EU261 - €600 i kompensasjon eller poeng?

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Guden, 03. okt 2018.

  1. Guden

    Guden EB Diamond

    Innlegg:
    273
    Likes mottatt:
    522
    Bonuspoeng:
    93
    Hei godtfolk.

    Vi er en familie på tre som ble 8 timer forsinket hjem fra Miami på lørdag/søndag (SK MIA-CPH-OSL) grunnet forsinket avgang ut fra MIA, mistet connection i CPH etc. En bekjent som var i samme situasjon, og på samme flight søkte om kompensasjon på søndag og fikk €600 på konto fra SAS i dag.

    Jeg har aldri søkt om kompensasjon ved forsinkelser tidligere, men tenkte å gjøre det nå. Men jeg har hørt at man kan velge å få Eurobonus-poeng fremfor €600. Er dette tilfelle og er det noen som vet hvor mange poeng man kan få? Om kursen på poengene er meget bra, så er jo dette noe å vurdere fremfor kroner.

    Plus-billetter var forøvrig booket med poeng, men etter hva jeg har forstått så har man allikevel rett på kompensasjon?
     
    ArthurDent liker dette
  2. cothom

    cothom Aktivt Medlem

    Innlegg:
    371
    Likes mottatt:
    548
    Bonuspoeng:
    93
    Mener 600 EUR = 60 000 poeng. Du kan velge mellom penger og poeng når du leverer claim på nettsidene til SAS.
     
    ArthurDent and Guden like this.
  3. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,351
    Likes mottatt:
    19,585
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg hadde valgt cash.
    Du får jo 90k poeng for å bruke 600euro i gebyr på payr :)
     
    ArthurDent, Guden and jgroneng like this.
  4. veeegard

    veeegard Veteran

    Innlegg:
    1,725
    Likes mottatt:
    9,288
    Bonuspoeng:
    183
    Krever riktignok at man har nesten 600tnok i regninger da :rolleyes:
     
    ArthurDent liker dette
  5. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,351
    Likes mottatt:
    19,585
    Bonuspoeng:
    293
    På sikt så .. :)
    Jeg valgte 3000 euro over 300000poeng i alle fall..
    Mulig jeg har for dårlig råd...
     
    ArthurDent and Guden like this.
  6. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,215
    Likes mottatt:
    5,739
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg ville gått for 60.000 EBB, for det gjør det lettere for meg å ligge på Nivå 4 på kortet mitt, så det er jo i praksis som å tilby en billett i business class for poengene og det gir mye bedre verdi enn 600€ ville ha gitt :)
     
    milehigh, ArthurDent and Guden like this.
  7. veeegard

    veeegard Veteran

    Innlegg:
    1,725
    Likes mottatt:
    9,288
    Bonuspoeng:
    183
    Valget er jo enkelt:
    Om du skal på en reise som koster mer enn 600EUR, som du kan få billigere/bedre for 60.000 poeng + avgifter, velg poeng. Hvis ikke, velg cash.
     
    Guden liker dette
  8. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,987
    Likes mottatt:
    33,144
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg tenker slik: Gitt at jeg hadde blitt tilbudt €950 eller 95000 poeng. Da hadde jeg gått for 95000 poeng. For de med en CT hadde gitt en t/r First for en person. Det ville jeg aldri fått for 9500 kroner
     
  9. Guden

    Guden EB Diamond

    Innlegg:
    273
    Likes mottatt:
    522
    Bonuspoeng:
    93
    Men er ikke €600 maks kompensasjon for forsinkelser med SAS fra USA/Asia? Alt over 4 timer eller noe?
     
    ArthurDent liker dette
  10. dahlmath

    dahlmath Aktivt Medlem

    Innlegg:
    429
    Likes mottatt:
    637
    Bonuspoeng:
    93
    per person är det väl ?
     
  11. Guden

    Guden EB Diamond

    Innlegg:
    273
    Likes mottatt:
    522
    Bonuspoeng:
    93
    Forøvrig noen som har link til SAS-siden hvor jeg kan søke om kompensasjon? Finner ett skjema, men det kan umulig være korrekt da man ikke har valg mellom cash og poeng. Står også kun om kansellering av billett... var ikke lett dette her
     
    ArthurDent liker dette
  12. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,987
    Likes mottatt:
    33,144
    Bonuspoeng:
    293
    Det har du nok rett i, var mer ment som en illustrasjon. 60k poeng er uansett langt på vei mot en CT i F, 6k i cash er vel noe rundt 10% på normal pris.
     
    ArthurDent liker dette
  13. NorFlight

    NorFlight Senior Medlem

    Innlegg:
    1,324
    Likes mottatt:
    2,515
    Bonuspoeng:
    113
    https://www.care.flysas.com/selfservice/feedbackform/

    Velg punktet som heter "Cencelled/Deleyed Flights and Care (EU261)"

    Dette skjemaet har jeg benyttet, usikker på om du vil få opp valg mellom cash eller poeng, men kan skrive at du ønsker poeng i steder for utbetaling.
     
    ArthurDent liker dette
  14. olekvi

    olekvi Aktivt Medlem

    Innlegg:
    418
    Likes mottatt:
    540
    Bonuspoeng:
    93
    Disse poengene teller nok ikke med dersom du snakker om SAS Mastercard Premium.

    @Guden:
    Jeg skulle fly MIA-OSL-TRD med SAS på fredag som var, men flyet ble innstillt - jeg fikk booket om med LH via Frankfurt og København slik at jeg var i Trondheim ca2t45m senere enn opprinnelig booking.

    På søndag fyllte jeg ut https://www.care.flysas.com/selfservice/feedbackform/Sections/EU261

    På mandag fikk jeg epost fra SAS Customer Care om at de beklaget det som hadde skjedd, og at de 30.000 poengene jeg hadde valgt i stedet for cash var på vei, og de dukket opp samme dag(!)

    Sist gang jeg opplevde forsinket fly (HKG-ARN, 24t) gikk jeg for EUR 600, og pengene var på konto i løpet av bare noen få dager. Her har SAS IT (eller noen andre? :) laget en veldig bra løsning som fungerer.
     
    Gullars, ArthurDent and Stuttfeiten like this.
  15. Stuttfeiten

    Stuttfeiten Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    3,438
    Likes mottatt:
    18,502
    Bonuspoeng:
    183
    Sjølv ei blind høne finn korn i ny og ne? :D

    Men eg har også berre gode erfaringar med kompensasjon frå SAS. Det har gått fort og greitt.
     
    Baldrick, milehigh, hphp and 4 others like this.
  16. Wiolenze

    Wiolenze Veteran

    Innlegg:
    4,702
    Likes mottatt:
    31,730
    Bonuspoeng:
    183
    Ville valgt poeng. 180k poeng gir deg jo en del reiser i C, 17-18k nok gir ikke en reise engang(ser bort fra de sjeldne tilbudene) med SK.

    Er vel veldig individuelt uansett, trenger men noen kroner ellr ikke har noe særlig ønske om å reise mer i C så er det jo lett å velge penger, vil man reise så mye som mulig å kan være fleksibel på reisetidspunkt så er jo poeng lettere å velge.
     
    olekvi liker dette
  17. Leon

    Leon Raccoon City Officer

    Innlegg:
    121
    Likes mottatt:
    130
    Bonuspoeng:
    43
    Visste ikke at man kunne velge å få poeng, fikk 1200 euro i februar etter en dags forsinkelse tidligere i år, ellers hadde jeg valgt poeng. 120 000 poeng hadde vært nok til to pers business class til Asia med SAS Eurobonus Mastercard. Ikke bare bare å konvertere kroner til poeng i ettertid...
     
    RoadKing liker dette
  18. Anita

    Anita Aktivt Medlem

    Innlegg:
    417
    Likes mottatt:
    965
    Bonuspoeng:
    93
    Hei, vi skulle vært med sk925 i dag som ble kansellert. Vi ble greit ombooket via Frankfurt med United over dammen. Vi ville da vært 5 timer forsinket. Pga kraftig flyskrekk klarte jeg ikke å gå for både nytt selskap og flytype, så vi valgte å få samme rute i morgen med sas i stedet. Betyr det da at jeg ikke vil få denne kompensasjonen? Den opprinnelige ombookingen ville jo også ha gitt kompensasjon...
     
  19. AndreAa

    AndreAa Medlem

    Innlegg:
    129
    Likes mottatt:
    73
    Bonuspoeng:
    28
    Vil få den uansett.
     
    Anita liker dette
  20. fly4fun

    fly4fun Aktivt Medlem

    Innlegg:
    457
    Likes mottatt:
    339
    Bonuspoeng:
    63
    Det er kansellering som bestemmer om du skal ha kompensasjon eller ei
    Hvor mye du er forsinket avgjører kun hva du mottar.
     
    Anita liker dette

Del denne siden