Første CT: Kompistur til New Zealand : Eller en liten tur til Hobbitun, Singapore, Sydney og Seoul m

Tråd i 'Reisebrev' startet av ccurrahee, 30. okt 2018.

  1. ccurrahee

    ccurrahee Fly sa du?

    Innlegg:
    10,078
    Likes mottatt:
    36,335
    Bonuspoeng:
    293
    OZ0602 SYD-ICN A388 9E 9F
    I skrivende stund er det endelig blitt stille i bar eller loungeområdet etter at en gruppe med Australiere som jobber for LG har hatt fest gående både lenge og vel. Det er lite drikkevarer igjen, tomt for øl, champagne og en del sprit. Men det er god vin om bord, så hva gjør vel det?

    Sydney oppsummeres kort, med at det er stilig i havneområdet, at Operahuset er fullt av turister som tar bilder og at Australiere er Australiere enten de er i bushen eller i storbyen. Vi bodde, etter tips fra forum på Amora Jamison, sentralt i foretningsdistriktet og med gåavstand til havnen. Fint hotell, som ble valg ut fra 3-4 hoteller basert på pris. Vi ble oppgradert til et rom med 2 senger, hyggelig det, selv om billigste romkategori på Expedia var dobbeltseng.

    Neste morgen tok en rask Ubertur oss til Kingsford Smith og en tur innom den like omfattende og stilige loungen til Air New Zealand. God frokost, varme vafler og en bitteliten og godt krydret blody mary senere tok vi de 30 sekundene ned til gaten for å gå om bord i en A380 hittil tomme og meningsløse liv for andre gang. Og for første gang med nærkontakt hos Asiana. Ut fra det jeg har lest, så imponerer Asiana. Har gledet meg til de to flyvningene. For å oppsummere: Asiana leverer.
    IMG_1691.JPG IMG_1692.jpg IMG_1693.jpg IMG_1694.JPG IMG_1695.jpg IMG_1696.JPG IMG_1697.jpg IMG_1698.JPG IMG_1699.jpg
    Setet går mer i gull, en beige. Er enig i kritikken om at kabinen ikke er vakker. En aksentfarge som de har på flyene eller to, tatt inn i det beige hadde gjort noe. Men lyssettingen gjennom flyvningen er vakker. Setet er en litt bedre utgave av Thai sine seter, og ganske sikkert fra samme produsent som hos SAS ( leselyset er det samme) elles liker jeg SAS sine seter bedre, alt i alt. Følelsen av omsluttethet er bedre. Jeg kan ligge på ryggen og strekke ut bena. Vi sitter i et par sete. Det er en relativt liten skiller som kan tas opp og ned, når den er nede, er det plass i hoftehøyde til nærkontakt. Litt bedre plass en hos Thai mener jeg. Men ikke god. Skal jeg ligge på siden, må jeg ligge mot senter, for å få plass til knærne som da går over midtskillet. Tynn smal madrass, litt for varmt teppe. Men siden jeg merkelig nok fant flere pakker ble det til slutt passe varmt og greit mykt å ligge.( Oppdatering : vi tror at fotbrønnene er litt dypere på A350 en på A380. Det er nyere skjermer på A350 ellers kan vi ikke se forskjell på setene. Første rad mot skillevegg har ikke helt åpen plass til føttene sånn som hos mange andre flyselskaper, men en litt større fotbrønn. Her var setene booket når vi kjøpte, eller blokkert og vi fikk aldri åpnet eller valgt de setene. Men jeg tror alt i alt at det ikke hadde gjort så stor forskjell som konkurrentene. Kort sagt liker jeg altså setene bedre en hos Thai, Lufthansa, TAP og AirNZ, mens SAS og Singapore er mye bedre. Et PS her. Jeg er sikker på at selve liggekomforten hos AirNZ er bedre.

    IFE : Som nevnt er skjermen større og nyere på A350 en på A380. Det er også vesentlig bedre oppløsning og lys nslipp på siden av skjermene på A380 gjør at skjermen faktisk ikke er veldig god der. OM har noe utvalg av film og serier, og litt annet en kan bla i. Men det er ikke omfattende, og mange av filmene vises også på andre *A selskap noe som gjør at jeg sliter litt med å velge noe å se. Litt dumt det altså. Ellers er systemet greit selvforklarende og greit responsivt, uten å være imponerende.

    På A350 er det også internett, det er det ikke på den store vakre fuglen. Men internettet koster, med mindre du har voucher, og det fikk ikke vi.
    IMG_1702.jpg IMG_1703.jpg IMG_1704.jpg IMG_1705.jpg IMG_1706.jpg IMG_1708.jpg IMG_1711.JPG IMG_1712.jpg IMG_1715.jpg IMG_1716.JPG
     
    CKe, snus_mumrikken, drsyk and 15 others like this.
  2. ccurrahee

    ccurrahee Fly sa du?

    Innlegg:
    10,078
    Likes mottatt:
    36,335
    Bonuspoeng:
    293
    Service. Det er en omfangsrik gruppe med personale ombord, de er personlige, kan (etter)navnene våre, og bruker dem. Vi blir hilst velkommen både av vår flyvertinne og leder for service om bord, og det er litt for søt champagne og varme varme håndklær før vi tar av.

    Som nevnt i innledningen er det en gruppe som reiser på jobb, og de har ikke noe som skal skje samme kveld. Så det er høy festfaktor fra før vi tar av til vi lander. Det er full kabin, foran og bare et par seter tomme bak i den store kabinen. Så vår miss Kim, sier som sant er på slutten av turen at det har vært hard jobbing om bord.

    Når det er sagt går det aldri mer en sekunder før flyvertene er der når vi ringer på. Middagsserveringen glir. De har stålkontroll på hvem som skal ha hva, og det er mulig og greit å be om litt ekstra her og der, og mer drikke. Jeg er dypt imponert over at kabinpersonalet snakker godt engelsk og er mer personlige og neste litt spøkefulle men samtidig proffe til fingerspissene.

    Service starter raskt etter at vi har kommet opp i marshøyde og glir fremover i godt tempo. Service er omfattende, det brukes mye utstyr. Et eksempel er at melken ( servert i ” sølv” sett) er varmet. Og en kan velge mellom fløte og melk. "Say when", sier de og smiler til deg og heller sakte i den ikke alt for sterke kaffen.

    Som dere ser av menyen er det valg mellom flere hovedretter på den vestlige siden, og Bipimbap, altså tradisjonell Koreansk. Selv starter jeg med whisky sour som kommer med sverd for å holde kirsebær og sitron. Alle som er gamle nok husker dem fra den gangen vi var unge. I hele tatt må jeg si at service, og utstyr har et snev av noe gammelt. Kaffe og te i sølv, brettene. Og klassisk Obo konsert fra Mozart ( gjetter jeg på) når vi kommer om bord. Jeg liker det. Men det er ikke akkurat fremtidsrettet. De utelukkende vakre tynn og prefekt kledde flyvertinnene, jeg ser en europeer ellers Asiatisk personalet går i flotte drakter som byttes ut i en trang beige versjon av den klassiske Koreanske folkedrakten. Med fargefulle blomster nedover. Tenk om noen av de blomstene hadde sneket seg inn i kabinen som detaljer. Det hadde blitt vakkert. Vi får en kanapé som er nøytral. Nydelig ”wraps" med krabbe og så bipimbap. Mye mat. Grønnsaker og kjøtt røres sammen med ris og krydres med chili og sesam. Det er selvfølgelig kimchi, varm suppe med reke og nydelig tørkede små fisk, salte og runde i smaken. Selv får jeg sneket meg til litt ost som er overraskende smakfull. Sammen med to desserter som er mer asiatiske en min gane liker aller best. Til. Kjedelig øl. Det er lastet 7 typer, før vi går tom. Men det er pils alt sammen. Her har Asiana et forbedringspotensiale. Fet søt riesling matcher opp med maten. Makgeoli, svak risvin passer utmerket og portvin og isvinen fra Canada sitter godt til ost og desserter. Ikke det beste måltidet jeg har hatt om bord men en av de beste.

    Det blir aldri ventetid om bord. Personalet, sånn som jeg har opplevd hos SQ har tid og oversikt og kan følge med og la deg vente eller få mat når det passer deg. En av mine sidepassasjerer får full middag en del timer ut i flyturen. Han sov seg gjennom de første timene.

    Som dere ser av bildene kunne Asiana ha plassert en dusj inne i et av toalettene om bord. Det er god plass. Men det krever vel mer folk og hyppig rengjøring, så jeg skjønner at det ikke er der. Det er heller ikke noe bemannet bar, men et sitteområde ved trappen som er stengt ned til 1klasse. Der holder festen seg gående fra etter mat til vi skal lande. Overraskende gode seter og kontinuerlig rydding og servering av snacks småretter og mye drikke. Som jeg skrev videre, flyvertinnene våre hadde en travel tid om bord. Men de klarte å levere med et smil.

    Selv spiser jeg et varmt smørbrød, eller skal vi kalle det et ristet rundstykke? Og litt snacks av forskjellig slag. Ikke noe imponerende utvalg midtveis, og ikke noe serveringsområde, men alt kommer jo umiddelbart og blir pent servert.

    Før landing får vi et varmt måltid, og den eneste retten jeg ikke liker. Skaldyr, ble valgt i stedet for kylling, og det var feil valg. Det smaker veldig frossen Findus eller noe sånt, og ikke så spennende. Kyllingen derimot er myk og mør og saftig. Omfattende service også her, ikke på brett men opplegg med skåler, salt og pepper osv, og servering av brød og drikke flere ganger fra vogn i tillegg til bestilling før servering. Ikke helt overraskende kom vi altså både godbrisne og mette til Seoul rett før planlagt ankomsttid. IMG_1717.JPG IMG_1718.JPG IMG_1720.jpg IMG_1721.JPG IMG_1722.jpg IMG_1723.jpg IMG_1724.jpg IMG_1725.jpg IMG_1726.JPG IMG_1727.jpg IMG_1728.jpg IMG_1729.jpg IMG_1730.jpg IMG_1731.jpg IMG_1732.jpg IMG_1733.jpg IMG_1734.jpg IMG_1736.jpg IMG_1737.jpg IMG_1738.jpg
     
    CKe, drsyk, Lnbre and 11 others like this.
  3. ccurrahee

    ccurrahee Fly sa du?

    Innlegg:
    10,078
    Likes mottatt:
    36,335
    Bonuspoeng:
    293
    Også litt mer bilder :)
    IMG_1740.jpg IMG_1741.jpg IMG_1743.JPG IMG_1744.JPG IMG_1745.jpg IMG_1746.JPG IMG_1748.jpg IMG_1750.jpg IMG_1751.jpg IMG_1752.jpg IMG_1753.jpg IMG_1754.JPG IMG_1755.jpg IMG_1756.jpg IMG_1757.JPG
     
    CKe, snus_mumrikken, drsyk and 13 others like this.
  4. Stuttfeiten

    Stuttfeiten Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    3,438
    Likes mottatt:
    18,502
    Bonuspoeng:
    183
    Du har altso ikkje sett Lego-videoen til TK? :D
    Uten å ha reist med OZ er eg heilt einig, eg har aldri sove betre på fly enn ombord med kiwiane.

    Tusen takk for eit grundig reisebrev, eg er heilt sjuk etter å kome meg i lufta igjen etter aldri så lenge på bakken. No er i alle fall reiselysta på topp igjen!

    *A tip of my hat in your general direction...*
     
  5. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    6,515
    Likes mottatt:
    36,894
    Bonuspoeng:
    293
    Herleg, ser ut til at reisa går ganske så bra :)
     
  6. ccurrahee

    ccurrahee Fly sa du?

    Innlegg:
    10,078
    Likes mottatt:
    36,335
    Bonuspoeng:
    293
    OZ0521 ICH-LHR A359 Sete 3E 3F
    Notater for denne flighten i timeline :(Asiana 1430 Asian Lounge 4F gate 28 area til London lander 1750 : T2 Queens terminal Gate område A har Lufthansa område B (knappe 10 min fra SAS) har United Maple Leaf og SilverKris)

    Lett reduserte fant vi oss frokost hos Asiana etter en elegant og rask innsjekk og sikkerhetskontroll på Terminal 1. Skal du fly med dem, så gå av helt på starten av terminalen, Område A er dedikert for oss som flyr foran.

    Ikke noe dårlig lounge. Asiatsik varmmat, salatbar og det en kan forvente av drikke. Ingen bar og ingen barista, eller noe mat som ble laget fersk. Ellers åpen og lys. Fikk aldri sjekket dusj/toalettforholdene. Grei lounge, ikke så elegant eller godt utstyrt som hos Air NZ, men ikke noe å unngå heller.

    Første gang på A350 for reisefølget, som likte kabinen bedre her. Bagasjehyllene over midtsetene er fjernet så kabinen oppleves som større og lysere med de store vinduene. Samme seter, men større og vesentlig bedre skjermer gjorde at filmutvalget som nå opplevdes som magert var greit å se på. 2/3 full kabin, mer folk bak gardinet. Servicen er satt opp på samme måte. Men crewet her er mer anonymt og ikke så lekent, bare profesjonelt og smilende på litt mer asiatisk måte en på forrige flight. Måltidsutvalget er overraskende nok litt mindre omfattende. Jeg hadde tenkt at på en rute som LHR ville krev litt mer utvalg og service, men det var det ikke. Bare 1 valg i vestlig meny sånn som i Koreansk her altså. Men, Asiana har vel mulighet for forhåndsbestilling som vi ikke hadde benyttet oss av, ut fra min plan om å spise Koreansk så lenge vi var kulturelt i Korea i alle fall. Denne flighten ble mer preget av at det hadde vært litt alkohol i ganske mange timer av døgnet de siste dagene. Så jeg sov litt, så litt film og spiste når det kom mat foran meg.
    En ganske begivenhetsløs tur egentlig.

    Det Koreanske måltide denne gangen var også gått, og noe jeg ikke har spist før. Kokt mørt oksekjøtt i saus, pakkes inn i forskjellige typer salat og løvblader sammen med sauser, ris og annet tilbehør. Litt tacofredag med kinakål altså. Ellers er servicen like omfattende til alt måltider, selv om selve hovedmåltidet kom på brett. Ost var det også mulighet for å få, og litt godt å drikke. Utvalget på den fronten av det samme som på forrige flyvning.
    IMG_1785.jpg IMG_1786.jpg IMG_1787.JPG IMG_1788.JPG IMG_1789.jpg IMG_1790.jpg IMG_1791.JPG IMG_1792.jpg IMG_1793.jpg IMG_1794.jpg IMG_1795.jpg IMG_1796.jpg IMG_1797.jpg IMG_1799.jpg IMG_1800.jpg IMG_1801.jpg IMG_1802.jpg IMG_1803.jpg IMG_1804.jpg IMG_1805.JPG
     
    CKe, snus_mumrikken, drsyk and 10 others like this.
  7. ccurrahee

    ccurrahee Fly sa du?

    Innlegg:
    10,078
    Likes mottatt:
    36,335
    Bonuspoeng:
    293
    Vil si at reisen har gått rimelig greit :) hvis jeg skal være litt Norsk.
     
    Kristian and RoadKing like this.
  8. ccurrahee

    ccurrahee Fly sa du?

    Innlegg:
    10,078
    Likes mottatt:
    36,335
    Bonuspoeng:
    293


    Air NZ er i en helt annen liga:oops:

    Godt å høre at noen er enige om muligheten for søvn ombord. Ordner det seg sånn sover jeg gjerne ombord der en dag.

    Takk takk, det er store og hyggelige ord, fra en av de mange som har inspirert til både fly og skriving:)
     
    Kristian and Eddie47 like this.
  9. ccurrahee

    ccurrahee Fly sa du?

    Innlegg:
    10,078
    Likes mottatt:
    36,335
    Bonuspoeng:
    293
    Edit : Litt feil rekkefølge her...Seoul:

    Med unntak av Evenes og sånne flyplasser med håndbagasje tror jeg at jeg har satt ny rekord. Det gikk faktisk ikke mer en 15-16 minutter fra døren åpent seg foran oss ut av A380 og til vi satt på flybussen. Ingen kø i hyggelig immigrasjon, rett igjennom toll og rett ut til et omfattende flybusssystem. Ved sjekk før avreise ville taxi/Uber koste 4-5 ganger prisen på 30K Won for to personer på bussen som har nedleggbare lærseter, tre i bredden. God plass og muligheter for å slappe av der altså. Flybussen fra Inchon har et omfattende nett, jeg så 12 busstopp bare i vårt område, der alle hadde hyppige avgangstider. Sjekk med hotellet hvor nærmeste stopp er og kjøpe billett med kort, og hvis du ikke har kontanter, kjøp returbillett med en gang. På bussen er det kontanter som gjelder. Vår rute var satt opp til 1 og en halv time. Vi brukte rett under klokketimen innklokken 7 om kvelden. Og ble vennlig bedt om å bruke setebelte. Sjåføren kom også bak i bussen når vi stod på siste røde lys før vårt stopp og minnet oss på at vi skulle gå av.

    Jeg hadde ut fra litt leting på nett om plassering og etter tips fra forum valgt ut noen få hoteller i Seoul. Det billigste i pris en uke før avreise av Lotte City i Myeongdong. Helt greit hotell, både på pris og det de leverte, uten at det var noe spesielt. Men nå behovet var en seng så passet det bra. Lotte er også med i Expedia + systemet så som gull der, fikk vi sen utsjekk, noe som passet neste morgen. Vi var slitne etter en artig tur ut i et av Seouls utelivsstrøk.


    Dette er nok et flatt megaby område der millioner av mennesker bor oppå hverandre. Litt overveldende, mye som likner på Tokyo og ellers veldig fristende. Må bli litt bedre kjent med Koreanere kjenner jeg, en jeg hadde mulighet på DPKR turen min. Men nå har jeg altså besøk begge hovedsteder i Korea.


    På vi ut av hotellet gikk vi feil, ett eller annet sted og rotet oss alt for langt vekk fra busstoppet som burde vært 1-2 minutter unna. Litt slitne og reduserte hoppet vi derfor i en drosje og håpet at det skulle gå bra. Turen kom på 52k Won, altså 22K Won mer en med bussen, så det var vesentlig mindre en forventet. Selve turen tok drøye 50 minutter, så ikke mye å spare på tid altså.

    IMG_1768.JPG IMG_1771.JPG IMG_1783.jpg
     
    CKe, snus_mumrikken, drsyk and 14 others like this.
  10. ccurrahee

    ccurrahee Fly sa du?

    Innlegg:
    10,078
    Likes mottatt:
    36,335
    Bonuspoeng:
    293
    Alle reisebrev, korte eller lange bør ha en oppsummering : Noen som har noen tips og spørsmål til hva som bør ( eller ikke bør) være med?
     
    Last edited: 26. nov 2018
    Kristian and Xflipper like this.
  11. ccurrahee

    ccurrahee Fly sa du?

    Innlegg:
    10,078
    Likes mottatt:
    36,335
    Bonuspoeng:
    293
    Bil og bilkjøring:

    Bilferie er tingen. Et fint land å kjøre med grei trafikk, selv om det er venstrekjøring. Google maps fungerer fint. Trafikken går generelt fortere utenfor byene og inn mot sentrum en i Norge. 100km/t fartsgrense som starter umiddelbart utenfor bysentrum, som ikke overholdes, men forvent bot hvis du blir tatt over fartsgrensen. Vi så ingen trafikkontroller, men generelt flere pollitibiler på veien en i Norge. Greit med parkering over alt, også i storbysentrum ( dvs bedre en i Oslo) Folk kjører etter å ha drukket, men etter det jeg skjønner er det relativt strenge regler. Ikke forvent at biler stopper for deg som gående. Overraskende lite syklister, utenom byene. Bedre asfalt en i Norge, men den er oftest ru. Det gir mye dekkstøy. Anbefaler virkelig en bil med god lyddemping i kupe. Mye tungtrafikk på veiene som delvis kjører sakte, delvis fort. Stort sett to felts veier, med ganske hyppige forbikjøringsfelter . Motorvei som i Norge, kun på vei ut av de store byene. Bensinpriser fra 13-16NOK/L for bensin. Billigere for diesel, ca 9-10NOK Ingen bomveier som vi fant. Veiene er stort sett kurvete og svingete. Det er lite flatt land, så det går ofte opp og ned. Min erfaring var at vi brukte en del lengre tid en det google maps oppga som kjøretider, selv med god bil og aktiv kjøring. Jeg vil anbefale å bruke litt tid på å lete etter bil. Og ikke gå for noe alt for lite. Lett å leie bil med norsk førerkort. Store forskjeller i pris på nettsteder og biltyper. Og mye kjedelige bilder på leiemarkedet.


    Bo:

    Vi bodde på billige hosteller fra 200kr og oppover for dobbeltrom. Kjedehoteller er tilgjengelige i de større byene. Mye rart på overnatningfronten. Forvent deg mer Engelsk en Norsk standard.


    Mat og drikke:

    Overraskende bra. Realistisk med 150/250NOK for en god middag med drikke. Vi spiste ikke spesielt dyrt, men der vi la inn litt penger fikk vi kvalitet, både på råvarer presentasjon og jevnt over grei service. Hvordan topp steder er vet jeg ikke, men jeg vil tro at de henger godt med, med lokalråvarebasert mat. Mye godt lam og oksekjøtt. NZ har jo egenproduksjon av vin. Noe som absolutt er verdt å få med seg. Vinsmaking til 5NZ$ funker. Fra ganske enkelt, til noe dypt og komplekst både hvitt og rødt. Overraskende mye godt øl. Du får billig lager. Men fra 7-14nz$ får du craft beer laget med minst like mye snobbet glede over den gode smaken som på nedre Grünerløkka. Eller ut i alle Norges distrikter. Forskjellige bryggerier etter som vi reiste rundt, sier også noe om at kommersialismen er som i Norge, på vei inn i bransjen men ikke fullstendig. Jeg vil si at det er en øldestinasjon i seg selv. Også overraskende mye smafullt mørkt øl å få over alt.

    Mye dårlig kaffe generelt. Men foodtruck kulturen er på vei, og du finner ” artisan” hipsterkaffe servert fra vogn, som colddrip og annet artig, her også. Let og du skal finne.


    Sightseeing:

    Mye å se og oppleve. En del ting er riktig så kommersielt, og populært. Mye ekstreme opplevelser om du søker adrenalin. Endeløse muligheter for vakker natur. En levende og synlig Maorikultur. Som i blant blir litt klisjeefylt.


    Vær og klima:

    Ta med det klær. Vil tro at desember til mars er tiden, men da treffer du også på skoleferie for NZ og Australia og større trøkk over alt. Vi hadde en god del surt vær, mye vind og småregn. Men det var da også usedvanelig kaldt når vi var der. Og da kan det bli kaldt både inne på hoteller og andre steder, der vinduer og dører tilsynelatende alltid står oppe selv om det er 17grader og vind ute. Når det er sagt, er klimaet mildere en i Norge generelt.


    Flyturen:

    Asiana. I etterkant kommer jeg meg ikke helt over at Asiana var så retrokult og så solid på servicesiden om bord. Litt gammeldags, litt 90 tallet over stilen, men de leverte.

    Singapore bekreftet for min del at de er det beste flyselskapet jeg har fløyet med noen gang.

    Alt i alt er vi fornøyde med ruten vi valgte. Skulle veldig gjerne hatt noen flere timer i Seoul. Med bare 20 timer, var det knapt med tid, fordi vi valgte å reise inn til sentrum. 24 timer i Sydney fungerte bedre, blant annet pga ankomstidspunktene.

    Hvis jeg skal peke på noen skuffelse må det være Thai C som riktig nok var smekkfull, og ikke dårlig. Men det er @ sitt mantra. C er rullebånd F er personalisert. Det merket vi mye mer til hos Thai.
     
    CKe, drsyk, Lnbre and 13 others like this.
  12. ccurrahee

    ccurrahee Fly sa du?

    Innlegg:
    10,078
    Likes mottatt:
    36,335
    Bonuspoeng:
    293
  13. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    6,515
    Likes mottatt:
    36,894
    Bonuspoeng:
    293
    Takk for at du deler :) Brillefin rapport!
     
  14. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,685
    Likes mottatt:
    872,245
    Bonuspoeng:
    293
    Takk for turen!
     
  15. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,987
    Likes mottatt:
    33,144
    Bonuspoeng:
    293
    To kommentarer @ccurrahee :
    Ad kommentaren din på kaffen, vi syns det var veldig bra kaffe på New Zealand da vi var der noen år tilbake, men det avhenger av hvor du kjøper. På bensinstasjoner og frokostkaffe på forskjellige bnb og ditto, så er det på det jevne. På dedikerte kafeer så var det veldig bra. Det morsomme var at de down under har helt andre betegnelser på kaffetypene enn vi er vant med ellers i verden :)

    Når det gjelder øl og kjøring, så har det kanskje sammenheng med at "standard" øl der nede er på 2-3 prosent. Sterkøl over 5 var iallefall den gang sjelden vare.
     
  16. ccurrahee

    ccurrahee Fly sa du?

    Innlegg:
    10,078
    Likes mottatt:
    36,335
    Bonuspoeng:
    293
    Da er vi omtrent enige på kaffefronten. Jeg synes kaffen var direkte dårlig, på frokoster osv. Men det kan også ha sammenheng med at vi bodde billig denne reisen.

    Ellers er det som du sier nok av gode kaffemuligheter, og du får flat white og long black, som vel er det NZ/ OZ hipster nomenklaturet og ikke vårt hjemlige amerikanske capuccino / espresso. Godt smaker det uansett:)

    En av de tingene jeg aldri fikk skrevet om var besøk hos blant annet YeastyBoys. Og der fant sterkere saker :p Ellers stemmer det med relativt alkoholsvake lager typer, også ligner ved New Zealand litt på Norge, med spredt bebyggelse. Og da blir jo behovet for å måtte kjøre hjem en annen en i storbyen.

    Edit: Independent linken forteller litt mer om hvorfor du også får en flat white i London.
     
    Last edited: 27. nov 2018
    Kristian and RoadKing like this.
  17. Earl

    Earl Veteran

    Innlegg:
    2,388
    Likes mottatt:
    7,773
    Bonuspoeng:
    183
    Takk for en flott rapport, veldig hyggelig å få være med dere :)
     
    ccurrahee liker dette
  18. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,283
    Likes mottatt:
    17,667
    Bonuspoeng:
    293
    Topp reisebrev! Mange fine bilder, skildringer og ikke minst mange gode tips. :)
     
    ccurrahee liker dette
  19. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,413
    Bonuspoeng:
    293
    Det var mye spennende lesing, fine bilder og en artig tur, takk for sammenligninger og konklusjon, her var det lagt i mye arbeide! Og 911 er en sann drøm;););)
     
  20. ccurrahee

    ccurrahee Fly sa du?

    Innlegg:
    10,078
    Likes mottatt:
    36,335
    Bonuspoeng:
    293
    Takk for liksene:)

    Mange gode grunner til å reise til NZ ja. Sånn som 911 leie......
     
    drsyk liker dette

Del denne siden