Førstereis i First - en liten omvei til LA

Tråd i 'Reisebrev' startet av sutenai, 14. febr 2022.

  1. TravelManBiz

    TravelManBiz Veteran

    Innlegg:
    1,674
    Likes mottatt:
    4,996
    Bonuspoeng:
    113
    Har du flygninger på dagtid eller på natten? Jeg skal snart fly hjem fra HND til FRA i C på en nattflygning og jeg har sjekket menyen og det er ikke så mye å velge mellom angående mat. Menyene ligger ute på ANA sin hjemmeside hvis du vil sjekke. Planen min er å spise i loungen, ta et par glass Champagne på flyet og prøve å få sovet:)
    Men fra LHR til HND flyr jeg ANA F på kveldstid og da er det full service som jeg gleder meg til :) Må bare passe på å ta det litt rolig med Champagnen i SQ F loungen på LHR før avreise:D
     
    Eddie47 liker dette
  2. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,631
    Likes mottatt:
    34,815
    Bonuspoeng:
    293
    Stemmer at menyen et mindre. Men du skal være bra kresen om du ikke blir mett og lykkelig selv på en nattflyvning :)
     
    Flymunda, mariusberg89 and ChrisTW like this.
  3. mariusberg89

    mariusberg89 Aktivt Medlem

    Innlegg:
    464
    Likes mottatt:
    156
    Bonuspoeng:
    43
    Flyr på kveldstid. Så bare så ekstremt vast ut den first reisen dere har, men blir nok bra uansett. Så på ana sine sider at jeg havner på et fly med eldre interiør uansett.

    btw ikke meningen å hijakke tråden her!
     
  4. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,656
    Likes mottatt:
    21,705
    Bonuspoeng:
    293
    Bedre i Business...? Jeg håper du mener motsatt :confused:
    ALT er bedre i F. Sete, service, maten, kit, etc.
    Som @Eddie47 vel sa en gang, F er F =)
     
    Eddie47 and Sjefen1234 like this.
  5. espenlampe

    espenlampe Aktivt Medlem

    Innlegg:
    308
    Likes mottatt:
    292
    Bonuspoeng:
    63
    Har bare lest at setet er litt større i C, enn F. faktisk
     
  6. Jorge

    Jorge Veteran

    Innlegg:
    4,639
    Likes mottatt:
    6,636
    Bonuspoeng:
    183
    ana-hero-thumbnail-w768h460_2x.jpg ANA-First-Class-Review-JFK-HND-Seat-2K.jpg

    Ganske stor forskjell i skjermstørrelse og benplass ihvertfall
     
    Kristian, Upsaker, Flymunda and 8 others like this.
  7. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,656
    Likes mottatt:
    21,705
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg har kun flydd ANA F (ikke C) men det kan jeg aldri tenke meg stemmer.
    Ref. @Jorge sine bilder også.

    Kan ta en tur innom C-kabinen på fredag for å sjekke ;)
     
  8. Lars J

    Lars J Veteran

    Innlegg:
    2,636
    Likes mottatt:
    7,612
    Bonuspoeng:
    183
    Uten og ha med tommestokk når jeg flydde for 2 uker siden, så vil jeg tro selve C setet er bredere, så du har bedre plass til overkroppen, men det er jo mindre benplass og kortere pitch.

    Tror faktisk det kunne vært plass til to voksne siden av hverandre..

    Litt usikker på om putene i bildene jeg tok er de samme, men isåfall gir det jo en pekepinn på forskjellen....
    IMG_20220131_055421 (1).jpg
    20220131_005117_105.jpg



    bilde hentet fra https://milelion.com/2020/02/10/review-ana-b777-300er-the-room-new-business-class-tokyo-to-new-york/
    Screenshot from 2022-02-16 17-34-38.png

    @indahla har vel profilbilde fra ANA F, så ser man forskjell :)
     
    Last edited: 16. febr 2022
  9. mariusberg89

    mariusberg89 Aktivt Medlem

    Innlegg:
    464
    Likes mottatt:
    156
    Bonuspoeng:
    43
    ok, så setene er litt sånn same - same så lenge man hvertfall får den nye configen der. Noe der ser ut til at jeg uansett ikke gjør på min tur.
    Så er det noe forskjell på mat uten at det er krise, og tydeligvis noe på kit. men ikke ekstreme.

    EDIT: Prøver å få flyttet ruten min via frankfurt siden det er eneste måten å få oppleve den nye biz-configen på virker det som. Brussel er hvertfall ikke ink der basert på linken ovenfor.

    Men da blir det en ganske lang pause på Haneda fra kl 16 lørdag til 09:35 på søndag om sas godkjenner det. Dekkes transithotell der eller hva er mulighetene? loungene stenger vel over natten der?

    Sorry for hi-jacking av tråden :p
     
    Last edited: 16. febr 2022
  10. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,660
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
    De godkjenner nok den ettersom det er under 24 timer. Transitthotell må du betale selv, hvis det er åpent.
     
  11. TravelManBiz

    TravelManBiz Veteran

    Innlegg:
    1,674
    Likes mottatt:
    4,996
    Bonuspoeng:
    113
    Du kommer vel ikke inn på loungene ved ankomst siden ditt neste fly er etter 0500 dagen etter?
     
  12. mariusberg89

    mariusberg89 Aktivt Medlem

    Innlegg:
    464
    Likes mottatt:
    156
    Bonuspoeng:
    43
    ok, da får jeg vurdere om jeg gidder det for de setene der.
     
  13. bighc

    bighc Bonusjeger

    Innlegg:
    1,353
    Likes mottatt:
    4,306
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg har tilbrakt tid i begge seter og det er ingen tvil om hvilket sete som er det beste. F går C en høy gang. Jeg snakker absolutt ikke ned ANA sitt nye C produkt, men det er stor opplevd forskjell på setene - spesielt for oss over 1.85 og gjerne over 1.95 :)
     
    NoLimit, Flymunda, RoadKing and 2 others like this.
  14. sutenai

    sutenai Not throw away...

    Innlegg:
    622
    Likes mottatt:
    3,073
    Bonuspoeng:
    93
    Ting har gått litt slag i slag her, så det er på høy tid med en oppdatering!

    Etter å ha fått ting litt på avstand vil jeg oppsummere ANA F med ett ord: Smooth. Det slo meg at jeg egentlig ikke tenkte noe spesielt over at jeg reiste i de mest eleverte klasser - og det viser hvor bra både soft- og hardproduktet er her. Alt føles helt naturlig, fra du kommer inn i flyet til du forlater det. Det er ingen irritasjonsmoment. Ingen fotbrønn som er akkurat litt for trang. Crewet har stålkontroll på alt, så man slipper å gjette hvor lang tid man har igjen på å skifte. Samtidig føles ingenting kleint eller pågående. Jeg ble godt fulgt opp, men det føltes aldri som mas. Så langt på ca. 20 timer med F så har jeg trykket på "crew-knappen" én gang.

    Det var altså slett ikke nødvendig med bestikkelser, men prøvde meg likevel. Freia sjokoladehjerter (at dette var på Valentinsdag var utilsiktet) ble tatt imot tross protester. Likevel, det er første gang jeg slipper å krangle for å få crew til å ta imot godteri - må være F-service!

    Vel framme i Tokyo så var det bare å vente tålmodig på at myndighetenes karanteneinnsatsstyrke skulle bli ferdig med å håndtere de som skulle inn i landet. Å bruke mer enn én dør hadde jo invitert totalt kaos, så litt beklemt satt jeg der mens bermen gikk forbi en etter en. Jeg er ikke mindre nordmann enn at jeg blir litt flau over å stikke meg ut.

    Jantelovens kall ble ikke noe svakere av å bli fulgt fra flyet, bort til sikkerhetskontrollen. Det er bokstavelig talt bare én vei å gå, så det føltes ekstremt overflødig. Men det er vel nødvendig for å slippe å ha finanstopper og andre rikinger vandrende rundt i gangene.

    Selv om min følgesvenn forlot meg ved sikkerhetskontrollen så klarte jeg å finne veien til loungen helt på egen hånd (det hører med til historien at jeg holdt på å gå til JAL-loungen, så kanskje jeg behøver verge allikevel). Suites-loungen var åpen for bermen, men da jeg ankom så var det bare én annen gjest der, så jeg fikk den glede av å bli ønsket velkommen av hele betjeningen.

    Med ca. 7 timer var det bare å rigge seg godt til -- med streng beskjed om at jeg ikke under noen omstendighet måtte finne på å hente hverken vått eller tørt på eget initiativ. Om dette var fordi jeg er en hjelpesløs gaijin eller F-passasjer vet jeg ikke, for det var flere andre som forsynte seg selv.

    Nå var jeg uansett for mett til å vurdere å driste meg på noen buffet. Dessuten ble jeg kjapt forsynt med vel mye sjokolade ("Det var jo Valentinsdag i går!") og snacks med hver drikkebestilling, så det var langt på kveld før jeg godtok å se på matmenyen. Den virket litt koronabegrenset - ingen wagyu å se! - men en enkel curry var akkurat det jeg trengte etter all ekstravagansen i luften.

    IMG_20220215_175345_988.jpg
    Ned på landjorda

    Kort oppsummert så var lounge'n helt grei, men opplevelsen er nok ikke helt representativ. Jeg måtte jo uansett forberede meg på å tømme tralla på neste flight!
     
    Last edited: 17. febr 2022
    jonss, sunshine, Kristian and 26 others like this.
  15. Jorge

    Jorge Veteran

    Innlegg:
    4,639
    Likes mottatt:
    6,636
    Bonuspoeng:
    183
    Fun fact: Japanerne har en litt annen tradisjon på valentines day enn oss gaijins. På valentines skal kun damene gi mennene sjokolade. Damene får sjokoladen sin på en dag med det litt spesielle navnet "White day" den 14. Mars.
     
  16. snus_mumrikken

    snus_mumrikken Eventyrar

    Innlegg:
    2,726
    Likes mottatt:
    11,673
    Bonuspoeng:
    183
    Kan bekrefte, såg film i madammen sin suite i
    Desember 2019
    Veit ikkje om eg fekk til direkte link.
    https://insideflyer.no/forums/threa...q-c-nz-c-y-qf-y-nh-c.14675/page-8#post-379035

    Me skal fly F kabinen i November i år, så då får me sjekka om me får plass der også :rolleyes:
     
    sutenai and Lars J like this.
  17. sutenai

    sutenai Not throw away...

    Innlegg:
    622
    Likes mottatt:
    3,073
    Bonuspoeng:
    93
    Jepp, men jeg er såpass feminist at jeg snur det på hodet (om enn utilsiktet) :D Må vel ut med ANA F igjen i mars sånn at jeg kan få sjokolade i retur.
     
  18. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,656
    Likes mottatt:
    21,705
    Bonuspoeng:
    293
    @sutenai Ingen Wagyu !!??!!
    Håper de har fått det inn før søndag ..
     
  19. sutenai

    sutenai Not throw away...

    Innlegg:
    622
    Likes mottatt:
    3,073
    Bonuspoeng:
    93
    Tror det kan ha vært for tidlig på dagen? Måtte jo spare meg til flyturen, så spurte ikke igjen senere
     
  20. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,656
    Likes mottatt:
    21,705
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg sjekker om 2 timer ;)
     
    sutenai liker dette

Del denne siden