EuroBonus vs Norwegian Reward - hvem er best?

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Bizflyer, 07. des 2015.

  1. Adrian E

    Adrian E Turbulensjeger

    Innlegg:
    1,298
    Likes mottatt:
    3,166
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg er positiv til endringene som har skjedd med Norwegian Rewards og samtidig har jeg sans for enkelheten i programmet. Opptjeningen skjer på prosent og ett poeng er en krone, samtidig som du kan delbetale en hver billett med poeng i tilfelle noen skulle gå ut i løpet av nærmeste fremtid. Rent og pent, få muligheter for å "lure" systemet.

    EuroBonus blir fort litt mer abstrakt og kan være smårotete å forholde seg til med mindre du er sepesielt interessert. Bookingklasse, segmenter og soner er noe de færreste tenker over når de bestiller billetter, men kostnaden har alle et forhold til. Så ta tak i EuroBonus som allerede kan være litt rotete, legg til enda ett parameter som avgjør status og som gjør det mer "sikkert" mot oss her inne som jakter status for best pris. Så sitter kritikken ganske løst fra flere hold, inkludert oss som furter over enda en devaluering av noe vi utnytter.

    Blir nok fort noen flere turer med Norwegian neste år, de fleste av reisene mine skjer med bare håndbagasje og består av ett enkelt strekk som jeg vil få fort unnagjort. Muligheten for gratis setereservasjon etter 12 flyvninger blir også en liten gulrot. På toppen av dete hele reiser jeg på ungdomsbiletter og 299,- (evt. 399,- med regjeringens påfunn) er en uslåelig pris.

    Når det er sagt, så kommer jeg fortsatt til å fly en del med SAS og ha en brukbar opptjening på EuroBonus-kortet. Er helt avhengig av Widerøe for å komme meg frem og tilgang til lounge er superkjekt i ferietider. På flere av turene mine leverer også SAS en bedre pris enn Norwegian, så opptjening blir det uansett.

    Er nok bare å vente på EuroBonus 3.0 og se hva SAS finner på, så får vi ta en skikkelig sammenligning hvis det blir omsetningsbasert opptjening.
     
    Henrik liker dette
  2. KristianSk

    KristianSk Veteran

    Innlegg:
    1,712
    Likes mottatt:
    1,998
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg reiser ikke veldig mye med Norwegian, men jeg har alltid syntes programmet deres har vært temmelig ryddig. Hver gang jeg bestiller en reise med DY tømmer jeg cashpoints kontoen, ikke veldig morsomt, men greit nok.

    Med den siste tidens faktiske forbedringer tror jeg SAS (som nærmeste konkurrent) vil få stor konkurranse om sølvkort-kundene (de som flyr mindre enn 45 legs pr. år). Mer enn 45 legs årlig ville jeg nok fremdeles lagt til SAS pga. lounge/*A fordeler.

    Blir spennende å se hva Eurobonus 3.0 bringer, det ligger vel i kortene at det blir omsetningsbasert og jeg er ikke nødvendigvis negativ til det.
     
  3. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Vi spiste på mash og ble matforgiftet.
    Nå betaler jeg 200 kr mer og spiser i loungen:D

    Unnskyld offtopic, jeg bare måtte :)
     
    tommy777, Kjakan and Scandipendler like this.
  4. Scandipendler

    Scandipendler Veteran

    Innlegg:
    1,815
    Likes mottatt:
    2,233
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg har også blitt uggen etter en (ekstremt dyr) biffmiddag der en gang. Men jeg har også blitt uggen av maten i SAS-loungen, så jeg prøver å holde meg til flytende næring.

    On topic: Fordelen med Norwegians program er fremfor alt brukervennligheten og oversiktligheten, og jeg synes ikke opptjeningen er så verst, billettprisene tatt i betraktning. Som et rent bonusprogram hvis man ser vekk fra perks, så er det mitt inntrykk at Reward overgår Eurobonus. Men jeg klarer ikke helt å se hvordan Norwegian skal klare å gjøre programmet attraktivt for de som virkelig flyr mye - og langt - uten lounges og deltakelse i en allianse. Det er lett å ta det for gitt, men noe av det jeg virkelig liker med EB og *A, er fordelene ma får også hos andre selskaper enn SAS.
     
    Travellingalf liker dette
  5. Shyneno

    Shyneno Okama

    Innlegg:
    2,036
    Likes mottatt:
    1,471
    Bonuspoeng:
    113
    Greia er vel kanskje at de ikke har så mange som flyr så ekstremt mye? Hvis man sammenligner med f.eks SAS?
     
  6. Ruby

    Ruby Super-veteran

    Innlegg:
    1,932
    Likes mottatt:
    6,776
    Bonuspoeng:
    183
    Personlig synes jeg at Norwegian Rewards "suger" til de grader. Jeg reiser en god del med DY i jobbsammenheng. Min arbeidsgiver har avtale med DY, en pris gunstig og god avtale. Men på disse billettene får jeg ingen Cashpoints, nada, niks.
    Når det gjelder den kampanjen med 24 reiser fra juli og ut året startet det veldig bra og flyreisene talte. Fikk tilogemed mail om at jeg bare hadde 4 reiser igjen så hadde jeg gratis billett. Har over 24 reiser nå. Her om dagen oppdaget jeg at alle disse reisene var nullet ut og ikke lenger tellende for en gratis interkontinental reise med DY. Shame on DY og Rewards programmet deres.

    Er mye mer fornøyd med Eurobonus, der deles det ut poeng til den som reiser, uavhengig av hvilken firmaavtale som ligger i bunn (slik var det i allefall sist jeg benyttet meg av SAS og firmaavtalen. Videre får en av Eurobonus et kort som glinser i fine farger ;)
     
  7. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Fin debatt. Dette er en analyse som er basert på å finne ut hva som er best for den gjennomsnittlige kunden, ikke for hvordan jeg reiser og hvordan de fleste her inne reiser. Majoriteten av kundene til legacy carriers bruker bonuspoengene innen den regionen de bor, kjenner ikke tallet for Eurobonus, men dersom jeg sier at 0,1% bruker sine poenger som oss i First og at under 3% bruker poengene sine mest langt. Mange grunner til det, men faktumet er at a) det er tilnærmet umulig å brenne poeng i langt og når det er tilgjengelig, er det kun eco. En annen viktig faktor er at det nå tar såpass lang tid å tjene opp noe som helst, så for en infrequent traveler som en EBS som flyr for eksempel 10 flighter i året innenriks/Norden (noe som er langt over gjennomsnittet for en EB kunde), tjener man bare 2500 poeng. Når man vet at EB poeng utgår etter kun 5 år uansett om det er aktivitet eller ikke, blir alternativet for uttak for de som ikke reiser mye, relativt begrenset.

    Det gjør Norwegian Reward suverent mest attraktivt for den aller største kundegruppen: De som reiser lite, litt eller sånn passelig. Nei, programmet passer ikke for folk som skal til alle verdenshjørner og man mangler foreløpig aspirational awards, men programmet er oppsiktsvekkende generøst.

    Det er to ting som gjør at Norwegian Reward skiller seg kraftig ut fra andre revenue baserte programmer. Vanlig kickback er 1-5% for de billigste billettene med status til maksimum 10% med status, det å gi 12% på de billigste billettene eller 20% på flexbilletter som ofte ikke er veldig dyre, er world class, ingen gir så mye som det.

    I tillegg er det ganske så revolusjonerende at en true stand alone low cost carrier faktisk gir fordeler som fast track, gratis setevalg mv. Det er en helt ny trend at LCC nå beveger seg inn i legacy carriers sitt territorie og gir bort ancillary revenue.

    Man kan si hva man vil, men når fars forretningsreise til New York i Premium er nok til at en familie på 4 kan reise helt gratis t/r London, er det ett program som fortjener ros.
     
    Jørgen, Kjakan, TOS and 8 others like this.
  8. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    2,984
    Likes mottatt:
    8,365
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg hater revenue based programmer. Men har nok reist omtrent like mye (som i mye) med DY og SK. DY er utvilsomt best for folk flest (når vi kun snakker om fordelsprogrammet), mens SK er best for de fleste her.

    Ut fra tonen rundt her er det ikke bare meg som får orgasme av SAS (selvom jeg er mann).
     
    Shyneno liker dette
  9. Henrik

    Henrik Hellas-sympatisør

    Innlegg:
    2,131
    Likes mottatt:
    7,758
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg har veldig sansen for Norwegian sitt rewardsprogram. Det meste jeg har av flyvninger utenfor Norge/ikke-direkteruter utenfor Nord-Europa tar jeg gjerne med SAS eller andre *A-selskap, spesielt hvis jeg skal langt avgårde - da kommer både poengene og lounge godt med. Men når jeg reiser for egne penger innen Norge (eller nå gjennom jobb hvor policy er "hold det billig hvis du kan") er det svært vanskelig å slå Norwegian sine UNDER26-priser. Bestilte OSL-SVG tur/retur for 598 kroner én uke i forveien med utreise en fredag ettermiddag, og det var åpent nesten hele dagen med 299-billetter. Samme gjaldt returen på søndagen.

    Så siden det blir noen Norwegian-reiser fremover, og selv om det ikke er allverdens cashpoints-opptjening på så billige billetter er det jo konge å kunne få fast track, gratis bagasje eller setereservasjon når man flyr en tur eller to i måneden. Med mine billettpriser er det lenge til jeg får en cashpoints-saldo å skryte av, men de andre godene er konge.

    Så veldig kort: Norwegian sitt nye Rewardsprogram gjør det egentlig lettere å velge de over SAS.
     
    Shyneno and BangkokBob like this.
  10. Scandipendler

    Scandipendler Veteran

    Innlegg:
    1,815
    Likes mottatt:
    2,233
    Bonuspoeng:
    113
    Hvis reisene dine er nullet ut, så er dette noe Norwegians kundeservice burde ordne - ideelt sett. Men dessverre er mitt inntrykk av kundeservice når det kommer til Norwegian Rewards ekstremt dårlig. Hadde for eksempel fire flexbilletter (to for meg selv og to for sjefen) brukt betalt med Bank Norwegian-kort i mai, og fikk beskjed fra Norwegian om at den 20 % ekstra opptjening gjennom bruk av Bank Norwegian-kortet tilfalt meg som kortinnehaver også for reisefølges billetter. Dette ble så endret i midten av juni, slik at kun reisende fikk 20 % ekstra cashpoints, men kundeservice forsikret meg om at endringen ikke hadde tilbakevirkende kraft. Seks måneder og fem ubesvarte henvendelser senere har jeg fremdeles ikke sett snurten av cashpointene, verken mine egne eller reisefølges. Med andre ord: jeg tror Reward står rimelig langt ned på prioriteringslisten til Norwegians kundeservice.

    Når det gjelder firmaavtaler, så synes jeg i prinsippet at det er helt greit at det ikke tildeles EB-poeng eller cashpoints til den reisende, men at det i stedet tilfaller firmaet så lenge firmaet betaler for det. Jeg er helt enig i at det er gunstig og hyggelig å kunne sikre seg status gjennom jobbreising betalt av arbeidsgiver, men jeg kan også ha forståelse for de tilfellene hvor dette ikke skjer - i alle fall helt til de sykelig misunnelige byråkratene i den danske og norske universitetssektoren får det som de vil, og eliminerer muligheten for personlig poengopptjening på forskernes jobbreiser.
     

Del denne siden