EuroBonus´ Black November - Har dere endret reisemønster?

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av ILS2, 25. mars 2015.

  1. ILS2

    ILS2 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,107
    Likes mottatt:
    3,177
    Bonuspoeng:
    113
    Vi er snart fire måneder inn i det nye året og fem måneder unna EuroBonus´ Black November. Hylekoret på forumet var til å bli rørt av for oss som liker å være kritiske til ting, og "alle" lovet dyrt og hellig at endringene kom til å straffe seg mht. fremtidig reisemønster.

    ...men det er ofte langt fra ord til handling.

    Så hva er status?

    Har folket det mest i kjeften eller har andre selskaper fått mer busiess?

    Kan starte med meg selv:
    Jeg tror jeg er på 10 SAS-segmenter etter nyttår, men åtte(!) av disse skyldtes Norwegian-streik. Antall segmenter flydd siden nyttår ligger på +/- 30, noe som gir SAS en markedsandel på rundt 33%. Historisk sett har SAS de siste årene stått for i underkant av 70% av mine reiser, så foreløpig er det en betydelig dropp. Jeg har imidlertid noen fremtidige reiser med SAS booket, men jeg anslår at SAS nok vil miste et sted mellom 20-25% av min business året som helhet. Det tilsvarer omtrent 25-30 segmenter, hvorav omtrent 30-40% er flex-billetter.

    Hos meg har Norwegian og Lufthansa vært velvillige mottakere av størsteparten av segmentene. Jeg har fått særlig sansen for Norwegians Nord Norge-produkt med store fly, som sjelden er fulle, noe som har gitt meg 3-setere alene ved nødutgang i fleng. Hadde aldri skjedd hos SAS, som stort sett humper rundt med stappfulle griser (bra for de, kjipt for komforten) - også i Plus.

    Jeg driver på ingen måte noen SAS-boikott, men jeg er blitt veldig mye mer prissensitiv, særlig innenriks, hvor poengene man opptjener for de ekstra hundrelappene hos SAS er tilnærmet lik en vits. Legg til at det ikke finnes noe fornuftig å spise om bord på lange nordiske segmenter, så vinner de null ekstra betalingsvilje herfra. Havregrøten på OSL er av og til et savn, men lever fint med Upper Crust også.
     
    Flight Cancelled, Cecilie and Fnate like this.
  2. Bjørn Helge

    Bjørn Helge Senior Medlem

    Innlegg:
    823
    Likes mottatt:
    570
    Bonuspoeng:
    93
    Ja. Jeg booket bl.a. DY for første gang på flere år når jeg skal til ARN for MegaDO. SAS-tidene passet like bra, men flere hundre kroner ekstra var helt uaktuelt etter endringene. Har flydd 75 000 betalte miles siden endringene ble annonsert, alt hos oneworld. Noe av det var riktignok booket tidligere, og det hadde vært overvekt av andre enn SAS / *A uansett, men ikke 100% / 0%.

    Er et stykke på vei mot LH First med EB, poengene jeg mangler kommer hovedsakelig til å bli samlet gjennom Trumf.
     
  3. mathiasfe

    mathiasfe Veteran

    Innlegg:
    2,773
    Likes mottatt:
    10,106
    Bonuspoeng:
    183
    Tvert i mot nesten for min del. For meg som kan bestille så og si alle mine reiser med ungdomsbillett, bli SAS nesten alltid billigere. Norwegian flyr meg ikke hjem til Bodø fra studiestedet mitt i Tromsø, så der har jeg heller ikke noe valg. Og med 45 segmenter for gull, ser jeg når en mulighet til det.

    Men .. Jeg går i større grad inn på Norwegian sine nettsider for å se om det er prisforskjeller (noe det svær sjeldent er).
     
    Flemming Poulsen liker dette
  4. SASDC8

    SASDC8 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,369
    Likes mottatt:
    1,526
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg var vel ikke det som ropte høyest i november, men også hos meg har det skjedd endringer. DY er for min del uaktuelt, så de har ikke fått en krone. SAS har fått som de pleier, bare Go i stedet for Plus, men de store endringene kommer på utenlands nå i sommer. Dette som hadde vært 99% sikkert SAS flighter i business, som nå blir til andre Star partnere i stedet. SAS tjener ikke en krone, mens jeg får 55000 EB poeng som jeg blir å bruke på reward tur i First med en annen Star medlem. Rundt regent så tjener SAS cirka 100K Nok mindre på meg i 2015 sammenlignet med 2014.
     
    Last edited: 26. mars 2015
    Flemming Poulsen and Cecilie like this.
  5. RedLine

    RedLine Aktivt Medlem

    Innlegg:
    436
    Likes mottatt:
    935
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg har kuttet mine SAS reiser med ca 40%, alle disse er flyttet over til Lufthansa familien og Miles & More kortet. Disse reisene ble i fjor utelukkende booket med SAS og de hadde nok fortsatt og bli det hvis de ikke hadde kuttet så grovt. Opprettholder nok EBD kortet, men er halveis på vei til M&M Senator kortet nå og skal nok klare det uten for store problemer ila året. Må si jeg trives veldig godt tilbake hos Lufthansa, SAS Plus og LH Business er liksom ikke helt det samme selv om prisen overaskende ofte er lik... (med mitt reisemønster)
     
  6. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg har kuttet betydelig fordi jeg ikke lenger ser noe point i å velge SAS fremfor KLM eller Lufthansa ut i Europa.

    Så langt i år har det bare vært 1 SAS flight (til sammenligning har jeg 13 med BA). Flere ville det historisk blitt. Men av det som normalt ville gått til SAS forsvant:

    4 til BA
    1 til Lufthansa
    1 til Norwegian (dog var det litt convenience også)

    Og i fremtidige bookinger ser det likedan ut. Med litt KLM, Lufthansa og slikt.

    Jeg velger nå BA om det er praktisk mulig, og ellers velger jeg utelukkende dem som jeg synes har det beste produktet/prisen. Der kommer dessverre SAS langt bak i leksa.

    Er ikke på SAS-hatern, men har bare lagt bort lojaliteten.
     
  7. KristianSk

    KristianSk Veteran

    Innlegg:
    1,712
    Likes mottatt:
    1,998
    Bonuspoeng:
    113
    7 flighter som potensielt kunne gått til SAS har gått til BA. Nå skal ikke jeg argumentere for at BA intra-europe er noe råflott i det hele tatt, men de blokkerer hvertfall midtsetet i biz og softblocker for statuspassasjerer i eco.

    Jeg har forøvrig ikke fløyet SAS siden 19 oktober, en kombinasjon av produkt, pris og at det ikke har passet seg sånn. Jeg har egentlig blitt ganske likegyldig til hvem jeg flyr med i Europa, bare de flyr til en hensiktsmessig flyplass.
     
    Last edited: 25. mars 2015
  8. Cecilie

    Cecilie Se! Jeg sitter i en flymotor.

    Innlegg:
    2,180
    Likes mottatt:
    2,364
    Bonuspoeng:
    113
    Nei, jeg har nesten bare flydd SAS. Men det er fordi jeg for det meste har reist innenriks i Norge og da har SAS de beste rutetidene, altså kortest ventetid på OSL for mitt vedkomne.

    Reisemønsteret mitt er for øyeblikket bare et tonn av flights innomfjøs, og da er det ikke så mange andre, tidsfornuftige alternativer, dessverre.
     
  9. peterfox

    peterfox EBD-QR Platinum- HH Gold - Carlson Rewards - Gold

    Innlegg:
    2,145
    Likes mottatt:
    2,214
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg har valgt å dempe ned, fordi jeg ikke lenger ser nok fordeler ved å velge SAS,

    Jeg har booket følgende så langt i 2015;
    12 til SK (domestic)
    4 til LH
    2 til QR
    18 til CX

    Love it !
     
    SASDC8 liker dette
  10. rkvalvaa

    rkvalvaa Aktivt Medlem

    Innlegg:
    438
    Likes mottatt:
    665
    Bonuspoeng:
    93
    Har også redusert kraftig hos SAS, er LH og BA som har fått mesteparten av reisene i Europa. Drypper litt på Norwegian også i Norge, der hvor jeg før gjerne hadde full flex plus med SAS mellom BGO og OSL har Norwegian fått flere
     
  11. Christian

    Christian Senior Medlem

    Innlegg:
    904
    Likes mottatt:
    295
    Bonuspoeng:
    63
    Reiser generelt litt mindre i år, men familieturen som i fjor ville gått med Star alliance gikk med Emirates istedet.
     
  12. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,838
    Likes mottatt:
    2,411
    Bonuspoeng:
    113
    Har flydd SAS/WF i skandinavia, mye pga begrensede valgmuligheter fra flyplass. Kun GO nå, droppet flex/plus. Som flere nevner er det spesielt IC-reiser som SAS mister fra min side. Synes Fnate sier det godt, er heller ikke på SAS-hater, de har bare mistet min lojalitet.
     
    Fnate liker dette
  13. Brunello

    Brunello A heart's a heavy burden

    Innlegg:
    733
    Likes mottatt:
    1,331
    Bonuspoeng:
    93
    Så langt for 2015 har jeg bestillt ( for hele året, bruker tilbudene som dukker opp) to biz og en coach til Bangkok med hhv Qatar og Turkish Airlines, coach til Tokyo med Qatar, en biz til N.Y. med Swiss, fem turer i innenlands og Europa med SAS - stort sett betalt med bonuspoeng fra AMEX-bruk - og fem med Norwegian. Det er "value for money" som gjelder, ettersom jeg delvis betaler selv, og delvis betaler selv... (dvs. via eget firma). De fem turene med Norwegian ville kanskje tilkommet SAS, om bonusopptjeningen hadde vært bedre. Kan ikke si at reisemønsteret har endret seg, ettersom jeg ikke har reist så mye før, men SAS faller ihvertfall igjennom ved nesten hver eneste sammenligning.
     
    Last edited: 26. mars 2015
  14. Rune

    Rune Medlem

    Innlegg:
    61
    Likes mottatt:
    81
    Bonuspoeng:
    18
    Siste opptjeningsperiode hadde jeg 77 SAS-flighter. Så langt, et halvt år inn har jeg 27, og kun 8 etter desember. Siste long-haul var med Emirates til Taipei og skal fly Lufthansa Biz til Orlando i sommer. Flyr mest short-haul Europa, og i det siste har jeg i vesentlig større grad booket rett på Lufthansa. Slutt på tiden da jeg gadd å mellomlande i CPH for å sikre en ekstra SAS-flight. Vil klare Diamond med et nødskrik også etter denne sesongen, men deretter blir det nok å dra inn gull og deretter shoppe rundt der det passer meg.
     
  15. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    Kan også legges til fra meg. Internt i Skandinavia har de fremdeles det beste produktet om man har status i alliansen. Så med omtrent samme pris ville jeg utelukkende valgt SAS her. Noe jeg også har på fremtidige bookinger. Om jeg ikke hadde status er det jo helt likt med Norwegian og kun pris som talte.
     
  16. ILS2

    ILS2 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,107
    Likes mottatt:
    3,177
    Bonuspoeng:
    113
    Samtidig er DY nå det eneste selskapet som tilbyr noe av substans å spise på flighter over en time i Norden. Man kan sikkert diskutere smaken opp og ned i mente, men heller en dvask cheeseburger i ny og ne enn 18 Wasa. Jeg deler også oppfatningen til flere om at Fast Track-køen nå ofte er lengre og tregere enn vanlig kø på OSL i rushet, men det er dog færre "førstegangsreisende" med 18 flasker Olden gjemt bort i alle veskens hulrom i FT-køen.
     
  17. Jeltzin

    Jeltzin EBD, BA Sølv

    Innlegg:
    42
    Likes mottatt:
    66
    Bonuspoeng:
    18
    Jeg har byttet 3 long haul Biz class roundtrips neste fem måneder til One World fra SAS / * A pga. kombinasjon alltid bedre Biz priser hos BA og Finnair til de ulike destinasjonene (SIN, ICN, BKK, PVG og GIG) samt at SAS har redusert Business saver EB-poeng (booking klasse jeg vanligvis bruker).. I tillegg, for reise til SIN så er jo Biz prisene med SAS / SQ via CPH blitt alt for høye.. Til Europa (mest sentral og nord Tyskland) blir det fortsatt SAS / Lufthansa .. Få andre alternativer bortsett fra KLM via AMS..
     
  18. Bizflyer

    Bizflyer Veteran

    Innlegg:
    3,818
    Likes mottatt:
    3,024
    Bonuspoeng:
    113
    Frem til november var jeg veldig pro SAS, og betalte gjerne ekstra for Plus hvis forskjellen i pris ikke var så stor.

    Siden den gang har jeg flydd både KLM og Norwegian i tillegg til SAS, og da uten å betale ekstra for noe Plus som ikke gir en pøkk ekstra.

    Så SAS har definitivt fått mindre penger fra meg enn hva de ville fått om de hadde droppet tåpelighetene i november.
     
  19. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    What??? Har Norwegian servering? Hvor? Evt egen tråd... Mulighet for mat er gamechanger for meg
     
  20. Flyer91

    Flyer91 Aktivt Medlem

    Innlegg:
    293
    Likes mottatt:
    86
    Bonuspoeng:
    28
    I og med at jeg fortsatt kan reise på Ungdomsbilletter hos SAS er valget fortsatt for meg enkelt i forhold til pris. I allefall så tett oppimot avreise som jeg normalt bestiller billettene. Men jeg har endret bonusprogram for opptjening av av poeng på SK flightene.

    A3 har fortsatt 100% på alle GO billetter og 200% på alle PLUS billetter i tillegg så er minimum miles på 600 og 1200 miles. Det gjør at jeg kan opptjene miles mye raskere enn med Eurobonus og i tillegg med en fin uttakstabell så har jeg reddet meg litt inn, i allefall når hovedvekten av mine reiser med SAS er innenlands.

    Eurobonus poeng tjenes fortsatt inn på AMEX og Shell Mastercard (Trumf) og de flightene som lønner seg å kreditere til EB kontra A3. Jeg håper uansett at tilgjengeligheten på bonusbilletter hos SAS på biz interkontinentalt vil få bedre tilgjengelighet og i allefall ikke verre.
     
    anders82 liker dette

Del denne siden