Här kommer min fotoberättelse från vår MD80 MegaDo. Hoppas det går bra på svensk. Ett snabbt 737-hopp från ARN till OSL. Kul att se, den för mig nya, Osloarkitekturen. Norska flygvapnet gav en liten helikoptershow framför vårt rum på Radisson. Takk takk! Antalet air-miles i detta rum skrämmer mig. Jag har ännu inte bestämt mig om två mag-stripes är bättre än en... Efter en dimmig kväll på några av Oslos barer bar det av i dimman med flytoget till Gardermoen.
Jag hoppades innerligt att detta icke var SK7001. Badge, check! Efter någon timmes småkaos började vi röra på oss. Det var många som skulle checkas in... Det är inte alla flyg som går till Stockholm København.
Där står vår lilla viking. Näst sista gången man boardar en SAS MD80? Pimp my plane. Kaptenen ser lite skärrad ut efter att ha sett alla oss MD80 freaks, men välkomnar oss till denna flygning ändå. Safety demonstration.
Det är inte var dag man får åka igenom brandkårens flygplanstvätt. Eller får taxi-sightseeing runt Gardermoen. Efter takeoff (med applåder och hurrarop) tar vi oss igenom molnen och ser vattnet dunsta bort. Väldigt mycket moln där nere. Men det börjar spricka upp när vi närmar oss Sverige. (Såklart! )
Dags för ett stopp på Arlanda (med härlig lowspeedsightseeinginflygning). Någon hemma? Cleared to land. SAS var snälla nog att stänga ner Businessloungen så att vi kunde invadera den. SK7001s underbara crew kom och minglade med oss.
Jag anade att detta kunde vara min status efter "The official PARTY-flight" som snart skulle börja. Där står vår SK7001, helt ensam men inte bortglömd. Seth går igenom säkerheten ombord... ... väldigt väldigt noggrant. Ett härligt gäng, redo för takeoff!
And off we go! Vy från business class. Öppen cockpitdörr, precis som det brukade vara. Kan detta vara förklaringen till att all sprit tog slut? Härliga flaggor. Snötäckta norska berg.
Vi har alltså inte landat ännu utan detta är under cruise. Halva planet står upp. Underbart! Glaciärer. Jag lyckades smuggla ner lite businesswhiskey till John och mig (med hjälp av en vänlig businesspassagerare). John dokumenterar vår Stavanger low pass. Vackert!
X marks the spot. Man kan tydligt se att SAS behöver göra fler lowpassflygningar. Traffic at your three o'clock. Vågor. Riktigt kanonväder, nästan hela flygningen.
MD80 Quizzet gick r i k t i g t dåligt för mig. Så jag fick njuta av utsikten från 10F istället. Bron / Broen Kryssningsfartyget kysste vår Mad Dog farväl. Retro är alltid rätt!
Perfekt tajmat av MD80n som taxar ut. Hejdå DMB. Men ibland måste man ut med det gamla för att få plats med det... lite nyare. En syn man inte kommer se så ofta.
Club Carlson-mottagning på Radisson. Tack Radisson! Det var verkligen en favoritdag. Men vem var det som tjuvrökte på toaletten? Gryningsdimma över Kastrup. Vårt farväl till MD80 är över. Tack alla för en fantastisk resa. Hoppas vi ses igen på nästa MegaDo! /Matias
Veldig bra rapport! Ryktene skal ha det til at det høye antall stigebiler skyltes Concierge medlemmer som måtte evakueres først.