansett, i det hele tror jeg at jeg kan være enig med meg selv om at det har vært en fin tur.
     
    Last edited: 01. mai 2018
    Petter B-C, DanH, FFlyer and 10 others like this.
  8. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,595
    Likes mottatt:
    32,414
    Bonuspoeng:
    293
    Underholdende. Bra! :)
     
    nonstop liker dette
  9. mariusbb

    mariusbb Senior Medlem

    Innlegg:
    561
    Likes mottatt:
    1,057
    Bonuspoeng:
    93
    Kan du please velge "store bilder" når du legger dem ut?:rolleyes: Takk!:)
     
    nonstop liker dette
  10. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,595
    Likes mottatt:
    32,414
    Bonuspoeng:
    293
    Bare klikk på dem, så blir de større. Prima størrelse syns jeg.
     
    nonstop and Blaa like this.
  11. nonstop

    nonstop Medlem

    Innlegg:
    191
    Likes mottatt:
    224
    Bonuspoeng:
    43
    Tusen takk!

    Og tusen takk til alle som har lest!
     
  12. nonstop

    nonstop Medlem

    Innlegg:
    191
    Likes mottatt:
    224
    Bonuspoeng:
    43
    Beklager det, er det bedre å velge full image?:
    IMG_1579.JPG IMG_1591.JPG IMG_1599.JPG IMG_1601.JPG IMG_1409.JPG IMG_1570.JPG IMG_1571.JPG IMG_1572.JPG IMG_1573.JPG IMG_1574.JPG IMG_1577.JPG
     
    Ursa, Stuttfeiten, Kristian and 9 others like this.
  13. geddi

    geddi Senior Medlem

    Innlegg:
    1,286
    Likes mottatt:
    3,195
    Bonuspoeng:
    113
    Økonomi er eksotisk her inne. Bra med en reality check innimellom.

    Absolutt, imho
     
    nonstop, Upsaker, DanH and 1 other person like this.
  14. mathiasfe

    mathiasfe Veteran

    Innlegg:
    2,764
    Likes mottatt:
    10,062
    Bonuspoeng:
    183
    Personlig får jeg mer flyt i lesningen når jeg slipper å trykke inn og ut på bildet hver gang, for å se det i større versjon.
     
    nonstop, Upsaker, DanH and 3 others like this.
  15. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,200
    Likes mottatt:
    17,201
    Bonuspoeng:
    293
    Enig :)
     
    Ursa, nonstop and indahla like this.
  16. mariusbb

    mariusbb Senior Medlem

    Innlegg:
    561
    Likes mottatt:
    1,057
    Bonuspoeng:
    93
    Vet jo det, bare liker flyten bedre når jeg slipper å klikke så mye og kan bare nyte tekst og bilder på løpende bånd:)
     
    nonstop liker dette
  17. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,595
    Likes mottatt:
    32,414
    Bonuspoeng:
    293
    Skjønner hva du mener, jeg ser mest på telefon, og da er det litt greit med ikoner/små bilder.
     
    nonstop liker dette
  18. nonstop

    nonstop Medlem

    Innlegg:
    191
    Likes mottatt:
    224
    Bonuspoeng:
    43
    Postepilog:
    Ser ut som Ethiopian skal avslutte denne og la Tokyo-ruta gå via Soul fra juni. Så det er fortsatt noen uker igjen hvor det er mulig å ta denne turen.
     
    Ursa liker dette

Del denne siden