3. april 2017
Jeg har fått en strålende idé om å leie bil. Det kostet under 250 ZAR/180 NOK å leie en bil med automatgir for en hel dag. Det er sikkert lurt når de kjører på feil side av veien, å slippe giring.
Det tar 1 time med bil til Simon’s Town. Der er det pingviner. Det må jo bli en suksess.
Ellers har jeg vært seriøs og sett litt på å dra på safari. Det tror jeg er usedvanlig kult. Ekte safari sparer jeg til en annen gang.
—
Det tok cirka 20 minutter før jeg innså at det også går et tog ned med magisk utsikt. Leiebil kan ta seg en bolle.
9. april 2017
I dag er dagen. Nokså mye jobb de siste dagene, så blir deilig med fri.
Jeg har også gjort noe litt teit. Hertz og Eurobonus har kampanje med 5000 poeng per leiebil. Det koster 100 norske kroner for den billigste leiebilen.
Lang historie kort; jeg har 4 aktive bookinger på biler som skal hentes ut.
Elers har jeg lært mer om CT. Funnet mye kult som kan gjøres. Tror dette er en veldig kul by.
Nå er klokken 06:37. Det er 13 timer til avgang. Frykter jeg får maur i rompa. Må prøve å gjøre noe produktivt. Har heller ikke pakket noe, så kan gjøre dét.
—
Helvete i sikkerhetskontroll. men det er litt lengre frem i tid. Bysykkel hjemmefra til Oslo S. NSB-tog opp. Ingen mulighet for innsjekk på South African, så det blir prosjekt i Johannesburg.
Funket også dårlig med fast track, så det ble den halvveis kaotiske sikkerhetskontrollen.
Fremme hos SAS. Ingen lime, så det ble en kjip GT. Men man overlever såpass.
Familiefar her med 2 små barn. Han forklarer dem om flyselskap og status og lounger. Lurt når de er små.
Kjapp tur til telefonrommet for en rask telefon - her man mange lære noe. Kremt, kremt.
—
De siste dagene har jeg lært mer og mer om Cape Town og hva man kan gjøre.
Jeg har egentlig også innsett at 4 fulle dager kanskje er litt lite.
God unnskyldning for å reise tilbake da.
Kommet avgårde til Stockholm. Alt er bra så langt. Litt champis mens vi venter. Helt innenfor.
Fått meny; det ser digg ut. Ser ut til å være gode hovedretter.
Champagnen er rimelig bra. Ikke fulltreffer, men godt nok altså. Jeg kan ikke klage, sånn egentlig.
Nå er alle ombord i Stockholm. Litt frem og tilbake, men nærmer oss avgang. Klokken er nå 21:45.
23:00
Rødvin og kolo. Konge kombinasjon. Småtrøtt og burde kanskje sove litt, men vil også spise mat. Har mye fly å sove på.
00:00
Også kjent som midnatt. Har fullført forrett — en overraskende god brokkolisuppe. Diggesen. Drikker fortsatt en fransk rødvin - Barton & Guestier Passeport Châteauneuf-du-pape. Den er ganske god.
Trøtt som en strømpe da.
05:00
3 timer søvn. Tok litt tid med mat, konket rett ut. Uendelig trøtt under frokost. Hektisk før landing.
Soloppgang på vei inn til Addis Abeba. Strålende greier. Definitivt på listen nå, kun basert på hvor pent det var under innflyvning.
08:00
Mellomlanding her var konge. Øl til frokost. 30 meter gange til gate. Litt varmt med fleecegenser på.
Merkelig kombinasjon av reisene, en skikkelig mix. Flyr 777 videre, og den har visst bedre seter; ganske spent.
08:30
Ombord. Bra inntrykk hittil, setet er bedre. Mer oppbevaring, og generelt med komfortabelt for lounging når man har en god fotskammel.
Har litt underskudd på søvn, så skal forsøke å få noen timer på øyet.
Gult amenity-kit her. Grønn på forrige. Mangler bare rødt nå.
Fikk utdelt ny utgave av Time som lesestoff på veien. Helt perfekt.
09:30
Dette er ideelt. Sitter krøllet opp (for en oversettelse av «curled up») og ser Etiopia gli forbi under oss. Helt ideelt. Sigrid og annen hyggelig musikk på øret. Leser litt i Time når jeg ikke kikker ut av vinduet og drømmer meg vekk om eventyr i Afrika.
Ro i sjelen.
Last edited: 21. juni 2017