Første, siste og beste flytur

Tråd i 'Reisemål' startet av TJT, 17. okt 2017.

  1. TJT

    TJT Medlem

    Innlegg:
    130
    Likes mottatt:
    313
    Bonuspoeng:
    63
    Satt i flyet på vei hjem fra jobb og tenkte litt på første flyturen min, og så på den beste, og tenkte det kunne vært interessant å høre fra forumet hvilke flyturer dette var, og hva var det som gjorde den beste flyturen så bra.

    Første: Kirkenes - Oslo (1986)
    Siste: Amsterdam - Oslo (Jobb)
    Beste: Amsterdam - Johannesburg (1996) Første langdistanse flyvning til vårt nye "hjemland." Var så spent at jeg satt våken hele natta og tenkte på hva som ventet i Sør Afrika....
     
    Edvard, Berlioz, ArthurDent and 11 others like this.
  2. Flyskrekk

    Flyskrekk Er for lengst kurert

    Innlegg:
    125
    Likes mottatt:
    201
    Bonuspoeng:
    43
    Første: FBU - FCO (1984, husker jeg fikk tyggis av modern. Det var stas som som firåring)
    Siste: OSL - TRD (jobb, for et par timer siden)
    Beste: FRA - HND (første gang i F og FCL, med bussgate! Om noe skal toppe dette må det bli privatjet)
    Første IC: HEL - BKK (Eco med Finnair og egen 3/4? seter. Søt flyvertinne sjenket meg kraftig. Første jetlag. Halvveis koma på et slitent motell med kilovis med kakerlakker, gjorde dagen derpå til en selsom opplevelse)
     
    DanH, Berlioz, ArthurDent and 2 others like this.
  3. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,583
    Likes mottatt:
    32,371
    Bonuspoeng:
    293
    Første: Trondheim -Bergen, tror det var 1970
    Siste: Trondheim - Oslo sist helg
    Beste: lufthansa F, Fra vi kom inn på FCT til vi landet i Tokyo :)
    Rettelse til Beste: Fra vi tok ut Porschen til ledsageren som mottok oss ved gate i HND bukket nesten dobbelt når hun viste oss på toget etter å ha geleidet oss gjennom toll og immigrasjon.
     
    Last edited: 18. okt 2017
    DanH, Berlioz, ArthurDent and 5 others like this.
  4. watchaddicted

    watchaddicted Reisende fant

    Innlegg:
    1,940
    Likes mottatt:
    3,897
    Bonuspoeng:
    113
    Første: Vanskelig å si, men siden familien på mamma sin side er fra traktene rundt Harstad og Leknes i Lofoten ble det en del turer oppover der og jeg har noen barndomsminner fra turer opp der rundt 85-86 med Braathens SAFE og 737-200. God stemning å sitte på klapp og prate med pilotene:)
    Siste: SVG-BGO (Jobb)
    Beste: Uten tvil LH F! Som @RoadKing nevner over var hele opplevelsen fra FCT til flytur helt eksepsjonell:)
     
    Berlioz, ArthurDent and Supersergei like this.
  5. Supersergei

    Supersergei Aktivt Medlem

    Innlegg:
    468
    Likes mottatt:
    694
    Bonuspoeng:
    93
    Første: Charter fra Gardermoen til PMI, 1994
    Siste: DOH-AMS for 1 uke siden.
    Beste: DOH-BKK, havnet på champagne fylla på QR sin A380. Aldri blitt skjenket så mye på et fly før. Den 3 timer lange taxi turen fra Bangkok til Koh Chang etterpå var ikke like behagelig.
     
    Berlioz, Misterix and watchaddicted like this.
  6. braathens safe

    braathens safe NN

    Innlegg:
    486
    Likes mottatt:
    530
    Bonuspoeng:
    93
    Første AES-FBU-LHR-DUB. 1974
    Siste HAU-OSL. 2017.
    Beste EWR- OSL mars i år. Sov nesten 5 timer. I C of course.
     
    Berlioz and ArthurDent like this.
  7. Icarus

    Icarus Aktivt Medlem

    Innlegg:
    394
    Likes mottatt:
    855
    Bonuspoeng:
    93
    Første: Stavanger - Trondheim, 1989 (ca to måneder gammel)
    Siste: OSL - LHR i dag
    Beste: Widerøe, ABZ - SVG, 2009 en gang.

    Beste er ikke på grunn av selve produktet, men på grunn av at det rett og slett var en skikkelig underholdende flytur som jeg fortsatt husker. Vi var to passasjerer på flyet, og det ble til at oss passasjerer og besetningen satt og pratet under hele turen, med on-demand servering av kaffe, te, mat og masse sjokolade, servert i form av mange veldig små rektangulære biter.
     
    DanH, Berlioz, ArthurDent and 5 others like this.
  8. Misterix

    Misterix Veteran

    Innlegg:
    3,755
    Likes mottatt:
    3,576
    Bonuspoeng:
    113
    Første: OSL - CPH - SEA (Ca 2000 og kommer fra en lite flyvandt familie, hvert fall av di nærmeste). Flyselskap er uvist dessverre.
    Beste: KEF - OSL (2015?) (Iceland Air, Saga Class. Fikk oppgradert meg og eksen + eks svigermor fra billig Economy og vi fikk super service på KEF, Lounge og HELE fronten alene).
    Siste: NCE - CPH - OSL (2017) (Oppgraderte på forhånd med PlusGrade til Plus med SAS og fikk ombooking via CPH med kort varsel men hvem klager vel på ekstra poeng?).

    Uten om komforten må vel kanskje beste byttes ut med felles IF MR OSL - CPH - LHR - CPH - LHR (Februar 2017) :D

    Nesten flaut dette for ser jo at jeg burde blitt bitt av basillen for 10+X år siden!!!
     
    Berlioz and ArthurDent like this.
  9. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,334
    Likes mottatt:
    19,543
    Bonuspoeng:
    293
    Første: BGO-TRF midt på 80-tallet (kvalifisert gjetting)
    Beste: vanskelig å si, men total reise må være OSL-FRA-ORD-NRT-ICN-JFK-MUC-OSL i F. Ellers må første tur i C, oppgradert på EK HND-DXB, være en meget god kandidat.
    Siste: KRS-OSL, min suverene rute nr 1 rute ifg statistikken. Overraskende nok er OSL-KRS rute nr 2, men med lavere antall..
     
    Berlioz and ArthurDent like this.
  10. Satyv

    Satyv Senior Medlem

    Innlegg:
    524
    Likes mottatt:
    1,273
    Bonuspoeng:
    93
    Første: Bergen - Kristiansand sammen med min bestefar, vi fløy med Bråthens Safe. Dette må ha vært ca 83/84 tipper jeg.

    Siste: Moskva - Oslo med Aeroflot for 2 dager siden.

    Beste: Munchen - Tokyo LH i F i desember 16. Definitivt!
     
    Berlioz liker dette
  11. anders82

    anders82 Veteran

    Innlegg:
    2,868
    Likes mottatt:
    9,146
    Bonuspoeng:
    183
    Første: Gamle Gardemoen- NYC med mor og søste i 1987
    Siste:LHR-CPH-OSL (2 uker siden)
    Beste: MUC-Gru-Muc. 3 i F på tur ned, kun meg og kona på tur opp. Første gang i F med en sinnsyk service begge veier. Deler med turen min til Chicago i fjor. Det var også en opplevelse begge veier
     
    Berlioz, ArthurDent and RoadKing like this.
  12. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,445
    Likes mottatt:
    34,235
    Bonuspoeng:
    293
    Første flytur : FBU-MOL På vei til begravelse i Molde og jeg var i førskolealder. Skrekken og spenningen av å sitte og se ut av vinduet på flyet :eek: Sas eller Braathens vil jeg tro.

    Beste flytur: ENKJ-OSL-BGO-ENKJ : vintertur med Diamond DA-40. Sol:cool: hvite flater og en god samtale med piltoen.

    Siste flytur: LIS-OSL med Tap i går. Les om den i forum:)
     
    Berlioz and ArthurDent like this.
  13. ArthurDent

    ArthurDent Veteran

    Innlegg:
    1,701
    Likes mottatt:
    5,876
    Bonuspoeng:
    183
    Første flytur: Vet neimen ikke om jeg husker. Muligens KRS -FBU (Fornebu), midt 70-tall.
    Første IC: Første tur med 747. Sannsynligvis AMS-JFK. slutten av 70-tallet. Glemmer aldri følelsen av å nærmest sitte i en kinosal som aksellererte for så til slutt lette......
    Beste flytur: 8 seter "Learjet-type" KRS-AES
    Siste flytur: OSL-KRS ( på vei tilbake fra GDN)
     
    Last edited: 18. okt 2017
    braathens safe and Berlioz like this.
  14. lMartin

    lMartin Jeg var ung og trengte poengene! InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    1,975
    Likes mottatt:
    6,293
    Bonuspoeng:
    183
    Første:
    Litt usikker, men sannsynligvis TRD-TOS eller TRD-FBU i 86-87 vil jeg tro.
    Første long-haul:
    CDG-HKG i 2006. Riktignok i økonomi, men jeg hadde nesten hele kabinen for meg selv :)
    Siste:
    OSL-TRD for et par uker siden
    Beste:
    Vanskelig å si. Kommer veldig an på hvilke kvaliteter man legger vekt på. Mest spennende flytur må være EuroCopter i alpene med Air Zermatt eller DHC-3 med Harbour Air Seaplanes. Når det gjelder komfort leder SAS Business foreløpig, men jeg tipper morgendagens jomfrutur i F med Lufthansa kommer til å toppe det meste :)
     
  15. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,767
    Likes mottatt:
    57,039
    Bonuspoeng:
    293
    Første: Sannsynligvis FBU-CPH-ZRH eller FBU-ZRH, en gang rett før eller rett etter 1980. Med SAS eller Swissair. Er halvt sveitser, så jeg har tatt den turen noen ganger etterhvert.
    Første IC: FBU-LHR-YVR-YYJ i 1992. Første tur i 747 var det også.
    Første C: SFO-CPH i 2014. Oppgradert på poeng. Omtrent på det tidspunktet jeg virkelig ble bitt av bonusfeberen.
    Første F: MUC-BKK-NRT/HND-ICN-FRA med Thai/Asiana i 2017. Blir absolutt ikke siste gang i F.
    Siste: ZRH-OSL med SAS på søndag
    Beste: Muligens 747 over dammen i 1991. Eller SQ C til SIN/AKL i 2016.
     
    Berlioz liker dette
  16. Berlioz

    Berlioz Gammel? Jeg??

    Innlegg:
    1,872
    Likes mottatt:
    12,561
    Bonuspoeng:
    183
    Mye ungdom på forumet, ser jeg :)
    Første: KKN - FBU i 1965. Fri reise, skulle jobbe en sommer hos SAS
    Siste: OSLO -TXL, for tre uker siden
    Beste: Første tur med A380. C-klasse hos Thai. Det var flyet, ikke servicen, som gjorde det til en meget behagelig tur.
    Morsomste: DC3 i 1968, med luftforsvaret Sør-Norge rundt. Spesielt Kjevik ble minneverdig i sterk sidevind.
     
    braathens safe and ArthurDent like this.
  17. Markal

    Markal Senior Medlem

    Innlegg:
    544
    Likes mottatt:
    743
    Bonuspoeng:
    93
    Første: sannsynligvis widerøe til Nord-Norge for å besøke besteforeldre ca 6 mnd gammel i 1983.
    Første IC: til BKK med thai ca 1997.
    Første C: hjemreisen fra BKK i 1997. Overbooket fly så vi ble oppgradert. Gjorde inntrykk på en liten pjokk :cool:
    Første F: CDG-BKK med thai i fjor.
    Siste: OSL-TRD for noen uker siden.
    Beste: Thai F CDG-BKK fordi det var første tur i F og rockestjernefeelingen var høy.
     
  18. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,642
    Likes mottatt:
    21,688
    Bonuspoeng:
    293
    Første: Julaften ca. 1988 (10 år) sammen med lillesøster og mor for å besøke besteforeldre på Vestlandet. Jeg husker julenissen stod ved flytrappa og delte ut godteposer til alle barna =)
    Siste: TRF - BGO i september.
    Beste: Ikke flydd noe jeg husker spesielt ennå..
     
  19. Flounge

    Flounge Livsnyter og hobbyfilosof

    Innlegg:
    48
    Likes mottatt:
    34
    Bonuspoeng:
    18
    Første: GOT-ALC med Scanair i 1985 som syvåring.
    Første IC: FBU-LHR LAX i 1996 med BA i 747.
    Første C: Thai BKK-CNX i 1999. Fløy også noe SAS business OSL-LHR-OSL 1999-2001.
    Første F: LHR-JFK i 2015 med BA . Fantastisk å sitte i nesen i en 747.
    Siste: OSL-LHR-BOS-LHR-OSL i juli.
    Beste: Definitivt BA F i A380 BOS-LHR i april 2017.
     
  20. MadsVaHa

    MadsVaHa Veteran

    Innlegg:
    2,508
    Likes mottatt:
    5,541
    Bonuspoeng:
    183
    Første: Trd-Fbu med SAS en gang på midten av 90-tallet, var tre år ish så husker ikke så mye av den turen.
    Siste: Trofaste Osl-Trd
    Beste: Vanskelig valg siden dette står mellom mine to favoritt flytyper. Første tur i Business med Lh på A340-600 eller Første tur på B747-8i. Vanskelig valg så det blir nok delt første mellom to fantastiske maskiner.
     

Del denne siden