Etisk dilemma (etc etc også videre)

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av Fnate, 17. nov 2013.

  1. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg satt og skrev god morgen posten idag. Det ble litt SAS-bashing, og kunne fint vært mer. Jeg regnet med en overhøvling om jeg skrev for mye.

    Mens jeg skrev forberedte jeg meg derfor mentalt på forsvaret av utsagnene mine. "jo, fiskeboller er greit det. Men for samme penger får jeg chili hos nabo'n"... "Joda, jeg klarer meg uten fin mat på flyet, men jeg klarer meg sånn sett uten fast føde i 6-7 dager også (uten sammenligning forøvrig)".

    Alle disse tingene tenkte jeg på samtidig. De av dere som ikke tror menn kan multi-taske, dere har muligens rett. Hva vet vel jeg. Men vi gutter kan helt klart multi-taske.

    Til slutt kom jeg frem til at det mest ekte forsvaret jeg hadde av det jeg skriver om SAS (når jeg er irritert) er at "man tukter den man elsker". Det er jo sant, også. Nå skal jeg nok en dag klare å elske noen uten å tukte dem også. Evt bare litt glad-tukting.

    Men til saken og dilemmaet. Argumentene er egentlig ikke hovedpoenget i denne tråden. Det som nemlig slo meg helt plutselig var

    Er det kosher å si at man tukter dem man elsker - i 2013 (eller 2014 for den sakens skyld). Eller er det forbundet med gammel kvinneundertrykkelse. En spennende tanke, tenkte jeg...

    ...da det slo ned at jeg hadde tråkket i nok et veritabelt minefelt. Er det Kosher å si Kosher, eller er det Haram i 2013. Jeg korser fingrene og håper jeg ikke har hoppet på noens tær (hvilket hadde vært mye enklere å unngå om man hadde ledig midtsete).

    Eller er vi beint frem litt for fintfølende av og til... Litt tukt er kanskje greit?

    - Fnatojevskij -
     
  2. Dash

    Dash Medlem

    Innlegg:
    160
    Likes mottatt:
    95
    Bonuspoeng:
    28
    Tydelig at det var sprit også i kantina, og ikke bare fiskeboller :p
     
    Bizflyer and tommy777 like this.
  3. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    Neida, null alkohol involvert. :) Kan ha vært "magic fish cakes" fra Nederland. Who knows.
     
    tommy777 liker dette
  4. Olav

    Olav Galning

    Innlegg:
    34
    Likes mottatt:
    22
    Bonuspoeng:
    8
    Et meget godt poeng/emne du tar opp her (som kanskje også burde vært diskutert på det andre forumet)

    Enkelte vil alltid være fintfølende, slik er det bare. Man må bare leve med det.

    Av og til plager det meg litt at alle skal være politisk korrekte, men så skjer det gjerne det at jeg tar meg selv i å være det.

    Skal man unngå å tråkke noen på tærne, eller tråkke i salaten, så kan man ikke skrive på fora. Enkelt og greit.

    Enkleste er egentlig å høre på politimester Bastian.

    Og når vi først er inne på slike fortellinger, så kan man jo påminne om Astrid Lindgrens bok om Pippi, og om saken angående "yrket" til pappaen.
     
    tommy777, Fnate and milehigh like this.
  5. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Her i USA er det ti ganger verre. På butikken her i helgen var det en jødisk frue som krevde å få skrudd av julemusikken siden sangene innholdt ordet Christmas. Hun lagde ett heidundrende leven og musikken ble erstattet av Klineviser 26, Michael Bolton dro i gang "How am I supposed to live without you" på X db.

    Koselig.

    Jeg er en sterk tilhenger av å gjøre folk oppmerksom på hva jeg mener om ting og tang. Hvordan skal ellers produkter bli levert i henhold til hva som blir lovet eller forbedret?

    I casen over ristet fruen bestemt på hodet og sa "No, don't you dare". Så jeg ble ikke kalt anti semit denne gangen ;)
     
  6. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Overhørt fra rad 2

    "Hva, har ni inte Champagn",

    "Nei tyværr, det har vi slutat med på bakken."

    "Men det gjør inte nogot, det er helt OK"

    Når det blir feedbacken er det rart de slipper unna med slik shenanigans?
     
  7. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    2,983
    Likes mottatt:
    8,364
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg har det motsatte utgangspunkt. Med mindre det pretenderes at utsagnet er objektivt og nærmest bevist, anser jeg alle utsagn som subjektive. Slik er også egne utsagn ment. Hvilket jeg antat er normen i de fleste internettfora- i motsetning til en doktorgradsdisputas:D
     
    Roberto liker dette
  8. Finn Erik Edvardsen

    Finn Erik Edvardsen Medlem

    Innlegg:
    237
    Likes mottatt:
    202
    Bonuspoeng:
    43

    Jeg lever også i en akademisk verden og hjernen preges sikkert av et slikt miljø (mangler helt klart de MBA/Business/AllePengaTilKjos/PiloterBørTjeneNull genene) - i tillegg har jeg et reisemøsnter som gir meg muligheter til nettopp å sammenligne og komme med ganske gode % analyser. Priority Tag betyr mye for meg som pendler og med et fast reisemønster Seattle Frankfurt Oslo Frankfurt Seattle kan jeg fastslå at i 2013 Priority Tag har fungert 100% ved ankomst Seattle (viktig for meg for det betyr at jeg rekker en ferge tidligere hjem til Kone og Beagle) altså har Frankfurt klart å laste Priority Bag 100% korrekt for mine så langt 11 turer hjem. Motsatt vei ved ankommst Oslo er resultatet komplett motsatt - det har ikke fungert en eneste gang av de 11 ankommstene. I og for seg greit da det går "alltid" et flytog - og hvem ønsker å komme seg fort til Stabæk ? Yuuuk !. Det som irriterer meg er når SAS /SGH da tar på seg den STORE pekefingeren å sier det Frankfurt som ikke kan jobben sin, en enkel fyr som meg (uten Business Gener) synes det er litt merkelig at Frankfurt klarer Priority Bag i en retning og ikke ne annen....her lukter det at man ikke tar eierskap på problemet og dermed aldri vil kunne løse det.

    Jeg tror at vi som kunder av SAS skal sette krav, spesiellt når man beytter seg av produktene som gir SAS mest i kassa, og med 15 år i SAS bak meg, blir det sjelden at SAS blir valgt av denne pendleren (stilleste passasjer på Sete 27D) - San Francisco -København kunne vært et alternativ, men SAS produktet og jeg er litt i utakt. Tror ikke jeg er spesiellt kravstor - men på en opp i mot 11 timesr flytur har jeg lagt til meg visse rutiner. Når vi har kommet opp på marjhøyde liker jeg å av meg skoene, jeg liker å pakke vekk lommebok og annet rask (er opptatt av plassen jeg har tilgjengelig (derav sete27D)). SAS vil nesten gi meg det ønsker å drikke til maten (Konjakken til kaffen avhenger av dagsformen til crewet - der er vi uenige SAS!!) og jeg liker en øl (ikke 4, 10 eller 20) kun 1 mens jeg ser en film jeg ellers aldri ville ha sett, og jeg liker å kunne tusle ned til pantry og komme puslende tilbake med en liten øl. Men SAS vil at jeg skal grave frem min lomme bok - finne frem en uønsket valuta - og betale for en GUL ØL (ikke start meg med Yellow Beer - det tar aldri slutt) Hos Lufthansa kan jeg nå velge mellom Weissbeer (Favoritt ombord med miniatur Weissbeer glass!! (ikke gult øl i plastglass - yuuuuk)

    Så desverre det er mange sandkorn med sannhet (sandhetskorn) - jeg synes Fnate og andre her har gode poenger - SAS trenger at noen av oss vasser ut i salaten og våger å si i fra
     
    Jørgen and vegardg like this.
  9. Bjørn Helge

    Bjørn Helge Senior Medlem

    Innlegg:
    823
    Likes mottatt:
    570
    Bonuspoeng:
    93
    Problemet er at det er vanskelig å komme med tilbakemeldinger direkte til dem. Man får kanskje en "followed by SAS" på Mysasidea eller et tullete svar fra en svenske på chaten som ikke aner hva h*n snakker om, og det skjer selvfølgelig ingenting. Min stille protest er derfor at jeg ikke kommer til å fly med SAS på longhaul igjen før det nye produktet er på plass fra 2015. De vinner ikke på pris, definitivt ikke på fysisk produkt, og crewene varierer fra veldig bra til ganske dårlig. Liker stort sett personalet på bakken, men de har sine unntak der og (pribags!). Om de stilte noenlunde likt med konkurrentene hadde jeg kanskje valgt SAS for å støtte dem, men realiteten er dessverre at det stort sett er middelmådig.
     
  10. Bjørn Helge

    Bjørn Helge Senior Medlem

    Innlegg:
    823
    Likes mottatt:
    570
    Bonuspoeng:
    93
    Det er selvfølgelig helt greit at folk er forskjellige, og verdsetter ulike ting. Noen vil ha bra IFE, noen setter god mat høyt, noen vil ha en flat seng, noen vil ha bra drikkevarer etc. Mange av konkurrentene leverer på langt flere punkter enn SAS gjør, uten at man trenger å bruke alle delene av det - men da har man mulighetene åpne. Hvorfor ikke velge det alternativet hvis prisen er noenlunde lik eller lavere? Sammenlignet med de andre nettverkselskapene i Europa er pris og crew det eneste som SAS tidvis kan "vinne" på, alt annet er dårligere eller i beste fall likt - og da tenker jeg både på økonomi og business (og short- og longhaul).
     
  11. Bizflyer

    Bizflyer Veteran

    Innlegg:
    3,818
    Likes mottatt:
    3,024
    Bonuspoeng:
    113
    Overhørt fra rad 777:
    Ka? Har dokker ikke champagne?
    Ka farsken i hæ...te e dette for noe mainsj.t dokke har fonne på!
    Klart fa--en at vi vil ha champagne på bakken før avgang. Det har jo alle konkurentan!
    Vil dokker ikke at folk skal fly med dokker!
    Skjærpings! Nu!! Kom nu for hæl---te med den forbainna bobleflaska! NUUU!!
     
    Edvard and Dash like this.
  12. ILS2

    ILS2 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,107
    Likes mottatt:
    3,177
    Bonuspoeng:
    113
  13. Bjørn Helge

    Bjørn Helge Senior Medlem

    Innlegg:
    823
    Likes mottatt:
    570
    Bonuspoeng:
    93
    Fordi jeg svarte deg? :) Hvorfor svarer du ikke på spørsmålet mitt i stedet? Jeg har over 30 SK-flighter i år, alt privat, og det er en del jeg liker med SAS. Men det betyr ikke at de er best (man får f.eks. samme servering hos BA i økonomi som i SAS Plus).

    Jeg skulle ønske at de hadde stabile hjemmesider som ikke ga kryptiske feilmeldinger til stadighet, men faktisk lot deg være pålogget og legge igjen penger hos dem - men de har ikke det (bestiller via wf.no).
    Jeg skulle ønske at de hadde bra kundeservice i alle kanaler, men de har outsourcet mye av det som tidligere fungerte bra. Hvis autoregistrering av bonuspoeng ikke fungerer må man fylle ut et skjema som skal sendes til Thailand, hvor de bruker flere måneder på å fikse det. Om man skal bestille bonusreiser kommer man vel nå til Estland? På chat får man aldri riktig svar på spørsmålet, kun synsing.
    Jeg skulle ønske at man kunne be om en øl mellom måltidene på longhaul, slik alle andre fullserviceselskap har det - men SAS ber deg om å betale. (Poenget er ikke noen tiere, men totalinntrykket av at det er en rar hybrid mellom LCC og fullservice).
    Jeg skulle ønske at de hadde et bra businessprodukt på longhaul, og det er på vei - men dagens er langt fra industristandard.

    Jeg vil virkelig like SAS bedre, de gjør det bare så vanskelig.
     
    Last edited: 20. nov 2013
    Jørgen and ILS2 like this.
  14. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
  15. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    Så så, folkens... Fra min side var ikke dette ment som en "SAS er bæsj" tråd. :)

    Alle som leser forum vet jo at jeg er BA-fanboy og Ljodmila er SAS-fangirl. De som har lest mine poster i noen år vet også at jeg blir helt vanvittig adrenalinirritert av småting.

    Det var mer ment som et spart i min egen side (jeg er meget myk i fotan om dagen), og et forsøk på å ta brodden av noen av de værste skyttergravene man har en tendens til å grave seg ned i.
     

Del denne siden