Feil vei til New York med CX F og QSuites

Tråd i 'Reisebrev' startet av haakonks, 20. juni 2019.

1. Bernd

Bernd Medlem

Likes mottatt:
    2,161
    Bonuspoeng:
    93
    Hotell: Sheraton Hong Kong Hotel & Towers
    Min status: Platinum Elite
    Rom booket: Superior King
    Oppgradert: Nja, not so much. Fikk delvis utsikt til Hong Hong Island, det var det.

I Hong Kong bor jeg vanligvis på "The Mira" - det er en "Design hotel" uten tilgang til Club lounge eller gratis frokost selv for elite medlemmer (Bonvoyed by design), men hotellet er bare utrolig pent og jeg blir alltid oppgradert til suite. The Mira har også den kanskje beste frokosten jeg noensinne har opplevt - vel verdt pengene.
    Men denne gangen skulle jeg absolutt prøve noe nytt, og valgte Sheraton litt sør for The Mira, i Tsim Sha Tsui.
    Oh well, det blir nok The Mira igjen de neste gangene. Hotellet er ganske sliten, Club Lounge er ganske upraktisk (3 små rom), og servicen var ganske under middels. Fantastisk utsikt fra baren trekker opp, men The Mira gir mye mer valuta for pengene.

20190629_205620.jpg Utsikt fra baren

20190630_083453.jpg Lobby

20190630_083717.jpg Utsikt fra rommet

Last edited: 30. juni 2019
    drsyk, jgroneng, SAJblue and 19 others like this.
  2. flying_all

flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

Likes mottatt:
    7,006
    Bonuspoeng:
    183
    Ja hva skal man forvente av et low cost selskap når man kommer rett fra CX first.

3. haakonks

haakonks Veteran Moderator

Likes mottatt:
    10,430
    Bonuspoeng:
    183
    Hadde ventet at de faktisk var interessert i å selge oss noe... :p

drsyk and Shyneno like this.
  4. haakonks

Likes mottatt:
    10,430
    Bonuspoeng:
    183
    Hotell: Hyatt Regency Hong Kong, Tsim Sha Tsui
    Min status: World of Hyatt Globalist
    Rom booket: Regency King
    Oppgradert: Regency Suite

Har bodd her de par siste gangene jeg har vært innom Hong Kong, veldig hyggelig betjening på hotellet. Ved ankomst ble vi eskortert rett opp i Regency Club, hvor det er dedikert innsjekk for elite-medlemmer. Fikk beskjed om at jeg kunne få samme rom som sist (en suite) men det ville ta 45 minutter før rommet var klart. Alternativet var et standard Harbour view-rom som var klart nå.

Valgte selvsagt å vente 45 minutter på suitten... :)

IMG_3275.jpg
    IMG_3276.jpg

IMG_3277.jpg

Fremdeles veldig fornøyd med Hyatt Regency i Hong Kong, og kommer nok tilbake his neste gang jeg er i byen.

5. haakonks

Likes mottatt:
    10,430
    Bonuspoeng:
    183
    American Express Centurion Lounge (AmEx) - HKG

På hjemreisen valgte vi først å teste American Express sin Centurion lounge på HKG. Vi som har Platinium-kort hos AmEx har tilgang til denne. I Hong Kong ligger denne ute i terminalen, rett ved siden av United sin lounge.

IMG_3292.jpg
    Hovedproblemet med Centurion Lounge i Hong Kong er rett og slett at den er for liten. Nesten alle bordene var opptatt.

IMG_3293.jpg
    Hadde et godt utvalg av både mat og drikke. Hvis man ikke klar med Star Alliance eller OneWorld, så er definitivt denne lounge et godt alternativ. Har dog ikke testet Plaza Premium lounge, som er den man har tilgang til med Priority Pass...

IMG_3294.jpg
    Som sagt, ganske fult, og ikke veldig god plass. Vi tok bare et glass Champagne og noe snacks før i dro til The Pier... :)

6. haakonks

Likes mottatt:
    10,430
    Bonuspoeng:
    183
    Segment 11:
    QR 817 - HKG-DOH - Boeing 777-300ER
    Qatar Business - 6E & 6F

Da var det klart for å starte hjemreisen... Og det viste jeg fort at Qatar har gjort hva de ofte er kjent for, temmelig equipment change... Så vi fikk "QR-RKP" med Qatar sin gamle Business isteden for en ny med QSuites.

IMG_3302.jpg
    IMG_3303.jpg
    I motsetning til SAS som er veldig generøse med kompensasjon når de sender LN-RKP som faktisk har et bedre sete enn Qatar sitt (ja, Qatar sin 2+2+2 config er angled-lie-flat) så får du ingenting i kompensasjon av Qatar...

IMG_3307.jpg
    IMG_3308.jpg
    IMG_3309.jpg
    Maten ombord var helt grei. Jeg synes den var bedre enn på turen nedover, og det var veldig stor forskjell på service mellom min midtgang og @Bernd sin side. Jeg lå minst en rett foran i serveringen. Det virket rett og slett som at crew var veldig stresset.

Dette er dessverre en ting man må være obs på med Qatar, spesielt på flyvninger med 777-300ER, det er fremdeles rundt halvparten av 77W maskinene til Qatar som ikke har fått installert QSuites enda, og selv om det er en "QSuites destinasjon" som Hong Kong så hender det ofte at de setter inn fly med gammel config.

drsyk, jgroneng, SAJblue and 20 others like this.
  7. haakonks

Likes mottatt:
    10,430
    Bonuspoeng:
    183
    Qatar Al Safwa First Lounge (QR First) - DOH

Al Safwa lounge er en lounge man egentlig kun har tilgang til hvis man reiser i First med Qatar, men det er mulig for passasjerer i Business å betale seg inn. Vi valgte å gjøre dette, da vi hadde 9 timer layover i Doha, og vi måtte allikevel ha brukt penger på et transithotell hvis vi skulle ha sovet sikkelig.

IMG_3310.jpg
    IMG_3313.jpg
    Aller først, Al Safwa lounge er enorm. Det er en av de største lungene jeg har sett, og siden Qatar ikke akuratt flyr mange steder med First så er den nesten helt tom. Iløpet av de timene vi var der tror jeg vi kunne telle de andre passasjerene på en hånd...

IMG_3314.jpg
    Longe innholdet masse sitteområde, business center, spa, dusjer, eget buffetområde...

IMG_3318.jpg
    Det er selvsagt også en a la carte restaurant, vi spiste er to ganger, middag når vi kom klokken 23:30, og frokost klokken 05:00, rett før boarding på neste avgang.

IMG_3317.jpg
    Loungen har også eget familieområde med "game room" for store og små barn, egen tax-free butikk...

IMG_3322.jpg
    Og selvsagt også et "Quiet Area" hvor man kan få seg et rom med seng, bad og dusj for opp til 6 timer. Swiss har 2 like rom på ZRH, Qatar har 16 i Al Safwa lounge...

Det er vanskelig å beskrive det, men Al Safwa lounge er helt "over the top", føles som stormannsgalskap... :p Men, flyr man i Business, har endel timer man ønsker å slå ihjel, og ønsker å sove i en sikkelig seng så anbefaler jeg Al Safwa som et alternativ til transit hotell.

drsyk, jgroneng, SAJblue and 21 others like this.
  8. Shyneno

Shyneno Okama

Likes mottatt:
    1,552
    Bonuspoeng:
    113
    du må alltid mase om upgrade på sheraton, de er ubrukelige på det meste.. loungen vi har tilgang til er jo bare et ombygd hotellrom... det finnes en mye bedre lounge i toppen men denne må man bo i "towers" delen for å kunne komme inn i.

utrolig bra reisebrev!

Bernd liker dette
  9. Shyneno

Shyneno Okama

Likes mottatt:
    1,552
    Bonuspoeng:
    113
    husker du hva de tar for frokost på the mira?

10. Shyneno

Shyneno Okama

Likes mottatt:
    1,552
    Bonuspoeng:
    113
    hvor mye betalte dere for al safwa ?

11. haakonks

Likes mottatt:
    10,430
    Bonuspoeng:
    183
    Ca. 160 USD er prisen nå, men det hender at det er tilbud.

hifiman and Shyneno like this.
  12. haakonks

Likes mottatt:
    10,430
    Bonuspoeng:
    183
    Segment 12:
    QR 175 - DOH-OSL - Boeing 787-8
    Qatar Business - 2E & 2F

Klart for siste segment på turen! Opp fra Doha til Gardermoen. Her har Qatar samme innredning i alle 787, samt de eldste A350-900 maskinene. En ganske standard 1-2-1 config, med reverse herringbone-seter.

IMG_3324.jpg
    IMG_3325.jpg
    Godt med justeringsmuligheter, og et behagelig sete, bedre enn de gamle setene som Qatar har i 777-300ER uten QSuites.

IMG_3328.jpg
    Inngangspartiet ved dør 2 inneholder også et lite bar-område, hvor man kan forsyne seg med Champagne, frukt og diverse snacks.

IMG_3329.jpg
    Som på alle Qatar Business flyvninger er det også her "dine-on-demand", jeg valgte å ta en veldig lett frokost etter avgang, siden jeg allerede hadde spist en del i Al Safwa lounge. Tok et par retter halvannen time for ankomst på Gardermoen. Service på denne flyvningen var "business as usual" for Qatar, så veldig god service.

13. Bernd

Bernd Medlem

Likes mottatt:
    2,161
    Bonuspoeng:
    93
    Mener at det var ca 300 nok. Og hele familien var enig i at det er verdt det...ufattelig god mat.

Shyneno and paron like this.
  14. haakonks

Likes mottatt:
    10,430
    Bonuspoeng:
    183
    Da har vel vi kommet til ende i dette reisebrevet tenker jeg...
    Det er flere CX F turer på gang her, så det er bare å følge med på @afirm sin tur eller @Jonkebassen som også er på tur. Det er bare å oppfordre alle andre her til å booke feilprisinger når de dukker opp... Book først, spør etterpå er motto.

Så hvordan mener vi Cathay Pacific First er sammenlignet med andre selskap? Vel... I luften er de definitivt ett av de beste produktene jeg har prøvd. Maten var konsistent bra, service var utmerket, det hjelper jo selvsagt med en så liten kabin også. Settet til Cathay var også veldig bra, både å sitte i samt å sove i, og det er i motsetning til et annet Asiatisk flyselskap sin First, hvor sengen er ganske hard... Jeg skal ikke nevne navn nå, fordi det ville vært uretferdig for Singapore Airlines... :D

På bakken når nok ikke Cathay hvis man sammenligner mot Lufthansa eller Swiss, men sammenligner man med for eksempel SQ så er for eksempel "The Pier" etter min mening bedre enn "The Private Room" på SIN. Ingen av de asiatiske selskapene lever heller opp til det nivået Swiss og Lufthansa har i FCL/FCT. Al Safwa er som nevnt i posten i en klasse for seg selv, en enorm (og nesten tom) lounge, med det meste av tilbud!

Når man ser på flyturen vi hadde med Qatar så skjønner vi godt at Qatar har verdens beste Business-klasse, QSuites er fantastisk (men kan ikke sammenlignes med CX F), men man må her være obs på at spesielt med 77W så er det fremdeles en risiko for at man får en gammel kabin. Det var litt smågrums på det ene segmentet vi hadde med Qatar, men det er sånt som kan skje...

På hotell-siden vant nok Hyatt denne gangen, på de oppholdene vi hadde var de mye mer konsistente med oppgraderinger. Svakheten med Hyatt er jo selvsagt at de har mange færre hoteller enn Marriott, og prisnivået er ofte høyere...

Da takker vi for turen for denne gangen, og kommer plutselig tilbake på nye F-tur... En liten teaser på hva som er planlagt: "Battle of Japan - ANA F versus JAL F"

drsyk, Bolle, dahlmath and 34 others like this.
  15. Bernd

Bernd Medlem

Likes mottatt:
    2,161
    Bonuspoeng:
    93
    Først og fremst, tusen takk for at dere leste våres innlegg og for alle hyggelige tilbakemeldinger!

Dette var en enestående tur med fantastisk reisefølge. CX F, QSuites, American Flagship First dining, TWA Hotel, The Pier F, The Wing F, Al Safwa....

Men bucket listen er langt fra tom, og allerede i neste uke blir det nytt reisebrev når kona og jeg skal på årets CT tur....
    Da blir det - blant annet - Asiana F og C, Air China F og C, Qantas F lounge SYD, St Regis overwater bungalow Bora Bora.....og Air Tahiti Economy :)

Stay tuned....

drsyk, dahlmath, Nevari and 27 others like this.
  16. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    33,562
    Bonuspoeng:
    293
    Har vært en fornøyelse å følge dere :)

haakonks and Bernd like this.
  17. Sunnfjordingen

Sunnfjordingen Sunnfjording

Likes mottatt:
    25,022
    Bonuspoeng:
    183
    Takk for turen, folkens! Vi gler oss alle til neste tur.

18. Earl

Earl Veteran

Likes mottatt:
    7,947
    Bonuspoeng:
    183
    Takk for en flott tur, hyggelig at dere deler turen med oss :)

19. Kristian

Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

Likes mottatt:
    37,057
    Bonuspoeng:
    293
    Takk for at vi fikk være med :) Strålende!

20. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    873,653
    Bonuspoeng:
    293
    Takk for turen ... frister til å sitte oppe natt til første nyttårsdag!

Del denne siden