Førstereis til Moskva

Tråd i 'Reisebrev' startet av Fjordheim, 15. april 2014.

  1. Fjordheim

    Fjordheim Medlem

    Innlegg:
    242
    Likes mottatt:
    980
    Bonuspoeng:
    93
    20140303_185133.jpg 20140303_185140.jpg 20140303_185159.jpg 20140303_190416.jpg 20140303_190652.jpeg 20140304_182943.jpeg 20140304_183203.jpg 20140304_183203.jpg 20140304_183423.jpeg 20140304_183840.jpeg 20140304_215451.jpeg 20140304_215713.jpeg 20140304_220031.jpeg 20140305_160118.jpg 20140305_160124.jpg 20140305_161103.jpeg 20140305_185630.jpeg 20140303_185133.jpg 20140303_185140.jpg Hei,
    Dette er min første post her på denne interessante siden, kritikk mottas gjerne :)

    Tenkte å dele litt erfaringer fra en nylig tur til Moskva. Noen få bilder nederst, eller øverst, usikker ?
    Reiserute som følger:

    3.mars:

    SK 309: 0720-0810 HAU-OSL, 738, 2a
    SK 864: 0915-1015 OSL-ARN, 737, 2a
    SK 730: 1115-1620 ARN-SVO, 736, 2a

    5.mars:

    SK 735: 1630-1615 SVO-CPH, A319, 2c
    SK 1468: 1700-1815 CPH-OSL, 737, 1a

    6.mars:

    SK 316: 1655:1750 OSL-HAU, 738, 1c
    Alle turene i SAS+ eller:
    *PREMIUM ECONOMY CLASS* som det sto så fint I mailen fra reisebyrået vårt.

    Vi bodde på Crowne Plaza World Trade Center i Moskva som må sies å være et typisk, men et bra et sådan, forretningshotell, som er lokalisert 7 km fra den Røde Plass (iflg. Google).

    Jeg hadde også en overnatting på Gardermoen, på Radisson Blu Airport Hotel, noe som var en selsom og skuffende opplevelse, men hvor Concierge statusen i CC i hvert fall fikk fart på folk etter hvert.
    (PS! Jeg er ikke en person som driver og flasher med status kort, men her ble det etter hvert strengt tatt nødvendig DS!)

    Vel, tilbake til avreise; som reiseleder på denne jobbturen (melder meg som regel frivillig til å være akkurat det) så hadde jeg ordnet med flybilletter, hotell osv., inkludert visum, og må bare si at Visumservice i Oslo fungerte meget bra. Tok 6 arbeidsdager fra vi sendte våre pass til dem til vi hadde fått dem tilbake.

    Avreise relativt tidlig 0720, som er en time senere enn hva jeg vanligvis har, herlig å sove helt til 0515, jadda..

    Ble hentet av en kollega 0545, vel fremme på HAU ble det tid til både et par espressoer, doble sådan samt litt påfyll av forbasket dyrt flaskevann. Security gikk som vanlig som smurt, Bala Garba (fotballhelt i Haugesund) var på jobb og han smiler nå bredt uansett.

    Fint hopp over til OSL på 2a med et morgenfriskt og opplagt SAS crew, som igjen klarte 2 påfyll med kaffe på den korte turen det tross alt er; Vi var vel airborne i knapt 40 minutter, bra rett og slett. Flyet var for øvrig nesten fullt.
    Vi landet før tid så vi rakk en kjapp tur i loungen for litt mere frokost, man blir jo ikke akkurat mett av det rundstykket på morgenflightene.


    Deretter bar det videre atter en gang på 2a på et nytt kort hopp til ARN.
    Fullt fly, men avgang på tid, og atter en gang fine flyforhold og igjen et opplagt crew både i kabin og i cockpit.
    Landet igjen før tid, og hadde dermed litt tid til en kjapp tur i loungen også her før det bar videre for Fjordheim sin første tur til Moskva.

    Bare et par timers flytur det også, men nye destinasjoner er alltid hyggelig. Her ble avgang litt forsinket (vi snakker bittelitt; les: minutter), noe som ble tatt inn underveis.
    Klokka hadde nå passert 11:00 og man ville prøve seg på litt alkoholholdig drikke, skulle uansett ikke jobbe før dagen etter. Begynte med en hvitvin, 1 GT og en øl før maten kom, maten ja; ingen høydare akkurat; salaten jeg mixer selv på Meny av og til er gourmet mat i forhold til denne salaten.

    Dog, crew var igjen veldig bra, og jeg fikk akkurat det jeg ønsket meg av drikke om bord.

    Fin landing på Sheremetyevo, og immigration til Russland gikk forbausende kvikt og var såre enkelt. Fikk til og med et «welcome to Russia» fra immigrasjonsdama der jeg omtrent sto i «giv akt» posisjon.

    Vi tok deretter flytoget inn til sentrum, som var veldig enkelt og funksjonelt, bortsett fra at allerede da ante det meg at Russisk køkultur er litt ulik den vi er vant med. Deretter metroen til nærmeste stasjon til vårt hotell, hvor det tok kanskje 20 minutter å spasere til hotellet.

    Ved ankomst hotellet var det å gå gjennom sikkerhetskontroll for å komme inn; må innrømme at jeg ikke er så vant til dette. Men de var nå høflige nok de som sto der.
    fortsettes....
     
    Darkcho, Fnate, Islending and 5 others like this.
  2. Fjordheim

    Fjordheim Medlem

    Innlegg:
    242
    Likes mottatt:
    980
    Bonuspoeng:
    93
    The Russian way!
    Innsjekking :( mareritt rett og slett. Crowne Plaza er riktignok et ganske stort hotell, 6-700 rom, men det får da være måte på. Vi var 4 kolleger og det tok over 2 timer å sjekke oss inn. Mens vi sto i resepsjonskøen og det nærmet seg min tur så sto jeg klar «på hugget» akkurat på «kø linjen» da jeg plutselig kjente at noen tok et kraftig tak i
    skulderen min (bakfra), samtalen gikk omtrent som dette:

    Meg: «Hey, why do you take hold of me»
    Han: “you stand in the line?”
    Meg: “yes off course, the queue line is right in front of me”
    Han: “that is not the way we stand in a line here, you will have to sneak all the way up to the person who is served at the moment, this is Russia my friend”

    Hvoretter pushet han meg opp I ryggen på hun som de holdt på å sjekke inn, og selv sto han så nær meg at jeg kunne kjenne pusten hans. Ja, han var russisk.
    Uansett, det tok vanvittig lang tid å sjekke inn.

    Kom meg omsider opp på mitt rom som var i femte etasje og hadde vinduer inn mot atriumet.
    Ganske fint rom må jeg si, rent og pent også, med en godt utstyrt minibar (bl.a. 6-7 mini vodkaer med en alkoholprosent på + - 60%, testet et par av dem, skikkelige saker dette ja), kaffemaskin, strykejern og brett, slippers og badekåpe og en veldig god seng for å nevne det viktigste.

    Spiste kun et par kvartaler borte fra hotellet første kvelden, Italiensk, greit nok, men treg service.

    Vi hadde så et par dager med møter som gikk helt fint, men fy fasan for en trafikk det er i denne byen, kaotisk mildt sagt.

    På dag 2 fikk vi mulighet til å se litt av Moskva, tok metroen inn til den stasjonen som er nærmest den Røde Plass, gjorde unna sightseeing runden, dro så til Arbatskaia området for noen runder med øl, deretter til en restaurant som heter Chemodan (http://www.chemodan-msk.ru/ ); den var virkelig bra; såkalt Sibirsk restaurant. De hadde det meste på menyen; bl.a. bjørn, villsvin, hare, yakokse, hvit laks pluss så mye annet.
    Selv gikk jeg for north dear som hovedrett, reinsdyr altså, vanvittig godt, kanskje det beste reinsdyret jeg har spist.

    Vi hadde også med oss en russer som skal jobbe for oss i år og neste år på et prosjekt, usedvanlig sympatisk og oppegående person, og han mente selvsagt at vi måtte kjøre noen runder med vodka og sylteagurk mens vi ventet på maten. Hvilket vi gjorde, og til min forbauselse så er jo dette faktisk godt.
    Sergei (jada han heter det) kunne også fortelle at oppegående russere stort sett kun drakk vodka i forbindelse med måltider, men at de spiser ganske ofte :)

    Chemodan restaurant anbefales på det varmeste, utrolig koselig sted.

    Vi bestemte oss for å gå tilbake til hotellet, hvilket skulle vise seg å være nærmere 7 km, i 5-6 minusgrader og lett snøvær. Men da fikk vi sett litt mer av byen og det er jo bra.

    Dessverre så glemte jeg å gjøre mitt fornødne før vi forlot Chemodan (dette burde jeg sikkert ikke skrive her) men det endte opp med at jeg måtte åpne noen bukseknapper og lense forpiggen opp mot en mur like etter at vi hadde spasert forbi Russlands «white house». Så for meg en russisk politibil skrense inn til siden fra en av Moskva’s mest traffikerte gater og legge en stakkars «Araber» i bakken, men det skjedde jo heldigvis ikke, og ingen i reisefølget fikk dette med seg heller.

    Hjemreise:

    Hjemreisen var omtrent som utreisen; SAS fly på rute med opplagte crew. Dog, taxituren fra de vi besøkte i Moskva til sentralstasjonen var litt av en opplevelse. Jeg telte opptil 9 kjørebaner i hver kjøreretning, og vår taxisjåfør som pratet litt engelsk, brukte alle 9 kjørebanene….særdeles aktivt. Han sukket tungt da vi spurte om det var slik hver dag: «aah..aah..no..usjually møssh woorse). Her var det ingen respekt for trafikklys og andre trafikanter. Forresten utrolig hvor skitne mange biler var her.

    Vel,Vi kom da frem til togstasjonen til slutt, og etter atter en kamp for å komme seg om bord i toget, som endte med ståplass for min del, og selv om vi var usikker på om vi gikk av på rett terminal, så viste det seg til slutt at vi var på rett plass.

    Etter 3 forskjellige sikkerhetskontroller/innsjekk/passkontroller var vi inne og kunne ta oss en tur i loungen. Denne var imidlertid ikke noe særlig; ikke noe særlig annet å spise annet enn dårlige sandwicher og kjip snacks samt dårlig rødvin. Hvitvinen var dog god, og øl’en gikk også ned for min del.

    Hjem:

    Vi hadde fine flyturer hjem, både Moskva-København, København-Oslo samt det siste hoppet over fjellet til Haugebyen. SAS leverte bra, bortsett fra det vi fikk å spise, ikke bra.

    Rakk forresten så vidt flyet fra CPH; det var en haug med Asiater (hvorav halvparten gikk med munnbind) foran oss i passkontrollen og det var hele en stk. dansk politimann på jobb. Dvs. det sto en til der men han hadde tilsynelatende ikke noen tanker om å jobbe for lønna si. Så det gikk utrolig tregt, så tregt at da vi endelig hadde kommet oss gjennom og funnet gaten vår så var det like før den stengte.

    Radisson Blu Gardermoen:

    Jeg overnattet her en natt p.g.a. at jeg hadde et møte i Oslo sentrum dagen etter.

    Hva har skjedd her? Makan til dårlig service, Tenkte at jeg skulle slappe av, kjøre litt romservice mat og nyte maten sammen med de innkjøpte godsaker øl’ene fra OSL. Etter å ha prøvd å få kontakt med room service i over 2 timer så var det på tide å besøke resepsjonen. Som nevnt før, jeg flasher ikke kort (ikke har jeg så mange og flashe heller for den saks skyld), og i resepsjonen hjalp det ikke heller, men det hjalp i forhold til svensken som satt bak resepsjonen (night manager) som tydeligvis satt i en hyggelig privat samtale.

    Spurte ham hvorfor de ikke svarte på room service, fikk beskjed om å stille meg i kø til resepsjonen igjen…….da dro jeg frem det sorte kortet og svensken oppførte seg plutselig som en lydig valp. Hev seg over telefonen, forlangte en kyllingsandwich levert til mitt rom asap med concierge rabatt (hva nå det er). Han skal ha en ting; maten kom til rommet innen 15 minutter. Men ikke akkurat imponert av hotellets servicenivå.

    For min del; SAS leverer service som er bra, men jeg liker ikke det de serverer av mat; alle vet om wrap’en, men den salaten er dårlig den også, hvorfor ikke gå tilbake til litt mer laks, skinke, potetsalat ala 90-tallet.

    Konklusjon:


    Totalt sett veldig fornøyd med SAS, fornøyd med Crowne Plaza, eksotisk å møte så mye opprørspoliti rundt omkring i Moskva, ekstra spesielt når man kommer inn på et torg og møter 10-11 personer i full «bombedrakt».

    Denne turen ga meg 9200 Eurobonus poeng.

    Reiser forresten gjerne tilbake til Moskva og Russland.

    Mvh
    Fjordheim
     
    Last edited: 15. april 2014
    Herlov, Darkcho, pgaa and 5 others like this.
  3. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Takker for en meget interessant rapport. Lenge siden jeg har vært i Russland, det merkes at ting har endret seg.

    Kritikk? Meget godt skrevet! Ser frem til å lese mer fra deg.
     
    Fjordheim liker dette
  4. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    Kanonflott skrevet.

    Har aldri opplevd de innsjekk problemene du hadde på Crown (men så har jeg heller ikke bodd akkurat der). Så bekymre deg ikke for neste besøk. :)

    Ser gjerne flere rapporter fra deg.
     
    Fjordheim liker dette
  5. Robert H

    Robert H Senior Medlem

    Innlegg:
    675
    Likes mottatt:
    2,109
    Bonuspoeng:
    93
    Enig med Fnate, Ida og Tommy - veldig god artikkel. Fint også at rapporten gir litt lokalkoloritt utover flyreisen :)
    Det begynner å bli en stund siden jeg var i Moskva (før murens fall), og den gangen var det iallefall tydelig at servicenæringen ikke akkurat var på vestlig nivå - det henger kanskje fortsatt litt igjen fra Sovjetdagene?

    Gleder meg til flere artikler fra deg!

    Robert H
     
    Fjordheim liker dette
  6. Fjordheim

    Fjordheim Medlem

    Innlegg:
    242
    Likes mottatt:
    980
    Bonuspoeng:
    93
    Takker for meget hyggelige tilbakemeldinger.

    Mvh
    Fjordheim
     
  7. Hypern

    Hypern Senior Medlem

    Innlegg:
    509
    Likes mottatt:
    181
    Bonuspoeng:
    43
    Fin rapport. Russland er Russland - ikke regn med noe som helst service fra noen.
     
  8. pgaa

    pgaa Bygdetulling

    Innlegg:
    403
    Likes mottatt:
    969
    Bonuspoeng:
    93
    Takk for flott og velskrevet rapport [​IMG]
     

Del denne siden