Familie med to barn på 12 og 5 besøker Japan igjen

Tråd i 'Reisebrev' startet av bombusfervidus, 31. juli 2023.

  1. bombusfervidus

    bombusfervidus Veteran

    Innlegg:
    2,595
    Likes mottatt:
    6,005
    Bonuspoeng:
    183
    Flere har skrevet reisebrev til Japan i den siste tiden. Da tenker jeg at jeg også kan bidra litt med vår reise rundt i Japan. Vi vil være i Japan 18 dager denne gangen. Mest av tida vår vil vi være i Tokyo. I tillegg vil vi reise innom Hiroshima inklusiv en halvdagstur til Hakata og et lite opphold i Osaka.

    Reise til Tokyo:
    Denne gangen reiser vi også med SAS som alle tidligere Japan-turer. Siden avgangstiden fra CPH er flyttet til kl.11:55 fra ca. kl. 15:30 slik vi var vant til før Corona/krigen og vi har med oss en femåring, valgte vi å fly til CPH dagen. Det er deilig å kunne slippe å stå opp kl. 05:00 og stresse oss av gårde. I København valgte vi å overnatte på Scandic CPH Strandpark som tilbød henting og levering på Kastrup.

    På selve reisedagen til Tokyo tok vi det veldig rolig på morgenen. Spiste god frokost på hotellet, sjekket ut, ble kjørt til flyplassen og rakk til og med en tur innom gullstuen før vi gikk gjennom passkontroll. Men både jeg og eldstegutt lo litt da vi så oversettelsen ved frokostservering på hotellet.

    IMG_2909.jpg

    Vi var ved gaten såpass tidlig at vi rakk å se flyet ble taxet til gaten. https://www.facebook.com/reel/981039009805848 Litt synd med lysforhold under filmingen, med bilde av flyet var litt bedre.

    IMG_2916.jpg

    Fruen hadde ikke skjønt at vi skulle sitte langt framme i flyet, så det ble jo en hyggelig overraskelse for henne! Guttene har jo allerede reist i biz med SAS tidligere, så de ble ikke særlig overrasket.

    IMG_2922.jpg

    IMG_2923.jpg

    IMG_2919.jpg

    Flyturen i seg selv er ikke så spennende. Flere har delt med sine turer med SAS biz før, så jeg skal ikke kjede dere med flere ord. Men noen bilder kan jeg alltid legge ved.

    IMG_2945.jpg

    IMG_2946.jpg

    IMG_2949.jpg

    IMG_2954.jpg

    IMG_2957.jpg

    IMG_2968.jpg

    IMG_2969.jpg

    IMG_2962.jpg

    IMG_2971.jpg
     
  2. ccurrahee

    ccurrahee Fly sa du?

    Innlegg:
    10,078
    Likes mottatt:
    36,335
    Bonuspoeng:
    293
    Det skal mange ord til før noen kjeder seg på forum @bombusfervidus, selv om jeg prøver i blant.

    takk for at vi får være med ;)
     
    Kristian, indahla and Sunnfjordingen like this.
  3. ccurrahee

    ccurrahee Fly sa du?

    Innlegg:
    10,078
    Likes mottatt:
    36,335
    Bonuspoeng:
    293
    Maten ser freshere ut en på lenge.

    Hva er det i det glasset til forrett?
     
  4. Trent600

    Trent600 Aktivt Medlem

    Innlegg:
    384
    Likes mottatt:
    649
    Bonuspoeng:
    93
    "Tartare of cold-smoked salmon from the Faroe Islands with organic crème fraîche, marinated green asparagus and sorrel, baked waffle with Vesterhavs cheese"

    Savner jo Løyrom, men var ikke halvgærn den der heller.

    upload_2023-7-31_20-34-37.png
     
    Last edited: 31. juli 2023
  5. bombusfervidus

    bombusfervidus Veteran

    Innlegg:
    2,595
    Likes mottatt:
    6,005
    Bonuspoeng:
    183
    Dag 1:

    Etter landingen var vi blant de første som gikk av flyet. Det var veldig kjekt å kunne gå av blant de første så vi hadde færre foran oss i passkontrollkøen. Vi brukte rundt 30 minutter fra vi gikk av flyet, stilte oss i kø, avga fingeravtrykk til QR-kodene ble scannet hos immigrasjon. Koffertene våre var allerede på rullebåndet da vi kom dit. Scanning av QR-koden for tolldeklarasjon gikk også smertefritt da det var flere ledige automater og mange ansatte som kunne hjelpe til..

    SK983 lander jo tidlig på morgen. Altfor tidlig etter min smak. Kona og minstemann er ikke veldig flink til å takle jetlag. Så de måtte jobbe hardt for å holde seg våken gjennom hele dagen.

    Vi har bodd på Ikebukuro flere ganger tidligere. Denne gangen valgte vi å bo på Okachimachi, som er like ved Ueno. Femåringen uttrykket ønske om å kunne sove i egen seng, så vi har valgt leilighethotell "Mimaru Tokyo Ueno Okachimachi". Et lite kjøkken, spisebord, fire senger og få minutter til både JR stasjon "Okachimachi" og to Metro-stasjoner, gjør at vi enkelt kan komme oss rundt i Tokyo og til forsteder. Mimaru har flere hoteller i Tokyo og andre byer.
    IMG_3002.jpg

    IMG_3668.jpg

    Vi kom fram til hotellet lenge før innsjekkingstid som var kl. 15:00. Så vi valgte å betale ¥5000 for early check in. Det er absolutt verdt fordi allerede på vei fra flyplassen til hotellet, klarte jeg å bli ganske svett pga. den høye temperaturen. Så en dusj før vi dro ut igjen var meget etterlengtet.

    Etter at vi har installert oss, var det allerede lunsjtid. Vi dro til et sushisted som heter "Sushiro". Tidligere kom sushi og andre matretter ut på bånd fortløpende så man kunne plukke opp de man hadde lyst på. Dessverre ble dette slutt på pga. "Sushi-terrorisme" for ikke altfor lenge siden. For å forebygge lignende episoder oppstår igjen, må man bestille alt man har lyst på fra en pad. Veldig trist, synes jeg. Det har til og med vært diskusjon om framtid til sushi på bånd slik vi kjenner til i Japan.
    IMG_2986.jpg

    IMG_2987.jpg

    Vi måtte vente i ca. 20 minutter før vi fikk bord. Det er helt normalt dersom man vil ha mat på populære steder når det er tid for måltid.

    Etter at begge ungene ble mette og fornøyde, dro vi til Ueno stasjon for å hente ut JR pass og reserverte seter på de avgangene vi hadde tenkt å reise med. Vi merket at turister er tilbake i Japan. Vi måtte stå i kø i nesten en time før vi fikk hjelp. Dessverre kunne funksjonæren ikke hjelpe oss med å reserve seter i alle avgangene vi hadde tenkt å reise med da det var lang kø bak oss. Vi ble henvist til enten billettautomat eller billettkontor for å reservere resten av setene. Heldigvis er det ganske uproblematisk å reservere seter selv på billettautomat.

    IMG_2998.jpg

    IMG_2999.jpg

    IMG_3008.jpg

    På vei tilbake til hotellet gikk vi innom en populær leketøybutikk som heter "Yamashiroya". Lekebutikken ligger vis-a-vis Ueno stasjon. Minstemann fikk øye på en Paw Patrol lastebil som han bestemte seg å kjøpe etter litt frem og tilbake.

    IMG_2992.jpg

    IMG_2993.jpg

    IMG_2994.jpg

    Det ble målt 36 grader i Tokyo denne ettermiddagen. Så vi følte behov for å komme oss tilbake til hotellet for å kjøle oss ned litt. Etter litt nedkjøling, dro jeg og kona til et supermarked ikke mange minutter fra hotellet.

    IMG_3009.jpg

    IMG_3016.jpg

    IMG_3017.jpg

    Navnet til supermarkedet er "Summit store", bedre kjent som "サミットストア" på japansk. Siden ungene ville slappe av på rommet, delvis pga. jetlag og delvis pga. den ekstreme varmen, kjøpte vi drikke og mat så vi kunne ordne en enkel middag selv.

    På vei tilbake til hotellet oppdaget vi at det er satt opp scene på et torg like ved togstasjonen, kun et par minutter fra hotellet. Der kunne man drikke øl og nyte live musikk alle dager gjennom hele sommeren.

    IMG_3019.jpg

    IMG_3021.jpg

    IMG_3020.jpg

    Jeg observerer ganske varierende musikk som fremføres her. Litt kult egentlig. Hadde jeg ikke hatt med meg unger på tur denne gangen, hadde jeg nok satt av tid til dette arrangementet.

    Etter at ungene og kona har spist, snek jeg meg ut til en soba-kjappe få minutter fra hotellet. Med en gang man roter seg inn i et nabolag som ikke besøkes av turister, er det ikke uvanlig at det ikke finnes meny på engelsk.

    IMG_3030.jpg

    IMG_3028.jpg

    IMG_3027.jpg

    Da jeg kom tilbake til hotellet igjen, var alle klare til å finne senga. Da gjorde jeg like greit det samme. Og slik endte vår første dag i Japan.
     
  6. geddi

    geddi Senior Medlem

    Innlegg:
    1,373
    Likes mottatt:
    3,639
    Bonuspoeng:
    113
    God tur!
     
    bombusfervidus liker dette
  7. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,784
    Likes mottatt:
    21,893
    Bonuspoeng:
    293
    Fortsatt god tur!
     
    bombusfervidus liker dette
  8. bombusfervidus

    bombusfervidus Veteran

    Innlegg:
    2,595
    Likes mottatt:
    6,005
    Bonuspoeng:
    183
    Dag 2 formiddag og ettermiddag:

    Etter dialog med ungene, ble vi enige om å starte dagen på Ikebukuro, nærmere bestemt, Sunshine City. Sunshine City er en populær destinasjon for mange turister, særlig de som har barn, både yngre og eldre. Vi startet dagen med å besøke akvariet. Det er en del interessante fisker og dyr å se på. Høydepunktet er uten tvil pingviner. Minstemann har aldri sett pingviner i virkeligheten tidligere. Så det er en kjempeopplevelse for ham å kunne se pingviner på nært hold.

    IMG_3063.jpg

    IMG_3068.jpg

    Og jeg er alltid fascinert av maneter.

    IMG_3879.jpg

    IMG_3880.jpg

    Etter akvariet, beveget vi litt lengre ned i Sunshine City og bort til Bandais Gashapon butikk. Denne skal være en av de største, om ikke den største, jeg har vært innom i Tokyo. Uheldigvis gikk det noen mynter til disse maskinen denne formiddagen.

    IMG_3069.jpg

    IMG_3071.jpg

    Etter gashapon-butikken, gikk vi en etasje ned. Der fant vi en butikk som begge ungene har gledet seg veldig til, nemlig Pokemon-butikk.

    IMG_3075.jpg

    IMG_3082.jpg

    Det er kanskje ingen overraskelse at mer penger forsvant til denne butikken.

    Eldstemann stakk også innom One Piece butikken ved siden av. Der var han beskjeden og plukket med seg kun et par småting.

    IMG_3087.jpg

    Etter en kort pause, forlot vi Sunshine City med retning mot hotellet. På vei besøkte vi en butikk drevet av ACOS. Denne butikken tilbyr blant annet kostymer av meget høy kvalitet. Da jeg var i Tokyo i desember som var, plukket jeg opp noen Demon Slayer kostymer hjem til Norge. Nå som eldstemann er med, plukket vi opp en kostyme til.

    IMG_3091.jpg

    IMG_3094.jpg

    Om man skal tro vi er ferdig med anime og shopping i dag, så tar man dessverre feil. Vi gikk også innom den nye flaggskipbutikken til Animate som ble åpnet mars i år. Eldstemann følte at han har brukt nok penger i dag, så det ble ikke mange varer fra denne butikken.

    IMG_3096.jpg

    Etter Animate dro vi tilbake til hotellet og hvilte oss litt. Jeg hadde tenkt å stikke innom et par elektronikkbutikker som også er i samme nabolag. Men vi ble litt påvirkt av det varme været, så det ble ikke noe elektronikkbutikk på meg i dag.
     
  9. bombusfervidus

    bombusfervidus Veteran

    Innlegg:
    2,595
    Likes mottatt:
    6,005
    Bonuspoeng:
    183
    Dag 2 kveld:

    Eldstemann er en Demon Slayer fan, og han har uttrykt ønske om å besøke steder som kan relateres til serien. Et av stedene som faktisk er lett tilgjengelig, er Asakusa. For de som kjenner til denne serien, er det her Tanjiro og Muzan møttes for første gang.:)

    IMG_3110.jpg

    IMG_3115.jpg

    IMG_3117.jpg

    IMG_3123.jpg

    IMG_3128.jpg

    Jeg og fruen har sans for håndlagte produkter. Denne kvelden dro vi innom en butikk som tilbyr håndlagte vesker, ryggsekker og bager.

    IMG_3104.jpg

    IMG_3107.jpg

    Til å være håndlagte produkter av høy kvalitet, synes jeg prisene i denne butikken er meget hyggelige.'

    Vi ble sultne alle sammen etter mye gåing i ettermiddag og kveld, og vi valgte en ramensjappe som har fått bra kritikk. Jeg tenker at hvis en ramensjappe i Tokyo klarer å overleve når konkurranse er stor, så kan den ikke være dårlig sted uansett. Heldigvis var ventetiden nokså kort. Vi ventet ikke mer enn ti minutter før vi fikk bord.

    IMG_3136.jpg

    IMG_3134.jpg

    Dessert måtte vi også ha. :) Så vi ruslet bort til en dessertsjappe som tilbyr veldig god pudding. Faktisk er jeg glad for at vi kom hit på kveldstid. For her pleier det å være masse turister på dagtid

    IMG_3139.jpg

    IMG_3141.jpg

    Etter dessert dro vi fornøyde tilbake til hotellet. :)
     
  10. bombusfervidus

    bombusfervidus Veteran

    Innlegg:
    2,595
    Likes mottatt:
    6,005
    Bonuspoeng:
    183
    Dag 3:

    Mer dyr i dag. Minstemann ønsker også å se panda som han har lest om i barnehage. Siden vi bor ti minutter unna en dyrehage som har panda, startet vi dagen vår der. Det var dessverre en tøff prøvelse siden vi måtte stå i kø utendørs i 36 grader før vi kan få en glimt av pandaene.

    IMG_3147.jpg

    IMG_3148.jpg

    Da vi kom ut av pandahuset, måtte vi ha noe for å kjøle oss ned før vi gikk videre.

    IMG_3172.jpg

    Etter ispausen gikk vi videre for å se på andre interessante dyr. Ueno Zoo er ingen stor dyrepark, men har nok av fine dyr som en femåring ikke har sett før.

    IMG_3180.jpg

    IMG_3184.jpg

    IMG_3188.jpg

    Tross høy temperatur og sterk sol, tilbrakte vi tre og halv timer i dyreparken. Etter dyreparken dro vi tilbake til hotellet og kjølte oss ned før jeg og familien skal møte to kamerater. Han ene giftet seg med ei japansk jente og har nå bosatt rett utenfor Tokyo. Han andre bor fast på Hawaii, men er veldig ofte i Tokyo fordi han har noen kunder her i Tokyo. Det er alltid hyggelig å kunne møtes og prate sammen!

    IMG_3202.jpg

    På kvelden sto fyrverkeri på lista. Sumidagawa fireworks festival er kanskje den mest kjente og tradisjonsrike fyrverkerifestival Tokyo. Den kan spores helt tilbake til 1732 og i år ble rundt 20000 skudd skutt opp fra to lokasjoner i Sumida-elven. For å komme oss litt unna store folkemengder, dro vi litt lengre nordover som likevel gir oss god utsikt til fyrverkerishowet. Måtte lete litt før vi fant en egnet plass før vi slo oss ned.Her ble vi i 90 minutter.

    IMG_3206.jpg

    IMG_3891.jpg

    De som har lyst, kan se på avslutningen av fyrverkerishowet som jeg la ut på Facebook-siden min. Fra arrangøren sin side ble det estimert rundt en million tilskuere i år. Dato Sumidagawa fireworks festival i 2024 og 2025 er allerede annonsert. De som synes fyrverkeri er spennende kan jo kanskje vurdere å reise til Tokyo i slutten av juli i 2024 eller 2025.
     
  11. bombusfervidus

    bombusfervidus Veteran

    Innlegg:
    2,595
    Likes mottatt:
    6,005
    Bonuspoeng:
    183
    Dag 4:

    Det har vært to lange og tøffe dager for minstemann. Så vi bestemte oss å ta det rolig i dag så han ikke skal utsettes for mye sterk sol og høy temperatur. Han har jo tross alt bare levd fem år og aldri opplevd temperatur langt over 30 grader.

    Minstemann er opptatt av tog og har fått med seg at vi skal reise med Shinkansen i sommer. Dette har han gledet seg til i lang tid. Han har til og med kringkastet i barnehagen at han skal reise med Shinkansen i sommer. I følge en av de voksne som jobber i barnehagen, har minstemann gitt leksjon i hva Shinkansen er til barn som ikke kjenner til Shinkansen. Så vi tenkte at vi kunne ta med han til Tokyo stasjon for å se hvor vi skal ta Shinkansen fra når vi skal til Hiroshima og Hakata. Han synes det er litt dumt at han ikke kunne gå inn på Shinkansen-området på stasjonen og se på alle Shinkansen-tog på nært hold. Men vi fikk heldigvis glimt av Shinkansen-tog fra en plattform som vi hadde tilgang til.

    IMG_8728.jpg

    Her må jeg låne et bilde som jeg tok desember i fjor fordi vi var så opptatt av å se på tog så jeg glemte å ta bilder. Men vi så faktisk på samme Shinkansen-modell som dette bildet viser.

    Etter å ha fått glimt av Shinkansen-tog og minstemann sier han skal guide oss til Shinkansen-området i Tokyo stasjon den dagen vi skal vestover, dro vi til "First Avenue Tokyo Station", altså en "gate" under Tokyo stasjon som er full av butikker som selger produkter til ulike manga- og anime-serier og restauranter.

    IMG_3251.jpg
    (東京駅一番街 = First Avenue Tokyo Station)

    Siden det var lunsjtid, endte jeg opp i en av ramen-restaurantene i "Ramen-gate". (Ja, jeg elsker ramen!)

    IMG_3257.jpg
    (東京ラーメンストリート = Tokyo Ramen Street)

    IMG_3265.jpg

    IMG_3263.jpg

    Etter maten gikk ungene litt rundt i noen av butikkene og minstemann fant "Shin-chan" (Crayon Shin-chan) som en kul kar som han ville avbildes sammen med.

    IMG_3253.jpg

    På vei tilbake til hotellet, uttrykket eldstemann ønske om å titte innom butikken vi skal handle godteri og snacks hos før hjemreisen. Og ønsket ble oppfylt.

    IMG_3281.jpg

    IMG_3282.jpg

    IMG_3285.jpg

    Japanske godteri og snacks er veldig ettertrakte blant mine venner, så vi skal nok fylle opp en koffert eller to med varer før vi reiser hjemover.

    Etter en liten pause på hotellrommet, dro jeg og eldstemann på baseballkamp i Meiji Jingu Stadion..Denne gangen tok hjemmelaget i mot gjester fra Yokohama (BayStars).

    IMG_3291.jpg

    IMG_3292.jpg

    Når hjemmelaget scorer poeng, feirer fansen med å bevege miniparaply opp og ned. Her er en videosnutt som viser feiringen. Ei venninne sa til meg etter å ha sett videosnutten at musikken vekket masse minner fordi bestefaren hennes sang ofte denne sangen da hun var liten.

    IMG_3322.jpg

    Dessverre var temperaturen fortsatt meget høy selv om sola for lengst har gått ned. Mange brukte vifte under hele kampen.

    IMG_3318.jpg

    Sommer er også sesong for fyrverkeri. Og en av underholdningsinnslagene er nemlig fyrverkeri og dette ble selvsagt filmet og dokumentert.
     
  12. bombusfervidus

    bombusfervidus Veteran

    Innlegg:
    2,595
    Likes mottatt:
    6,005
    Bonuspoeng:
    183


    Dag 5:

    I dag reiser vi litt utenfor sentral Tokyo til et nabolag som heter Setagaya. Nærmere bestemt Gotokuji temple. Dette templet er kjent for å være opphavet til "Maneki-neko", altså lykke- og penge-bringende katt.

    IMG_3346.jpg

    IMG_3357.jpg

    IMG_3362.jpg

    IMG_3366.jpg

    Når man besøker et tempel i Japan, er det ikke uvanlig at man kjøper "絵馬"(uttales som "ema"), skriver ned sine ønsker og henger opp.

    IMG_3368.jpg

    IMG_3370.jpg

    IMG_3372.jpg

    Etter lunsj gikk vi litt rundt i nabo og fant et fika-sted.

    IMG_3378.jpg

    Men stedet frister ikke veldig, så vi gikk til dessertsted noen meter lengre ned i gata. Maneki-neko er hovedattraksjon i dette nabolaget, må jo dette utnyttes.

    IMG_3382.jpg

    IMG_3384.jpg

    Ungene falt for ningyoyaki og jeg gikk for shaved ice med matcha.

    IMG_3401.jpg

    IMG_3394.jpg

    Etter dessert dro vi fornøyde tilbake til sentral Tokyo. Der tok jeg med meg eldstemann til elektronikkbutikker og kona og minstemann dro på vift. Det er tre kjeder jeg titter innom hvis jeg skal kjøpe noe innen elektronikk: Yamada Denki(Labi), Bic Camera og Yodobashi Camera. Denne gangen endte vi opp hos Bic Camera.

    IMG_3097.jpg

    Selv om to av kjedene har "Camera" i navnet sitt, selger de altså mye rart innen elektronikk. Guttungen og jeg trenger gjerne ekstra tilbehør til Nintendo Switch hjemme, så vi benyttet sjansen å skaffe oss tilbehør som vi trenger aller mest.

    IMG_3413.jpg

    Pga. den høye temperaturen i den siste tiden, skaffet vi oss noen vifter når vi først var innom et sted som har godt utvalg av vifter.

    IMG_3415.jpg

    Etter shoppingen ble jeg og eldstemann sulten igjen. Så vi dro til min favoritt ramensjappe kun noen få hundre meter unna elektronikkbutikken.

    IMG_3419.jpg

    Faktisk besøker jeg alltid denne ramensjappa hver gang jeg er i Tokyo. Etter å ha prøvd minst 30 forskjellige ramensjapper i Tokyo, liker jeg fremdeles denne sjappa best. Som vanlig bestilte jeg ramen, mens eldstemann prøvde tsukemen for første gang i sitt liv.

    IMG_3423.jpg

    IMG_3425.jpg

    For de som liker ramen, ta gjerne en tur innom Ikebukuro. Dette området har mange gode ramensjapper. Noen av dem er til og med i samme gate med få meters avstand fra hverandre.
     
    Last edited: 05. aug 2023
  13. bombusfervidus

    bombusfervidus Veteran

    Innlegg:
    2,595
    Likes mottatt:
    6,005
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg har fått spørsmål om navnet til ramensjappa der jeg og eldstemann spiste. Stedet heter Mutekya. Som mange ramensjapper, tar Mutekya ikke kort, kun cash.
     
    Maggie and holmen like this.
  14. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    17,439
    Likes mottatt:
    62,249
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg liker variasjonen i ønskene på 絵馬'en deres. :D
     
    Liza and bombusfervidus like this.
  15. bombusfervidus

    bombusfervidus Veteran

    Innlegg:
    2,595
    Likes mottatt:
    6,005
    Bonuspoeng:
    183
    Takk! Eldstemann ønsker seg mer penger så han kan kjøpe alt han vil ha i Japan, inkl. et par kofferter. Minstemann ønsker seg en katt mens tre av oss i familien har katteallergi. :rolleyes:
     
    Kalsnes, Insomnia4u, indahla and 3 others like this.
  16. bombusfervidus

    bombusfervidus Veteran

    Innlegg:
    2,595
    Likes mottatt:
    6,005
    Bonuspoeng:
    183
    Dag 6:

    Ny dag ny mulighet. I dag satser vi på utflukt et godt stykke utenfor Tokyo. Nærmere bestemt, Enoshima. Vi tenker at det frister veldig å bade i sjøen når det har vært så varmt helt siden vi kom til Tokyo. Om bading og strandbesøk ikke passer, har området mye annet å by på.

    Første stopp etter avreise fra Tokyo, er Kamakura stasjon.

    IMG_3449.jpg

    Her byttet vi til en annen linje som skal bringe oss nærmere Enoshima.

    IMG_3453.jpg

    På vei til Enoshima, hadde vi ytterligere to stopp. Det første stoppet var Kotoku-in Tempel. I dette templet finner man en veldig kjent og Buddhastatue.På engelsk heter statuen "Great Buddha of Kamakura".

    IMG_3459.jpg

    IMG_3466.jpg

    Neste stopp er en jernbaneovergang jernbaneovergang noen stasjoner før Enoshima. Denne jernbanestasjonen er en helt vanlig jernbaneovergang. Ikke noe spesielt med den. Grunnen til denne jernbaneovergangen er blitt en turistattraksjon, er at animert versjon av mangaen "Slam Dunk" fra tidlig 90-tallet som er meget populær i Japan og hele østlige delen av Asia bruker denne jernbaneovergangen i introsangen. (Spor gjerne til 0:53 i denne Youtube-snutten). Til min store overraskelse, vises filmen fra 2022 på kino i Oslo. Men litt kjedelig at filmen kun vises helgen 4. 5 og 6. august.

    IMG_3499.jpg

    Etter besøk av jernbaneovergangen, dro vi rett til stranda ved Enoshima. Det er en lang og fin strand som deles opp på øst- og vestsiden. Vi valgte å være på vestsiden denne gangen. Om man beveger seg et godt stykke bortover på østsiden, er det visst et egnet sted å surfe da jeg observerte flere surfere fra toget på vei til Enoshima.

    IMG_3518.jpg

    IMG_3522.jpg

    Det er jo slik at været innimellom endrer seg veldig raskt. Vi måtte forlate stranda etter et par timer fordi en kraftig regnbyge kom. Det var forsåvidt greit fordi temperaturen sank såpass mye at turen på selve Enoshima-øya senere på ettermiddagen ble betraktelig hyggeligere.

    IMG_3576.jpg

    Det er en handlegate på øya som byr på både butikker og matboder.

    IMG_3579.jpg

    IMG_3584.jpg

    Vis nylige bilder.jpeg

    Vi prøvde blant annet blekksprut-cracker og syltet agurk på pinne. De er faktisk ganske gode!

    IMG_3653.jpg

    IMG_3654.jpg

    Om man går videre innover/oppover, vil man finne Enoshima shrine.

    IMG_3596.jpg

    IMG_3630.jpg

    IMG_3639.jpg

    Fortsetter man videre oppover, vil man komme til et større område hvor man kan slappe av og nyte utsikt. Det er også et par cafeer/serveringssteder på toppen om man føler behov for det.

    IMG_3633.jpg

    IMG_3612.jpg

    IMG_3616.jpg

    Vi skulle gjerne ha blitt lengre på Enoshima, men med tanke på vi hadde med oss en femåring, valgte vi å reise tilbake til Tokyo så det ikke ble altfor sent for ham. Istedenfor å reise tilbake til Tokyo via Kamakura, reiste vi videre til Fujisawa og dro tilbake til Tokyo derfra.

    IMG_3662.jpg
     
    AirMags, jgroneng, EndreD and 24 others like this.
  17. bombusfervidus

    bombusfervidus Veteran

    Innlegg:
    2,595
    Likes mottatt:
    6,005
    Bonuspoeng:
    183
    Dag 7:

    Mer utflukt i dag. Yokohama er destinasjonen. Det er hovedsakelig to steder vi planlegger å få med oss i dag, Gundam Factory og Cup Noodles Museum. Vi har middagsplan i Tokyo idag, så vi kan dessverre ikke bli i Yokohama for lenge.

    Fra Okachimachi er det mulig å komme seg til Yokohama på flere ulike måter. Vi valgte ikke den enkleste reiseruta, men den reiseruta som brakte oss nærmest Gundam Factory. Jeg vokste med Gundam (og mange andre helter :)). Så det er jo stort at Gundam Factory valgte å forlenge utstillingsperioden pga. pandemien. Ellers hadde jeg gått glipp av denne utstillingen og showet.

    IMG_3729.jpg

    IMG_3717.jpg

    Vi har timet ankomsten vår slik at vi akkurat rakk å få med oss det lengste showet på underkant av 11 minutter. Opptaket er selvsagt lagt ut. :D

    Etter showet ruslet vi bortover til China Town for lunsj.

    IMG_3696.jpg

    IMG_3739.jpg

    IMG_3749.jpg

    Uheldigvis ville ingen av barna ha mat herifra. Så vi prøvde lykke hos Red Brick Ware House som ligger på veien til Cup Noodles Museum.

    IMG_3752.jpg

    Her fant ungene endelig mat de ville ha. Etter maten dro vi til Cup Noodles Museum hvor vi hadde reservasjon tidlig på etttermiddagen så vi kunne lage våre egne kyllingramen(Chicken Ramen Factory). :D

    IMG_3758.jpg

    IMG_3768.jpg

    IMG_3773.jpg

    IMG_3783.jpg

    Pga. matsikkerhet, fikk vi ikke lov å filme mens vi lagde ramen. Det var først etter at ansatte tok over under enkelte faser, fikk vi lov å ta bilder og filme. Jeg må si det er kjempegøy å lage nudler selv fra blanding av kyllingkraft og mel til pakking av nudlene som vi selv har laget i egen pose! Faktisk fant vi ut at det er helt mulig og enkelt å lage nudler selv hjemme! Om man gidder eller ikke, er et annet spørsmål. :D

    Etasjen under foregår en annen aktivitet, nemlig My Cupnoddles Factory. Det er mulig å kjøpe tomme nudlerkopper og komponere egne cupnoddles. Om man vil, kan man sette seg ned å tegne og dekorere sine nudlerkopper. Denne aktiviteten er ment for store og små barn. Chicken Ramen Factory har altså en aldersgrense på syv år.

    IMG_3798.jpg

    På andre siden av gata der Cup Noodles Museum ligger, finner man en liten fornøyelsespark "Yokohama Cosmo World". Parken er nok blant de mindre jeg har vært bort i, men Pariserhjulet er nok kult å få med seg da det gir meget god utsikt over hele Yokohama.

    IMG_3834.jpg

    Etter et lite stopp i fornøyelsesparken, begynte hjemreisen vår tilbake til Tokyo. Vi tok taubanen til den nærmeste JR-stasjonen.

    IMG_3836.jpg

    Så fant vi dette kule og søte kumlokket før vi gikk på et JR-tog som tok oss tilbake til Tokyo.

    IMG_3841.jpg

    Etter et kort opphold på hotellrommet, dro vi ut igjen for å spise middag. Middagsplan i dag er nemlig "Monjayaki". Denne er en typisk Tokyo-matrett. Nabolaget rett ved Tsukishima stasjon er stedet i Tokyo som har høyest konsentrasjon av Monjayaki-restauranter. Det som er gøy med Monjayaki, er at man kan lage maten selv hvis man vil. Om man ikke vil lage selv, lager ansatte på restauranter gjerne Monjayaki for deg Jeg har lagt ut en video der jeg lagte Monjayaki selv.

    IMG_3848.jpg

    IMG_3850.jpg

    IMG_3859.jpg

    IMG_3860.jpg

    IMG_3878.jpg
     
    Last edited: 07. aug 2023
    AirMags, jgroneng, EndreD and 26 others like this.
  18. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,784
    Likes mottatt:
    21,893
    Bonuspoeng:
    293
    Skal Gundam-statuen tas ned?
    Flaks vi rakk å se den i juni :)
     
  19. bombusfervidus

    bombusfervidus Veteran

    Innlegg:
    2,595
    Likes mottatt:
    6,005
    Bonuspoeng:
    183
    Last edited: 07. aug 2023
  20. Flyingdutchman

    Flyingdutchman Veteran

    Innlegg:
    3,547
    Likes mottatt:
    22,482
    Bonuspoeng:
    183
    Bra trip report dette :)
    Lengter tilbake til Japan...
     
    bombusfervidus liker dette

Del denne siden