Jeg er EBD, og i family pool brukes poeng etter opptjeningsdato og ikke utløpsdato. Dette innnebærer at man ikke får brukt opp poeng som faktisk utløper dersom man har EBD-poeng i poolen som er opptjent før poengene som utløper. Tidligere har jeg omgått dette ved å gjøre midlertidige bookinger av SAS-billetter slik at ønsket booking gjøres med utgående poeng. Nå er det jo imidlertid innført heftige gebyr på SAS-bookinger. Er det 24t avbestillingsmulighet uten gebyr, slik at samme strategi er mulig så lenge alt gjøres innenfor 24t?
Dersom noen har hatt venner med i gruppen og man har avtalt å lage en bestemt fordeling av poeng osv osv før vennen forlater gruppen --ikke vær like kjapp som jeg var. Jeg lagde bestillinger fram i tid for å komme ned i riktig bunke poeng, og fjernet venn fra gruppe med avtalt mengde poeng intakt. Så sjekket jeg at min venn ikke lenger var medlem av gruppen, og kansellerte de framtidige bestillingene. Men nå ser jeg at SAS retroaktivt har knabbet en haug av poeng fra min konto og over til min venn som allerede var ute av gruppen, opp til min venns opprinnelige poengsaldo.
Det er jo helt håpløst opplegg dette. Skal booke en tur for noen poeng som løper ut i sommer. Siden jeg har fullt av EBD-poeng som er opptjent før disse, forsøker jeg å gjøre dummy-bookinger for å få låst opp disse poengene før jeg booker med poengene som løper ut i sommer. Problemet er jo at oversikten til SAS absolutt ikke stemmer. Når jeg gjør en dummy-booking brukes fullt av poengene som løper ut i sommer, og oppdatert oversikt viser fortsatt EBD-poeng i køen før de utløpende. Alt virker bare helt tilfeldig. Noen som har en workaround? Kommer jo til å miste ekstremt med poeng i løpet av året når det er slik.
Ja, det ville jo vært det riktige å gjøre. Men brukte covid på å få avkom, så synes det fortsatt er litt tidlig med heftige langturer. Kanskje til neste år, men da er det i hvert fall viktig å unngå å miste dyrebare poeng Jeg har grublet litt, og mest sannsynlig stemmer nok det som vises i oversikten. Problemet er antakelig at store deler av potten på 399k poeng nedenfor er fra juli 2018, og at disse, de 35k og de 129k er opptjent innimellom hverandre løpende i juli. Jeg får se om jeg kan få ut en oversikt over alle opptjente poeng i Excel og forsøke å få optimalisert dette ut fra når poengene kom inn. Så kan det hende jeg bør få lagt inn noen litt mer langsiktige bookinger med de øvrige utløpende poengene.
Hva med å kaste ut den som har expiring points, (om vedk har vært med i pool lenge nok) booke noe som kan brukes der, så rejoine om du vil ha med vedkommende?
Bra idé, men problemet er at jeg har CT-en det skal bookes med. Altså min CT (EBD) og en annens utgående poeng. Men fin plan for å få brukt opp resten av poengene i neste omgang. Er det da slik at utkastelsen effektueres umiddelbart, mens vedkommende får 6 mnd karantene før han kan bli med i poolen igjen?
Utkastelse er umiddelbart. Har ikke hørt om noen karantenetid til annen eller samme pool. Jeg har fått inn folk i pool som har gått rett fra annen pool, og kan ikke tenke meg at de har laget en regel for de supersære tilfelle at man vil tilbake i samme pool. At man får en ny bindingstid er trolig nok.
Dette blir ikke mulig slik jeg planla det. Det virker som om alle poeng opptjent i 2019 går ut i juli 23 på de tre kontoene. Da kjører jeg en variant av forslaget til @milehigh ved at jeg kaster ut de to medlemmene og får lagt dem til å en kompis sin family pool. Han er godt ajour med poengbruken sin, slik at disse poengene da vil være eldst og kan brukes med hans CT.
...og det er vel faktisk en fordel at jeg ikke rekvalifiserer som EBD. Om jeg har skjønt det riktig vil da alle poengene mine få ny utløpsdato fire år frem i tid, og disse vil forsvinne fra køen...