Eurobonus stadig utvannet, lounge og fast track for "alle"

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av edstro, 27. juli 2015.

  1. edstro

    edstro Medlem

    Innlegg:
    220
    Likes mottatt:
    89
    Bonuspoeng:
    28
    Hei :)

    Om det er noe jeg har irritert meg over, er de utvanninger som skjer i eurobonus og at det stadig blir lettere å oppnå fordeler og flere for tilgang til dem. Spesielt den siste tiden.. Det virker ikke like eksklusivt lenger og det irriterer meg litt.

    Fast track skulle hvert forbeholdt gullkunder og oppover. Nå kan man med SAS pluss (som ofte bare er noen kroner billige) få adgang til fasttrack og sølv kort i begrenset periode.
    Ikke nok med at norwegien selger adgang til den, for 100 kroner (spesielt den er særlig drøy, og jeg kan ikke fatte det er lov??).

    I loungen er det fullt av folk med billige sas plus biletter og sølvkort kunder om sommer og jul, og det er fullt kaos :p

    Noe som særlig skaper denne situasjonen er at man kan gi bort sølv og gullkort. Mener dette burde blitt fullstendig avskaffet og man kunne heller gitt flere og bedre fordeler til gull/diamant kunder istedet. Et alternativ kunne vært flere poeng per flyvning og at poeng over 90 000 eller segmenter over 90 i perioden teller for neste kvalifiseringsperiode.

    Mulig noen synes jeg er prippen, men jeg synes bare at dette skulle vært forbeholdt de beste kundene over tid. Noe det ikke er lenger. Eurobonus og fordeler derav blir stadig utvannet. Hva synes dere om det? Har dere tenkt på det samme og hvordan har SAS tenkt det fremover? Skal fast track og lunge være for alle.
     
    NoLimit liker dette
  2. pudderjeger

    pudderjeger Medlem

    Innlegg:
    61
    Likes mottatt:
    40
    Bonuspoeng:
    18
    Det virker ikke helt som du forstår dette. Dette handler ikke om å gi enkelte kunder perks, klø dem på ryggen og bordell om så er, fordi de har "fortjent" det. Det handler om å tjene penger. SAS har ingen fordel av å gi en veldig god kunde flere "perks". De har derimot en gevinst av å få en NY lojal kunde. Som er nettopp det de kanskje gjør, når noen får et gullkort av en i familien, en kompiss eller kjøpt på FINN. At du blir furt, stiller jeg meg bare "meh" til. Jeg har aldri syntes at lounge er så "fett" jeg da, så jeg skjønner ikke helt hva du syter over, for å være ærlig.
     
    Trety, OttoL, m.normann and 2 others like this.
  3. Jørgen

    Jørgen Livsnyter

    Innlegg:
    2,805
    Likes mottatt:
    2,115
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg er i utgangspunktet mye enig med deg @edstro.. Dessverre har @pudderjeger en del poenger her, nemlig at SAS nok tjener mer på deres modell enn at de fleste perks kun skulle vært for EBG og oppover..
     
    NoLimit liker dette
  4. Outback_Oggy

    Outback_Oggy You'll Never Walk (or Fly) Alone

    Innlegg:
    468
    Likes mottatt:
    1,749
    Bonuspoeng:
    93
    Nå er det vel ikke mer enn et halvår siden dette forumet flommet over av meldinger om at endringene i Eurobonus ville føre til at det nesten ikke ble noen igjen med Gull- og Diamantkort, og knapt noen med Sølvkort. Så jeg er vel ikke helt enig i at det blir utvannet - heller det motsatte. I år har det dukket opp lounger og fast track på flere flyplasser, og utenlands loungen på OSL er i ferd med å utvides og oppgraderes. Det synes jeg er bra!
    Praksisen med å tillate flere tilgang til loungene og fast track i ferietider ser jeg gir noen utfordringer - spesielt for de av oss som ønsker at loungen skal være litt mer fredelig enn resten av terminalen også på sommerstid. Jeg er ikke spesielt begeistret for denne praksisen heller, men ser at det gir noen som reiser mye mulighet til å gi familien "noe ekstra" når de skal på ferie sammen... Kø i fast track er for øvrig noe som oppleves over hele verden og til alle årstider.
    Jeg tror ikke det å gi bort gull- eller sølvkort har noen stor praktisk betydning, og som de andre er inne på tviler jeg på at SAS kommer til å gi flere og bedre fordeler til gull/diamanter. De prøver nok å balansere mellom hva som skal til for å beholde de gode kundene og hva som skal til for å skaffe flere (forhåpentligvis gode) kunder.
     
  5. KainBenwi

    KainBenwi Aktivt Medlem

    Innlegg:
    317
    Likes mottatt:
    906
    Bonuspoeng:
    93
    Familieforøkelse har gjort at jeg ikke har flydd så mye de siste årene, så derfor jeg er bare sølvkunde hos SAS. Jeg flyr dessverre ikke nok til å oppnå gull for øyeblikket, men likevel vil jeg si at jeg bruker SAS relativt ofte (ut fra min reisevirksomhet) med 20-30 legs i året. Det gir ikke veldig mange fordeler å være sølv, så de ukene med ekstra fordeler om sommeren og ved juletider er kjærkomment for min del i alle fall. Det gjør at jeg velger å være litt ekstra trofast mot SAS når jeg booker billetter. Jeg føler at jeg får noe igjen for det. De fire gangene jeg har vært innom loungen i sommer har jeg synes kapasiteten har vært helt grei. Men hvis det er et stort problem med for mange sølvkunder, så kunne man kanskje satt opp kravet til 15 eller 20 legs?
     
  6. KristianSk

    KristianSk Veteran

    Innlegg:
    1,712
    Likes mottatt:
    1,998
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg har ikke noe særlig å tilføre debatten, annet enn at jeg tror at å redusere antall legs for sølvkort og samtidig gi de lounge er det smarteste SAS har gjort på svært lang tid.
     
    Last edited: 27. juli 2015
    Trety, mathiasfe, pudderjeger and 3 others like this.
  7. TOS

    TOS Senior Medlem

    Innlegg:
    543
    Likes mottatt:
    396
    Bonuspoeng:
    63
    Norwegian kjøper en tjeneste fra OSL på samme måte som SAS og andre selskaper kjøper denne tjenesten. Det er opp til flyselskapene å vurdere hvordan best utnytte denne tjenesten (for sine kunder og for å tjene mest mulig penger selv).
     
  8. TOS

    TOS Senior Medlem

    Innlegg:
    543
    Likes mottatt:
    396
    Bonuspoeng:
    63
    Det tror jeg du har rett i. I alle fall på kort sikt, for det å gi denne typen fordel er nok betydelig billigere enn å skulle konkurrere beinhardt på prisom disse typene kunder. Samtidig så kan det nok fort tenkes at en del hyppig reisende ser mindre verdi i gullmedlemskap i EB slik at man er mindre interesserte i å på død og liv samle alle sine reiser hos et selskap.
     
    Outback_Oggy and KristianSk like this.
  9. Adrian E

    Adrian E Turbulensjeger

    Innlegg:
    1,298
    Likes mottatt:
    3,166
    Bonuspoeng:
    113
    Skjønner ikke helt hvorfor du drar SAS Plus inn i dette, det skal være et produkt der det meste er inkludert for å gi meg en litt mer komfortabel tur. Da er lounge (vanlig business, ikke gullstua) og fast track en selvfølge.

    Plus vil jeg heller ikke kalle billig, på favorittstrekken min CPH - TRD koster Go en tredjedel av det Plus gjør. Men man kan alltid gjøre et kupp.

    Ellers støtter jeg at å hive sølvkort etter kunder har vært en god taktikk fra SAS, for på en god del innenriks er NAX lavere priset, men det er ønsket om å beholde statuskortet som gjør at jeg drar kortet hos SAS.
     
    Stig-Roger and m.normann like this.
  10. AndersB

    AndersB Reisende

    Innlegg:
    1,882
    Likes mottatt:
    1,038
    Bonuspoeng:
    113
    Bare fortsett å gå i fast-tracken på OSL dere, så vi som går gjennom den vanlige kontrollen slipper kø i rushtiden. Mine fire siste turer på OSL har det vært mindre ventetid gjennom vanlig sikkerhetskontroll enn fasttrack, så selv om jeg har fasttrack inkludert i billetten hos Norwegian så har jeg ikke plaget dere med å bruke av kapasiteten der siden jeg ikke har hatt behov for å stå å kø :cool:
     
    OttoL and KristianSk like this.
  11. RescueMe

    RescueMe Kortreist bonusjeger

    Innlegg:
    753
    Likes mottatt:
    1,421
    Bonuspoeng:
    93
    Kjenner mange som har reisemønsteret som du nevner. Altså, de er litt for langt unna gull til å bry seg om å oppnå det, men reiser fortsatt regelmessig. Ingen av de ser helt den store verdien av sølvkort, og reiser derfor der det er billigst. Opplever også selv at sølvkort ikke er det store, muligens med unntak av ekstra bagasje på langdistanse.
     
  12. Jan Fredrik

    Jan Fredrik Veteran

    Innlegg:
    1,803
    Likes mottatt:
    1,693
    Bonuspoeng:
    113
    Helt enig!

    Ser bare hvor glad folk jeg kjenner er for å komme innom kantina og få seg et par humlesmudi. I hvert fall når de vet at de selv har gjort seg fortjent til et sølvkort (gjerne i form av fem t/r hjem til mor og far ila. ett år).
     
  13. pudderjeger

    pudderjeger Medlem

    Innlegg:
    61
    Likes mottatt:
    40
    Bonuspoeng:
    18
    For oss som ikke er flaue for å reise halve jorden med ski i bagasjen, er ekstra bagasje en besparelse på 1500-2000 kroner hver gang man flyr. Så det har stor verdi for noen av oss :)
     
    mathiasfe and Larata like this.
  14. gardamix

    gardamix Aktivt Medlem

    Innlegg:
    276
    Likes mottatt:
    90
    Bonuspoeng:
    28

    Stakk innom SAS loungen samt gull loungen på OSL midten av Juli, så må jeg si at loungen fortsatt er et mer avslappende sted å være sammenlignet med resten av flyplassen!
     
  15. RescueMe

    RescueMe Kortreist bonusjeger

    Innlegg:
    753
    Likes mottatt:
    1,421
    Bonuspoeng:
    93
    Ser den, garantert noe som gjør sølv attraktivt om du reiser mye med ski. Men mistenker at i det store bildet er dette en nisje, det store flertall reiser ikke med ski. Så jeg savner den ene virkelig gode fordelen som en får med sølvkort. Nå virker fordelene å være litt strødd ut over forskjellige ting som kanskje treffer noen av kundene. Om SAS slenger seg på trenden med betaling for all innsjekket bagasje så kan det tenkes at gratis bagasje blir en enda mer profilert del av sølvkortet.
     
  16. Outback_Oggy

    Outback_Oggy You'll Never Walk (or Fly) Alone

    Innlegg:
    468
    Likes mottatt:
    1,749
    Bonuspoeng:
    93
    Ja, jeg skal innrømme at de gangene jeg har benyttet den nye gull loungen har det vært rolig og avslappende der. Det var nok verre i ombyggingsperioden før den åpnet - når det både var mindre plass og flere besøkende pga. ferietid. :)
     
    gardamix liker dette
  17. pudderjeger

    pudderjeger Medlem

    Innlegg:
    61
    Likes mottatt:
    40
    Bonuspoeng:
    18

    Ja, det var bare et eksempel. Fast Track, innsjekking på business, lounge tilgang og ekstra bagasje tror jeg ikke kan kalles en nisje. Det er noe som gir en fordel for de fleste. Grunn nok for meg til å velge SAS og det tror jeg det er for mange andre også. Spesielt siden det er veldig lett å få sølvkort. SAS har mer å tjene på dette enn å gi nok en perk til en kunde som allerede flyr med dem hver dag.
     

Del denne siden