Så sitter jeg igjen på et fly, denne gang på SK1501 mellom CPH og LHR (red amn: teksten ble skrevet på flyet men dette er altså noen dager siden nå) og tenkte det var på tide å starte med dette reisebrevet. Siden reisefølget på CT-turen inkluderte en aktiv treåring ble det vanskelig å gjennomføre et live reisebrev, og selv om intensjonen min var å gjennomføre et relativt grundig semi-live reiesebrev så ble heller ikke det en realitet. Dere får derfor nøye dere med de skildringene jeg fortsatt husker fra denne turen. Jeg legger ved en link ttil mitt reisebrev om min første tur i C, som også tar for seg introduksjonen min til denne galsapen - Fra bonusjomfru til Hong Kong med CT Kort om turen: Flyselskap: Austrian og Turkish Klasse: Business og økonomi Avreise fra: Oslo Lufthavn (OSL) Destinasjon: Mauritius (MRU) Enveis, T/R, Open Jaw: Tur/retur Antal poeng brukt: 180.000 + CT Skatter & avgifter (per person): ca. 3.800 NOK (jeg er faktisk fortsatt usikker på nøyaktig hva avgiftene endte opp på, men mellom 3.500 og 3.800 er ca. riktig) Antall reisende: 2 voksne og 1 barn Reisen finner sted i: Mars2018 Booket: August 2017, sist endret desember 2017 Flyvninger: OSL-VIE / Austrian biz / E-195 VIE-MRU / Austrian biz / 777-200 MRU-IST / Turkish biz / A330-300 IST-OSL / Turkish øko / A330-200 Jeg utnyttet at Tallin-kontoret var stengt i julen 2017 og fikk hjelp av en hyggelig svenske på CT-linjen. Han aksepterte 25t+ mellomlanding i VIE som resulterte i en kortere utreise (opprinnelig rute var OSL-MUC-VIE-MRU). Dessverre så åpnet aldri Turkish opp for business-billetter mellom Istanbul og Oslo, men siden flighten var maks 2/5dels full i økonomi gjorde det egentlig ingenting.. Vi reiste sammen med svigermor og samober samt min kones bror, søster og søskenbarn (de fløy riktignok KLM+Air France+Air Mauritius i økonomi). Selvfølgelig foreslo jeg at jeg kunne booke hotell for oss alle sammen, og takket være denne turen har jeg nå gått fra 0 overnatting booket via Expedia.com til å bli Expedia Gold. Så da er det bare å gjøre en liten innsats og prøve å utnytte dette det neste året.
Det har vært diskutert mye her på forumet om hva man foretrekker - NSB eller Flytoget. Selv bruker jeg Flytoget i jobbsammenheng fordi NSB "alltid" medfører ståplass i rushen mellom Asker og Oslo mens Flytoget alltid har ledig sitteplasser. På denne turen valgte vi også å ta Flytoget men typisk nok var Flytoget kraftig forsinket (heldigvis hadde jeg ikke forhåndskjøpt billetter to dager i forveien for å få 100 EB poeng hver vei..) så vi hoppet på det første NSB-toget som dukket opp og vi endte derfor opp med å bare bli 10-15 minutter forsinket inn til OSL. Innsjekk på OSL var smidig og tok ikke lange stunden (selv med et helt lasteplan med bagasje..) og vi kom oss raskt gjennom sikkerhetskontrollen i familie-slusen. Det ble en kort pitstop i taxfree før vi gikk til SAS Business loungen. Denne ble valgt over gullstua pga. lekerommet. Matutvalget var som det alltid er, og etter en rask sjekk i det aller helligste konkluderte jeg med at utvalget var identisk med gullstua. OSL-VIE Austrian biz E-195 Sete 1D, 2C, 2F Noen minutter for oppsatt tid for boarding tuslet vi ned til gate for boarding. Det viste seg å være litt forsinkelse så vi ble stående i 10-15 minutter, men når boarding først startet gikk alt veldig raskt. Vi var de eneste som fløy business og siden Austrian hadde holdt av to rader for C-pax fikk vi hele åtte seter helt for oss selv. Jeg humret godt for meg selv da jeg overhørte en av passasjerene på første rad bak gardingen spørre en av flyvertinnene om hun kunne sette seg frem på ett av de ledige setene (resten av flyet så ut til å være stappfullt!) og fikk tydelig beskjed om at "sorry, this is a different booking class" Austrian hadde en fin oversikt over når du kan bruke forskjellige elektroniske enheter Maten vi fikk servert var god, men fortsatt den dag i dag vet jeg ikke hva det var jeg spiste (skal sies at jeg ikke har lagt inn noen innsats i å finne det ut heller). Jeg glemte å spørre og jeg glemte å se på/ta bilde av menyen.. Men det var noen pannekaker som var rullet sammen og lagt i en tomatsaus med litt grønnsaker. Jeg er ingen stor fan av dessert og droppet rett og slett å smake på den. Heller ikke her vet jeg hva det var jeg fikk servert. Jeg får skylde på min manglende foodie-interesse + at datteren vår på dette tidspunktet hadde startet med stolleken mellom de ledige setene. Ellers var kabinansatte veldig hyggelige og hjelpsomme gjennom hele turen (go figure siden de hadde en dedikert flyvertinne(purser?) bare for oss tre...). Totalt sett vil jeg si at Austrian leverte veldig bra på den relativt korte flighten og Austrian C kan ikke sammenlignes med SAS Plus!
Takk for at du deler Jeg håper å få til en tilsvarende tur neste vinter, så skal følge med på denne Har sett litt på united, men finner foreløpig lite tilgjengelig. Vet du om det er noe regelmessighet i når austrian slipper billetter? Ser du booket i august.
Hilton Vienna Junior Suite Jeg brukte en gratis overnatting fra hotels.com og la til en liten banan ekstra (vet ikke hvorfor dette banan-uttrykket oppstod, men det ble en periode hyppig brukt blant pokerspillere for å symbolisere en høvding, eller tusenlapp som andre kaller det) for å få en juniorsuite med lounge-access. Da jeg vurderte forskjellige hotellalternativter i Wien ønsket jeg umiddelbar nærhet til togstasjen i sentrum, stort nok hotellrom til at datteren kunne sove der uten at vi følte at vi måtte liste oss rundt henne og mulig lounge-access. Jeg følte jeg traff blink med dette Hilton hotellet, det lå i umiddelbar nærhet til togstasjonen og vi fikk en suite for en OK pris - ca. 2.500 for en natt. Badet var såpass lite at det var vanskelig å ta et bilde av det. Så da ble det bare dette.. Rommet og hotellet ellers var veldig bra og jeg bor her gjerne igjen. Men loungen var langt under forventningene. Dårlig utvalg, rotete og trangt. Jeg gikk innom loungen ca. 21:00 og da hadde de låst ned all alkohol, alkohol-servering var kun mellom 19:00 - 20:30.. De hadde da heller ikke noe mat eller snacks utover litt potetgull. Her er det i mine øyne ikke verdt det å betale ekstra for loungen!
Nei det vet jeg ikke. Jeg sjekket egentlig etter en tur til Seychellene men fant ingen optimal rute og derfor falt valget på Mauritius. Det var semi-vanskelig å kombinere utreise + antall dager + retur med henholdsvis Austrian og Turkish. Vi valgte denne kombinasjonen for å få nattfly begge veier.
Vi tok en rolig morgen og sjekket ikke ut av hotellet før rundt 12:00. Deretter sjekket vi inn bagasjen vår på togstasjonen og spiste deretter lunsj i sentrum. En fantastisk ting med å mellomlande i Wien er denne muligheten til å sjekke inn bagasjen i sentrum og det var også årsaken til mitt ønske om hotell så nærme som mulig. Planen var egentlig å rusle litt rundt og se på byen, men det snødde og var gankse surt. Togturen fra sentrum til flyplassen tar bare 16 minutter og er gankse billig - vi betalte vel €20 x 2 eller noe for oss tre tur/retur (barn gratis). Jeg tror at innsjekkingsmuligheten forutsetter at du tar flytoget inn til flyplassen. Innsjekk på VIE var virkelig imponerende, ikke bare hadde de dedikerte skranker for biz/HON/Senator/*A Gold, men disse var også helt separert fra økonomi-innsjekk. Her var det ingen andre mennesker og igjen gikk innsjekk uten problemer. Siden vi hadde med oss en paraply-trille måtte vi riktignok gå hele veien forbi alle andre innsjekkings-skrankene for å komme til spesialbagasje, men det er det vel ikke noe å gjøre med.. Dum som var jeg var hadde jeg ikke på forhånd sjekket ut hvor de nylig opgpraderte biz/gold loungene var og etter at vi hadde passert pass-kontroll viste det seg å bare være relativt dårlige lounge-alternativer for oss. Vi slapp inn i senator-loungen siden jeg er EBG, selv om man strengt tatt bare kan gjeste én person. Dette ble også tydelig bemerket av lounge-vakten (jeg dropper å bruke begrepet "drage" siden det har blitt omtalt her inne som en uting). Loungen var altså veldig sparsommelig, både på matutvalgt og utseende/sittegrupper osv. Drikkeutvalget var derimot helt OK. Det var også dusj-muligheter og fine toaletter, selv om disse var utenfor selve loungen og var felles med både biz- og first-loungen som var rett ved siden av senator-loungen. Dette var de eneste bildene jeg tok inne i loungen. Litt action utenfor.. Her var det ingen lekerom eller leker, men heldigvis fant datteren vår en 18mnd gammel sveitsisk jente som hun kunne leke med. Det viste seg at de også skulle til Mauritius. De hadde spontanbooket et 14-dagers opphold på Four Seasons på Mauritius med C billetter tur/retur for familien på 4 (foreldre + datter + fetteren til pappaen som var med som barnevakt). Jeg skal ikke spekulere for mye i hvor mye en slik tur har kostet dem, men da jeg lette etter hotell på øya la jeg tilfeldigvis merke til at Four Seasons skulle ha typ 270.000 kr for 4 voksne+2 barn over 9 netter. Og Austrian t/r i biz hadde kostet oss ca. 100.000 kr skulle vi kjøpt billettene. Så billig kan det ikke ha blitt for de å bestille en slik tur i siste liten..
(Jeg ser nå at jeg ikke tok et eneste bilde av kabinen eller setene på denne flighten) VIE-MRU Austrian biz 777-200 Sete 3K, 4H, 4K Austrian sin business-kabin er fin og behagelig. Setekonfigurasjonen er 2+2+2 og 1+2+1 annenhver rad. Det var helt umulig å velge tronesetene i forkant men jeg ringte inn noen dager i forveien (mener å huske at de frislipper setene 48t før) og da fikk jeg valgt dette. Det er dårlig med oppbevaring ved setene og trangt hvis man skal komme seg ut fra vindussetet på en toseter, men alt i alt vil jeg si at kabinen og setet var bra. Maten var også veldig bra, dog bommet jeg litt på forreten tror jeg. Også merkelig/irriterende at det var dårligere øl-utvalg på VIE-MRU enn OSL-VIE med Austrian.. Litt dårligere oppfølging av kabinansatte også. Men det er vel kanskje ikke så rart siden VIE-MRU hadde vesentlig flere biz-passasjerer enn OSL-VIE turen? Selv om det ikke nødvendigivs er et godt argument da man (jeg) forventer mer på longhaul-biz enn intra-Europa biz. OBS: Det er overhengende fare for at disse bildene ikke lastes opp i riktig rekkefølge Datteren sovnet umiddelbart etter avgang og vi fikk derfor spise og drikke i fred. Dessverre våknet hun etter ca. 3t (rundt 21:00) og var våken omtrent til 01:00. Det ble derfor mindre tid til å nyte turen enn jeg hadde håpet. Filmutvalget var helt OK og det samme vil jeg si om IFE systemet. Etter at jentungen endelig sovnet i tronesetet sammen med mor ble det tid til en film + noe godt å drikke. Jeg følte rett og slett at tiden på flyet måtte nytes litt i fred og ro før jeg også stilte setet til sovemodus og lukket øynene. Jeg sov godt i noen få timer og våknet omtrent til frokostserveringen. Reisefølget sov fortsatt tungt så da fikk jeg tid til en film til under frokosten. Frokosten skilte seg ikke nevneverdig ut og siden jeg ikke tok noen bilder klarer jeg faktisk ikke å huske hva det var jeg spiste. Vi landet vel ca. i rute og kom oss raskt ut av flyet. Det var en Premium-line ved immigration så heller ikke dette tok lang tid. Kofferter kom som forventet og da var det bare å finne sjåføren vår og starte siste etappe mot hotellet. Jeg hadde booket et hotell i Mont Choisy rett utenfor Grand Baie, nord-vest på øya. Det tok en drøy time/halvannen å kjøre ditt og jeg tror treåringen syntes det var i lengste laget etter den flyturen. Men vi kom oss heldigvis frem uten for mye protester
Jeg innser nå at jeg glemte å legge ut bilder av amenitykitet til Austrian. Jeg tok aldri bilder av dette inne på flyet men tok de med meg hjem for å kunne dokumentere det til dette reisebrevet. Måtte grave de frem fra en skuff i går kveld for å knipse noen bilder. Selve etuiet/toalettmappen/pouchen var veldig fin og av god kvalitet selv om den har litt begrenset størrelse. Innholdet er helt kurant med unntak av minst én viktig detalj - vi fikke ikke tøfler! Jeg tenkte ikke på å spørre etter dette, så vet ikke om de tilbyr det på forespørsel. Men jeg syntes det var veldig rart at det ikke var tøfler ved alle setene. Øyemasken var av veldig god kvalitet og den bruker jeg fortsatt innimellom.
Er vel ikke alle som gir tøfler i C.. Og du fikk jo sokker du kan trekke over dine egne slik at de ikke bilr tilsmusset på flyet.
Ja kan være jeg bare har vært heldig på de andre flightene med SK, TG og TK i C. Tøfler er kanskje den tingen jeg setter mest pris på i amenitykiet i C (og sikkert F).
Choisy Les Bains Résidence Jeg hadde booket en villa og en leilighet til oss hvor de voksne (svigermor + samboer) bodde i leiligheten og ungdommen og barnebarna inntok villaen. Bonusregnestykket endte opp på cirka en håndfull Trumf-dollars + Expedia Gold status for utleggene, og egentlig så var planen å overføre Trumf-pengene fra leiligheten til svigers, men der ødela Trumf litt for meg med de nye reglene sine. Tømte min egen Trumf-sparegris + at jeg innkasserte noe utestående fra @lMartin som holdt nesten. Selve leilighetskomplekset var ganske nytt, faktisk så nytt restauranten/baren ikke var i nærheten av ferdig og svømmebassenget på fellesarealene ble ferdigstilt i november 2017. Veldig kjipt at det ikke var mulig å kjøpe mat og drikke inne på området, men det behovet ble kraftig redusert allerede etter første tur på et supermarked. Så den store skuffelsen forsvant ganske fort, i tillegg innså vi i etterkant at vi garantert sparte masse penger på kjøpe drikkevarer på supermarked istedenfor i en bar… Bildet er stjålet fra hotels.com I andre etasje av villaen var det to soverom med tilhørende veranda og bad + ett toalett. I første etasje var det kjøkken, stue, spiseområdet, arbeidsplass, toalett samt master bedroom. Også her med tilhørende bad men dette badet hadde også eget toalett. Irriterende nok var det ikke noe håndsåpe ved noen av vaskene, så det måtte kjøpes inn på supermarkedet. Det var et fullt utstyrt kjøkken (med bl.a. en elendig oppvaskmaskin) og under trappa var det en vaskemaskin. I hagen hadde vi et fint lite basseng som ble flittig brukt. Jeg tror villaen var på rundt 150kvm så vi hadde masse plass å boltre oss på. Bildet er stjålet fra hotels.com Bildet er stjålet fra hotels.com Bildet er stjålet fra hotels.com Jeg tok ikke bilder av villaen da flere av mine medreisende gjorde dette. Dessverre har det vist seg å være unormalt vanskelig å samle inn disse så jeg tar meg friheten til å legge ut noen profesjonelle bilder. Disse er tydelig merket. Jeg tar meg også friheten med å laste opp en liten videosnutt jeg filmet i fellesbassenget for å gi dere et lite inntrykk av hvordan det så ut.
Utfluktene på denne turen var stort sett av det enkle slaget - turer til strand, restaurant og supermarked. Det tok i underkant av 10 minutter å komme seg fra hotellet til denne flotte stranda. View attachment 33737 Vi dro også på en subscooter-tur som var en helt unik opplevelse (jeg har aldri dykket før så vet ikke om det kan sammenlignes). Dessverre var det ganske dårlig sikt under overflaten og det bar litt for mye preg på undervannsturen. Det var en typisk morsomt-å-ha-prøvd-det tur som jeg ikke føler et veldig sterkt behov for å prøve en gang til. Den absolutt største opplevelsen vår på øya var da vi svømte med ville delfiner utenfor vestkysten av øya. Vi valgte å booke en privat båt og så med en gang vi kom frem at det var et klokt valg. Folk satt som sild i tønne i mindre båter enn den vi hadde. Det hele minnet egentlig ganske mye om safariturer på savannene i Afrika. Guidene/båtførerne var klare på at vi ikke kunne ta på dyrene, og jeg forstår hvorfor siden delfinene stadig vekk dukket opp "rett foran nesene våre". Prisen for å sitte som sild i tønne var ca. €50 per pers og en privat båt kom på ca. €320 for fire voksne (eller "ungdommer" i vårt tilfelle) og ett barn. Dette inkluderte frokost (les: croissanter, juice og kaffe) og en ca. tretimers båttur hvor vi svømte med delfiner og snorklet litt. Dette var en utrolig flott tur og absolutt noe jeg anbefaler!
Når ein ser ut på snødekte vidder, er det ikkje rart at det rykkar litt i reisefoten av å sjå bileta her! Det ser ut som ein bra tur!
Nå er det riktignok sol og sommertendenser i Oslo-området, men jeg må innrømme at det rykker i bookingfingrene nå som jeg gjenopplever denne turen!
MRU-IST Turkish Airlines Business A330-300 Sete 3A, 3B, 3D Innsjekk gikk smertefritt på MRU, her var det tydelige køer og innsjekkingsskranker med sperrebånd som skilte biz/*G fra økonomi. De hadde også en Premium pass- og sikkerhetskontroll som gjorde at vi tilbragte minst mulig tid fra taxien slapp oss av til vi fant loungen. Før vi startet hjemreisen var jeg faktisk litt usikker på om vi hadde tilgang til lounge eller ikke, og hadde på forhånd peilet ut to Priority Pass lounger. Det viste seg at den ene av PP loungene var Air Mauritius sin hjemmebase og ved innsjekk fikk vi invitasjon til denne loungen. Den lå i motsatt ende av flyplassen i forhold til gaten vår, men det tok ikke mange minuttene å gå fra lounge til gate. Loungen var passe stor og nesten tom. Mulig at inntrykket hadde vært annerledes hvis den var proppfull av MK sine passasjerer. Her var det betjent bar, helt greit utvalg av både varme og kalde retter og rene toaletter + dusjmuligheter (jeg tittet aldri inn og vet ikke hvordan kvaliteten var her). De hadde et fint lekeområdet med noen leker og tv som viste barnefilmer. Vi hadde ikke beregnet noe unødvendig tid i loungen og hadde vel en litt lang time å slå i hjel før boarding startet. Hovedgrunnen til at jeg valgte Austrian på veien ned og Turkish på veien hjem igjen var at vi da fikk nattlfight begge veier - perfekt for treåringen tenkte jeg da bestillingen ble gjennomført. Hele soveregimet på veien ned ble jo ødelagt av at hun lille sovna umiddelbart etter takeoff og våknet et par timer inn i flighten. Jeg skylder på klima på øya, for hele søvnrutinen ble snudd opp/ned mens vi var på Mauritius. Hun lille gikk fra å ikke sove på dagen og sovne rundt 19:00/19:30 hver dag til å klinke inn et par timer midt på dagen og deretter ikke sovne før langt utpå kveldinga. Det passet jo for så vidt veldig bra mens vi var der nede, for da kunne vi dra ut og spise til omtrent normale tider. Så selv om flyturen nordover ikke startet før litt over 8 på kvelden var det fortsatt noen timer til hun lille var klar for å sove. Når man skal sove er det godt å ha både puter og teppe tilgjengelig, men det kan bli litt mye å ha "i setet" frem til du faktisk skal bruke det.. Vel inne på flyet oppdaget vi fort to ting - kabinen er veeldig åpen hvor setene nesten ikke var bokset inn i det hele tatt, og den var helt ypperlig å fly med barn! Her kunne jeg sitte på ottomanen og prate/lese/leke med fruen og datteren uten problemer. Dette er jo ingen overraskelse for de som har googlet litt rundt for info om diverse business class-produkter, men uansett så føler jeg at det må nevnes her. Hvis jeg hadde fløyet alene hadde jeg foretrukket andre flyselskaper sine kabiner, men når man reiser i business med familie så vil jeg tro at dette er så optimalt du kan få det. I tillegg var kabinbesetningen veldig hyggelige og tilstede. Alt i alt var vi alle tre veldig fornøyd med Turkish og jeg håper virkelig jeg får anledning til å fly med de igjen! Turkish hadde også det desidert kuleste amenitykitet for barn! Her snakker vi ordentlige treleker, en pilothatt, tøfler og sovemaske. På flighten MRU-IST fikk vi faktisk to amenitykits til ungen, IST-OSL fløy vi Turkish økonomi og da fikk hun "bare" ett amenitykit. Sekken fikk vi på MRU-IST flighten, posen fikk vi både på MRU-IST og IST-OSL (da fløy vi økonomi) Figurene og luene lå i posen Sovemaske, tøfler, sokker og hodetelefoner lå i sekken Amenitykitet for voksne var også fint, men dessverre stinka det billig parfyme og hele toalettmappen er omtrent ubrukelig. Siden det luktet så utrolig mye mann burde de absolutt hatt en egen dameversjon. Den store oppturen for oss voksne (eller ungdom..) var faktisk tøflen. Jeg har bare vært borti bedre kvalitet én gang tidligere, Cordis hotellet i Hong Kong leverte virkelig varene her. Tøflene fra Cordis har vært hyppig brukt i etterkant, og endelig har jeg noen flere par som kan brukes. Her er det ikke noe som skiller seg ut fra mengden: sovemaske, sokker, håndkrem, leppepomade, ørepropper, tannkrem og hårbørste. Jeg husker ikke farta om det også fulgte med tannbørste eller om dette lå på toalettene. En fiffig detalj, om enn noe manuell!
Jeg fulgte ikke med på klokka, men jeg mener å huske at matserveringen kom relativt raskt i gang. Det hele startet med litt nøtter, champagne og øl for min del. Dessverre gikk de faktisk tom for champagne etter første servering (krise!), og siden jeg ikke har blitt voksen nok for vin enda (ref. alle omtalene av meg/oss som ungdommer) holdt jeg meg til øl og vann. Soppsuppen til forrett var utrolig god men resten av forretten var ganske kjedelig. Til hovedrett spiste jeg lammekoteletter som var veldig tørre. Skuffende, men kanskje ikke så veldig overraskende. Hvis du er gla i desserter er jeg helt sikker på at du finner masse godt på en flight med Turkish. Selv spiser jeg sjeldent dessert og valgte en enkel fruktsalat som jeg tydeligvis glemte å fotografere. Den var sannsynligvis ikke verdi et Kodak-moment. Oh no, snart tom for champagne... "Levende" lys og greier Sorry for blurry bilde, men føler det passer inn likevel Her tar jeg selvkritikk for helt krisedårlige bilder Etter at jeg hadde lest for datteren og hun endelig sov bestilte jeg igjen en nattdrink, litt potetgull og fant frem en film. Her må jeg igjen berømme Turkish. For makan til filmutvalg har jeg aldri sett før. Ikke bare hadde de sykt mange titler, men de hadde gjerne komplette serier av f.eks. X-Men, Superman, Batman osv. Det skal godt gjøres å ikke finne en interessant film å se. Det er noe veldig tilfredsstillende med å sitte halvbrisen i et svært flysete og humre til en action-komedie midt på natta Alt i alt tror jeg denne flighten går inn som en av mine business-favoritter til nå. En flytur med Turkish inkluderer vel stort sett en mellomlanding i Istanbul også, og det er jo ikke å forakte.