Eurobonus 2.0

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Darkcho, 12. sept 2013.

  1. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Noe som er utrolig lavt og tyder på at EBG kun er mid tier snart
     
  2. Bjørn Helge

    Bjørn Helge Senior Medlem

    Innlegg:
    823
    Likes mottatt:
    570
    Bonuspoeng:
    93
    Ser ikke helt den. Dette kravet er jo allerede økt for nordmenn til 50 000/50 segments, så 45k/35 er jo bare i en overgangsfase. Jeg tror at man vil se en svak devaulering av EBG, men at det fortsatt vil være *G, og at EBD beholder dagens EBG-fordeler + litt til.

    Se f.eks. TK, som har et nivå over *G - likevel er kravet til Elite Card (*G) bare 40 000 for to år.
     
  3. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    50K er slett ikke mye, det har vært helt opp til 90K som har vært påkrevet for EBG back in the day.

    TK Elite er også midtier, akkurat som at BA Silver og KLM Gold og Lufthansa Senator er midtier. Du slipper inn i loungen, men ikke de beste loungene.

    Hadde en lang diskusjon med Randy om Eurobonus neste steg. I motsetning til Lufthansa, BA og mange andre, har liksom ikke Eurobonus særlig mye å tilby over det som allerede tilbys til Pandion og Gull (som First lounger etc)

    Dersom det nye nivået skal være 100K og 100 flighter, mens at EBG i Norge garantert vil øke medlemstallet, tror jeg kanskje Scandinavian Loungene burde gjøres om til EBE/EBD (De har ikke bestemt navnet enda selv om noen "velinformerte" sier at de har det.), mens de gjør businessloungene om til Star Gold? Oppgradere Star Gold loungene til LH Business Lounge standard med brennevin og gjøre Scandinavian Loungene mer eksklusiv?

    Gratis BOB er noe man burde tilby det nye top tier, mens EBG i kabinen blir det samme. Du kan velge sete ved booking, men betaler ombord.

    Innsjekk, der burde man differensiere på de største stasjonene. Star Gold / EBG, Business men egen innsjekking kun for Pandion og det nye nivået.

    Oppgraderingsvouchere er noe mange mener man burde innføre. Nå som SAS får helt ny webside mm, burde man gjøre noe ala Lufthansa med 2 oppgraderingskuponger som LH Senator for EBG, 4 for det nye nivået og 6 for Pandion?

    Mange ideer der ute, poenget er at som EBG som topp har en stor andel av SAS sine høyfrekvenskunder ikke akkurat mye å fly etter når de passerer 50K, ett utrolig lavt # for folk som reiser i jobben. Det å få top tier etter kun to turer langt i biz er for lite.

    Da får du kunder som sier "now what?" jeg er allerede ved 50K, hva skal jeg fly for nå? Det er ikke som det er her i USA at du får oppgradering til F dersom du fortsetter å fly, det alle største intensivet vi har her i landet. Du opptjener da toppstatus og bruker den og nyter at du flyr First gratis og du er alltid øverst på oppgradringslista med de høyeste nivåene. Det er absolutt ingen intensiv til å fortsette å fly med SAS, skal du til Plus innen Europa, må du betale for det og da får kunder med 1500 spenn i lommeboka si bedre service, mer poeng og samme perks som det du har som EBG.

    Så det er solkeklart at de må gjøre noe.. Jeg håper bare de gjør noen smarte trekk, ikke noe som er forutsigbart.
     
    GinTonic and Roberto like this.
  4. Roberto

    Roberto co-founder

    Innlegg:
    218
    Likes mottatt:
    227
    Bonuspoeng:
    43
    Flere av mailene og de ulike kampanjene (som har vært targeted) har en notis i bånn om at det kommer endringer snart. Så dette blir en spennende høst!

    Til Tommys poeng så må jeg tilføre en ting til. Som Tommy korrekt påpeker er det mange som kan ende opp med en "hva nå?" følelse etter oppnådd nivå. Problemet vi har er at det ikke finnes valg -- mange av oss "må" simpelthen forbli EuroBonus-medlemmer, mens man i USA kanskje ville ha hoppet fra UA til AA.
     
  5. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg tror allikevel at det er et god ide at man har "noe å fly etter". BA har for eksempel alltid en "neste belønning", selv om det ikke er et nytt nivå. Når du har oppnådd gull, står det for eksempel a "om du samler xxx Tier Points til får du en 2-4-1 voucher". Eller Concorde Room kort eller noe. Jeg tror det kan gjøre flere lojale til SAS.

    Oppgraderingsvouchere ønsket jeg før. Nå tror jeg nesten jeg hadde blitt forbanna om jeg hadde fått en. Oppgradere... TIL HVA? PLUS? Seff er det enkelte som kan bruke det på intercont men award availability i C er jo ikke tilstede.

    Fri BOB... Ja, kanskje.

    Kort sagt er jeg litt usikker på hva de egentlig kan hive i potten.
     
  6. ILS2

    ILS2 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,107
    Likes mottatt:
    3,177
    Bonuspoeng:
    113
    Ja, hvor i all verden skal de hente "EBD"-perks fra?

    Oppgraderingsvouchere er selvsagt attraktivt på IC, men ingen mennesker med over 36,9 i IQ vil bruke det på å "oppgradere" til WrapClass2E innen Europa. Ingen! I så fall bør vedkommende fratas både poeng og status :p

    At det kan komme endringer i loungepolicy-en, er ikke helt utenkelig. Det ryktes at Lufthansa vil gjøre SEN-loungene mer eksklusive ved å kaste ut Star Gold-pax i Y (sende de i Business Lounge i stedet), noe som vel vil/bør trigge en respons fra andre europeiske Star-selskaper utenfor Miles & More (ikke mange det). Problemet for SAS er at de alt - i teorien - fyller opp sine egne Business-lounger med Plus-passasjerer, slik at det strengt tatt ikke er plass til å kaste ut EBG + Star Gold fra Scandinavian Lounge. Nå mistenker jeg imidlertid at Plus ikke er blitt den salgssuksessen SAS hadde trodd, særlig på intraeuropeisk (baserer det på et tynt empirisk grunnlag av egne + bekjentes reiser), så plassproblematikken har kanskje ikke åpenbart seg helt enda.

    En mulig "EBD"-perk kan være garantert åpent midtsete i Plus. Det tror jeg mange hadde satt pris på, samtidig som det ville løftet produktets kvalitet. Det er nemlig noe aldeles stusselig over synet av to rader stappet med pax i Plus, mens flere Go-pax bak i flyet har åpent midtsete og/eller nødutgang.

    Gratis mat/drikke ombord tviler jeg på. SAS har ettertrykkelig vist at cateringen på shorthaul skal kuttes til beinet - og enda litt til - så at noen tusen "EBD"-ere i Go plutselig skal få fri bar, tviler jeg på. Om ubegrenset tilgang på wrap vil medføre økt revenue per pax for SAS, er vel uansett nokså tvilsomt ;)

    Ekstra bonuspoeng for "EBD" (f. eks. 50%) burde være selvsagt, men i og med at Pandion hittil kun har fått 25%, har jeg mine tvil,

    Bedret tilgjengelighet for bonusreiser med SAS, og kanskje også Star Alliance-mulighet for CT, kan være en ok perk for "EBD".

    Da gjenstår det en del partnerperks av typen status hos hoteller, leiebilkjeder, kredittkortselskaper m.m. Greit å ha, men ingen spendkatalysator i seg selv.

    Jeg klarer uansett ikke å riste av meg tvilen til EuroBonus 2.0 jo nærmere lansering vi kommer. E-posten som EuroBonus sendte ut med en undersøkelse som fremstod som en "hvilke perks kan vi ta fra deg uten at du blir altfor sint"-fisketur, burde få varselslampene til å blinke. Når de i tillegg begynner å kaste EBG-status etter folk, en status som lenge var ganske vrien å få for folk som fløy innenriks eller kun på Economy innen Europa, ja, så bør alarmklokkene akkopagnere varselslampene. Jeg håper imidlertid at jeg tar feil.
     
  7. erwiol

    erwiol Nytt Medlem

    Innlegg:
    1
    Likes mottatt:
    1
    Bonuspoeng:
    3
    Kanskje free middle seat hvis tilgjengelig?

    Ellevill gjetning på andre ting:
    - Naturligvis priortet over SKG på alt som i dag: Standby, oppgradering etc.
    - +30-35% opptjening (tviler)
    - Hvis tilgangen til SEN loungene forsvinner for *G hos LH blir den fortsatt tilgjengelig for SKD.

    Kan det hende SK*G blir det nye *S-nivået til SAS? SKG blir bare et "SK-gull" med tilgang til egne lounger eller man innfører nytt Bronze (dagens sølv), Silver (dagens Gold)... Mange andre carriers har lounge-aksess i sine sølvkort og det er kanskje ikke helt utopisk at SAS sikter mot noe lignende. 50k poeng er veldig lavt som flere allerede påpeker her (5x til syd-spania i Y eller et par ganger i året til USA i C). Jeg må ærlig innrømmet jeg ikke har satt meg veldig godt inn i andre programmer, men jeg vil bare tro at dersom LH og andre europeiske carriers hadde hatt slike nivåer ville *G vært rimelig utvannet (det er vel kanskje allerede det?)
     
    tommy777 liker dette
  8. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Heisann og velkommen.

    Jeg vet at det er mye roping i gangene hos Star for tiden, men at det blir en stor tierendring tror jeg ikke er realistisk. Lufthansa liker å leke storebror og har bla. stengt ute US Airways miles redemption fra LH sine First produkter og nå får Turkish og Aegean straff for å ha kastet Star Gold etter folk. Matching innen allianse fortjener en reaksjon, Turkish har etter min mening opptredt rimelig cowboy.

    Er dog litt usikker på om SAS er klare for en såpass stor endring som å ikke gi EBG loungetilgang, men jeg tror ikke det er dumt å begrense tilgangen til businessloungene.

    BA har jo adgang til businessloungene som Silver, men de har jo også Bronze som er deres svar på sølv i Star.
     
  9. Christian

    Christian Senior Medlem

    Innlegg:
    903
    Likes mottatt:
    294
    Bonuspoeng:
    63
    Sorry for OT, men hva slags "straff" har Turksih og Aegan fått?
     
  10. ILS2

    ILS2 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,107
    Likes mottatt:
    3,177
    Bonuspoeng:
    113
    Swiss stenger jo sine First Class-awards for alle unntatt SEN og HON hos M&M fra nyttår. Er det kollektiv avstraffelse på gang? ;)

    Jeg synes det er helt greit å reagere mot gullkortkastingen fra Aegean og Turkish, men SAS bør vel i den forbindelse sitte stille i båten og håpe at storebror ikke ser hva slags kampanje de kjører om dagen. Star Gold i halvannet til to år for 500 EUR er vel neppe med på å holde oppe eksklusiviteten til Star Alliance Gold. På den annen side kan det jo hende at SAS har lumske planer for EBG-statusen når EuroBonus 2.0 lanseres, så kanskje det ikke blir noe problem likevel.
     
  11. Dash

    Dash Medlem

    Innlegg:
    160
    Likes mottatt:
    95
    Bonuspoeng:
    28
    Vist free BOB kommer for EBD, så tror jeg at man automatisk blir oppgradert til Plus med GO restriksjoner på billetten.
     
  12. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Lufthansa har varslet at det blir begrenset hvilke Star Gold medlemmer som får tilgang til Senatorloungene fremover. Turkish har jo matchet innen alliansen, mens Aegean har veldig lave opptjeningsterskler for å få Star Gold. Lufthansa har overhodet ikke satt pris på Turkish sin matching, noe som har brutt skrevne gentlemans regler man har hatt i Star inntil nå, nemlig at man ikke matcher internt i alliansen.
     
  13. Martin F

    Martin F Senior Medlem

    Innlegg:
    627
    Likes mottatt:
    562
    Bonuspoeng:
    93
    Matching innen egen allianse genererer vel ikke nødvendigvis så mange nye loungebesøkende, men bare "forlenger" de som allerede er der? Det er vel de utenfra som evt. blir de nye?
     
  14. Christian

    Christian Senior Medlem

    Innlegg:
    903
    Likes mottatt:
    294
    Bonuspoeng:
    63
    Noen som vet om en kommende pressekonferanse eller annet som kan indikere når vi får nye Eurobonus?
     
  15. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Er ikke sikker, men jeg har en dialog med nysjefen og det virker som han ønsker å bli litt varmere i trøya før noe lanseres. De har invitert meg til å delta i en liten gruppe som skal møtes for å gi feedback. Den invitasjonen er ikke veldig gammel, tipper det kanskje blir før jul, men jeg aner ikke om de kanskje lanserer noe før
     
  16. Christian

    Christian Senior Medlem

    Innlegg:
    903
    Likes mottatt:
    294
    Bonuspoeng:
    63
    Ser poenget hans med å komme seg på plass i ny jobb, men dette sklir jo i god SAS-stil. Skulle ikke dette lanseres i oktober egentlig? Hør med han når de får på plass bonusreiser i SAS-plus intercont igjen neste gang du snakker med han da.
     
    tommy777 liker dette
  17. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    Her tror jeg at dess lengre tid det tar dess bedre. No news is good news etc...

    Ikke stress han opp, Tommy ;)
     
    Bizflyer and tommy777 like this.
  18. SpotOn

    SpotOn Nytt Medlem

    Innlegg:
    46
    Likes mottatt:
    18
    Bonuspoeng:
    8
    Å snevre inn adgangen til *G-loungene vil vel gi en del plassutfordringer i den mindre eksklusive delen av loungen - i allefall så lenge ikke adgangen til disse også begrenses eller noen begynner å flytte noen vegger for å øke arealet. Men jeg er ikke sikker på hvor mye det er mulig å gjøre med totalarealet gitt dagens plassering av loungen på OSL...

    Vi får vente i spenning...
     
  19. SpotOn

    SpotOn Nytt Medlem

    Innlegg:
    46
    Likes mottatt:
    18
    Bonuspoeng:
    8
    Et annet poeng er vel også at dersom jeg kommer meg inn i en SK-lounge med et TK*G kort, så må TK betale for inngangen. En av loungepersonalet som slapp meg inn i loungen på OSL sa iallefall noe i den retning når jeg dro fram TK-kortet. Dermed er det vel mer tapet av eksklusivitet enn kostnaden som er grunnen til at man kunne ønske å begrense lounge-tilgangen..?
     
  20. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Det er ingen tvil om at de endringene SAS nå gjennomfører vil gjøre at Businessloungene vil få mye større press. De sier jo selv at man har en besøksøkning på 20 til 30% i Businessloungene siden Plus ble introdusert. Nå blir de også mye mer aggresiv i oppsalg av loungetilgang.

    I den andre enden ser vi at det blir mye enklere å bli EBG enn det var før bonusforbudet ble pålagt, samt at 25% regelen også nå er vekke. Så jeg tipper at vi ser mange nordmenn gå opp til det nye tieret som snart skal lanseres.

    Det blir nok litt prøv og feil her, men en ting er ihvertfall sikkert. EBG er ikke en eksklusiv klubb.
     
    SpotOn and GinTonic like this.

Del denne siden