Evenes parkering?

Tråd i 'Reisemål' startet av stekus, 03. jan 2024.

  1. stekus

    stekus Senior Medlem

    Innlegg:
    984
    Likes mottatt:
    797
    Bonuspoeng:
    93
    Skal reise med fly fra Evenes om ikke alt for lenge. Ifølge internettet finnes (fantes, eller kommer?) det en alternativ parkering til avinor sitt tilbud, men jeg klarer ikke å finne noe konkret om dette. Noen som vet?
     
  2. havlam

    havlam Nytt Medlem

    Innlegg:
    13
    Likes mottatt:
    4
    Bonuspoeng:
    3
    Det er vel en alternativ parkering til Avinor sin (Onepark?). Tror det er denne som utvides nå.
    Her er tekst sakset fra en plussak i dag:

    Gjør klart for 555 nye parkeringsplasser på Evenes

    I løpet av første halvår i 2024 vil mye skje i området rundt Evenes flyplass, ifølge Ronald Walquist i Evenes Tomteselskap.

    Ronald Walquist sier de nå er i gang med å etablere arealer for 555 parkeringsplasser ved Evenes flyplass. FOTO: ANDREAS ISACHSEN

    Oppdatert: 16 timer siden

    Allerede tidlig tirsdag 2. januar er gravemaskiner i full gang med etableringen av 555 nye parkeringsplasser på høyre side av veien inn til Harstad/Narvik lufthavn Evenes.

    – Disse skal stå klar til bruk fra 1. mars i år. Da vil vi totalt disponere 1200 parkeringsplasser på begge sidene av veien i dette området, opplyser Walquist.

    Parkeringshus og hotell

    I januar i fjor skrev Harstad Tidende om planene Adolfsengruppen har rundt en storstilt utbygging på Evenes. Disse planene, som blant annet inneholder et stort parkeringshus og hotell, bekrefter Walquist at det fortsatt jobbes videre med.

    Det er andværingene Kristian og Roger Adolfsen som står bak Adolfsengruppen.

    – Beslutninger rundt disse planene kommer vi tilbake til antakelig i løpet av første halvår. Vi har også levert inn anbud på etablering av ambulansestasjon på Evenes i påvente av beslutningen om etableringen av denne kommer hit, sier Walquist.

    SNART FERDIG: I begynnelsen av januar for ett år siden gikk man i gang med utbyggingen av Ferdas lokaler på Evenes. Disse står klar for innflytting i løpet av mars måned. FOTO: FRANK R. ROKSØY

    Evenes Tomteselskap har også solgt eiendommene der Ferda og Tesla er i gang med å etablere seg.

    – Ferda er på plass for fullt i løpet av de neste tre månedene, mens Teslas bygg skal være klart for innflytting i god tid før jul i 2024, sier Walquist.
     
    stekus liker dette
  3. stekus

    stekus Senior Medlem

    Innlegg:
    984
    Likes mottatt:
    797
    Bonuspoeng:
    93
    Takk for deling av sak fra lokalavisa. Turen min blir før mars. Antar det er uaktuelt å parkere der gravemaskinene holder på. Er den alternative parkeringen likevel åpen? Og hvordan er prisene der? Rart at det skal være så vanskelig å finne informasjon om det tilbudet på nett.

    Google gir meg kun en hel masse resultater fra avinor og one park, som jeg forstår er avinor sin pusher der?
     
  4. Nordlands

    Nordlands EBD

    Innlegg:
    838
    Likes mottatt:
    2,629
    Bonuspoeng:
    93
    Tror du har forstått feil. Avinor tilbyr områdene P4 og P5, laveste pris tilfeldig uke 656,- (Google resultat nr 4 tilsier at disse er drevet av Apcoa). Onepark / Evenes parkering har det som tilsynelatende er tidligere P2 område, pris 480 per uke.
     
  5. havlam

    havlam Nytt Medlem

    Innlegg:
    13
    Likes mottatt:
    4
    Bonuspoeng:
    3
    Ja du har nok rett i at det er Onepark som drifter parkeringen for Avinor "inne på flyplassområdet". Det er den som ligger "utenfor" (men her er det snakk om 5 min gange maks) som har 550 plasser og som nå skal utvide. Jeg vil tro at de har normal drift på sine eksisterende plasser mens de utvider. Jeg har heller dessverre ikke info om booking eller priser og ser som deg at google-søk gir minimal/ingen info. Mulig de bare opererer med drop-in, jeg har aldri parkert der selv, har bare leid bil på Evenes en del ganger.
     
    stekus liker dette
  6. stekus

    stekus Senior Medlem

    Innlegg:
    984
    Likes mottatt:
    797
    Bonuspoeng:
    93
    Her står det at avinor sin løsning drives av onepark https://avinor.no/flyplass/harstad/parkering/

    Drives den alternative parkeringen også av onepark? Blir ikke klok på dette.

    I den grad man kan spare noe på å bestille i forveien er det jo en relevant løsning, men blir ikke klok på det jeg finner på nett altså.

    Takk til alle som prøver å bidra her, håper noen sitter på fasiten.

    Skal for øvrig parkere en fredag og komme tilbake søndag kveld helga etter.
     
    Nordlands liker dette
  7. MrBister

    MrBister Medlem

    Innlegg:
    209
    Likes mottatt:
    500
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg hadde parkert ved flyplasshotellet BW aiden, de har en stor ekstraparkering som ble laget i fjor høst , med resultatet at 95% av arealene er ledige nå i offseason. Jeg har parkert der i mange uker tilsammen som hotellgjest, og det er gratis parkering uten noen form for identifisering eller p-bevis. Så om du parkerer som bil 6 av 200 ledige plasser, bryr -ingen- seg.

    Fordel: Gratis
    Ulempe: Man må gå noen hundre meter ekstra, og krysse E10.
     
    Last edited: 04. jan 2024
  8. stekus

    stekus Senior Medlem

    Innlegg:
    984
    Likes mottatt:
    797
    Bonuspoeng:
    93
    Takk for nyttig tips, det må helt klart sjekkes ut. Litt dumt kanskje hvis det kommer metersvis med snø imens man er borte...
     
  9. MrBister

    MrBister Medlem

    Innlegg:
    209
    Likes mottatt:
    500
    Bonuspoeng:
    93
    Ja det er sant. Men det snør på flyplassparkeringen også, om det snør ved flyplasshotellet, vil jeg tro
     
    Staralliance liker dette

Del denne siden