Fem kjente myter

Tråd i 'Øvrige flyselskap' startet av MisterOlsen, 19. aug 2015.

  1. MisterOlsen

    MisterOlsen Nytt Medlem

    Innlegg:
    18
    Likes mottatt:
    8
    Bonuspoeng:
    3
  2. AHA86

    AHA86 Nytt Medlem

    Innlegg:
    7
    Likes mottatt:
    3
    Bonuspoeng:
    3
    Jeg har stort sett bare blitt oppgradert pga overfylt økonomiklasse ( 1 av 3 ganger hos SAS, utenom long houl). Eller om feks noen i First eller Business endrer billett rett før avgang, noe som gjør at de har ekstra mat / bobler levert inn på flyet uansett (dermed ingen ekstra kost å ha meg der). Har også hjulpet å smile ved innsjekk og spørre pent om de har noen seter med ekstra benplass (Får som oftest bare nødutgang, men har hendt at jeg har endt på economy extra og business ).

    Alt i Alt så synes jeg at Oneworld oppgraderer oftere enn Star Alliance.
     
  3. sexten

    sexten Senior Medlem

    Innlegg:
    581
    Likes mottatt:
    733
    Bonuspoeng:
    93
    Vil tru dette er ein oversettelse av eit amerikansk skriv, der "first class" har vorte lost in translation.
    "First Class" i USA = Business Class i Europa.
    Framstår som rimelig urealistisk å verta oppgradert til første klasse (som Expedia hintar om i skrivet sitt) uansett kva "tricks" ein måtte gjera.

    Eigentleg litt skuffa at eit "reiseselskap" som Expedia kan leggja ut eit skriv om noko dei BURDE ha peiling på, der eg er ueinig i stort sett alt som vert skreve.
     
  4. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,595
    Likes mottatt:
    32,414
    Bonuspoeng:
    293
    Enig, dårlig oversatt. Når det er sagt, så har jeg personlig erfaring med at de tar feil på punkt 2. Men det får nå være deres greie.
     
  5. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    Det har vel vært en dullion sånne skriv opp igjennom. Var det ikke en SAS ansatt som sa til en stor avis at de ofte oppgraderte folk med kashmirskjerf?

    Jeg har et par ganger spurt om det er tilgjengelighet på buy-ups ved innsjekk, og bare fått en upgrade som svar. Men jeg har like mange ganger endt med å betale.

    Jeg tror ikke det er noen triks utover:

    EUROPA:
    - at det må være oversolgt i klassen du har booket i
    - OG du har en ganske dyr billettklasse
    - OG du har et shiny kort

    USA:
    - Du må ha det mest shiny kortet. Da får du Upgrade om det er ledig plass

    SAS:
    - Du må reise på ID-billetter
     
  6. peterfox

    peterfox EBD-QR Platinum- HH Gold - Carlson Rewards - Gold

    Innlegg:
    2,143
    Likes mottatt:
    2,214
    Bonuspoeng:
    113
    Fikk en AA upgrade på EWR-SJU etter å ha vært i kontakt med "podium" 3 ganger før boarding.
    Jeg var så skutt etter reisen fra OSL-CPH-EWR, så jeg sov hele veien til San Juan, og hadde ikke noen vesentlig glede av min "tilmaste" U/G.
     
  7. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,336
    Likes mottatt:
    19,545
    Bonuspoeng:
    293
    hahaha
    Godt man gir de som reiser mest mest komfort? :)
     
    Islending, Insomnia4u, Larata and 2 others like this.
  8. peterfox

    peterfox EBD-QR Platinum- HH Gold - Carlson Rewards - Gold

    Innlegg:
    2,143
    Likes mottatt:
    2,214
    Bonuspoeng:
    113
    hahaha
    Eller ødelegger for fullt-betalende pax med EBD-status....
     
  9. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,336
    Likes mottatt:
    19,545
    Bonuspoeng:
    293
    De er bare vrange uansett.. Og tror du søren klype ikke de vifter med korta sine og ber om GRATIS vannflaske?! Grøss og gru...
     
    Islending, rkvalvaa, tommy777 and 2 others like this.
  10. Jan Fredrik

    Jan Fredrik Veteran

    Innlegg:
    1,800
    Likes mottatt:
    1,690
    Bonuspoeng:
    113
    Merkelig, dette er ikke min erfaring.
     
  11. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Så du sier at dersom det ikke er behov for op ups og ingen statuskunder er villige til å bruke poeng/ betale for å fly i business at SAS (og andre) ikke oppgraderer ansatte på ID billetter dersom det er plass i biz ?? BS på høyt nivå.

    Og det gjør meg ingenting at det skjer så lenge de oppfører seg. Det er helt normalt å ha goder og rabatter på produkter og tjenester arbeidsplassen selger
     
    vegardg and Flemming Poulsen like this.
  12. Larata

    Larata Senior Medlem

    Innlegg:
    517
    Likes mottatt:
    1,506
    Bonuspoeng:
    93
    Sorry @Ida men ID blir støtt og stadig flyttet opp til Business på mine turer, men jeg har aldri sett noen få mat eller drikke! Blir noen flyttet opp skjer det alltid etter boarding.
     
    Flemming Poulsen liker dette
  13. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    De catrer alltid mer enn nødvendig på intercont biz, er det noe til overs, får selvsagt de som oppgraderes maten som er igjen. Alkohol er selvsagt ikke noe problem. Når det gjelder kort, får selvsagt de som blir "oppgradert" gratis mat fra vogna.

    Dette er det vi visuelt ser, jeg har fått 2 offline meldinger om at det på langt nær er så strengt som det Ida her vil frem til.
     
  14. Henshaw

    Henshaw ID Traveller (ish)

    Innlegg:
    265
    Likes mottatt:
    171
    Bonuspoeng:
    43
    Vel, blitt oppgradert en gang i livet mitt. Elefnatens observasjoner er ganske riktige synes nå jeg. Var riktignok i gamle dager, som i høsten 2013
     
    Fnate liker dette
  15. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,336
    Likes mottatt:
    19,545
    Bonuspoeng:
    293
    Emirates (overalt):
    - Gullkort er gull

    Vi ble oppgradert 2 av 4 legs i sommer. Economy Saver --> Biz.
    Mange som har oppleved dette med Skywards Gull.
    Har også lest om en del som har blitt oppgradert uten status, så virker som Emirates veldig ofte overbooker eco.
     
    Fnate liker dette
  16. sexten

    sexten Senior Medlem

    Innlegg:
    581
    Likes mottatt:
    733
    Bonuspoeng:
    93
    Kan bekrefta det sistnevnte. Eit vennepar av meg som er svært lite ute og reiser, fullstendig statuslause og booka i lågaste kategori.
    Vart likevel oppgradert hjå Emirates frå Eco til Biz på strekninga DUB-PEK.
     
  17. Flemming Poulsen

    Flemming Poulsen Senior Medlem

    Innlegg:
    1,103
    Likes mottatt:
    1,210
    Bonuspoeng:
    113
    Det sker hele tiden - specielt på langruter.. En ting er procedurer og regler, men der er flere måder at omgåes dem på. Til gengæld har jeg aldrig set eller hørt om at det sker på bekostning af betalende kunder. Opgraderinger for point og cash har første prioritet.
     
    Larata liker dette
  18. Jørgen

    Jørgen Livsnyter

    Innlegg:
    2,805
    Likes mottatt:
    2,115
    Bonuspoeng:
    113
    Ukjent hvordan SAS prioriterer, men jeg kan garantere deg at KLM prioriterer cash fremfor points.. Der havner du bakerst i køa om du vil bruke dine hardt oppsparte miles..
     
  19. Flemming Poulsen

    Flemming Poulsen Senior Medlem

    Innlegg:
    1,103
    Likes mottatt:
    1,210
    Bonuspoeng:
    113
    SAS har vel i lang tid ikke tilbudt muligheden for opgradering med cash (med undtagelse af fra USA, hvor jeg jævnligt har set det). Om det er anderledes idag skal jeg ikke kunne sige. Men de er vel kommet et stykke ad vejen med OptionTown.

    Desuden så jeg en flyer på CPH i denne uge, hvor der stod at man kunne henvende sig i check-in for at høre om muligheden for at købe sig op. Det stemmer vel meget godt med meldinger her på forum fra brugere, som har fået tilbud om cash upgrade. Positivt hvis denne mulighed også er tilstede nu.

    Men min pointe var egentligt bare at alt hvad jeg har set, hørt og oplevet omkring upgrade af ID sker når alle betalende kunder er opgraderet. Det sker normalt i sidste øjeblik inden døren lukkes... Men det sker - og det sker ganske ofte...
     
  20. Darkcho

    Darkcho Veteran

    Innlegg:
    2,390
    Likes mottatt:
    3,327
    Bonuspoeng:
    113
    SAS pusher aktivt oppgradering mot cash nå. Både ved innsjekk, I lounge og på gate. Enkelte får det også på SMS/mail før de skal reise.
    Poeng gis I henhold til klassen du først booket I, ikke det du betaler deg opp til.
     
    rkvalvaa and Flemming Poulsen like this.

Del denne siden